1 Waami en EEN EVENMENS MOEDERDAG! 4 d r 0* Het Sint-Aloysiusieest Vijftigste Jaargang Vrijdag 7 mei 1976 DE EX - GEVANGENE AAN AL ONZE MOEDERS WENSEN WIJ EEN HEERLIJKE EN ZONNIGE ZO LUIDT ONZE AFSPRAAK: Zaterdag 8 mei 1S76 vanaf 19 uur in het COLLEGE te NINOVE het feest van hei goede humeur hei feest dat deugd doet aan het hart het feest met sfeer en gezelligheid het feest van hen die zelfs maar eens in het jaar uitgaan het feest dat overbekend is Omwille van de steeds groeiende toe loop is er zowei in de benedenzaal met het orkest PETER DINO ais in de boven zaal met het orkest PAUL RUTGER, restauratiegelegenheid aan matige prij zen Alle vrienden van het College zullen zeker op post zijn want in Ninove heb ben ze verstand van plezier maken»... aldus de Principaal vorig jaar. Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOPS Koepoortstraat 10 - 9400 NINOVE Tel. (054) 33 27 27 - Prk. 000-0478685-87 Prijs voor Jaarabonnement330 Fr. Prijs per nummer8 Fr. VERSCHIJNT IEDERE WEEK. Voor elke gevangene komt het ogenblik dat hem officieel wordt medegedeeld Je bent vrij De poort wordt geopend en met een Doe je best wordt afscheid genomen. Vanaf dat ogenblik moet de ex-gevangene trachten opnieuw te leven in een maatschappij die allesbehalve bereid is hem als vol waardig lid te aanvaarden. Toch moet de ex-gevangene worden gereklas- seerd. Een grote handicap voor de gevangene is dat hij dikwijls slechts een paar uur vooraf op de hoog te wordt gebracht van zijn vrijlating. Dit maakt een zinvolle voorbereiding met fa milie, voogd of onthaaltehuis moeilijk. Aldus vinden velen aan de deur van hun vrijheid NIEMAND DIE HEN VERWELKOMT en vieren zij hun vreugde MOEDERZIEL ALLEEN en in de eerste de beste drankgelegenheid. Het straatverkeer, het ontspanningsleven, net winkelen, het werkritme, de woonkultuur, het kom fort, alles is na enkele jaren opsluiting zo veran derd dat de meeste ex-gevangenen letterlijk verlo ren lonen. Het is natuurlijk zeer goed wanneer de ex-ge vangene in zijn familiekring terug kan komen. Maar in vele gevallen is er geen enkele band meer aan wezig, noch met famiiie, noch met vrienden of ken nissen. HIJ IS EEN THUISLOZE GEWORDEN, die niets anders kan doen dan zich naar een Onthaaltehuis, zoals b.v. Het Werk der Daklozen begeven. Op zichzelf reeds is het vinden van passend werk voor de meeste ex-gevangenen een harde dob ber bovendien wordt soms een bewijs van goed gedrag en zeden gevraagd waar het om een hogere betrekking gaat, wat ze natuurlijk niet kunnen voor leggen. Private werkgevers worden dan aangespro ken en hier liggen dan de mogelijkheden tot uit buiting voor het grijpen. Destijds hebben wij meegemaakt dat een man op zesentwintig plaatsen solliciteerde, zonder enig resultaat, tot tenslotte een personeelschef onder de indruk kwam van het tragische van het geval en de man op proef aanvaardde. Ons maatschappelijk bestel is bepaald niet mild voor een gewezen gevangene, leder wenst dat hij een nieuw leven zou beginnen doch terzelfdertijd bindt men hem zijn strafdossier om de hals. Hij is en blijft een delinkwent en gebeurt er ergens iets dan wordt hij de eerste verdachte. Naast de psychologische schok herbegint nu alles weer Ik ben toch vrij komt de man dikwijls al direkt na zijn vrijlating voor schulden te staan. Het gebeurt meer dat mensen na hun vrijlating weer worden ingerekend omwille van een boete of schuld (die soms bijna verjaarde). En dan maar spreken over een nieuwe start en met een propere lei beginnen. Erger is het als de man al reeds maanden goed zijn best gedaan heeft en een serieus mens is geworden er "plotse ling nog een veroordeling uit de lucht komt geval len van vóór zijn gevangenisstraf. Dit is in staat om de moraal en de gemoeds toestand van de man een ernstige deuk te geven. Met de vrijheid op zak maar zonder te weten wat ermee te beginnen komt de ex-gevangene dat in een Onthaalcentrum vragen voor opname. Hij stond aan de gevangenispoort met een va liesje of een kartonnen doos. Niemand haalt hem af. Thuis is een woord dat hij sinds zijn kinder jaren vergeten is. ZO EEN VRIJHEID IS EEN «ENORME LEEGTE». Het raakt geen mens of je vrij bent. Misschien ben je voor sommige mensen met wie je vroeger samenleefde een bedreiging geworden. Je draagt geen eretekens, geen succes was je deel, gee"n vrienden. Je bent GEBRANDMERKT: «DIE HEEFT IN DE GEVANGENIS GEZETEN Het Onthaalcentrum wil deze hopeloze situatie doorbreken en de man een nieuwe kans geven. Een mens is te waardevol om zomaar af te schrijven. Het is een poging om de kloof tussen de ge vangenis en de totale lege vrijheid te overbruggen met materiële voorzieningen als vast werk. woonst, voedsel en bescherming. Het moet echter veel meer zijn de onmiddel lijke hulpverlening is maar aanleiding tot het terug winnen van vertrouwen en geborgenheid. Het huis moet een degelijke thuis zijn. Voor velen de eerste die ze kenden. Er is toeverlaat van warmte, een kans tot be schutting tegen de dikwijls meedogenloze busmess- maatschappij. In het ONTHAALTEHUIS GELDT HET RECHT VAN DE ZWAKSTEè Binnen het huis moeten er mensen zijn waar op men kan rekenen. Zij vormen een team van begeleiding en staan voortdurend ter beschikking. Er is een sociale dienst werkverschaffing, ontspanning. Er is een wederzijdse houding van vertrouwen en waardering zodat uiteindelijk alle noden en pro blemen aan bod kunnen komen. Vanzelfsprekend vergt een dergelijk klimaat van wege het plaatselijk personeel een voortdurende (Lees verder op pagina 2) i l

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1976 | | pagina 1