k
1-ist
5n
uiQams efl
St
St.-Aloqsius-
FEESTEN
\j
itiftove
Zesenveertigste Jaargang
Vrijdag 9 juni 1972
Drukker - Uitgever
PAUL LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 - 9400 NINOVE
Tel. 054/327.27 - Postcheckrek. 4786.85
HHH
Prijs voor Jaarabonnement 150 Fr.
Prijs per nummer 4 Fr.
VERSCHIJNT IEDERE WEEK.
H
Wij hebben het in onze aktueeltjes reeds meer
dan eens gehad over het woordje progressief
en het misbruik dat er nogal eens van gemaakt
wordt.
In een zopas verschenen nummer van «Europa
één» (het blad voor de Europeanen uit het Neder
lands taalgebied) vonden we - van de hand van
W. Kunnen - enkele beschouwingen (een soort be
zinning) rondom dat modewoordje progressief
Goed gezien, vinden wij, bij zover wij onze
lezers de lektuur ervan niet willen onthouden...
Maar wat wordt het woord progressief
(misbruikt
MISBRUIK
Roekeloze predikers van geweld en beoefenaars
van een onverantwoord radikalisme stellen het zo
alsof revolutie, geweld en het teruggrijpen naar
de knots een toppunt zou zijn van progressisme.
Wij vragen ons in geweten af wat dan wel regres
siever is dan terreur, geweld, afpersing en moord
Anderen zetten zelfs de meest elementaire eer
bied voor het leven op de helling... en verslijten
ons voor konservatieve achterblijvers omdat wij
het nog steeds blijven opnemen tegen de doodstraf
en vóór ihet beschermen van alle leven, vooral dan
dat van zwakkeren, hulpbehoevenden, omnondigen
en ongeborenen, die men in een duister verleden
- en heden - straffeloos kon laten verkommeren
of in alle stilte kon doodknijpen.
Het schijnt zelfs bijzonder achterlijk en oud
modisch er een greintje eergevoel op na te houden,
eerbied te hebben voor een graf, voor een gegeven
woord of plichtsbesef.
Kieskeurigheid en stijl zijn blijkbaar niet in
en 'hoffelijikheid hoort blijkbaar niet thuis in het
profiel dat bepaalde progressieven er op
na houden. Hoe agressiever, hoe beter, brutaliteit
en Slordigheid in houding, woord en gebaar, soms
zelfs baardige boosaardigheid, hoort bij de progres
sieve romantiek.
LOS VAN DE SLOGAN
Er bestaat dus een verschil van mening - me
ning - of minstens een misverstand over wat wél
en wat niet progressief is. Het nieuwe hoeft niet
eens beter te znjn en het oude hoeft niet eens ver
ouderd te zijn alles moet veranderen Men wil
alles overdoen Gezond verstand, volkswijsheid en
ervaring worden doodgeverfd als folklore Nee,
het is duidelijk dat het begrip verbe lering en voor
uitgang er voor velen niet meer in zit. Dat het
nieuwe helemaal niet zo nieuw is en terugkeer naar
gemakzucht, onbeheerst oerinstinct en kuddegeest
toch moeilijk een stap vooruit kunnen heten? Spielt
keine Rolle
Progressisme is voor velen een slogan gewor
den in de handen van ideologen, subversieve mani
pulatoren en nuttige idioten. Het is zo verleidelijk
de ingewikkelde en onoverzichtelijke realiteit, de
ikonkrete kompleksiteit van situaties en spanningen
weg te wuiven en te vervangen door het simplicis-
me van een of andere ideologie. Quoi de plus
simple
De eerste de beste idioot kan doorgaans mee
of wordt gesust door het meest wetenschappelijk
systeem om onwetenschappelijk en/of onzindelijk
te denken.
Praktijk en geschiedenis leren ons eeuw na
eeuw en dag na dag hoe onbruikbaar bepaalde
theorieën zijn en hoe gevaarlijk het is het abstrak-
te in de plaats te stellen van het konkrete. Maar
dat is voor politiek en commerciële manipulatoren
onbelangrijk. Voor hen heiligt het doel de mid
delen en komt het erop aan de slogan te vin
den die het doet. Het erge daarbij is dat weten
schap het nog steeds moet afleggen voor pseudo-
wetenschap, ervaring voor experiment, gezond ver
stand voor verdwazing, enz... Wie het tegen de
slogan wil opnemen moet de anti-slogan vinden -
hoe paradoxaal
ger te besehermen tegen bezits- of machtswellust
van diegenen die het voor het zeggen hebben, te
gen de almacht van de staat of de pletwals van
een groeiende burokratie, technjokratie of partito-
ikratie.
Wij geloven dat het goed en progressief is pa
radij sbelo vers te ontmaskeren en te leren leven
met mensen, die maar mensen zijn, en in een wer
kelijkheid die helaas niet altijd zo mooi is. Wij
geloven dat progressisme een streven moet zijn
naar wijsheid en mild humanisme. Het opfokken
van nijd en afgunst, van onlust en onrust, is al
te duidelijk in het belang van diegenen wier gier-
honger op wat anders gericht is dan op ons geluk,
op vrede, gerechtigheid of vooruitgang.
Er gaat van het Deutsehiand über alles
van alle macht aan de arbeiders strijd te
gen de grondspekuianten enz. een mystieke be- ÏOH I A A R
koring uit Men hoeft er niet eens over te pieke- 1,1
ren welk kind men met het badwater weggooit
Het is zo gemakkelijk te fulmineren tegen de jo
den, tegen de zwarten, tegen de chinezen, tegen
de walen, tegen the happy few of tegen het
parlement
PROGRESSIEVE BEZINNING
ij beschouwen het als onze progressieve
plicht ons te 'bezinnen over wat wel en wat niet
progressief is Wij geloven progressief te zijn als
wij oplkomen voor het behoud van water, lucht en
landschap, voor stijl en goede manieren en voor
de droom van de kleine man om uit zijn kleinheid
te ontsnappen. Wij geloven dat het progressief is
na de strijd om de boterham en het levenspeil op
te komen voor fisieke en mentale hygiëne en le
vensstijl. Wij geloven dat een stap neerwaarts of
achteruit als regressief moet worden gebrandmerkt.
Wij geloven dat het progressief is de arme man
een kans te laten om rijik te worden. Progressief is
het de vrijheid, have en goed en leven van de bur-
IN ONS COLLEGE
TE NINOVE
zaterdag 24 en zondag 25 juni
vanaf 19 uur
ALLES in eeuwfeeststijl
WELKOM!!?
K7ind we6^/,
A K T U E E L-
TJES..