h rist 6/1 \j Q<y Ook een soldatenhart is niet van steen.. DE ZWARTE BERG Veertigste Jaargang Zaterdag 5 februari 1966 VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG TONEEL IN HET COLLEGE Drukker-Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NÏNOVE Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85 Prijs voor Jaarabonnement 95 fr. Prijs per nummer 2,50 fr. Jaarlijks worden in ons land ongeveer 45.000 jonge mannen opgeroepen naar den troep Dit betekent heel concreet dat elke maand 3.750 jongens uit hun natuurlijk familiaal milieu worden weg getrokken en overgeplant naar een artificieel, kunst matig midden. Daarom blijft het soldatenprobleem steeds ac tueel. Daarom ook dit jaar, van 6 tot 13 februari, een WEEK VAN DE SOLDAAT, onder het thema DEUREN OPEN Deuren openop het mi nisterie van landsverdediging, om de werkelijke soldatenproblemen te behandelen, o.m. inzake aan passing en onthaal, tucht en medezeggingschap, informatie en voorlichting. «Deuren open» om Leger en Volk mekaar te laten ontmoeten, meer nog en beter dan op dit ogenblik reeds gebeurde. We kunnen gemakkelijk verder opnoemen wel ke deuren nog meer moeten opengegooid, welke instanties nog meer aandacht moeten besteden aan kelijk te zeggen wat de anderen te doen hebben, onze jongens in het leger. Het is tenslotte gemak- Maar... ook wijzelf, elk van ons moet aandacht hebben voor de dienstplichtige. Het gaat er niet zozeer om een probleem van de maag maar om de jonge man, welke los van thuis, met zijn onbezonnenheid, geldingsdrang, jeugdige nieuwsgierigheid en menselijk opzicht, verder moet groeien naar volwassenheid in een heterogeen milieu, dat zeker niet als het ideale kan worden aangezien. Het leger is een feit. We kunnen er voor of te gen zijn, anti- of pro-militarist, het doet niets af aan de verplichting. Waarom dan niet samen zoeken en werken om van den troeptijdeen schone periode te maken. Financieel kan de legerdienst voor sommige gezinnen een grote last betekenen. Daar waar uw jongen wekelijks of maandelijks zijn loon mee naar huis bracht, daar blijft dit gedurende meerdere maanden achterwege. Dit kan natuurlijk erg zijn, maar men slaat er zich tenslotte toch door. Erger zou het zijn zo uw jongen totaal verworden uit het leger terugkeert. We zegden het reeds, de jonge man komt terecht in een voor hem totaal vreemd midden, in een gans andere levenssfeer met eigen bezigheden en be ïnvloedingen. Tot nu toe werd hij gesteund door begrijpende ouders, broers en zusters. Hij had vrienden en kameraden in een eigen gekozen werk milieu, jeugdbeweging en buurt. Op een goeie dag krijgt hij zijn oproepingsbevel en belandt in een niet gekozen kazerne met voor hem totaal vreemde wezens. Jonge mannen uit alle streken treffen er elkaar een landbouwerszoon uit West-Vlaanderen, een ruwe kerel uit de Antwerpse dokken, een stu dent uit Hasselt, een ingenieur uit Gent, een koe- reur ergens uit de Vlaanderen en een tekenaar uit Mechelen. Met die mensen zal hij enkele maanden samen leven, hetzelfde lot delen, ...vriend worden Ieder heeft er zijn eigen opinie over politiek, godsdienst, de pastoors en de Kerk, eerlijkheid en huwelijks trouw, liefde en verloving, en noem maar op... Dat is dan HET probleem van de jonge soldaat hoe zal hij dit aLes kunnen verwerken Is hij genoeg" voorbereid op wat hem te wachten staat Wordt hij bijgehouden en gesteund door het thuis front Misschien hoorde hij genoeg over de geva ren van het leger (mosterd en pickels uit den troep). Maar weet hij welke mogelijkheden hem geboden worden om humanerte worden, schoner mens en beter