w
e
zin
0\KsQe
V/Q
arris
Blikvangers,
JCoogdi
aan al onze lezers
Zevenendertigste Jaargang
Zaterdag 13 april 1963
dan zal de beiaard spelen
EN LEZERESSEN
Drukker - Uitgever
PAUL LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786 85
Prijs voor Jaarabonnement 85 F
Prijs per Nummer 2 F
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
Om Pasen te ve.staan doen wij er goed aan er
met de ogen van Clod naar 'te kijken. Dat zien van
God gebeurt niet met dit ene oog dat vroeger in
onze diamehuizen de wet op de dronkenschap ver-
ving. Laat in uw gemoderniseerd café dat driehoek
je met gefionste wenkbrauwen weg, het oog van
God is er nog.
Kijken met de ogen van God is kijken zoals
Jezus Chiistus. Hij leelt voor altijd. Hij heeft een
goed oog. want in zijn hart is geen boosheid. Hij
ziet scherp, want Hij ziet met een Ander. De Heer
kijkt samen met zijn Vader en twee zien meer dan
één. Lit het zien van God wordt ons een diepere
blik geopenbaard op het Paasfeest.
Pasen is voor de Vader van Christus het herden
kingsfeest van de terugkeer van zijn Jongen. Een
feestelijke terugkeer was dat, want het leed van
alle verloren zonen had die kerel op zich genomen,
zo dat allen, die in aanmerking willen komen voor
de ontmoeting met de Vader, dat in Christus en
met Hem kunnen doen. Een blij gebeuren is dat
voor God want Christus deed het graag en met
overgave. Hij is onze trotse overwinnaar op de dood:
Hij deed beroep op de almacht van God om deze
menselijke dood om te scheppen tot beginpunt van
nieuw leven. Hij is onze voorvechter die het men
selijke lijden en het vervolgde leven tot het aan-
ti ekkingspunt van zijn eindeloos wachten brengt
leven in de vreugde, leven in eeuwigheid.
Nu zegt U. ik zie het niet in. Wel nee, U kijkt
nog niet met de ogen van God. Een kindje leert,
de kleuren van zijn moeder kennen. In het spel
van legpuzels ontdekt het de lijnen en in zijn
blokkendoos vindt het bouwvormen. Wanneer uw
kind enkel met zijn lego mag spelen ziet het alles
vierkantig, rationeel koud. Inderdaad, op eigen na
tuur alleen, blijven we kortzichtig.
Het lijden bestaat in de wereld. Christus brengt
er ons het einde van, de zin ook. Hij leert ons hoe
voorlopig het leven is. Het doet ons scherper be
seffen dat menselijk geluk voorbijgaand is. onaf.
In ons dagelijks genoegen vinden we een uitnodi
ging tot bestendigheid. De ene mens wordt met ge
luk overstelpt, de andere met wee. Zowel het een
als het ander helpt Chi istus ons dragen. Gemakke
lijke last -- Wel, ja, gemakkelijker Wat met de
begeerte naar meer
Waar ligt ergens een gelukkige stad waar allen
evie igd zijn Het stadsbestuur is niet gezond:
anders. Zeker, en de straten zijn er niet wel. Het
zwembad ligt vol blaren van de bomen uit het park.
e kinderen verstoren onze slaap. Er is zoveel fruit
dit jaar. het heeft geen waarde. Neen, ge speelt het
kwijt aan een schappelijke winst. Eet meer fruit
eet U gezond. Niet te veel Doelt met de noodlij
dende uw overvloed zo klinkt het woord van God.
Deelt broederlijk. De welvarende zal moeilijk het
Rijk van God in gaan. Zo ziet Christus het - Die
rijke kruipt om zijn weelde te bewaren, deze te
lij k^tTlaat6n Kl'Ulpendc mensen komen gewoon-
Chiistus helpt het leed dragen. Zijn Samaritaan
maakt geen omweg. Zijn hand verbergt de wonde
niet maar giet er olie jn. Hij zelf betaalt de ambu-
lantie- en hospitalisatiekosten. In het huis van
Jüïsus weenden allen luid en zongen treurzangen.
Hij nam het meisje bij de hand en sprak Meis
je, sta op Zij stond op. Hij gaf de opdracht
Geet haar te eten Wat een fijnvoeligheid in
die man. Hij die daaraan dacht wordt de grootste
onder de weldoeners. Naar zijn voorbeeld zien dui
zenden het lijden het moet verholpen, het moet
weggeruimd. Naastenliefde verzacht het lijden; al
leen Gods liefde overwint het. Is Hij het niet
die 99 gelukkigen in de steek laat om 1 ongelukkige,
een geestelijk lijdende mens terug te brengen tot
vredig gel uk. De ellende grijpt Christus aan omdat
zij God dwars zit. Onze ellende heeft God ge
zien, in zijn wereld, die moet er uit. Houden we
ons niet bezig met treurzangen. Christus blijft zon
der eigen belang. Hij vernietigt de bron van ons
leed en helpt ons de gevolgen er van dragen door
de naastenliefde. Ja, Hij geeft met zacht gebaar en
stille wenk vergiffenis en hulp. Hij ziet de gehuw
den oie droevig blijven in hun zonde, de priester
die weer traag en bitter is, de jonge mensen die
samen zoeken naar eerbied voor elkaar. Hij ziet
ook zo de verpleegster die weer moe was voor de
tijd, de doktet die niet naliet door te rekenen, de
garagist die beter de binnenkant van zijn kas dan
deze van de motor onderzocht. Ruk het lijden weg
voor elkaar, door uw zonde uit te rukken, zo vraagt
Hij het in deze Paastijd.
