d e Z\n 0\V^Qe ^^QcilVS BROOD EN SPEL ZUSTER THÉRÈSE is overgegaan naar het Eeuwig Leven! Achtenveertigste Jaargang Vrijdag 12 juli 1974. Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - 9400 NINOVE Tel. 054/327 27 - Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement 190 Fr. Prijs per nummer 5 Fr. VERSCHIJNT IEDERE WEEK. Eigenlijk is er sinds de tijd van het oude Rome, twee duizend jaar geleden, op deze wereld niet zo erg veel veranderd. In die tijd van hoogkonjonktuur van de wel vaartstaat Rome liepen de massa's, zoals nu, sa men rond de arena's om er onder het drinken en eten met een welgevallig oog de strijd te volgen van gladiatoren die mekaar in stukken probeerden te kappen of het opnamen tegen uitgehongerde wilde dieren. Alles onder het toezicht van de Cae sars, die arbiters die niet het fluitje, wel de duim hanteerden. Duim omlaag betekende zoveel als een strafschop - de onverbiddelijke dood - duim om hoog uitstel van executie, de rechtstreekse vrij schop even buiten het strafschopgebied. Wat bij de Romeinen in het begin een spel was van handigheid, ontaardde, onder druk van de steeds meer eisende toeschouwers en mede dank zij de demagogie van de Caesars, tot de meest beest achtige afslachtingen uit de oude geschiedenis met als toppunt het loslaten van wilde dieren op weer loze christenen of uit bezette landen aangesleepte gevangenen. De ondergang van het Romanum Im perium werd trouwens rond die tijd voorgoed in geluid. Al gaat het er tegenwoordig niet meer zo bloe dig aan toe, toch kan in zekere zin een pararel getrokken tussen vroeger en nu. Neem nu het laatste wereldkampioenschap voet bal van Miinehen. Van wat nog niet zo lang ge leden een spel was van gezonde jongens die achter een balleken liepen, schiet niets meer over. De liefhebberij werd, omwille van de steeds groter wordende massa supporters, een reden tot publi citeit en dus werd er grof geld tegenaan gegooid. Liefhebberij ontaardde tot beroepsspel en hardnek kige strijd, altijd om het vele geld dat te verdie nen is in geval van overwinning. Maar het bleef toch allemaal nog binnen rede lijke grenzen, tot de rotte politiek er zich ging mee bemoeien. Is het niet zo dat Moboetoe's (staats)amateurs, de 'beruchte Luipaarden, van uit Kinshasa het bevel kregen te overwinnen of... te sterven En vernemen we niet dat deze voetballers die nota bene geen enkel doelpunt scoorden en zich onsterfelijk 'belachelijk maakten, omdat ze een beetje te veel lui en te weinig paard waren, zullen heropgevoed worden in een geest van... Volksre volutie Adus de Zaïrese Minister van Culturele Ontwikkeling. Wat die zwarte paloeter daarmede wil zeggen snappen we niet. Een tekeningsken ware welkom. En wat dan te zeggen van de Braziliaanse sup porters die twee dagen op voorhand al de eind overwinning vierden om, na hun uitschakeling, hun TV s door het venster te gooien, trainer Zagalo met een wrede dood bedreigden als hij ooit nog een voet op de onteerde vaderlandse 'bodem durfde zetten Dat zowel regering als politie moestan ingrijpen om te beletten dat Zagalo's vrouw en kinderen met woning en inboedel in de vlammen zouden opgaan, wijst op het waanzinnige van een tot de top gedreven voetbalfanatisme. Achter het ijzeren gordijn klonken zowel in Moskou als in Oost-Berliijn vreugdeschoten en klok kengelui omdat de communistische voetbaltechniek en dito spieren het met 1-0 gehaald hadden van de rotte kapitalistische Duitse broeder. Over de finale tussen West-Duitsland en Nederland vernemen we nu ook al het een en an der. Het touwtrekken van de Russen die om ideo logische redenen weigerden naar Chili te gaan en door de Internationale Voetbalfederatie met recht van verdere deelname uitgesloten werd, maar als weerwraak de nochtans bekwame Engelsman Stanley Rous uit zijn voorzitterszetel hielpen wip pen. De zotte prijzen door anders door hun krente righeid bekende Nederlanders (1000 tot 1200 DW 16 tot 24.000 fr.) op de zwarte markt betaalden om kun mannekens de gouden beker in ontvangst te zien nemen. De aanwezigheid van een koninklijke prins, gewone prinsen en prinsessen, gewezen en in func tie zijnde Bondskanseliers, eerste Ministers en wat nog allemaal - waarvoor op de zwarte markt 600 toegangskaartjes werden opgekocht - zijn een veeg teken aan de politieke wand. Wie via het brood en spel zijn populariteit moet 'behouden of op voeren is er erg aan toe. Als bewijs het kinder achtig gedoe van de nederlandse Premier Den Uyi die op een amsterdams plein, samen met een troep dolle supporters, in een rondedans gingen omdat Nederland in Miinehen... geklopt werd Ditmaal onder het geamuseerd oog van Cruyf Co die er als moderne Keizers bijstonden. Gelukkig maar blijft alles nog beperkt tot uit zonderingen en houden de meeste andere naties het hoofd koel. Alhoewel, naar onze mening de tijd gekomen is om tegen deze kollektieve waan zin te reageren. Anders gaat onze beschaving op haar beurt de berg af 'zoals het Romanum Impe rium in zijn tijd. Zij is een echte kloosterlinge ge weest, die volledig bewust was dat een re ligieuze toch ook een mens blijft mens met zijn kleine kanten en zijn idea le betrachtingen. In het klooster getreden heeft zij wel bewust dat leven aanvaard en beleefd. Zij heeft ondervonden dat niet alles verliep zoals het ideaal mogelijk zou kunnen zijn, maar zij heeft in de gevende onderwer ping en gehoorzaamheid alle last ervan ge dragen, het minder aangename kon zij be dekken met een optimistische levensaard en een gezonde kristelijke vroomheid, wars van alle flauwdoenerij en kwezelarij. Haar kloosterleven heeft ze doorge maakt in blijde, hartelijke en menselijke gesteldheid. Haar omgang met haar me-, dezusters en mensen was vrij van alle ge maaktheid maar openhartig en bezield van naastenliefde. Trouw aan dat kloosterleven, aan de Kerk en de Leiders, deed het "losworden van deze tijd haar pijn, zij heeft er veel voor gebeden, en vond er een reden in om des te aanhankelijker en steviger haar eigen leven te maken. Zij beminde het leven met zijn schoonheid en gezelligheid. Zij beminde het kloosterleven met al zijn offers, ver draagzaamheid, edelmoedigheid, en zus terlijke liefde. Dienstbaar zijn was voor haar zo na tuurlijk dat zij steeds paraat stond als het voor anderen goed was. Het grootste deel van haar klooster leven - meer dan 20 jaar - bracht ze door te Ninove. Als kleuteronderwijzeres heeft (Lees verder op pagina 2) w

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1974 | | pagina 1