BRIEF Wij zijn tegen den Godsdienst niet Wij ztyn ervoor! zingen en roepen ze dagelijks op alletoonen. Bewijzen, vrien den In 1882 had te (lent de eerste vrij denkers begravenis plaats. Anseele, die de lijkrede deed, verklaarde daarin uitdruk kelijk Een God is er NIET. In 1882 traden de socialisten de eerste maal op in de kiezing voor den gemeenteraad; ineene vergadering der zaal Parnassus, deed den Voorzitter den laagstelt uitval op Kerken en Kloosters, op Priesters eu Bisschoppen; Anseele, die kandidaat was, zegde, dat, wanneer hij gekozen werd, zijn eerste werk zou geweest zijn, de nonnen uit de ziekenhuizen, de broeders uit de weezen- gestichten doen.... Waarlijk die mannen zijn tegen den Godsdienst niet! In 1884 had eene meeting plaats, waarop Van Beveren het voorzitterschap waarnam eu verklaarde: Wij, wij schaffen den Godsdienst af: wij gelooven aan geen en kelen, zoo min aan die van Romen als aan dien van do Chineezen, waarop een uitval volgde op Priesters, Bisschoppen, Kardi nalen, dat oprecht in regel was, zelfs den Paus werd niet gespaard. Ziedaar nog al eenen die tegen den Godsdienst niet was Door den propagandaclub van Vooruit is een Vrijdenkersclub gesticht, dat wil zeggen, een bond, waarin men zich ver- biudt te leven, te sterven en begraven te worden ais een HOND; een socialist be vestigde liet, dat men, om in Vooruit gaarn ■gezien te worden, of i\ la tête te geraken, sneu moet lid worden van den Vrijdenkers- club. Er gaat geene week voorbij, of men ziet vrijdenkers begrafenissende roodeu hebben doopsel, eerste communie en kerke lijk huwelijk afgeschaft. Zij houden telken jaar eerste communie in hun lokaal, waar de kinderen vergast worden op chocolade met boterkoeken De meesterlijke redenaar leest eenige uittreksels van Vooruit, welke inderdaad, zooals het reeds opgesomde, bewijzen dat de socialisten tegen den Godsdienst niet zijn. Welnu, vervolgt gezel Huyshauwers, wy, wij willen niet leven en sterven gelijk de diereu, maar leven als christene men leken, sterven met de hoop op onzen God, met de hoop op een beter eu eeuwig leven! {Idijmchingen, handgeklap en gejubel). nu, Vrienden, de zoogezegde weièÉnansvrienden ontmaskerd. Ziedaar Trieeden, onze ondervinding waarop wij ous steunen en waarom wij ze bestrijden. Gij zult dus allen zondag ter stembus gaan; gij zult die Godsverzakers eene klop ping geven, zooals zij er in langen tijd geene meer gekregen hebben, eene klop- ging, zooals wil ze Zondag m Gent ook «ene zullen toedienen! (Toejuichingen). Men beschuldigt ons nog van verkocht -t£33|& de rijken, maar 't zijn zij die dingen doen zooals inde Concordia gebeurt «iii, die de lafaards, de verkochten zijn. Men beschuldigt ons dat wij de Werklieden verachten! De Werklieden verachten! Bittere spotternij! Liegen om te liegen! Neen. wij verachten de socialistische werklieden niet; wij hebben ze liefwe be minnen ze, omdat zij lijden zooals wij omdat zij vervolgt en verdrukt worden zoo als wij, maar wat wij doen: hun beklagen! en toeroepen met de woorden van onzen Goddel ij ken Zaligmaker: Komt allen tot mij, die belast en beladen zijt en ik zal u verkwikken, u redden, en ude veilige have der verlossing aanwijzenn Men beschul digt ons dat wij niets doen voor 't werk volk! Bewijzen we nogmaals: Wie, wie bracht het minimum van dagloon te Gent tot stand? Wie verkreeg eene halve uur min werken op de Gentsche fabrieken? Wie