d U7 e zin o\\^Qe 5 i f c Ir wa r l uj arid r r |3 a 5 s i o n de Antenne Drie en dertigste Jaargang Zondag 15 februari 1959 NINOVE - Zaal "Nova,, WOENSDAG 18 FEBRUARI te 20 h. Toegangsprijzen. 40, 30 en 25 F. - Nummering der kaarten :n café Nova Ingericht door DAVIDSFONDS-afdeling Ninove, in samenwerking met de Parochiale Werken var. de Burchtdam. BOEIEND - DIEP ONTROEREND - ONVERGETELIJK Drukker - Uitgever Paul LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327. 27 -- Posteheckrek. 4786.85 Prijs per Nummer: 2 F. Prijs voor Jaarabonnement85 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Het is met veel voldoening dat wij kennis hebben gekregen van do oprichting in onze stad van een culturele commissie. Deze instelling beantwoordt alleszins aan een absolute noodzakelijkheid en wij kunnen dan ook niets anders doen dan de promotors en de bestuurs- meerderheid onze beste gelukwensen toe te sturen. Ten gerieve van de leden die eerstdaags die nen te worden aangeduid om deel uit te maken van deze «Culturele Commissie» die wij een een beetje duidelijker zouden willen genoemd zien «Stedelijke Commissie voor Monumenten. Stads- schoon, Toeiisme en Culturele Aangelegenheden» (wat meteen een omschrijving kan zijn van de doelstelling van deze nieuwe commissie) geven wij hier een samengevatte argumentatie van de redenen die aan de grondslag liggen van deze oprichting Ninove mag. met gewettigde fierheid, bogen op een belangwekkend verleden. Alhoewel de ge schiedenis van onze stad ons zeker niet onverschil lig laat, toch gaat onze bezorgdheid hoofdzakelijk naai de monumenten en de overleveringen, die getuigen van dat verleden. In de loop van de ecu wen ging er zodanig veel te loor dat het behoud, het herstel en de herwaardering van wat er thans nog overblijft, speciale aandacht vergt. Wat blijft er nu. in onze stad. uit dit heer lijke verleden nog over dat onze aandacht ten volle verdient In het openbaar domein: de O.L. Vrouw Kerk. de Koepoort, de Sint Corneliuspoort (waar wel een en andei minder prettige dingen dienen over ge zegd en waarop we ons voornemen in een volgend nummer wel even terug te komen) en de Kapel van het Stedelijk Hospitaal. In het privaat domein: het hoekhuis van het Kerkplein naar het Kloosterplein de oude water molen van de vroegere Abdij het.oud gastenhuis van de Abdij de dekenij enkele oude woon huizen in de Edmond De Deynstraat en op de Graanmarkt, om ons tot deze kleine opsomming te beperken. We stellen vast dat de openbare besturen de vereiste aan dacht niet betuigen aan het behoud en het herstel van de Onze Lieve Vrouw Kerk; dat net oe.staan van de Koepoort vroeg oi iaat tei spiaue zal komen door de noodwendig heden van de urbanisatie; dai de kwestie van het behoud van de St Corneliuspoort gesteld is door de aanleg van de Abdijstraat: dat het hoeuhuisje van het Kerkplein naar net Kloosterplein wel bedreigd zou kunnen zijn dooi gebeurlijke plannen ter opruiming van de omgeving van de Onze Lieve Vrouw Kerk dat verschillende privé-eigendommen be dreigd Zijn door drang naar modernisatie, juist ter- vville van hun verval ol andere niet uit te diepen redenen. Bij het oprichten van de «Commissie» is het ei du:> om te doen een beroep te doen op de beste kenneis an net verleden onzer stad en op haar élite om het bestuur met raad en daad bij te staan. RAAD kan er aldus gegeven worden voor het behoud van het patrimonium ons gelegateerd uit het velleden zo op gebied van monumenten, als op gebiea van folkloristische gebruiken en tra dities. En de DAAD zouden we kunnen omschrijven als volgt