k
^Qams 6^
e2-in
d uwe
JOHANNESPASSIE
MUNTEUROSIE
IN ENGELAND
Vijftigste Jaargang
Vrijdag 26 maart 1976
Grootse Uitvoering (145 uitvoerders) der
van J. S. BACH
in de dekanale kerk te Ninove
op ZONDAG 4 APRIL 1976 te 20 u. stipt
het Nationaal Orkest van België
Dirigent LEONCE GRAS.
NADER KENNISMAKEN
MET BACH'S JOHANNESPASSION
Drukker - Uitgever
PAUL LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 - 9400 NINOVE
Tel. (054) 33 27 27 - Prk. 000-0478685-87
Prijs voor Jaarabonnement330 Fr.
Prijs per nummer8 Fr.
VERSCHIJNT IEDERE WEEK.
door
het Koor Schola Cantorum Cantate Domino
van het Sint-Maarteninstituut, Aalst,
en volgende solisten:
Lutz Michaëi Harder, tenor-evangelist (Duitsland)
Karei Druwé, Christuspartij
Jacqueline Sternotte, sopraan
Margrit Jeremias, alt (Hongarije)
Herbillon, bas (Frankrijk)
Herman Verschraegen, orgel,
Algemene Leiding:
Organisatoren:
de Ninoofse Zangkoren en Davldsfonds Ninove,
met medewerking van het Stadsbestuur
en V.V.V. Denderstreek.
Uitvoering onder de auspiciën van het Ministerie
van Nederlandse Kuituur, Dienst Volksontwikkeling,
en van de Kulturele Raad Ninove.
Toegangskaarten op voorhand te bekomen bij
Dhr Moeremans Jozef, Albertlaan 187 Ninove
(organisatiehoofd
Dhr Van Laethem Kamiel, Ter Duystlaan 13 Ninove
(voorzitter Gemengd Zangkoor)
Dhr De Mont Fernand, Moeremansplaats 8 Ninove
(dirigent Gemengd Zangkoor)
Dhr Van Alfaene Herman, Burg. Behnplein 15 Nin.
(secretaris Gemengd Zangkoor)
Dhr Vanderpoorten Theo, Plasveld 4 Ninove
(dirigent Groep Spiraal)
Dhr Vermeire Hubert, Okegembaan 73 Ninove
(secretaris Groep Spiraal.)
E.H. Jacobs Jos, College, Ninove
(dirigent St.-Aloysiusknapenkoor)
Dhr Lambrechts Jozef, Ameiveld 11 Ninove
(voorzitter Davidsfonds)
Dhr De Vleminck Paul, Despauteerstraat 1 Ninove
(bestuurslid Davidsfonds)
Mej. Van Durme Thérèse, Dreefstraat 55 Ninove
(bestuurslid Davidsfonds).
Dhr R. Roosens, Edingenbaan, Meerbeke.
(voorzitter Sint-Theresiakoor)
Namens het Organisatiecomité van de opvoe
ring van de JOHANNESPASSION te Ninove, op zon
dag 4 april a.s. te 20 uur zeer stipt, hield de pro
motor van deze kulturele manifestatie bij uitstek,
de heer Jozef Moeremans, vorige week donderdag
een persconferentie die ons toelaat onze lezers na
der kennis te leren maken met dit heerlijk kunst
werk van Johan Sebastian Bach.
De Johannespassion behoort tot de grote wer
ken van Bach en staat mee aan de spits van de in
drukwekkende reeks van composities die van de
middeleeuwen tot nu het lijden en sterven van de
Heer hebben verheerlijkt door zang en muziek. Werd
voor het eerst uitgevoerd in 1723 op Goede Vrijdag
te Leipzig. Nadien heeft hij ze gewijzigd zo heeft
hij het beginkoor vervangen door het majestueuze
koor dat nu als proloog de Johannespassie vooraf
gaat.
De evangelieteksten zijn ontleend aan Johannes
18 en 19. Daartussen heeft Bach, zoals anderen vóór
hem, twee episoden uit het Matheusevangelie in
gelast en verrijkte aldus zijn werk met twee hoogte
punten. De koralen zijn van Bach en de teksten van
de arioso's en aria's zijn ontleend aan vroegere com
ponisten.
De Johannespassie werd gecomponeerd voor
vierstemmig vokaalkoor en solisten, instrumentaal
koor met diversen obligaatinstrumenten orgel en
continuo.
