k r'St Sn ^/Qcilns \J n\V^Q d w KERK EN WERELD Wij mogen delen... Alleluja Eenenveertigste Jaargang Zaterdag 18 maart 1967 VASTENCONFENTIES 1967 AKTIE BROEDERLIJK DELEN Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - NINOVE Telefoon 327.27 - Postcheckrek. 4786.8o Prijs voor Jaarabonnement100 fr. Prijs per nummer: 2,50 fr. VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Op vrijdag 10 maart handelde Prof. Dr. Maurits Grvpdonck over KERK EN KULTUUR een onderwerp dat op eerste zicht niet zo aantrekkelijk lijkt. Toch konden de inrichters van het centrum voor bezinning zich verheugen over een merk waardig aantal geïnteresseerde aanwezigen. Dr. Grvpdonck is een man van het vak. Door zijn rijk gevarieerde woordenschat en zijn beeld rijke taal wist hij de vergadering te boeien. Het werd onmiddellijk duidelijk dat in de schoot van onze Roomse Kerk een nieuwe wind waait, ook op dit terrein verhouding Kerk en kuituur. Sommigen voelen zich nog wat (of hele maal?) onwennig bij deze koerswijziging en vra gen zich anstig af waar dit naar toe gaat. De kristelijke leer had niet steeds vleiende woorden over voor de kuituur, voor de wereld waarin en waarmee die kuituur gepleegd werd. Het wordt dan stellig een zware opgave voor de Kerk in deze wereld de kristelijke leer harmo nisch te doen samengaan met de kuituur. Tot vóór Vaticanum II werd de wereld nog te veel beschouwd als een der grote hinderpalen in het streven van de kristen naar heiligheid. De we reld was de tegenvoeter van het geestelijk besef was zelfs synoniem geworden voor samenspel van de mensen in andere verhoudingen dan de strikt geestelijke Nu gaat men de wereld zien en terecht als het geheel van medemenselijken waarmee de Kerk zich intiem verbonden weet. zowel met de geschiedenis van die wereld, als met haar weten schappelijke relaties en technische veroveringen. De wereld, toneel waar de geschiedenis van de mensheid zich afspeelt met zijn nederlagen (dood. angst en onzekerheid), maar ook met zijn verove ringen. als daar zijn de liefde die menselijke krach ten kan naar boven stuwen en het stoffelijke over winnen. Er is dus in die wereld niet alleen een ingewortelde zondigheid maar ook een creatieve menselijke geest aanwezig. De wereld wordt niet langer meer gesplitst in twee duidelijk onderscheiden gebieden een chris telijk en een niet christelijk. Ook in zijn menselijkheid wordt de mens als een volwaardige aangezien. Het concilie heeft de mens duidelijk erkend als een kuituurschepper. («De Kerk in de wereld» - Schema 13 - 55). Kuituur zo luidt de bepaling in de constitutie omvat al datgene waardoor de mens zijn veel zijdige gaven van geest en lichaam ontwikkelt en vervolmaakt. Hier wordt meteen duidelijk dat kuituur dooi de Kerk in zijn breedste omvang werd genomen en gewaardeerd alle gaven van de mens: die van de geestpoëtische gaven, sociale, zedelijke en religieuze, zowel als die van het lichaam de sport. Al wat van de stof is mag en kan de mens gebrui ken om de wereld te veroveren, zonder enige be perking, als maar het evenwicht onderhouden wordt met de verantwoordelijkheid van de mens. Van waar komt die ommekeer in de houding van de Kerk tegenover de kuituur Allereerst aldus Prof. Grvpdonck is ook hier de Geest aan wezig geweest. Ook op dit domein komt Hij per soonlijk tussen in het gemoed en de geest van de besturende Kerk om tot stand te brengen wat moet gerealizeerd. Verder komt die wijziging ongetwij feld voort uit de converfentie, het naar elkaar toe streven van mensen van allerlei opvattingen tegen over destructieve krachten in de wereld (atoom bom). Begrijpende liefde doet de mens gezamenlijk streven naar vrede en eenheid. Tenslotte werd de Kerk ook van-binnen-uit verplicht haar standpunt te herzien. De dienende