d
1
\XJ
e
z\n
U/Qams
VOOR EEN KRISTELIJKE AANWEZIGHEID IN DE
SOCIALE ONTWIKKELING VAN QUEZALTENANGO
Ouderf eest
■H
Veertigste Jaargang
Zaterdag 26 maart 1966
BROEDERLIJK DELEN
vrijdag 1 april te 19 u.
zaterdag 2 april te 19 u.
zondag 3 april te 17 u.
STIJLVOL
Drukker-llitgever
PAUL LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85
Prijs voor Jaarabonnement 95 fr.
Prijs per nummer 2,50 fr.
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
HH
Tijdens zijn verblijf in Brussel konden we
Pater Julian Perez de Heredia spreken over de
sociale school, die hij in Quezaltenango met de
steun van Broederlijk Delen oprichtte.
Ik veronderstel dat tot vandaag Quezaltenan
go U volkomen onbekend was. Het is een stad met
50.000 inwoners en ze is gelegen in een landbouw
streek, die hoofdzakelijk bevolkt is door Indianen,
waarvan er 85' r nog analfabeet zijn. Het maandloon
van een man is in het merendeel der dorpen niet
hoger dan 750 fr. Quezaltenango is voor alles een
universiteitsstad. Er is de katolieke universiteit
Raphael Landivar en vier fakulteiten van de Staats
universiteit. Twee van deze fakulteiten. Filosofie en
Letteren en Landelijke Sociale Dienst, zijn helemaal
kommunistisch. Nu zijn de maatschappelijke wer
kers voorbestemd een grote rol te spelen in de
ontwikkeling van Guatemala en die rol kan niet
aan de kommunisten alleen overgelaten worden.
Overal waar tegen de onderontwikkeling strijd .ge
voerd wordt, moet de Kerk aanwezig zijn.
De sociale schooi Hermann Pedro werd dus
gesticht om de kristenen een plaats te geven in de
sociale ontwikkeling en om de uitbreiding van het
kommunisme in de streek van Quezaltenango te
remmen. Wie nam daartoe het initiatief
Het is een Pater Salesiaan die op het idee
kwam deze afdeling bij de katolieke universiteit
bij te voegen. Hij verzamelde een aantal industrië
len van de stad en wees hen op de noodzaak de
streek van kristelijke maatschappelijk werkers te
voorzien, die bekwaam zouden zijn de levensvoor
waarden van de bevolking te verbeteren. Hij kon
ze er tenslotte toe overhalen voor de instelling, die
deze maatschappelijke werkers zou vormen, jaar
lijks een bijdrage te storten.
Hoe werd U ertoe gebracht daar de leiding
van te nemen
Men heeft daarvoor waarschijnlijk op mij
beroep gedaan omwille van mijn vorming ik ben
licenciaat in filosofie en letteren en in pedagogie.
Wanneer ik de leiding van de school nam, was dit
eerst alleen om het studieprogramma op te stellen.
Ik wist niets van de financiële toestand. Bij het
vertrek van de Pater Salesiaan werd ik ook daarmee
gekonfronteerd. Het was voor mij een schok we
gingen werkelijk naar een ramp De sommen van
de lokale industriëlen waren lang niet voldoende
om de kosten va«n de school te dekken en zij wei
gerden méér te geven.
Wat hebt U dan gedaan om die slechte situa
tie op te lossen
Het antwoord raadt U wel ik heb beroep
gedaan op Broederlijk Delen van België. Mgr
Cauwe. de afgevaardigde-beheerder van Broeder
lijk Delen bracht ons tijdens zijn reis naar Latijns
Amerika een bezoek en kon zich ter plaatse van
het belang van onze onderneming overtuigen. An
derhalve maand later ontvingen we een toelage van
:50.C0ö fr Dank zij deze steun moesten we onze
school niet sluiten.
Maar, Pater, maatschappelijke werkers vor
men is toch ook niet genoeg het is nodig dat de
afgestudeerden de gelegenheid krijgen hun kennis
in de praktijk om te zetten. Hoe gaan uw gediplo
meerden kunnen beginnen werken
De regering van Guatemala heeft een heel
programma van gemeenschapsontwikkeling ontwor
pen en heeft besloten bij de kaders die deze plannen
moeten uitvoeren, ook de maatschappelijke werkers
uit de katolieke scholen in te schakelen. Zij hadden
hun diploma nog niet behaald, toen reeds acht van
onze jongeren aan de programma's van de regering
meewerkten. De waarde van de afgestudeerden, die
uit onze Katolieke scholen komen, wordt in hogere
kringen erkend. Men weet er heel goed dat in de
fakulteiten van de staat, die een kommunistische
strekking hebben, de jongeren zich vooral bezig
houden met politieke en andere eisen. Hun vorming
tot maatschappelijke werkers laat daarentegen veel
te wensen over. Uit de staatsschool van Quezalte
nango is in zeven jaar tijd geen enkele sociale
assistent uitgekomen. Dit jaar werden er eindelijk
vijf gediplomeerd.