haalde verleden winter, 7000 fr. op voor de werkeloozen?... Altijd de Anti- Socialisten En wat deed Vooruit? stokken iu 't wiel steken, ons belasteren en vervol gen, onze vlag aan flarden scheuren, maar hijdie jaarlijks 4000 fr. trekt van zijnen strijdpenning, hij, de gierige brok, gaf NIETS! Achtbare Vrienden Kiezers! nog een woordTracht allen zondag op uwen post te wezen: past op de naam afroeping en weest bijtijds, indien het noodig is, op den rèapel; gij zult met den stempel liet wit puntje zwart maken, dat aan het hoofd uwe mannen staat, en zeggen Nog al 'ne klop op De Socialisten hunnen kop. (Geroep: Ja! Ja! Toejuichingen) Geheel Vlaanderen moet Zondag infeeste zynl Vlaanderen is opgestaan 1 De Roode Vlag moet zwiobten voor on zen Zwarten Leeuw 1 (Onbeschrijfelijke blijken van geestdrift). Vriend Van de Velde zegt dat M. Jan Bogaert, wever, kandidaat voor de aan staande kiezing, eenige woorden zeggen zal. Bogaert Jan. Gezellen, ik kan niet mankeeren u ook te bedanken voor de eer welke gij mij aangedaan hebt, met mij dezen morgend als kandidaat uit te roe pen.... Ik beloof u, dat, indien ik gekozen word, steeds uw vertrouwen zal waardig blijven, met, immer en altijd te werken en te klappen voor de rechtvaardigheid, zoo als het behoort. HandgeklapGij hebt, bewezen dat gij mij hoogacht; hèwel, 'k weet dat de socialisten van hunnen kant ook zeggen dat ik 'nen goeicn jongen hen en hun vertrouwen verdien; ik twijfel er dan geen oogenblik aan of deze ook zullen voor mij stemmen! (Hevige toejuichingen). Het woord is aan M. Van der Motte, letterzetter le Geut Vrienden, laat mij ook toé u geluk te wenschen met uwe machtige opkomst, in eene vergadering, waar over uwe duur baarste belangen, de kiezing en de bespre king uwer rechten geredekaveld wordt; het bewijst mij dat ge voornemens zijt u de zaak ter harte te nemen en dat gij, werklieden vast besloten hebt, uwen toe stand, die van vrouw en kinderen, te ver beteren. Wat is de Werkrechtersraad? Het is eene wettige instelling, 't Was slechts in 1793, met het ontstaan dor fransclie revo lutie, dat men er de noodzakelijkheid van gevoelde; immers voor dit tijdstip was hij gansch overbodig, daar overal machtige ueeringen en gilden bestonden, die in den schoothunner vereeniging zelve de grieven van werkman en patroon bespraken eu ver effenden. De chefs der fransclie revolutie echter, voorgangers onzer hedendaagsche socialisten en liberalen hadden alle recht, alle macht den mindere ontnomen en deze hoog diep onder het slavenjuk dat op zijue reeds kromgewerkte schouders loodzwaar woog; de geschillen tusschen arbeider en patroon werden zoo menigvuldig, dat de gewone tribunalen niet meer bij machte waren die nog langer te bepleiten't was daarom dat Napoleon I een afzonderlijke raad instelde, die gedoopt werd met den naam van Verzoeningsraad. En wonderde patroons kwamen steeds overeen, maar met het wervolk was het gansch anders gesteld. Aan wie was de schuld daarvan? Gij hebt het reeds allen geraden: De twistzoekers,dc moedwilligen, het waren, zooals nu, de socialisten en liberalen. Dit was voor elk deftig werk man hoogst te betreuren, maar voor het socialismus was liet go^dZij toch bevech ten alle verbetering die in uwen toestand komen kan; hun programma is LEUGEN; hunne noodzakelijkheid zijn GRIEVEN, want waar geene grieven zijn, daar ook is geen socialismus; hunnen wil is de OM WENTELING... Daarom