Kerk van Vaticanum II ziet de noodzaak in de mens in zijn totaliteit liefdevol te benaderen. De Kerk heeft weliswaar als voornaamste taak de liefde van God uit te dragen en het genadeleven tot stand te brengen en te verdiepen. Dit kadert echter totaal met het kultuurbestel. Want in en door de kuituur wordt de schepping voltooid, de schepping die moedwillig on-af was gebleven. Door zijn eigen ideeën, inzichten, kunst, goed heid en waarheid aan anderen mede te delen, schept de mens kuituur. Ook dat alles ligt in de lijn van de verlossing. Telkens wanneer de mens uitstijgt boven dat wat hem aan de aarde bindt en dat doet hij juist door zijn kreatieve schep pingsgeest neemt hij actief deel aan het actieve Paasmvsterie, waarin alles uitmonden moet. deer de leerlingen van het Instituut Zusters HH. Harten, Ninovc Geef ons een kans Wij bieden ons aan voor het ophalen van Geneesmiddelen en vitaminen (bij de Heren dokters en apothekers). Lompen en gedragen kledingstukken. Oude postzegels. Oud papier mag gebracht worden Parking Kli niek HH. Harten (hoek oud huis links) Hl Honger in de wereld We zijn stilaan aan de slagzin gewend geraakt. Weldra is het nog een slo gan zonder veelbetekenende inhoud. Een gemeen- goedje waar iedereen mee schermt om modern te schijnen. Indien we er niet in lukken de inhoud van deze veelbetekende zin, binnen korte tijd. door oprecht pogen teniet te doen, dan was het een «dood-doener» als zovele andere. Maar de meest eigentijdse ontdekking nl. dat de mens de andere heeft leren vinden stelt er zich borg voor opdat dit niet zo zou verlopen. In derdaad, de mens heeft de nood. de ellende, de schamelheid van zovele medemensen ontmoet en dit als gevolg van de technische vooruitgang die er voor zorgde dat wereld-afstanden niet meer be staan dank zij de tele-communicatiemiddelen. Er is een beweging losgeslagen in het hart van de mens om elke medemens, door medemenselijk heid gedreven, volwaardig mens te laten worden, door elke mens te laten delen in de welstand die men heeft. Het kan niet langer meer geduld wor den dat die schrijnende onrechtvaardigheid blijft bestaan 1/3 van de wereldbevolking bezit enor me rijkdommen terwijl 2/3 kreperen bij gemis aan het allernoodzakelijkste Als het dan toch waar is dat de rijkdommen van de natuur voor alle mensen bestemd zijn, dan moeten WIJ ze NU evenredig verdelen. Het is de natuur van de mens zelf die deze wantoestanden aanklaagt. Een mens kan immers niet zo maar toezien wanneer een andere mens lijdt en krepeert van honger. Zo ja, dan verglijdt hij van het menselijk niveau tot een lager niveau dat men gerust dierlijk mag noemen. Vandaar dat er zovele mensen, niet-gelovigen, op louter humane basis het aankunnen die nood te helpen lenigen. Ze dwingen ook ONZE bewon dering af 1 Hoeveel te meer zouden wij dan niet moeten opvallen. Wij, kristenen die de liefdeboodschap van de Heer Jezus moeten verder doorgeven door een getuigenis van daadwerkelijke kristelijke caritas. Wij. die weten dat God het zo wil dat al Zijn kinderen het goed zouden hebben. Wij die weten en geloven dat de Kristus kwam om het ons voor te leven. Medemens worden in de echte zin van het woord is dan niets anders dan geïncarneerde lief de zijn, al goeddoende rond gaan Ons delen wordt dan een vreugde voor ons omdat we weten dat we Kristus genoegen doen. Het zal dan ook echt DELEN zijn van wat we be zitten en niet een krenterig gemeten overschotje. Zo wordt ons delen een jubelende daad die luid verkondigt, de wereld rond, dat de Heer Jezus leeft en Zijn goedheid blijft betonen aan de hulp behoevenden van deze wereld. Ons delen wordt een Alleluja voor hen die verrijzen tot een beter, menswaardiger bestaan e^ó/

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1967 | | pagina 1