h
6rj
^/Qams bïA
\i
o\^sS
e2-'in
d uwe
ehb/
IK DOE NIET
AAN POLITIEK
Elke zondag
Avondmis
Drie en dertigste Jaargang
Zondag 5 april 1959
O. L. Vrouwkerk - NINOVE
te 5.30 uur
(Communiegelegenheid)
Drukker - Uitgever
Paul LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327. 27 Postcheckrek. 4786.85
Prijs per Nummer2 F.
Prijs voor Jaarabonnement85 F.
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
En dit is geen aprilvis. Woord van eer...
«De Denderklok» wordt ook in Kongo gelezen.
Niet door onze zwarte broeders - zij kennen
geen Vlaams. Niet door Franssprekende blanken -
zij kennen ook geen Vlaams. Wel door de besten
onzer broeders die de Kongolezen gaan beschaven
zijn, die de grote meerderheid zijn der blanke be
volking, maar die daar niet geteld worden.
Het zijn mensen die oog- en oorgetuigen ge
weest zijn van de gebeurtenissen van begin '59 - en
van vroeger ook.
Zij hebben plezier beleefd aan onze artikels
over Kongo. Zij hebben de wens uitgedrukt dat er
nog meer dergelijke zouden verschijnen en ze zijn
ons dankbaar omdat wij de waarheid aan het klok
zeel hebben gehangen, al is de klok maar een klokje.
Als bewijs van hun welwillende gevoelens
hebben ze ons een exemplaar gestuurd van een der
strooibriefjes die door de «évolués» zo kwistig wer
den rondgestrooid en die het vuur aan de lont ge
legd hebben.
Lezer - welwillende of kwaadwillige - die dit
leest, begin niet amateur-détectieve te spelen om
uit te maken wie het factum heeft opgesteld. Het
komt uit Kongo.
Begin ook niet te zoeken welke personaliteit
ons is ter wille geweest en ons het briefje in de
hand heeft gestopt.
Wij hebben geen contact met personaliteiten,
met geen grote pieten van de hoge politiek of de
hoge financie, ook niet met de kleine grote pieten
uit de streek.
Wij geven hierna het factum gelijk het ons
werd toegezonden, taalfouten incluis. Al moeten
wij - om der waarheid wille - bijvoegen dat er on
der onze Vlaamse évolués veel zijn die het niet
beter doen.
Hier volgt, in zijn natuurlijk en volmaakt
wezen, het strooibriefje, zo naamloos als het groot
is.
CONGOLAIS DU BAS-CONGO
Soyons unis
Insistons sans peur pour notre indépendance
immédiate.
Devons-nous encore une fois vous rappeler
des chemins de fer
du grand port du Congo, pour ne parler
que de celui-la
de la grande plaine d'aviation de Ndjili
des richesses telles que
bois aluminium or manganèse
diamant uranium pétrole etc etc
et les futurs grands projets comme par ex. «INGA»
que nous pourrions réaliser SANS RETARD avec
les capitaux tels que
«Américains» «Russes»Francais» etc...
Cette petite Bclgique elle-même ne recourt-
elle pas aux capitaux étrangers.
II suffirait de suivre de prés ce qu'en est
l'économfe congolaise.
Et après l'acquisition de l'indépendance im
médiate que nous réclamons. notre union immédiate-
pour constituer l'ancien Royaume du Kongo, et ne
scrions-nous pas fiers des villes telles que
Léo Brazzaville Matadi Pointe Noire
Monzambique Boma Bangwela etc etc
Nos frères du HAUT, ne veulent s'adhérer a
notre idéé laissons-les sous !a DEPENDANCE des
Beiges (i grands colonialistes avec leur grand «Bré-
viaire»; 'ris (frères) Ie regrettont plus tard.
On se demande nous BAKONGO nous ne
voulons plus de ces Beiges, malfaiteurs, qu'atten-
dent-ils pour s'en aller
lis creent des Suretés pour achats de voi-
tures, mais mon vieux c'est formidable.
