h fst \j 0\KsUe e% KERK EN U/ERELD PASEN: JA, HET LEVEN HEEFT WEL EEN ZIN! talige JCoogdag aan al onze lezers Eenenveertigste Jaargang Zaterdag 25 maart 1967 VASTE NCONFERENTI ES 1967 VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG EN LEZERESSEN Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - NINOVE Telefoon 327.27 - Postcheckrek. 4786.8o VREDE EN VOLKERENGEMEENSCHAP Wat ZEGT de Kerk, wat DOET de Ker.i voor vrede en bevordering van de volkerengemeen schap Doet de Kerk wat ze zegt en zegt ze wat ze doet? U voelt het: men begeeft zich op ijs van één nacht Met d't alleszins actueel onderwerp werden de vastenconferenties in Ninove besloten. Professor Luysterman. aalmoezenier aan het O.Cl.G.13 te Aalst behandelde dit onderwerp vanuit verschil lende standpunten. In zijn inleiding stelde hij de morele boodschap van de schriftuur voorop: zowel Oud Testament (para.'tel van Jonas, waarvan Prol. Luvsterman een prachtige parafrase wist te maken) als Nio .v Tes tament (parabel van Samaritanen en andere ,c :- sten) leggen de nadruk op universele medheid tec overstaan van allen, ook degenen die v r on vijandig zijn. Ta Pacem in terrisverduide! jkte J annes XXIII het standpunt van de K «het is ;k met oorlog geschonden recht te walen herstellen Alle oorlogsgeweld is afbreuk van het evangelie. «Zalig de vrede-makers y zegt de Heer ?•••■- ;a Zijn programma: ede tot Zijn volgelingen. Steeds omschrijft Hij Zijn zending als het brengen ran vrede en eenheid ond« r de mem-en. Uc t'.j'.l waar:n we .'even -• v d van de vrede- ged. en te protest-a:' _s en n .i.t stonden we (schijnbaar) verder van de vrede dan nu. Je hoeft n ar de krant epen te slaan of het 1 V-nieuws te v hgen om U hiervan te overtuigen, indien dit nodig mocht blijken 1 Hot. «m vrede leven» wordt.zo stilaan een dossiei-begi ip... maar van een pracktische levens houding blijft weinig over. Theorie is wel duidelijk maar de beleving vordert uiterst traag. En daar komt het nochtans op aan z ook en naar oplossingen van de conflicten. Hit vol.-taat n:et een diagnose te stellen van de zicKte om doeltreffend te kunnen ingrijpen moet men de oorzaak kennen 1 Professor Luyster man noemt als grootste oorzaken de wanverhou ding rijke in arme landen en de rassendiscrimina tie. Beide hebben met mekaar iets te maken. Het zijn immers gewoonlijk de arme landen en volke ren die er het meest van langs krijgen. Dit verdub" belt het gevaar! Verdere oorzaken van conflicten: de bewapeningswedloop en de ideologische tegen stellingen, hoewel deze laatste meer en meer op de achtergrond komen, minder gelden, (godsdienst oorlogen zijn voorbij, inquisitie). Hoe kunnen nu de moeilijkheden, spanningen en conflicten op vreedzame wijze opgelost Ook hier zullen verschillende methodes aangewend Politiek van evenwicht der krachten. Be staat erin dat ik vermijd dat de andere sterker wordt. Koude oorlog, zoals we dat noemen, ge steund op wantrouwen. Negatief pacifisme: vrede ondanks alles. Nooit de wapens opnemen. Dat lijkt niet mooi Kan soms vorm van lafheid zijn, liet is immers helemaal niet zo evident dat ik in een bepaalde situatie ceter mijn broeder bemin door te incasse ren dan door zeil te slaan. Het kan gewoon lafheid z:jn te weigeren onjuiste en gevestigde posities on ver te gooien om een plaaster te doen barsten. Welke zijn dan de betere mogelijkheden om de vrede te dienen in de huidige omstandigheden? Geweldloze weerbaarheid? Wellicht is het nu niet te realiseren, maar t ch is deze vorm en r.n cristelijk, sluit nauw aan bij de zaligspre- en van het evangelie. Het betekent weerloos te i het is geen schapenmentaliteit van een -i wchien-met-de-armen-gekritistHet evangelie r ept wel op om zich met hart en ziel in te zetten ;en voordele van de medemens, maar liefst zonder ewe.d. Geweld is een ketting. Wie meent, dat hij er z ch van kan