Matris
uce
Onder
de Antenne
Drie en dertigste Jaargang
Zondag 11 januari 1959
Drukker - Uitgever
Paul LUYSTERMAN JACOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327. 27 Postcheckrek. 4786.85
Prijs per Nummer: 2 F.
Prijs voor jaarabonnement85 F.
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
Er is, dezer dagen en vooral ter gelegenheid
van Kerstmis en Nieuwjaar opnieuw veel ge
sproken en nog meer geschreven, over Amnestie. De
beide vermelde feestdagen zijn trouwens een enige
gelegenheid om over dit delicate en tevens pijnlijke
onderwerp van gedachten te wisselen. Ook wij wen
sen daarover vandaag een woordje te reppen, vooral
dan omdat wij behoren tot overtuigde volgelingen
van de partij die in haar vaandel heeft geschreven
de drie grote principes van een levensopvatting die
is èn KRISTELIJK. èn VLAAMS- èn VOLKSGE
ZIND.
Maar vooreerst wat is Amnestie
Om daar een afdoend antwoord op te geven
moeten wij een onderscheid maken. Onderscheid
dat gesteund is op het dubbele feit van het stand
punt dat ter zake tweevoudig is en dat wij dus
kunnen innemen naar gelang wij de zaak bekijken
hetzij van het éne, hetzij van het andere standpunt
uit. Het eerste standpunt is dit van de KRISTE-
TELIJKE LEER. Wanneer wij amnestie beschouwen
van uit deze hoek, dan zouden wij onmiddellijk
willen zeggen dat amnestie is een daad van Kris-
telijke Naastenliefde.
Het tweede standpunt is dit van de POLITIEK.
En wanneer wj dit politiek terrein betreden, dan
zouden wij kunnen zeggen dat amnestie een daad
is van verzoening vooral dan op politiek gebied.
De Kristelijke Leer zegt dat wij onze naaste
dienen te beminnen zoals ons zelf. In de Tien ge
boden die helaas van langs om minder worden toe
gepast en nochtans de bakens zijn, de wegwijzers,
van eer. gezonde levensopvatting, wordt het gebod
van de Kristenlijke Naastenliefde vermeld als het
tweede grote Gebod van God en naar de godde
lijke beschikking zelf gelijkgesteld aan het eerste.
Wij Kristenen zijn daarom de mening toegedaan
dat amnestie al jaren had dienen verleend te wor
den, als een daad van vergiffenis, van een kristelijke
naastenliefde die ons opgelegd wordt door God zelf.
Om alle misverstand te voorkomen willen wij
hier onmiddellijk bijvoegen dat de veel omstreden
Amnestie waarover in ons land nog steeds geen een
heid is bereikt, niet wil zeggen dat gewetenloze
schurken die de dood van één of meerdere mede-
burgen. op het geweten hebben, zo maar in een
handomdraai moeten worden hersteld in al hun
rechten en, met open armen, liefdevol, dienen te
worden onthaald door de medeburgers waaraan ze
veelal uit laagheid, uit misdadigheid zoveel
schade hebben berokkend. Al weten we nu genoeg
dat Kristus op Zijn Kruis niet nagelaten heeft voor
Zijn eigen beulen te bidden dit sublieme gebed
Vader, vergeef het hun. want ze weten niet wat
ze doen toch menen wij te mogen zeggen dat de
maatschappij het recht en de plicht heeft zich te
beschermen tegen boosdoeners en schurken en dat
dit recht en deze plicht impliciet meebrengen dat
gerechtelijk uitgesproken straffen onvoorwaarde
lijk dienen te worden opgelegd en ondergaan.
Maar om dit kanalje gaat het ten slotte niet,
wanneer onze kristelijk georiënteerde pers, wan
neer het kristelijk gedeelte van onze bevolking met
klem steeds blijft aansturen op amnestie. Deze
pers en deze bevolking, en God zij dank. de massa
blijkt meer en meer voor onze overtuiging gewon
nen. verheft alleen haar eisende stem voor deze
mensen die, enkel en alleen omwille van hun over
tuiging. van hun vrije opvatting, gezondigd hebben
tegen do Staat waarvan ze dan toch deel uitmaken.
Voor dezen geldt de daad van Kristelijke Vergif
fenis die wij naar de wens, wat zeggen wij. naar
het gebed var» de Meester zelf al jaren hadden
dienen toe te passen.
Van dit standpunt uit gezien, nioet het ons van
het hart dat wij van onze Kristelijke Ministers,
van onze Kristelijke Senatoren en Volksvertegen
woordigers. heel wat meer beginselvastheid ver
wachtten. Naar onze bescheiden mening is het niet
voldoende, vooral dan in verkiezingsperiodes, hoog
van de toren te blazen en de kristelijke principes
met gulden letteren in het blazoen te schrijven om
deze zelfde principes dan, eenmaal de ministerpor
tefeuille in de wacht gesleept, of eenmaal het man
daat van Senator of van Volksvertegenwoordiger
bemachtigd. Gods water over Gods akker te laten
lopen Principes moeten principieel worden nage
streefd- Anders wordt de goé gemeente in het ootje
genomen en dit kan niet straffeloos blijven duren.
