k ^'Qams 6^ e2-in e/r^/ Kerstboodschap voor «1973» RECHTVAARDIGHEID '«fis Zesenveertigste Jaargang Vrijdag 22 december 1972 Drukker Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - 9400 NINOVE Tel. 054/327 27 - Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement 179 Fr. Prijs per nummer 5 Fr. VERSCHIJNT IEDERE WEEK. Met Kerstmis moet er licht zijn, ja veel licht Geen stad, of ze wil zich dopen in het licht. En... ihoe betoverend dat inwerkt op ieder mens... Goed-wil is spotgoedkoop met Kerstmis Wie zou er bij gelegenheid van Kerstmis niet eens een dagje anders willen zijn Terwijl staatshoofden schermen met verdraag zaamheid, coëxistentie, verstoort het kanongebulder de vrede van de Kerstnacht. Berlijnse muur, ijzeren gordijn, volkeren moord; sociaal onrecht en onrechtvaardige boeien, haat en afgunst, ontluistering van liefde en huwe lijk, het uitspelen van generaties tegen elkaar realiteiten die met Kerstmis bedolven worden on der een karrevracht engelenhaar, een gezellig feest- menu en stemmige kerstliederen. Och, niet dat we iets hebben tegen de religieus-romantische sfeer die er bij mag komen. Maar. zeg eens eerlijk, zou de diepe zin van het Kerstgebeuren geen oplossing zijn voor die bedolven realiteiten van daar net Kerstmis is het feest van God-midden-onder ons, de Emmanuel. Midden onder u staat Hij die ge niet kent slingerde Johannes de Doper de Farizeeën in het gezicht. Ze zijn totaal gesloten, ondanks hun macht en hun positie in het godsdien stige en maatschappelijk leven. Ondanks ook hun kennis van de godsdienst, hun strenge levenswijze, hun lettertrouw En Jezus zal het. in 't aangezicht gooien Voor jullie is geen bekering moge lijk Ze waren er van overtuigd dat ze juist waren en geen bekering nodig hadden. Gij kent Hem niet... En inderdaad we moeten toegeven dat we Hem niet kennen; hoog stens trachten we Hem te zoeken. Daarom dwingt Kerstmis ons deze fundamentele vraag te stellen Wie en wat is Christus eigenlijk Midden in wat mensen zijn heeft Hij wil len wonen Onze God is niet veraf. Hij verschijnt in mensengedaante; Hij verschijnt in DE MENS de man van Nazareth. Deze onvergetelijke Jezus is de zichtbare verschijning van al het goede, al het schone, al het wijize dat maar denkbaar is, Deze Jezus is de zichtbare God De goedheid en mensenliefde van God onze Heiland is op aarde verschenen en Hij heeft ons gered zo schrijft Paulus aan z'n vriend Titus. Maar tegelijk is Jezus ook precies de mens die wij zouden moeten zijn, die mens naar welk beeld wij met alle kracht streven. God heeft een menselijk gezicht. De Heer is zo zichtbaar als jij en ik voor elkaar zichtbaar zijn. Doorheen jou en mij leeft de Heer vandaag; pre cies in onze goedheid, onze eenvoud, onze streef- ikracht. God verscheen in Jezus van Nazareth; deze Christus verschijnt nu vandaag en noemt zich met jouw en mijn naam. Zijn menswording voortzetten is jouw en mijn werk voorkeur laten blijken voor de kleinen, de armen, voor de mens zonder macht of aanzien, voor hem of haar die met een scheef oog' door de goe-gemeente worden bekeken, voor de zieken en de zoekers, voor de mens ontdaan van functie en titel. Zo wordt elk van ons God - midden onder ons - Emmanuel Dan gaat de klaarte op die elke feest-verlich ting doet verbleken, het Licht waarvan de profeet Jesaja het had toen hij in zijn visioen openbaarde Het volk dat wandelt in de duisternis ziet een helder licht; een glans straalt over hen die wonen in het land van de dood Dan zullen alle gren zen der aarde het heil van onze God aanschou wen Dan wordt de vrede die in de Kerstnacht beloofd werd door jouw en mijn goede wil stilaan gerealiseerd. Kerstmis vieren is dan weet hebben van het feit dat God spreekt en handelt in Jezus, maar is tegelijkertijd de vaste wil opbrengen zijn weg te gaan van mens tot mens in eenvoud van hart. Kerstmis vieren is dan de grote ontdekxing doen dat we moeten leven zoals Hij en deze ont dekking niet voor jezelf houden maar cr mee naar de massa gaan... Moge de echte vrede, de echte vreugde, de ech te liefde, het echte licht van Kerstmis overvloedig over U komen, beste Lezer, en U tot de w*re Kerst bekering. brengen. ZALIGE KERSTDAGEN De laatste jaren heeft men nogal veel kritiek uitgebracht omtrent de zogenaamde woekerwin sten die grondspekulanten op korte termijn kun nen maker- Laat ons even de zaken van uit realistisch standpunt bekijken. Gedurende de laatste wereldoorlog kenden de verkoopsprijzen van de bouwgronden een zekere stagnatie terwijl de andere goederen fel de hoogte ingingen. Gedurende deze periode lag de bouw bij na volledig stil. Vooral vanaf de vijftiger jaren kon men een kentering waarnemen met als gevolg dat op zeer korte tijd een tienjarige stagnatie werd ingelopen. Thans is deze toestand voorbijgestreefd en het is alleen maar zeer zelden dat nu nog zeer voor delige zaken in deze sector waar te nemen zijn. Laten wij even het voorbeeld aanhalen van de zogenaamde kapitalist die een stuik grond aan koopt voor 1 miljoen frank om het vijf jaar later te verkopen voor 1 miljoen en vijfhonderd duizend frank. Zo op het eerste zicht een zeer gunstige zaak. en laat ons er al onmiddellijk aan toevoegen dat dergelijke realisatie heden al eerder zeldzaam wordt. Die zogenaamde winst van een hailf miljoen frank moeten wij tot de juiste proporties herlei den. Eerst en vooral heeft onze zakenman bij aan koop van de grond en verder gedurende deze vijf j«aar allerlei onkosten moeten betaden die wij op 20b kunnen schatten of 200.000 fr. Blijft een winst van 300.000 frank, waarop de Staat een forfaitaire belasting izail heffen van 30b of 90.000 franik. Er blijft du snog 210,000 frank over en dit op een in vestering van 1.200.000 frank, gedurende vijf jaar of ongeveer 3,5b per jaar. Tegenwoordig is de muraterosie belangrijker. Stellen wij daartegenover de belastingen die de Staat ontvangen heeft. Eerst en vooral 12,5b registratierechten bij aankoop, of 125.000 frank. Verder de registratie rechten bij de verkoop of 187.500 fr. Ook nog de 90.000 frank op de winst, te vermeerderen met 15b indien er geen voorafbetaling gedaan was, en eventueel te vermeerderen met de gemeente belastingen. Wij komen dus op een minimumbedrag van 402.500 frank Is dat rechtvaardig En wie is er de oorzaak van dat de kleine man zijn lapje grond zeer duur moet betalen d we a*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1972 | | pagina 1