bevrijden door nieuw geweld, movut zienzelf aan de ketting vast. Deze methode, d.e Cl op aanstuurt de Ketting te ore sen is wellicht utopie. Onze wereld is daar niet rijp voor. Als laatste methode om alle gewapende con flicten te vermijden stipte spreker aan volledige steun aan een overkoepelend wereldorganisme mei macht, maar ook om te beslechten. Op dit ogenblik is dat er nog niet. De UNO bievoorbeeld heeft daar toe nog ie weinig gezag. Hopen we dat dit er komt Dit eerste deel besloot de woordvoerder met er op te wijzen dat het onmogelijk is antwoord te geien op de vraag of dan elke oorlog, vanuit moreel standpunt, moet verdoemd worden Daarop werd gehanoeld over de bevordering van de volkerengemeenschap. De volkeren zuilen naar de eenheid toegroeien wanneer daar het ge- oei van samenhorigheid leeft. D_,n gaat men sa men zoeken naar de oplossing van de bestaande wantoestanden om samen te kunnen leven, op zelf de niveau en levensstandaard. Dat samen-leven 'mengt tot samenwerken, dat niet alleen bestaat in het geven van materiaal en scholing. Dat is goed en zelfs noodzakelijk, maar het blijft nog te uiter lijk. Het samenwerken moet met hart en geest gebeuren. Wanneer gehandeld wordt over de minbedeelde volkeren en ontwikkelingsgebieden dan denkt men veelal dat het enige probleem het hongerprobleem is.'Dat is het voornaamste, maar daarnaast zijn nog vele andere achterstanden in te lopen. Is er achter stand Enkele voorbeelden verouderde landbouwmethode gering nationaal inkomen onalfabet isme, oneindig groot minieme gezondheidszorg. Het geld dat nu wordt aangewend voor de bewapening zou ruimschoots voldoende zijn om heb volk niet van honger te laten sterven. Ook voor deze problemen is een organisme Prijs voor Jaarabonnement100 fr. Prijs per nummer: 2,50 fr. nodig dat machtig is. Het probleem ligt bij de grote mogendheden Amerika, Rusland en China wellicht. Wat moet ik of wat Kan ik nu doen Het klinkt misschien ontmoedigend maar er is nergens een algemene ve. antvvoorde regel te vinden. Geen recept dat zegu hoe wij de vrede konkreet kunnen bewerken. Het enige wat we op practisch plan kun nen vasthouden is, dat het IDEAAL VAN VREDE ait:jd zou meespreken in elk van onze beslissingen en gedragingen. Een wondere virus nestelt zich op het ogenblik 1 c'* brem van de hedendaagse mens het plucusen. van vraagtekens. Verre van n ij te i 'we ren dat het vraagstellen zou behoren tot de cate gorie van onwetenden, twijfelaars of ongelovigen. Het is een typisch-menselijk verschijnsel dat wijst op de redelijkheid van de mens. De vraagstelling, wanneer ze geen snobistische achtermond heeft is teken van een onbaatzuchtig zoeken van de rede naar de waarheid. Zo stelt de mens zich allerlei vragen over din gen en toestanden, personen en instellingen die vroeger taboe waren. Een van de meest Kwellen de vragen is het in vraagstellen van de zinvolheid an he., menselijK bestaan. Heeft het leven nu eikelijk zin Zo ja. welk is dan die zin? Geen nieuwe vraag, voorwaar! Ze is zo oud als de mens heid zelf. Alle volkeren en culturen hebben ermee geworsteld. De sparen ervan vinden we terug in hun literatuur, hun monumenten en graven. Ook nu stelt men zeer scherp dit probleem Eneizijds zijn er een reeks opvattingen hierrond geconcentreerd de zin van het leven ligt in het leven zelt en niet er buiten. Het komt er dus op aan menswaardig te leven in dienstbaarheid aan de medemens en zo een wereld van verdraagzaam heid en menslievendheid op te bouwen. Iets of Iemand buiten deze zichtbare en tastbare wereld aanvaarden zij niet. Dit wel aanvaarden wordt bestempeld als een niet verwerkt hebben van be paalde sentimenten. Een verstandig mens heeft uaain.ee voor goed afgerekend en is tevens tot rust (Lees verder op pagina 2) xind we

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1967 | | pagina 1