Hij ziet scherp maar doet meer. Voor dat Hij
piedikt doet Hij het zelf. Hij heeft willen onder
doden, mede maken hoe het is, verschopt, bespot
gekruisigd te worden. Nu, als men te Jerusalem
iemand zijn kruis zag opnemen, wist men dat zijn
uren geteld waren. Hij deed het naar het plan, de
wil van zijn Vader. Als iemand onder,ons ziek
wordt, weten we dat zijn uren geteld zijn; 'hij hoopt
nog op jaren. We maken het elkaar ook wijs- we
treuren mede en laten hen alleen niet dragen. Een
tio-st. een zekerheid had in de voorlopigheid uit
komst Christus was vol vreugde bij de aanvang
ervan, Hij zag het als terugkeer naar zijn Vader.
Daar was het voorbij en goed. Toch moest Hij eerst
de dood met al zijn weerzien en al zijn twijfel door.
Hij alleen, zonder enige helper. Aan doodsangst ten
prooi, bad Hij nog met meer aandrang. Maar geen
ogenblik wijkt Hij af' van de Wil van zijn Vader.
Want deze heilswil van God strekte alleen tot geluk
en eeuwig leven. God alleen dus kan lijden en
pijn tot zijn volle zin brengen. Hij beslist er over
o het anderen tot heil strekt. Alleen de mens zo
samen met Christus het draagt, begint er de
volle betekenis van te vatten. Kijk uit de ogen van
God naar het lijden van de mens Kijk met de
ogen van Christus naar uw lijden en weet dat elke
zonde, ergens in de wereld, pijn veroorzaakt die
zal moeten goedgemaakt door uw evenmens, door U.
Beheerst U en leef in de vreugde - ga naar God
terug
Hier ter stede wordt er met veel iever gewerkt
aan het opkalelateren van het beiaarduurwerk op
de toren van ons stadhuis. De wijzerplaten werden
afgenomen door werklieden die veel weg hebben
van cirkusakrobaten en alles wordt in het werk
gesteid om de zolang vergeten beiaard weer nieuw
leven te geven en met Sinksen-kermis te kunnen
inhuldigen. Welk liedje er zal gezongen worden
konden we nog niet vernemen, maar dat ons klokjes
weer zullen klinken aiover de stee staat van
nu af vast.
DE VOORGEVEL VAN DE
ONZE LIEVE VROUW-KERK AFGESCHERMD
Met het oog op de nodige opmetingen voor een
volledige restauratie van de dekanale kerk werden
vóór enkele maanden stellingen opgetrokken aan
de voorgevel van het kerkgebouw. Verleden week is
er vastgesteld dat sommige delen van het frontón
in zeer slechte staat verkeren en een onbetwistbaar
gevaar opleveren voor de voorbijgangers. De politie
werd verwittigd en deze nam onmiddellijk maat
regelen om de voorbijgangers te beschermen door
net aanbrengen van afsluitingen op zekere afstand
van de voorgevel. In afwachting dat de zo nood-
zaKe ïjke herstellingswerken zullen kunnen aange
vat worden, zijn maatregelen getroffen om de los
zittende stenen te verwijderen.
DE VERSMELTING DER GEMEENTEN
De minister van Binnenlandse Zaken heeft de
officiële lijst medegedeeld van de 113 gemeenten
welke als eerste lot zullen in aanmerking komen
voor versmelting tot een grotere agglomeratie.
Gioot N move komt op deze lijst nog niet voor, wel
vinden wij voor het arrondissement Aaist Ge-
raardsbergen waarbij Onkerzele, Goefferdinge, O
verboelare en Nederboelare zouden gevoegd wor
den. De provinciegouverneurs en de bestendige de
putaties moeten nu een advies uitbrengen en daar-
a zullen ook de betrokken gemeenten gelegenheid
'njgen om hun woordje te plaatsen. Daarna zal
edei geval afzonderlijk door de kabinetsraad on-
dei zocht worden om uiteindelijk de toestand te
la|lgs wettelijke weg. Dat zulks allemaal
van geen leien dakje zal lopen hoeft geen be^g
maar dat wel iets goeds in zit hebben we hier reeds
vroeger verdedigd. Volgens de minister zou de ver
(Lees verder op blz 2)
PASEN