De eindejaarsfeesten vooral dan het Kristelij
ke Feest van Kerstmis waren een enige gelegen
heid om deze amnestie, zoals we ze hierboven heb
ben omschreven, in een breed gebaar van kristelijke
vergiffenis toe te passen.
Op politiek terrein is amnestie al even noodza
kelijk. In alle bladen hebben wij dezer dagen
kunnen lezen, hoe bijvoorbeeld in Algerië amnestie
werd verleend, hoe op een andere plaats in onze
geschokte wereld, Cyprus bijvoorbeeld, vijfhonderd
Cyprioten werden geamnestieerd. In Frankrijk en
in tal van andere buurstaten werd amnestie reeds
jaren toegepast. Alleen in ons klein landeken vreet
deze kankerplek nog steeds in op het politiek li
chaam van ons bestel. Dertien, veertien jaar na de
bevrijding geven wij aan de wereld nog immer het
schouwspel van onze onverzoenlijkheid, van onze
haat, van ons kleinzielig politiek gehaspel. Groot
moedigheid bij de bevrijding, bij de overwinning
op een vuige vijand die ons land vier jaar opnieuw
onder zijn hatelijke hiel heeft verpletterd, kennen
we nog steeds niet. En onze politiekers hebben nog
niet geleerd dat een lichaam waarop een zieke zwam
teert, tenslotte geen gezond lichaam kan zijn.
Veel van onze politiekers althans, want het zou
onrechtvaardig zijn ze allemaal over de zelfde kam
te scheren.
In dit verband zijn we thans opnieuw getuige
van het gekonkel van een liberaal minister die
blijkbaar de zo nodige oplossing van de amnestie
kwestie aan zijn zolen zoekt te lappen. Iedereen
weet dat wij het hier hebben over minister Mer-
cilicrs die nid geneigd schijnt aan het probleem
iLecs verder op blz. Z»
Het heeft een beetje gespookt in Leo... Leo
is een profijtige afkorting. De Belgen noemen die
stad Leopoldville de Vlamingen noemen ze Leo-
poldstad. Om ruzie te vermijden heet het nu Leo.
't Is nu toch ruzie gevet.-:.
Wij weten nog altijd niet waarom er ruzie is
geweest, noch wie verantwoordelijk is.
Daa* zal wel iemand verantwoordelijk zijn en
dan eerst zullen wij weten wie het niet is.
't Is de eerste maal niet dat het een beetje spookt
in Congo. Juist na het einde van de tweede oorlog
is er ook een bloedige opstand geweest. Het waren
toen zwarte soldaten. Ze waren niet kwaad op de
blanke paters en de blanke nonnen. De missies
werden onaangeroerd gelaten en veel blanke kolo
nialen hebben daar een onderkomen gevonden en
de opstandelingen hebben gevochten tot de laat
ste man De doden werden begraven en het zaak
je mede. De wereld had nieuws genoeg en juist
dat nieuws werd doodgezwegen. De blanken die
er bij en rond waren wisten vanwaar het kwam.
La Fontaine, in eén van zijn fabels schreef
Suivant que vous serez puissant ou misérable les
jugements de cour vous rendront blanc ou noir
Hier was de machtige zo machtig dat hij niet
mocht vernoemd worden.
De brand in het ministerie, waar een klei#
twimig bedienden geroosterd werden, hangt bij
iedereer. in het geheugen. Een sekretaris-generaal
werd verantwoordelijk verklaard niemand heeft
een verband gezocht tussen de brand en de staking
in de electriciteitsdienst tc Brussel.
Afrika is sinds de bevrijding steeds in beroering
geweest. De communistische drijverijen werden
verantwoordelijk gesteld. Zij stonden immers in
het vijandelijk kamp en vrienden mogen toch
niet beschuldigd worden.
Congo is het Land van Belofte voor alle mo
gelijke kuiperijen Congo staat open voor ieder
een. Alleen op de Belgen heeft net Bestuur zijn zeg
te zeggen vreemden gaan er vrij hun gangen.
De verantwoordelijke zal iemand zijn die nie
mand achter zich heeft staan.
Toe! kunnen we wijzen op een verantwoorde
lijkheid die niet zal aanvaard worden door men
sen die willen gerangschikt worden onder de wel
denkend* elementen.
TV-Parijs heeft zondagavond zijn zienswijze ge
geven Die negers die daar het vuur aan de lont
gestoken hebben, zijn Frans-sprekende negers. Ze
voelen zich geestesverwanten van de Frans-spreken
de negers van Brazzaville en gans Frans Congo en
ze willen op hetzelfde niveau behandeld worden
als die negers...
Het is een feit dat Congo op de grens ligt van
twee werelddelen het groot Frans koloniaal gebied
en het deel van Afrika dat wij kennen onder de
naam van Zuid-Afrika. dat geschiedkundig Neder
landsFngels is.
U.-^es verd«r op ü?U- 'i>
A MN ESTI E