Sociale hervorming
EN OMSTREKEN
De Communisten ontmaskerd
RANTSOENEERINGSTABEL
PIERLALA
Brieven uit Londen
Verschijnt voorloopig den Donderdag en Zondag van iedere week.
Nummer 15.
Eerste Jaargang 1944.
Prijs 1 Fr. het nummer.
Zondag 19 November 1944
BUREELEN
Kerkstraat, 9, Aalst.
Telefoon 114.
EVANGELIE EN MAATSCHAPPELIJKE EVOLUTIE
RECHTVAARDIGHEID EN LIEFDE
Waren daar niet geschiedkundige gebeurtenissen die ons het tegenoverge
stelde bewijzen, wij zouden kunnen denken dat de maatschappelijke orde verze
kerd is, wanneer de enkelingen en de lamilies doordrongen zijn van de evange
lische leer.
Is het onberispelijk privaat leven van den enkeling en de goede verstand
houding in iedere familie van groote beteekenis voor het heropleven van het
maatschappelijk leven toch moeten in en onder de verschillende standen, tusschen
gezagdragers en onderdanen, tusschen verschillende volkeren pn natiën, recht
en liefde zegevieren.
Recht en liefde, in christelijken zin verstaan, zullen maatschappelijke vre
de bewerken.
Twee duizend jaar t^rug waren deze twee deugden praktisch ongekend of
tenminste in heel engen zin verstaan.
In schier alle landen heerschte over en gebiedde aan een overgroote meer
derheid een kleine minderheid. Keizers beschikten veelal willekeurig over de
goederen, leven en dood van hunne onderdanen. Het Romeinsche rijk kon ech
ter wel legers uitzenden, allerhande stammen onderwerpen er» schatplichtig
maken, wegen aanleggen en wetten uitvaardigen, maar het algemeen welzijn van
al hun ondergeschikten verzekeren kon het niet. Het doel van iedere maatschap
pij dat moet zijn «het algemeen welzijn bevorderenwerd niet bereikt. In Pa
lestina, waar een Romeinsch heiden, Pontius Pilatus, stadhouder over Judea
was, waar heel het land door garnizoenen van Tiberius nestelden en waar in
Galilea de wellustige Antipas als een heiden regeerde, kon van maatschappelijke
vrede evenmin sprake zijn. Zooveel te meei dat onder de Joodsche bevolking recht
en liefde in louter egoïsme waren ontaard. Het verwarde recht der Rabbijnen
wier uitspraak wet was drukte als een zware vervelende last op het volk, terwijl
Farizeeërs, Sadduceën en Herodianen als zoovele volkspartijen met elkaar in
voortdurende oneenigheid leefden. Niet alleen onderling waren de Joden door
'wisten verdeeld, doch met hunne buren de Samaritanen en met de heidenen
werden alle vriendelijke betrekkingen als onrein verklaard.
Kristus heeft bij zijn verschijnen, met één stoot, een bres geslagen ir die
sociale toestand. Misbruiken heeft Hij veroordeeld en de oplossing van hei so
ciaal vraagstuk aangeduid door Zijne machtige Bergrede, het fundament der
nieuwe Christelijke maatschappij. Overtuigd dat RECHTVAARDIGHEID de
rechten van eenieder regelt en verdedigt en daardoor orde en vrede in het sociaal
leven vestigt verklaarde Kristus «Zalig die hongeren en dorsten naar de ge
rechtigheid, want zij zullen verzadigd worden». Tot de Joden heeft Hij gezegd
«Oordeelt niet naar den schijn maai met rechtvaardig oordeel». Deze twee aan
halingen uit het Evangelie, bewijzen dat Jezus de misbruiken kende en veroor
deelde. Hierdoor verdedigde Hij de eenvoudige en oprechte menschen en ver
oordeelde de rechters die veelaf een verschillend oordeel velden naar gelang het
een rijke of arme, een machtige of zwakke, een vriend of vijand was. Diezelfde
uitspraak van Jezus is nu nog even geldig en aktueel.