bestrijden ze alle verbetering. De Spreker leest uittreksels uit socialis tische schriften (jammer genoeg, te wij d- loopig om op te nemen); hij toont zijne aanhoorders, zoo klaar als tweemaal twee vier is, dat de roode partij niets niet dan de afschaffing van den Godsdienst en de vernietiging van alle plichten, dat zij niets betracht dan een bloedige broederoorlog, waarvan de sommige bladzijden onzer ge schiedenis als een akelige getuige op treedt. Hij verhaalt wat Bebel het duitsch kamerlid, op 31 December 1881, inden Rijksdag verklaarde: Wij streven op het geen men hedendaags het godsdienstig ge bied noemt, tot de godsverloochening M. Van der Motte haalt met ontelbare be wijzen voor den dag van de helsche plan nen onzer tegenstrevers op bladz. 392, van Bebels 'boek De Vrouw poogt hij zijne lezers wijs te maken dat de modder die langs onze straten ligt, door den tijd vau jaren eene plant voortbrengt; veel later nog, een boom; nog veel later, brengt dit een dier voort en eindelijk, na verloop van lange, lange jaren brengt dit dier een MENSCH voort(Luid spotgelach). (Zou meu niet wel doen met er eens ern stig aan beginnen te denken dien ezel, die waarschijnlijk nog moet mensch worden, in een zothuis op te sluiten? Red.) Luistert naar hetgene Vooruit schreef in in liet begin van 1866;u De duivel, schreef hij, is de eenige fatsoenlijke persoon in de geheele christene kerkgrooter schavui ten dat men aartsvaderen noemt, heeft de zon nooit beschenen. Weet wel, Vrienden, dat men zonder Godsdienst rijp is voor de Revolutie... rijp voor alle slechte neigingen en driftenEen kopstuk riep het uit: Wij werken voor het voldoen onzer neigingen; wij, vrije men- schen, mogen ons niet inloomen, maar ons voldoen naar hartelust. Om wezen lijk gelukkig te zijn, moet men begin nen met zijne driften, DE SLECHTSTE IIET EERST, te voldoen. Het Huisgezin schaffen zij af. Men mag niet meer trouwenhot huwelijk moet we zen een eenvoudig verdrag tusschen man eu vrouw, welke hun hoegenaamd tot niets verbindt. Weg! Weg! roepon ze mot dui- velsche razernij; Weg, met allen eerbied voor do heilige banden die ons aan 't Kroost kluisterenAch gij, Christene Werk lieden, zoo verbazend in getal, gij zoudt dit alles moeten aanvaarden en leven als die ren!? Gij zult afstand doen van uwe kinde ren en die in handen van oen meêdoogen- looze staat geven?! Neen. ZOOVERRE zijn we nietNeen, wij hebben nog eerbied voor onze gadewij hebben onze kinderen nog zoo lief als het licht onzer oogenwij, wij zullen niet- LEVEN ALS DE DIEREN (Onbeschrijfelijke geestdrift). Vandaag nog las ik De RoepstemDe klassenstrijd is eene noodzakelijkheid en wie dit loochent is een Judas; y Werklie den, de klassenstrijd is volstrekt geeYie noodzakelijkheid; de klassenstrijd brengt geene verbetering in uwen toestand, maar het brengt de omwenteling teweeg die de wereld omkeert. Ziedaar wat <le klassen strijd na zich sleept. Aanhoudend handg). Ik wil nog een bewijs geven, Vrienden, van hunne gevoelens nopens onzen duur baren Godsdienst: In 1877 op oen landdag, te Gent, drukte zich een socialist volgen- derwijze uit't Zal ons vermaak zijn den doodstrijd der priesters te zien.Neergewor pen in de goten der straten, zullen zij van honger sterven, langzaam verschrikkelijk, en dat voor onze oogen. Daar zal onze wraak zijn! En voor het genot van deze wraak, voor eene enkele flessche Bordeau- wijn, verkoopen