christen Psychologisch heeft het harde soldatenleven met zijn strenge tucht veel goede kanten voor ka raktervorming en ontplooïng van de jonge man. Hij moet er persoonlijk leren beslissen over een heleboel zaken. Het contact met andere jongeren van zijn leef tijd, uit verschillende middens, standen en streken is een verrijking op zichzelf. Het verruimt zijn kennis en levensinzicht. Door de tijdelijke verwijdering van thuis beseft de jonge man, in groei naar volwassenheid, de diepe waarde van zijn ouders, zijn meisje... Hoevelen kunnen André, de kanonnier uit het 73' Artillerie, niet nazeggen ik heb mijn moe- derke maar leren kennen in den troep. Liefde bindt wat ruimte scheidtHoeveel verlovingen worden niet echter en hechter door den troep Hoeveel worden niet schoner christen Ik denk aan die jonge advocaat die voor de eerste keer over God hoort spreken op een soldatenkamer en er Christus ontdekt in een oud versleten exem plaar van het evangelie. Daar is Jan die gedurende zijn legerdienst gedoopt en gevormd werd, en de zovele anderen die sinds hun plechtige communie geen voet meer in de kerk hadden gezet, en nu de weg naar God terugvonden. (Lees verder op pag. 2) Ais wij deze regels schrijven ligt voor ons een dagblad. Op de eerste bladzijde staat de foto van twee jonge mensen. Zij leefden amper 25 en 26 jaar Zij werden vóór enkele uren doodgeschoten, op straat. Niet in Chicago of Vietnam of San Do mingo. Hier bij ons in Limburg... Zij waren op straat gekomen uit angst voor nakende honger, in deze tijd van luxe en geldver spilling vreesden zij en hun vrienden honger. De wereld draait averechts Ondanks of te wijten aan ruimtetuigen en vebijslerend comfort gaat het mensdom ach teruit. Ol de stakers nu gelijk hebben of ongelijk, of er vreemde agitatoren doende waren of niet, of de rijkswachters koelbloedig bleven of ook aan het vechten gingen en zich te veel hun brandende wa gens herinnerden,.-. Noch het een, noch het ander gaat thans nog de naastbestaanden van de twee slachtoffers aan. Het dringt niet meer tot hen door. Want Valeer Sclep en Jan Latos zijn dood, dood, dood. Er zal op hun begrafenis een massa volk aan wezig zijn en bergen kronen zullen hun graf be dekken. Als de Lezer deze regels voor ogen krijgt heeft hij de foto's reeds gezien in zijn krant en op zijn TV-scherm. Doch als alle rumoer zal gestild zijn en de terbleef in huis, dan zitten daar de ouders en de laatste hand gedrukt, en geen vreemde meer aeh- vrouw en het kind, alleen, met hun zwarte berg van verdriet. Denken daaraan de regeerders van dit land. die plots en brutaal honderden mensen voor een uit komstloos bestaan stellen? Denken daaraan de politieke en andere agitato ren, die hemeltergende vissers in troebel water, die beroepsophitsers, in wiens hoofd slechts plaats is voor één enkele verdwaasde dwanggedachte, en uit wiens hart sinds lang alle menselijk gevoel gewe ken is Denken daaraan die horden rijkswachters als zij hun geweren richten op wellicht rumoerige, zelfs 'dreigende, doch in de grond weerloze mensen Den ken zij eraan dat het altijd en overal nodig is, de macht die zij kregen, te gebruiken, doch ook dat het steeds een misdaad is gelijk een andere, wanneer zij die macht zouden misbruiken In wat voor een krankzinnige tijd leven wij, waarin voor zo weinig zo veel wordt geofferd De leraars voeren op TIEN KLEINE NEGER TJES thriller in 3 bedrijven van Agatha Christie. Data en uren Zaterdag 12 februari te 19u30 Zondag 13 februari te 18u30 Maandag 14 februari te 19u3Q. olaams ^hb/i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1966 | | pagina 1