Had men tot aan Kristus komst enkel minachting voor slaven, armen
zieken gepredikt en werden ze als uitgestootenen der maatschappij angstvallig
vermeden, bij Zijn optreden zou Hij Zijn groot en nieuw gebod de wereld in
sturen, n.l. het gebod der LIEFDE, want zoo sprak Hij met goddelijk gezag
«Een nieuw gebod geef Ik U Bemint elkaar; zooals Ik U bemind heb, bemint
elkaar zóó ook. Hieraan zal iedereen herkennen dat ge Mijn leerlingen zijt, in
dien ge liefde hebt voor elkaar». Hierdoor kwam Kristus de kloof tusschen de
standen overbruggen. In de eerste der acht Zaligheden immers prijst Jezus de
ware armoede en den waren rijkdom. Door den band van ware broederschap
verbindt Hij de armen en de rijken die zich aan het gebod der kristelijke ar
moede en van den kristelijken rijkdom onderwerpen. Het is geen afschaffen
noch der armoede noch van den rijkdom, geen verklaren dat armoede een
straf en rijkdom een loon is, want Hij zegt ook «De hemelsche Vader laat
Zijn zon opgaan over goeden en slechten, en laat het regenen over rechtvaar
digen en onrechtvaardigen». In Jezus boodschap zijn de armen geen behoeftige
slamgenooten meer, maar bevoorrechte broeders en kinderen van denzelfden Va
der, die nederig en genegen gesteund en verpleegd worden.
«Wat gij niet gedaan hebt aan één van deze geringsten, ook aan Mij hebt
gij dat niet gedaan». Zoo wees Kristus op de plicht van naastenliefde om in
iedereen, maar vooral in de nood'ijdenaen, broeders te zien, die men gaarne
helpt en bijstaat, die men meer bemint dan anderen daar ze meer liefde behoe
ven.
^at haat de harten niet bekeert en overwint, dat Gods-
Lefde en Naastenliefde één zijn. 't Was door onbaatzuchtige dienende en offe
rende liefde dat Zijn hervormingswerk lukte en Hij de menschelijke beschaving
veranderde, louterde en adelde.
Daardoor legde Kristus den grondslag van het aardsch geluk der volkeren,
('t Vervolgt.) W. V. H.
VAN 17 NOVEMBER TOT 16
MINDER BOTER MEER MARGARINE
zegels
DECEMBER
GEEN KAAS MEER
6
10
12
20
Naar keuze
a) Brood
b) Meel
c) Deegwaren
d) Biscottes en biscuits
e) Diëetlevensmiddelpn
f) Ontbijtkoek
g) Gebak
b) Zetmeelhoudende producten
Gebrande gerst
Margarine
Boter
Cichorei
Suiker
Vleesch
a) Konfituur
b) Kunsthonig, invertsuiker, en
Vloeibare suiker, suiker- en
kandijsiroop, broodsmeersel
c) Gekonfijte vruchten
,e) Gevanillineerde suiker
f) Suiker
Aardappelen
Dage
lijksch
rantsoen
300 g.
220 g.
125 g.
125 g.
125 g.
200 g.
300 g,
125 g.
6,66 g.
10 gè
5 g.
4,15 g.
33,33 g.
35 g.
30 g.
rantsoen
voor
30 dag.
9 kg
6 kg. 600
3 kg 750
3 kg 750
9 kg
3 kg 750
0 kg 200
0 kg 300
0 kg 150
0 kg 125
1 kg 000
1 kg 050
0 kg 900
Hoeveel- Aan-
heid tal
per zegel zegels
30
300 g
220 g.
125 g
125 g.
125 g.
200 g.
300 g.
125 g.
66,6 g.
100 g.
50 g
41,5 g
333,3 g.
35 g.
150 g.
3
3
3
3
3
30
6.
30 g.
22.5 g.
18 g.
16.6 g.
500 g
0 kg 900
0 kg 675
0 kg 540
0 kg 500
15 kg 000
150 g
112.5 g.
90 g.
63,3 g
1 kg
15
PROFICIAT
MINISTER DELSINNE
Was het de mode in België gelijk wel
ke regeering af te kammen, hewel, onze
huidige regeering ondergaat hetzeltde lot
doch voor dezp bezigt men geen zachte
coiffeurskammetje maar wel n'n roskam
om ze af te rossen.
Ik durf nochtans beweren dat ons
menschen ongelijk hebben, want' geen
enkele regeering heeft in enkele weken
tijds zoo'n uitslag bekomen als de hui
dige.
