k d w e rist zin o\^2e Zn Wrt BRAVO! misiezondag Een wereldpeiiing omtrent de Katechist in de Missionering. vtodt sS 3lS dCi k°eman di8 Zijn plpzier in vinct stiaffen en boeten uit te delen. Dit nauwer Zevenendertigste Jaargang Zaterdag 19 oktober 1963 Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement 85 F Prijs per Nummer 2 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG De Pauselijke Missiewerken kozen dit jaar als tema voor Missiezondag MEER KATECHISTEN. Het belang van dit probleem werd reeds herhaal delijk onderlijnd door de laatste Pausen in hun grote missie-encyclieken. Op 13 oktober werd gestart met de Bid- en Spaarweek voor de Missies die morgen, 20 oktober 1963 sluit met de MISSIEZONDAG. Ter voorberei ding van deze gebeurtenis alsook om het probleem volledig te kunnen toelichten, hield het Nationaal Sekietaiiaat van de Pauselijke Missiewerken een wereldpeiling omtrent de katechist. Het groot aan tal antwoorden dat toekwam uit Azië, Afrika en Oceanië, laat toe de problemen, waarmee de missio nering in verband met de katechisten af te rekenen heeft, nauwkeurig te omlijnen. Zijn er enerzijds grote verschillen, dan zijn er anderzijds toch ook tal an gemeenschappelijke ervaringen die ons toe laten de besluiten, die hier volgen, te formuleren. Uit dit onderzoek blij Kt reeds onmiddellijk dat de hulp van de katechisten onmisbaar is om de dooi braak van de Kerk te verzekeren. Het ooi deel van alle ondervraagde missionaris sen is eensluidend zij hebben de katechisten nu en in de toekomst nodig en zij wensen dat de katechis ten in aantal en in degelijkheid zouden toenemen. Waar er geen katechisten meer zijp, betreuren de missionarissen dit en zij verlangen niet liever dan z.0 weer terug, onder een moderne vorm, in te scha kelen. Wanneer de katechisten wegvielen was dit over liet algemeen te wijten aan de ontwikkeling van het schoolwezen. De primitieve katechisten- scholen werden stilaan cmvormd tot moniteurs- of normaalscholen. Bijna onbewust had men van ka techist overgeschakeld naar onderwijzer, van het zuiver godsdienstige naar het profane, zodat men opeens moest vaststellen dat men niet meer over eigenlijke katechisten beschikte. Dit was onder an dere het geval op de Nieuwe-Hebriden, in verschil lende streken van Afrika, in Indonesië. Het hoelt geen betoog - alle korrespon denten gaan hiermee trouwens ook akkoord - dat kateehist- zijn een kerkelijke funktie is. De katechist is wer kelijk iemand die met de priester de zielzorg voor de kristelijke gemeenschap deelt. Iedereen kent hem dan ook dezelfde taken toe: godsdienstonder licht verstrekken aan kinderen en volwassenen, het gebed voorzitten, de zondagsdienst leiden wanneer er geen pi iester is in het dorp, de kristenen voor bereiden op het ontvangen van de sakramenten de stervenden bijstaan, dopen in geval van nood! Het zijn bijna allemaal taken die bij ons door pries ters worden waargenomen. Veel korrespondenten aarzelen dan ook niet te onderlijnen dat de kate chist is, wat de diaken was in de primitieve Kerk. Bijna allen drukken dan ook de wens uit dat aan deze funktie een wijding zou verbonden worden en dat het diakonaat officieel terug zou ingevoerd worden in de Kerk. Velen zouden gaarne zien dat het Koncilie zich over dit punt zou uitspreken. Een origineel eksperiment is wel de voor- of prekateehese, die onder andere op Formosa toege past wordt. Daar besteden sommige katechisten een gioot ceel van hun tijd aan voorlichtingsvergade- ïingen \oor de heidenen. Tijdens deze vergaderin gen trachten zij heel wat vooroordelen uit de weg te ruimen, die niet bij de kristenen in zwang zijn ca die hen een vals beeld van de Kerk dreigen te en. Oog in Afrika wordt aan prekateehese ge daan, onder andere in Rhodesië. De grootste bekommernis van de missionarissen gaat naar de vorming van de katechisten Wij menen wel te mogen zeggen dat de katechisten zowat over al bij het begin der missionering ter plaatse door de missionaris zelf gevormd werden en dit met het oog op een welomlijnde taak. Naderhand bleek deze \oiming dan ontoereikend en begon men zowat overal speciale katechistenscholen op te richten. De studies verschillen merkelijk van streek tot streek hier duurt een volledige cyclus twee tot drie maan den, elders twee tot drie jaar. Het niveau dezer studies verschilt vanzelfspre- kend ook van streek tot streek. Zo kan, bij