wij geern onze plaatsin den hemel. Wat zeg ik? Den hemel? De zen willen wij nietWat wij vragen is de hel, met al de wellusten die haar vooraf- gaau. Den hemel laten wij aan den God der papen eu aan hunne arme zaligen. Een blad der roode partij schrijft dat, moesten zij meester worden, het er schrik- kelijkerzou toegaan dan met de Parijsche commune; u wij zouden meer dan 70,000 papen en burgers door den kop schieten, en dit zonder genade, met de grootste kalmte, totdat dit VERVLOEKT RAS VAN PRIESTERS gansch weggevaagd is. Dit zal onze wraak zijn Te Gent hebben ze gezegdDe Kiezing voor den Werkrechtersraad zal eene kie zing zijn voor persoonen, eene kiezing voor de omwenteling; hetzelfde doen zij hier te Aalst. Kiest gij dus voor liberalen, socia listen of anarchisten, gij zult er de schrik kelijke gevolgen van dragen, maar kiest gij voor de Christenen, voor het goede, voor de Anti-Socialisten, gij zult uw ge weten gerust gesteld en een plicht voor Kerk en Vaderland vervult hebben. Ja, gij zult voor Anti-Socialisten stem men en gij zult u in het vervolg met hen VEREENIGEN. Dit is uwe plicht. God zegde tot den eersten menschIn het zweet uws aanschijns zult gij uw brood etenmaar hij heeft niet gezegdGIJ ZULT AL WERKENDE HONGER LIJDEN. Het is uwe plicht te strijden en te zorgen opdat gij met vrouw eu kinderen kunt leven het is uw plicht te zorgen dat uwe kinderen wel gevoed, wel gekleed kunnen gaan, dat die kinderen ten minste eenige jaren de school kunnen bijwonen en dat uwe vrouw uit de fabriek verdwijne om in haar huis gezin te blijven en haar man eenen ge noeglijken tehuis te verschaffen. Ge ziet het, Werklieden, wat groote plichten gij jegens u zelve en uw huisgezin te vervullen hebt en hierom roep ik u nogmaals toe Vereenigtu! Vereenigt u Wij zijn geschapen voor 't Werk, maar wij willen wat ons toekomt! (Daverend handgeklap). Velen verwijten ons dat wij kristene socialisten zijn. Ja,wij zijn socialis ten, zoo als onzen H. Vader Paus Loo XIII. Zoo willen en zullen wij socialis ten blijven, want wij zijn in goed gezelschap. Bestrijden wij dus het Socialismus, Vrien den, niet voor de personen, maar voor de verbetering van u en uwe strijdmakkers... Niemand mag ten achteren blijven; elk zal meewerken voor zooveel het in zijne macht bestaat. De goede werklieden zijn het grootste in getal, MAAR 't is zondag DAT ZE MOETEN OPKOMEN Zondag zal het blijken dat Vlaanderen niet verbasterd is, dat Vlaanderen niet Socialist is Aalst zal niet ten achteren blijven l)e roode vlag zal zwichten voor onzen Zwarten Leeow! (Donderende toejuichingen). Tot slot dankt M. A. Van de Velde bei de Sprekers voor hunne meesterlijke aan spraken, en verzekerde hun dat net pro gramma der Gentsche Anti-socialisten ook het hunne was. Heer Opsteller, Als werkman, neem ik de vrijheid ook eens de pen inde hand te nemen om eenige woorden tot de Kiezers van Aalst te rich ten, en verzoek UEd. zoo goed te willen zijn in uw geëerd blad dezelve op te ne men. Werklieden van Aalst, slechts nogecnige dagen scheiden ons van de Kiezing voor den Werkrechtersraad, en daarom is het zeer noodzakelijk aan onze plicht te den ken, welke wij toekomenden zondag te vervullen hebben Gij hebt misschien reeds zoogoed of ik sedert jaren de werden en daden nagezien van de Katholieken, Anti- Socialisten, Liberalen en Anarchisten, en gij zult met mij moeten bekennen, als dat dit verschil zeer