Ruines ou pas, nous voulons l'indépendance
immédiate.
BAKONGOLAIS nous sommes trés riches;
ne n>ous fions pas du slogan Congo uni Pays
fort (simples mots pour calmer les esprits, et
bercer les enfants).
Le Roi et Ie Gouvernement signent plus
fouets cans les prisons et cela continue tout de
même; qu'on arlle voir a la prison de Binza-lez-Leo
ou Inongo etc etc c'est malheureux
INDEPENDANCE IMMEDIATE
POUR LES BAKONGOLAIS
ALLEZ LES BELGES
ON NE VOUS EN VEUT PLUS (sic)
M. R. P. C.
Mouvement de regroupement de la population con
golaise
Vive le GHANA Vive la REPUBLIQUE
DU CONGO VIVE LA GUINEE independante
et espérons avant LA FIN 1959 VIVE L'ANCIEN
ROYAUME DU CONGO CONSTITUE
Voorlopig onthouden wij ons van alle com
mentaar. Maar van den beginne af hebben wij het
Kongolees probleem bekeken in het licht van ons
Vlaams probleem.
Wij blijven op hetzelfde standpunt en vra
gen vandaag brutaal, openhartig, aan onze Eerste
Minister en onze onder-Eerste-Minister. aan de ver-
kozenen van het arrondissement, senatoren, volks
vertegenwoordigers. bestendig afgevaardigden van
het provinciaal bestuur en provinciale raadsleden...
Alleen aan de heren van de oppositie vragen
wij het niet omdat wij het antwoord kennen zij
zijn van goede wil. nog meer dan wij zelf, maar
zij hebben niets te zeggen niet meer dan wij...
Wij vragen dus aan de eerst genoemden
Ja of neen hebt gij meer respect voor het
achterste van een neger dan voor het aangezicht
van een Vlaming
En eindigen met een oproep tot alle Vlaamse
intellectuelen - die hun volk niet willen verraden -
om hetzelfde te doen als wij
Of men het wil of niet, onvermijdelijk komt
het gesprek bij ieder onderonsje terecht op het ter
rein van de politiek of altans toch op een terrein
dat in meer of mindere mate beïnvloed wordt door
de politiek. Even onvermijdelijk krijgt men dan
uit een of andere hoek te aanhoren ik doe niet
aan politiek
Wat kan nu wel de oorzaak zijn van deze
haast patetische verklaring uit de mond van
iemand die in ons land verplicht is - op straf van
boete aan de verkiezingen deel te nemen.
Deze zogezegde oorzaak eens onder de loupe
nemen, ziedaar het doel van dit artikel.
Het leit dat wij bij elke verkiezing een zeer
klein aantal vrijwillige onthoudingen, witte of on
geldige stembrieven bij de stemopnemingen enre-
gistreren. is reeds een voldoende bewijs dat de oor
zaak van een zeker defaitisme geen al te diepe
filosofische grond kan hebben.
WAAROM IS DE POLITIEK VERDACHT
V ij moeten eerlijkheidshalve bekennen, dat
alleen reeds het woord politiek iets prikkelends
aan zich heeft.
Politiek is steeds sterk passioneel geladen en
dit meestal in ongunstige zin.
IN Dn gemoderniseerde plichtenleer spreekt
men over Staatsburgerlijke Zin als samenvat
ting van onze plichten tegenover de gemeenschap
van alle burgers.
Politiek is het beheer van de tijdelijke vol
waardige Maatschappij, met de medewerking van
allen aan het welzijn van allen. Politiek is gezag
en medezeggenschap in dat gezag, tenminste in
een demokrat ische staatsinstelling.
Alles wat ons onmisbaar en terecht duurbaar
is. is bij de politiek betrokken de staatsinrichting,
het volk in de zin van stam- en kultuurgemeen-
(Lees verder op blz. 2)
Onder de Antenne