De solozang beweegt zich in de vorm van het
recitatief het arioso, de aria en het duet met koor.
Het evangelieverhaal wordt in de Johannespas
sie toevertrouwd aan een tenorsolist.
Bach schreef voor deze tekst een verhalend
recitatief op eenvoudige grondakkoorden, zeer rijk
aan melodie en schilderachtige dramatische effek-
ten.
Christus' figuur, in tegenstelling met de Ma-
theuspassie plaatst de Johannespassie Christus da
delijk tegenover zijn vijanden. Daarna staat de Heer
vóór zijn rechters.
De weinige woorden die Johannes van Christus
overlevert worden gesproken in een sterk bewogen
afwijzende verdedigende toon en staan strak ge
spannen boven de eenvoudige continuo akkoorden.
Door deze behandeling wekt Bach in zijn toehoor
ders het besef van het leed dat de Heer moest dra
gen, van de smaad en de hoon die hem werd aan
gedaan en van het onrecht dat hij moest dulden
om zijn heilwerk te kunnen voltrekken.
De vokaalsolisten die ook de kleine partijen
(Petrus, Pilatus, de dienstknecht en de dienst
maagd) uitvoeren, treden om beurten op in arioso's
en aria's. Zij vertolken de reacties op het lijdens
verhaal, zij zoeken troost in de smart van de lij
dende Christus en door hun lyrische ontboezemin
gen verlichten zij de klank van dit dramatisch werk.
In haar huidige vorm bezit de Johannespassie
twee arioso's en acht aria's die onder de solisten
gelijk verdeeld worden
(Lees verder op pagina 2)
Voor de eerste maal is de waarde van het En
gelse Pond minder waard dan twee U.S.-Doilar.
De vele experten die dit feit lang voor onmoge
lijk hebben gehouden, zullen misschien nu wel in
zien dat er, op het monetaire vlak, vele problemen
dringend op te lossen zijn, te meer dat de situatie
in Engeland zeker kan gekoppeld worden aan een
malaise die in alle landen is waar te nemen. De
U.S.-Dollar zelf heeft ook de laatste jaren veel van
zijn waarde verloren.
De beginwaarde van onze munten was voor
alle landen gelijk en deze eenheid werd ingesteld
door Karei De Groote. Bij de verovering van Groot-
Brittannië in 1066 werd dezelfde munteenheid ook
hier ingevoerd. Zeer lang bleef het Engelse Pond
stabiel en tussen 1551 en 1931 werd er geen en
kele correctie toegelaten.
Dit is wel de fout die de Engelsen gemaakt
hebben. Vooral dan na de zware financiële verliezen,
geleden tijdens de Eerste Wereldoorlog, hebben zij
te lang gewacht - namelijk tot in 1931 - om de munt
aan te passen.
Na de Tweede Wereldoorlog hebben zij dezelf
de fout gemaakt en was het maar eerst in 1949 dat
het Pond gedevalueerd werd met 30 in feite te
weinig omdat de Britse economie te veel offers had
gebracht tijdens die oorlog. Na Wereldoorlog II werd
de basisindustrie van het land grotendeels genatio
naliseerd, wat terug een grove fout was.
Het is immers zo dat Groot-Brittannië tientallen
jaren lang de wereldbankier was. Vanuit alle hoeken
van de wereld werden in Engeland geldplaatsingen
gedaan waarvoor natuurlijk interesten moesten be
taald worden. Deze kapitalen werden dan groten
deels in de industrie geïnvesteerd die niet meer ren
derend was sinds de nationalisaties.
Wij kunnen niet veel hoop koesteren dat men
uit deze toestand bij ons de nodige lessen zal trek
ken. Niettegenstaande het feit dat de belastingen
in ons land ook al te hoog liggen, gaan er toch nog
overal stemmen op om de grote inkomens nog wat
zwaarder te belasten. Het is toch zo dat het voor
de industrie moet mogelijk zijn om de nodige inves
teringen te doen ten einde zich aan te passen aan
de steeds strengere eisen van een moderne econo
mie. Deze economie nog zwaardere verplichtingen
opleggen zal zeker geen oplossing zijn om nieuwe
werkgelegenheid te scheppen, tenzij zij dan zeer
tijdelijk bij de Staat, maar in de openbare instellin
gen zijn er nu reeds bijna achthonderdduizend werk
nemers tewerkgesteld!...
ris^n mm J0\fcs S
■T