een pri mitieve bevolking, in het begin een elementaire opleiding van katechist volstaan. Deze opleiding zal echtei de stijging van het algemeen beschavings peil van de bevolking moeten volgen. Men merkt nu, dat de eerste generatie katechisten, in veel ge vallen, al haar invloed verloren heeft bij het aan bod komen van een jonge generatie onderwijzers. Deze laatsten werden immers beter gevormd en worden, over het algemeen, ook beter betaald. Het bi ij Kt dan v>k noodzakelijk een nieuwe generatie katechisten te vormen. In verband hiermee is het wel interessant de toestand in Japan te signaleren. Het intellektueel niveau van de bevolking staat in dit land over het algemeen zo hoog, dat een Katechist er maar wer kelijk nuttig werk kan verrichten, indien zijn vor ming het universitaire peil evenaart. Het tekort aan iinanciële middelen schijnt ten slotte wel de grootste hinderpaal te zijn om zowel het aantal katechisten als het aantal katechisten scholen te verhogen. De ideale formule zou name lijk zijn te kunnen beschikken over vrijgestelde katechisten, aan wie men enerzijds een wedde ge lijk aan die van een onderwijzer zou toekennen en aan wie men anderzijds specifiek kerkelijke ta ken zou toevertrouwen. Dit ideaal wordt in feite bijna nergens bereikt. Men past dan gemengde for mules toe de katechist is half-time vrijgesteld en moet voor de rest zelf voor zijn onderhoud zorgen. In veel gevallen wordt hij zelfs helemaal niet ver goed en moet hij volledig voor zichzelf en zijn gezin instaan (Lees verder op pag. 2) Enkele jaren geleden, toen de drukte in onze straten nog niet was wat ze geworden is en we zijn nog niet aan het einde hebben we hier een ai tikel gewijd aan het nut dat zou bestaan om de jeugd, liefst al van op de schoolbanken, door het geven van lessen, vertrouwd te maken met de moderne verkeersproblemen en haar een beetje wegwijs te maken in dit steeds meer ingewikkeld wordende geval. We geloven toen gezegd te hebben dat, naar onze mening, dergelijk onderricht nutti ger zou zijn dan al het geleuter over lang verleden en vergeten dingen. Aan onze wenk van toen werd weinig aandacht besteed, alhoewel van op dat ogenblik al te voor zien was, wat tegenwoordig in elke stad of dorp kan vastgesteld worden op sommige uren een or deloos dooreen gewriemel van voetgangers, vracht wagens, fietsers en autos, waar zelfs de meest goede wil der verkeerspolitie het moet bij afleggen. Het moet zijn dat deze zorgwekkende toestand eindelijk de ogen der bevoegde instanties geopend heeft, want nu bereikt ons het bericht over een zeer gelukkig initiatief dat werd genomen. Het stadsbestuur, de directies der verschillende jongens- en meisjesscholen, de politie en het be legde ministerie hebben het vraagstuk kordaat aangepakt en eerlang zal waarschijnlijk besloten worden m het uurrooster der scholen een Kursus voor Veilig Verdeer in te lassen. Het doel ervan is de jeuga, al zeer vroeg, te wijzen op de gevaren die er voor hen zelf en voor anderen bestaan in het met naleven der verkeersreglementen, de betekenis bij te brengen der steeds meer ingewikkeld wor dende verkeerstekens, met enig idee der ter zake geldende wetgeving. Een goed begrip van de rech ten en de plichten van elke weggebruiker, zou ons over enkele jaren een generatie brengen die zich zelf en anderen veel ongelukken en verdriet zou sparen. Goed aangepakt, en de leerlingen eenmaal doordrongen van het nut dezer nieuwe wetenschap zou cut systeem ons alvast een goed geordend ver keer brengen. Alleen is het te betreuren dat der- geujKc kursus met kan verplicht gesteld worden aan de ouderen. We zijn overtuigd dat de meesten ervan er nog alles van te leren hebben. Naar we verder vernamen zou het politiekorps °n onder\vijs ingeschakeld worden om, door praktische voorbeelden, de leerlingen vertrouwd u, ff m. on^an§ mot de verkeerspolitie. nood""l- rk a'i met dl'en wense!tik> maar zelfs noodzakelijk. Al te veel wordt de politieagent af. kontakt zou de jeugd doen inzien dat de politie agent .emand is, wiens taak erin bestaat z^me- ebuigers soms tegen hun goesting in voor gevaren te beschermen en dat de zorg voor een ordentelijk verloop der zaken van hem afhangt Daarom zeggen weBRAVO, en hoe rapper teter meUWigheid aangevangen wordt, hoe Lees verder op pagina 2. Meer Katechisten c i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1963 | | pagina 1