Ontvangen uw leerlingen tijdens hun studies
ook reeds een praktische vorming
Elke zaterdag wordt besteed aan praktische
oefeningen. En iedere zondag gaan de studenten in
groepjes naar drie dorpen, San Andrès Xecul, l'Em-
buscade en Zunil, om er een programma van ge
meenschap, ontwikkeling uit te werken.
De grote punten van dit programma zijn ba-
sisonderricht aan de kinderen, organiseren van spe
len voor diezelfde kinderen (want zonder dat zouden
ze minder gemakkelijk naar de lessen komen),
katechismusonderricht, huishoudlessen voor de
vrouwen en onderricht in de Spaanse taal, want
de meeste dorpsbewoners spreken enkel hun inlands
dialekt. Ongelukkig genoeg is het zelden dat de
vrouwen Spaans kunnen leren de mannen ver
zetten er zich tegen omdat, zeggen ze, ze er anders
met de blanken zouden vandoor gaan
In deze dorpen hebben we ook een grote kam
panje ondernomen tegen het alcoholisme. Die In
dianen drinken in grote hoeveelheden een drank
van 60 tot 65". De rampzalige gevolgen van der
gelijk regime kunt U zich inbeelden. We hebben
dus, volgens onze gewoonte, de elite van de dorps
bewoners verzameld om hun de gevolgen van het
alcoholisme uit te leggen. Eenstemmig besloten ze
die kwaal te bestrijden. De volgende zondag, wan
neer ik in een van die dorpen terugkeerde, vernam
ik dat ze een man afgeranseld hadden en in het
gevang gestoken, omdat hij dronken was Men
kan zoiets natuurlijk niet goedkeuren, maar het
toont aan hoezeer deze mensen bereid zijn hun
levensvoorwaarden te verbeteren, als men hen maar
de middelen aanwijst om dit te doen.
Stuit ge met uw aktie nooit op tegenstand
onder de inlandse bevolking
Op medisch gebied wel, ja. Een Indiaan iaat
zich zeer moeilijk overtuigen naar het hospitaal te
gaan. Voor hem is dat reeds een voorafbeelding van
het dodenhuisje. Zekere dag werd ik bij een zieke
geroepen, die zonder twijfel een akute blindedarm
ontsteking had. De familie weigerde absoluut hem
naar het hospitaal te brengen Gij moet een
mirakel doen, Pater, naar het hospitaal laten we
hem niet gaan Tenslotte kon ik hen met de hulp
van het dorpshoofd toch overtuigen, Hij werd naar
het hospitaal gebracht, men opereerde hem en hij
genas. Maar hoe dikwijls is dat het geval
Hebt U, buiten uw taak als direkteur van
de sociale school, nog andere opdrachten Pater
Ik ben ook pastoor van een parochie van
Quezaltenango. Iedere zondag lees ik drie Heilige
Missen 1 in een bergdorp, 1 in de kleine kerk
(Lees verder op pagina 2)
H
INSTITUUT ZUSTERS HH. HARTEN
NINOVE
ZANG en DANS. afgewisseld met VOORDRACHT
en TONEELopvoering van fragmenten uit DE
KLEINE PRINS, van A de Saint-Exupéry, voor
toneel bewerkt.
Eigenlijk had ik dit verhaal als een sprookje
willen beginnen zegt de schrijver-vliegenier er
gens in dat werkje, dan had ik gezegd Er was
eens een kleine prins die een planeet bewoonde,
niet veel groter dan hijzelf, en die prins had een
vriend nodig W ie het boek gelezen heeft, zal
begrijpen dat hier de vraag gesteld wordt. waaYop
het thema van het verhaal het antwoord zal geven.
Wat is de essentie, de kern van vriendschap, liefde,
geluk Het antwoord vindt de kleine prins niet bij
de zelfingenomen ijdeltuit, of de zelfzuchtige zaKen-
man, noch bij de zelfgenoegzame kamergeleerde
aardrijkskundige, maar bij hen die zich met an
dere dingen dan zichzelf bezighouden in het
tam maken, in de verantwoordelijkheid voor
wat je tam hebt gemaakt
Rond deze kern werden de enkele fragmentjes
gegroepeerd.