dooi een grondige studie en een metodisch onderzoek van de noodwendigheden voor het be nouden en het restaureren van elk monument en zelfs indien dit nodig of noodzakelijk blijkt voor de verplaatsing misschien van sommige oude overblijfselen. door het voorstellen van concrete maat regelen ter benaarstiging der tussenkomst van de Openbare Besturen (onder vorm bijvoorbeeld van zeleidc persbezoeken, persconferenties, persartike len, brochures, folders enz... dooi het aanprijzen der initiatieven, nut tig of nodig tot het behoud en de ontwikkeling van folkloristische tradities; door suggesties voor verfraaiing van de stad door daadwerkelijke hulp en steun aan culturele uitingen in het huidige stadsleven, zonder dat er daarom onsimpatieke inmenging zou gebeu ren in de eigen werking van de betrokken kringen of organisaties. tLees verder up blz 2> Ik moet meer belangrijke zaken links laten lig- ;en om nog wat te vertellen over de welgedane pi opagandisten van het «Vrije Woord» die om de veertien dagen aan de goedgelovige gemeente ap pels voor citroenen verkopen. Ze hebben gedurig het woord verdraagzaamheid in hun mond, maar ze schieten regelmatig hun giitige pijien af op ae Rooms-Katolieke Kerk. Ze stsan gewoonlijk met twee voor de televisie. Deze v eek heeft n- 2 de zaken een beetje vergoelijkt nadat de eerste zijn pijlen had afgeschoten. Dat heei schap doet zich voor ais een geleerd historicus. Hij had het over de godsdienstoorlogen in de ne- derlanden De Roomsen van Zuid Nederland hebben volgens Mijnheer, hun hart opgehaald aan het martelen en verbranden van ketters. De protestan ten van Noord Nederland waren heel wat verdraag zamer. Ze vochten voor de gewetensvrijheid en lieten die goedgunstig aan de andersdenkenden... Zijn maat neeft daarna de zaken een beetje lecht gezet en verklaard dat in die tijden beide pai tijen er dezelfde praktijken op nahielden. Had ik aaar als n: 2 gestaan, ik zou aan n' 1 eventjes gevraagd hebben of hij in de loop van zijn zeer ernstige geschiedkundige studie nooit iets had gc\ onden over wat wij noemen de martelaren van Gorkom. Twee ervan staan afgebeeld vooraan net koor van de Lieve Vrouwkerk te Ninove.De verdraagzame Calvinisten hebben tegen die weer loze piiesteis en paters hun woord verbroken, ze dagen lang gemarteld, ze uiteindelijk opgeknoopt en daarna hun lijken behandeld als dode varkens Maar erger dan die onwetenschappelijke par tijdigheid is de lering die aan de grondslag ligt van die handelwijze. Die vreedzame heer beroept zich op het onvervreemdbaar recht van ieder mens zeli «zijn» waarheid te zoeken. Hitler was ook de man van «zijn recht» en «zijn vvaaiheid» In onze wereld van vandaag lopen er duizende morele pensjagers rond die na gezocht te nebben naar «hun waarheid» handelen volgens «hun waarheid» en in eigen ogen zeer deftige en eerlijke burgers zijn. Heren van het «vrije woord» uw theorie houdt geen steek in de praktijk en leidt tot de rampza ligste gevolgen. Er is maar één Waarheid!: «DE WAARHEID» en dat is God Wij moeten «De Waarheid» zoeken en in het licht van «De Waarheid» handelen. Elk «zijn waarheid» is een slordige en schuldige namaak gelijk valsmunterij een schuldige en slordige na maak is van echt geld en door de wet gestraft wordt Ei zijn op onze dagen ouders die hun kinderen de lessen van lekenmoraal laten volgen op school Heer. vergeef het hun. want zij weten niet wat ze doen... Onder de kundige leiding van een leermeester (Lees verder op bi*. 2) De Culturele Commissie Onder

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1959 | | pagina 1