h
rist
en 7^0\H5 9e
zind wjee^/
Q(/
DE BISSCHOPPEN LICHTEN
NIEUWE BOETE-WET TOE
Haak in met Milac
GEDURIGE
AANBIDDING
en Feest van de H. Apollonia
Eenenveertigste Jaargang
Zaterdag 4 februari 1967
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
Drukker - Uitgever
PAUL LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 - NINOVE
Telefoon 327.27 - Postcheckrek. 4786.8o
Prijs voor Jaarabonnement100 fr.
Prijs per nummer2,50 fr,
Op Aswoensdag aanstaande treedt in ons land.
krachtens een beslissing van het Episkopaat, een
nieuwe vasten- en boetewet in voege.
Heel wat gelovigen denken dat deze nieuwe
reglementering afbreuk doet aan de voor het Kris-
tendom zo karakteristieke traditie van de boete
doening in het algemeen, de vasten in het biezon-
der.
Oppervlakkig gezien is er inderdaad heel wat
dat tot dergelijke konklusie aanleiding geeft "het
vleescierven zelfs op Aswoensdag en Goede Vrij
dag wordt immers afgeschaft.
Nochtans is deze nieuwe reglementering BIE-
ZONDER POSITIEF. Het gaat er niet meer zo zeer
om dit of dat te verbieden, dan wel uitdrukkelijk
de verplichting van versterving en boetedoening
te beklemtonen. Maar de oude, verouderde, in onze
tijd eigenlijk zo wat zinledig geworden praktijken,
i ui men plaats voor n veel grondiger houding. Waar
men vroeger met gerust gemoed kon denken ik
voldoe aan mijn verplichtingen, ik heb vandaag
geen vlees gegeten!» volstaat dit nu al lang niet
meer, algezien dan nog van de bedenking dat zo n
gerust gemoed kenmerk van de rechtvaar
dige ook al lang niet alles meer is
Om het met een beeld te zeggen de bisschop
pen hebben de poetsdoek gehanteerd, het eeuwen
oude stof verwijderd van 'n blijvend begrip; en nu
s11 aalt het in al zijn werkelijkheid en grondige
eenvoud. Maar laten we de bisschoppen aan het
woord, althans in samenvatting. Vorige zondag-
werd van op de kansel reeds een toelichting voor
gelezen betreffende deze nieuwe wetgeving en aan
staande zondag worden in dit herderlijk schrijven
de practische richtlijnen belicht.
BOETE GEEN VASTENEK3KLUSIVITEIT
De wet op het vleesderven is opgeheven.
De vrijdag blijft evenwel een verplichte boe
tedag alle gelovigen vanaf de leeftijd van 14 jaar
zullen zich op die dag een boetewerk naar eigen
keuze opleggen. Tussen haakjesvoor wie graag
vis eet, is dat vanzelfsprekend geen boetewerk
Aswoensdag en Goede Vrijdag blijven vasten
dagen zoals vroeger. Het verschil bestaat erin dat
het vleesderven ook op die dagen wordt op
geheven als verplichting.
Vasten isslechts één volle maaltijd per dag
nemen en zich bij de andere maaltijden een gevoe
lige beperking opleggen. De vastenplicht houdt
op bij de aanvang van het zestigste jaar.
Wat nu volgt is geen verplichting, wel een uit
nodiging niet alleen op de vrijdagen maar gedu
rende gans de vasten, ook op andere dagen dan de
vrijdag, boetvaardigheid doen.
LIEFST FAMILIAAL
In hun herderlijke brief vragen de bisschoppen
dat de gelovigen de boete gedurende heel de vasten
/.ouden beoefenen op een speciale manier de keu
ze van de boetepraktijk wordt aan iedere gelovige
overgelaten. Wat héél normaal is! Immers, wat
voor Jan een pijnlijk iets is, kan voor Piet een
pietje zijn, of althans een handeling die geen en
kele inspanning vergt. Bv een niet-roker doet geen
boete wanner hij ook op vrijdag een sigaret proeft
De gelovige wordt nu als een volwassene be-'
schouwd, die vrij en in geweten voor God, beslist.
Overigens raden de bisschoppen aan dat de
botte niet alleen persoonlijk, maar ook een fami
liaal en gezamenlijk karakter zou dragen. Elk ge
zin kan, na beraad, een geëigende boete-vorm kie
zen.
VIS UIT SOLIDARITEIT
In hun gemeenschappelijke verklaring belich
ten de bisschoppen uitvoerig de zin van de boet
vaardigheid en versterving, in hun hedendaagse
vorm, en ze vragen van de gelovigen een gebaar
van sociale solidariteit.
Immers, de nieuwe beschikkingen zullen haast
zeker een nadelige weerslag hebben op de ekono-
m,sche en sociale toestand van de personen en
gezinnen die moeten leven van visvangst en vis
handel.
Daarom vragen de bisschoppen dat wij ge
durende de vasten 1967 door een persoonlijke
beslissing, maar in geest van kristelijke solidariteit,
onze vroegere gewoonten inzake vis-eten voorlopig
zouden bewaren.
Gehoopt wordt inderdaad dat de visserij en de
vishandel zich gedurende dit jaar op doeltreffende
wijze organiseren met het oog op een betere dis
tributie en ruime spreiding van het visverbruik.
Van 5 tot 12 februari organiseert Milac de
WEEK VAN DE SOLDAAT met als slogan «HAAK
IN
Misschien denkt U «Er zijn al zoveel weken.
De week van de jeugd, de week van de ouden van
dagen, de week van het ABN, de week van de
iviMdensiand enz... Wat hebben we daarmee nu
eigenlijk te maken?»
Met de week van de soldaat heeft eenieder
eigenlijk iets te maken. Op het huidig ogenblik
staan we nog steeds met een leger. Dit is een feit
en daar kunnen we niet buiten. Dit jaar zullen
terug 47.261 dienstplichtigen onder de wapens wor
den geroepen. Milac meent dat dit ons allen dient
aan te belangen. Daarom doet Milac een oproep tot
alle burgers en militairen tot ouders opvoe
ders leerkrachten jeugdleiders officieren
onderofficieren soldaten.
Er is daar niet enkel het feit dat de toekom
stige soldaat zal opgeroepen worden om te gaan
leven in een kazerne, dat ons aanbelangt, maar
oox hce wij staan tegenover deze legerdienst.
Hoe staan de ouders daartegenover? Hoe de
verloofde Hoe de familie Hoe het werkmilieu
Hoe de vriendenkring Wat wordt aan deze jonge
(Lees verder op pagina 2)
Zendag 5 februari, in de Hospitaalkerk,
GEDURIGE AANBIDDING en feestdag van
het Genootschap van de H. Apolonia.
te 7 uur MIS ter ere van de Patroon
heilige uitstelling van het H. Sakrament.
•te 9.30 uur GEZONGEN MIS ter ere van
het H. Sakrament.
te 4 uur LOF.
Na elke dienst: verering van de heilige
relikwie.
Donderdag 9 februari
FEESTDAG VAN DE H. APOLONIA
te 7 uur MIS ter intentie van het Ge
nootschap.
evenzo op al de volgende dinsdagen en
donderdagen van de maand.
U/Qams ec
A