groot zal zijn. Hoeveel weldaden hebben wij reeds niet te danken aan de Katholieken en Anti-Socialisten? Deze laatste pas twee jaren gesticht en hoe talrijk zijn niet reeds hare weldaden, waarvan ik er hier eenige wil aanhalen? Het zal u werklieden nog wel herinneren de werkstakingen op den Tragel uitgelokt door de roode mutsen, of liever door die on gelukkige verdwaalde jongelieden,gansch verhit door de ophitsingen van eenige woelmakers die niets anders in het zicht hadden dan zich daardoor in het oog te doen springen, en wat was er het gevolg van, gansch de fabriek moest stilvallen, en hoe vele onschuldige wierden er niet door getroffen en tevens broodeloos gesteld! Gelukkiglijk was den Bond der Anti-Socia listen daar, die, zoo als iu alle werkstakin gen hare leden krachtig ondersteunde. Waren het niet de Anti-Socialisten die bij bet stilvallen der Fabriek Van der Smissen, de eerste op de bres sprongen eu alles in het werk stelden om hunne leden en andere werklieden te bevrijden van het zoo akelig schim: den hongeren de ellende. Zijn het niet de Katholieken en Anti-So cialisten die reeds zoovele van die onge lukkige werklieden werk verschaften? Is het niet door hun dat men reeds zoovele misbruiken in sommige werkhuizen heeft doen ophouden. Slagen wij nu een oogenblik onze aan dacht op de werken der liberalen en socia listen; putten wij eens ons geheugen uit, om do uaden, het voordeel ons door die zoogezegde Volksvrienden verschaft aan te halen, en wat moeten wij dan zeggen, na te vergeefs gezocht te hebben: NIETS DAN HAAT, NIJD EN TWEEDRACHT onder het Werkvolk gesticht, hun opge- hits tegen al wat goed was. Een klein voor beeld daarvanEr was spraak van verzoe ning tusschen het werkvolk, en wat riep er een van die zoogezegde Volksvrienden daar tegenwoordig, op dat hij niets anders zocht dan op die ongelukkige werklieden, welke hij reeds zoo dikwijls op de teenen heeft getrapt, hunne schouders te klim men en zoo eenen zetel te bekomen, het zij in Gemeente, Provincie of in de Ka- mers(!) Ziehier letterlijk woorden: Hei zijn lafaards diegene welke onder een ander loopen om te strijden, en zijn eigen vaandel te verloochenen. Ziedaar de Volkvrienden, en overweegt wel het verschil en gij zult zeggen: NEEN! Nooit zal ik mijne stem geven aan zulke Volksverdrukkers! NEEN, nooit zal ik mijne stem geven aan mannen die zich uitgeven voor verdedigers van den werkman, zoo als er op hunne lijsten staan, die met schoone woorden beloven van uwe rechten te verdedigen en zelfs be weren dat het eene grootste plicht is. Maar laat mij daarop nog iets bij voegen. Zij spreken van plichten, en dien man zelf verliest die uit het oog; neen HIJ kent geene plichten want anders zou hij de Heilige plicht niet verzuimen, die men schuldig is aan zijn ouders eu eer hij daar nog van rept van plichten, hij eerst de zijne zou vervullen en niet zijnen 'ouden vader laten honger lij den Stemmen wij dus zondag toekomende voor de ware vrienden van den Werkman! Mannen die ervaren zijn in hun vak, en die dus met kennis en met volle rechtvaar digheid uwe belangen zullen voorstaan in den Werkrechtersraad! Dus allen op om den zegenpraal aan die Vrienden te verzekeren, want het zou voorzeker laf zijn, moest meu ten achteren blijven, en den zege aan de vijanden van Kerk Staat te vergemakkelijken! Een Werkman.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1893 | | pagina 2