oZ\n dams EVANGELIE, OM TE HOPEN, OM TE LEVEN De laatste poging DANSFEEST Drieënveertigste Jaargang Zaterdag 18 oktober 1969 19 OKTOBER 1969 WERELDMISSIEZONDAG Hij zal de volken tot Hoop zijn (Mt. XII, 21 STAD NINOVE ZIEKENZORG NINOVE ZATERDAG 18 OKTOBER '69 Zaal Berg en Dal Orkest PAUL BEECKMAN Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - NINOVE Telefoon 327.27 - Postchcckrek. 4786.85 Prijs voor Jaarabonnement 110 fr. Prijs per nummer 3 fr. VEPvSCHIJNT ELKE ZATERDAG ...De opbouw van een rechtvaardiger wereld wordt aan de mens zelf toevertrouwd. Het is zijn taak, samen met allen. Het is zijn eerste taak, de voorwaarde van zijn menswording, zijn to be or not ...Zoekend naar de wil van God zal de gelovige die in de eerste plaats daar vinden in het ernstig opnemen van de eigen menswording en die van de ganse gemeenschap. Daar is de eerste uitdruk king van de liefdewil van God. En daarin, in die arbeid, is Hij aanwezig, uitnodigend en inspirerend. ...Tijdens een gesprek met voiwassenen-katechu- menen ontdekten wij samen dat de huidige kon testatie en de zovele betogingen - gezuiverd van alle egoïsme of volksmisleiding die zij zeker ook be vatten - uiteindelijk tekens zijn van een grote hoop, van een grenzeloze verwachting die alle mensen draagt een verlangen om te leven, intens te leven. Het schrijnend onrecht van de wereldhandel en het wereldkapitalisme aanklagen in een luide wanhoopskreet over de wereld, het vechten voor vrijheid en gelijkheid ze zijn fundamenteel de vertolking van een schreeuw, een rauwe kreet, maar een roep die hoop is en zekerheid. Ze zijn de manifestatie van de verwachting van blijvend ge luk voor allen, spijts alles, van een betere en recht vaardiger wereld. ...Heeft de kristen dan geen eigen aanbreng Is zijn antwoord op de hoop die de wereld draagt - hoop die meer een smachten is dan een diepe ze kerheid - is zijn antwoord alléén zijn inzet met anderen Of heeft hij een eigen antwoord Of liever Geeft hij aan het antwoord van de mens heid een eigen kleur, een eigen aksent, een licht en een kracht Is het evangelie hoop voor het leven, hoop voor de mens De vraag is belangrijk. Zij engageert niet alleen de eigenheid van het kristendcm, maar ook zijn levenswaarde voor de wereld, de zin van verkondiging en missie. De oproep tot verantwoordelijkheid voor de bouw van een betere wereld en het ontwikkelen van alle aardse waarden krijgt in het evangelie een ongehoorde radikaliteit en een dringende kracht. ...Het evangelie wordt dringende uitnodiging omdat het ons vraagt de mens lief te hebben met dezelfde intensiteit als waarmee Hij de mens lief heeft. Radikaal, tot de dood toe, werkend en wroe tend voor gelijkheid en broederlijkheid, voor de afbraak van alles wat de liefde in de weg staat. Uitnodiging tot eenheid, tot solidariteit. Het evangelie is aldus een eerste bron van hnop voor de mens omdat het God zelf radikaal acuter de mens plaatst. ...Het evangelie is niet alleen een dringende cproep tot inzet en strijd voor de mens, maar hei is ook getuige van een heil dat aan gang is. ...Zó is het evangelie hoop voor de mens en de wereld, omdat het alles zijn diepste zin en groot ste rijkdom geeft dat het gemaakt is om te leven, niet om te sterven; om te verrijzen, niet om te vergaan. Het goede nieuws is hoop omdat net het voile leven schenkt, dat niet meer sterven kan. Le\ en voor de wereld. Hoop voor alle mensen. ...Levend van deze zekerheid, van de werke lijkheid dat de Heer van leven en dood zijn goede Boodschap voor de wereld is, zal de gelovige mens - zal gans het Godsvolk - ook vanuit die zekerheid de wereld bekijken. Het evangelie is de toetssteen waaraan alles moet onderworpen worden. De men selijke verhoudingen, arbeid en ekonomie, geldbe heer en staatsbestuur, internationale betrekkingen en ontwikkelingshulp, urbanizatie en ontspannings wereld niets ontsnapt aan de krisis van het evangelie aan het oordeel van Kristus. Hier raken we aan een van de delicaatste maai tevens meest hoopvolle taken van de verkondig n- Allen die in het evangelie d.i. in Kristus ais God met ons, geloven, moeten tegenover de wereld de •kritische funktie vervullen die erin bestaat alles naar zijn levenswaarde te toetsen aan het evangelie. Want in alles is nog zonde en onrecht en farize- isme, verdeeldheid en egoïsme. ...Het evangelie is hoop voor de mensheid om dat het boodschap is van liefde. Van liefde en dus van vrijheid. ...Het komt er alleen op aan dit goede nieuws te geloven. Er zich door de liefde gedwongen te voelen het aan anderen, aan allen, mede te delen. En te weten dat de werkelijkheid er reeds is, dat het nieuwe reeds groeit Kristus in allen. Niet als een ersatz, niet als een zelfbedrog. Want het ontslaat ons niet van die radicale inzet waarover we het hadden. Het dwingt er ons toe. Daaraan wordt niets afgedaan. Met alle men sen. De inzet en de verantwoordelijkheid worden er alleen prangender door. Maar ook hoopvoller. Omdat zij leiden tot leven. Tot het volle leven. Niemand minder dan de heer Charles Rebuff at, hoofdredacteur van de brusselse Soir, is zaterdag in zijn pen gekropen om ons, Vlamingen, eens te zeggen wat op zijn franslievend en unitair hart drukt. Alhoewel op gematigde en zalvende toon ge schreven, zit het venijn in de staart. Want, de heer Rebuffat dixit indien de vlaamse vertegenwoor digers in de werkgroep Eyskens niet toestemmen in de terugkeer van de Voer-streek naar Luik, en de uitbreiding van de brusselse agglomeratie tot de met faciliteiten gezegende randgemeenten, moe ren de franstaligen van het hele land samensoan- nen om ons ertoe te dwingen. Tot die alleszins verrassende redenering komt de heer Rebuffat omdat wij, volgens hem, van onze parlementaire meerderheid gebruik hebben ge maakt om alles in huis te halen wat we maar wil den afschaffing der talentelling, het trekken van een taalgrens, de verhuis van Leuven-frans naar Ottignies, de taaipariteit in de regering en het ak koord over de kulturele autonomie. Voor iemand met de eruditie en de standing als de heer Rebuffat vinden we dat toch een beetje dwaas geredeneerd, op zijn brussels zullen we zeg gen. Het bewijs is al dat steller zich zelf tegen spreekt met van in het begin te verklaren dat de z.g. vlaamse eisen eigenlijk maar een rechtsherstel zijn. Als be-loning dan voor wat ons na er meer dan honderd jaar onrechtmatig van verstoken te zijn tLees verder op pagina 2). nodigt U allen uit tot het GROOT Brusselstraat 69 - NINOVE Toegang 30 Fr. Begin 21 u. i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1969 | | pagina 1