Na vier jaar bezetting en uithongering
zou de regelmatige gang van zaken en
het kalmeeren der gemoederen afhangen
van de ravitailleering, zoo van eet- ais
van niet-eetbare producten. Hooren wij
het niet onophoudend herhalen «eens dat
de ravitailleering regelmatig gaat dan
komt alles in orde Zwarte markt zal
verdwijnen, het leven wordt beter koop
en zelfs de «Gutt operatie» zal genezen».
Wij mogen dus besluiten dat de por
tefeuille van Minister van Ravitailleering
de bijzonderste is en dat deze Minister
het lot der andere ministers in harden
heeft, en zoo van heel het land.
Is nu Mijnheer Delsinne geslaagd
Dat is de groote vraag. En daarop mopt
ieder gezonddenkend en welziend me isch
antwoorden met een luid en overtuigend
Ja
Wat hadden onze menschen het mees
noodig: hun goesting aardappelen, meer
vetstoffen en een warm vuurtje om de
aardappelen gaar 'e maken, het \C te
smelten en zich des winters te warm.n.
Heeft Minister Delsinnp dat bezorgd?
Dat kunt ge zien, smaken, ï.eken
en hooren... dus met de vijf zin'uigen
kunt ge dat waarnemen. Moeten ér mis
schien nog meer tastbare bewijzen zijn
Hewel ik kan er niet meer geven of ik
zou .er een zesde zintuig moeten kunnen
bijscheppen.
Ik hoor reeds elke lezer protesteeren
en denken dat Pierlala nu toch best
bleven was waar hij was of heeft hij ze
alle vijf niet.
Maar mijn beste menschen, de TAL
RIJKE fritkramen bewijzen die niei ge
noeg
Valt dat alles niet onder de vijf zin
tuigen en als ge voor 1 Belga 1 2 stokjes
frit goed gevet, goed verwarmd en goed
gezouten en dat a volonté. Mogen wij
dan niet zeggen
Proficiat Minister Delsinne
Gij h.ebt ons de volledige bevrijding be
zorgd
Of heeft Minister Delsinne, stichter der
«School van Carrosserie» nog acties in
de carrosserie constructie van fritk.arre-
tjes pn hij was toch wel voor iets direc
teur van het blad «Le Peuple» om nu
zoo goed voor «Het Volk» te zorgen.
Pierlala.
FILMNIEUWS
Nauwelijks waren onze «grijze Irak
ken.» vierklauwens uit onze stad gevlucht
het kinemapubliek kon terug zijn hart
ophalen en genieten van films uil het
land der «onbegrensde mogelijkheden».
En wij die meenden dat daarmee nu
alle onzalige nazi-principes zouden ver-
owenpn zijn, wij moeten bestatigen dat
zulks niet waar is. Ook hun nog in voege
zijnde gebruiken zullen wij hardhandig
ongenadig bekampen.
Gedurende d.e bezetting mocht alle
publiek, groot en klein, alle films, goede
en slechte, bijwonen. Goebbels propa-
ganda-molpntje moest goed draaien.
Niemand zal betwisten dat onze jeugd er
meest slechte invloed van ondergaan
heeft.
In bedekte termen werd daarover in
onze aan boeien gelegde pers geschreven,
maar «onze» marionettenburgemeesters
durfden niet of weigerden op te treden.
Maar nu zijn wij terug vrij en de bur
gemeesters en politiekommissarissen be
zitten weer wettelijke macht.
In een zaal van onze stad krege wij
reeds menig mooie film te zien, (denk
maar aan «Tot weerziens, Mr Chips»)
maar voor kort ook een heel perverse.
Iedereen mocht binnen, daar waar kin
deren zeker moesten geweerd om de ruw
heid van zekere tooneplén en het onze
delijke van sommige beelden. Ieder wel
denkend persoon zal met mij akkoord
gaan dat die film alléén mocht gezien
door volwassenen, en dan nog onder
voorbehoud.
Die vrijheid willen wij niet meer, dat
is nog moff.en politiek en wij roepen
«Halt» het moet eindigen.
UITBREIDING VAN DE
POLITIEMACHTEN
De Minister van Landsverdediging is
er toe bevoegd de machten uit te oetenen
betreffende de regeling van den staat van
beleg voor den duur van den hui ?igen
oorlog, d.w.z.
1 alle politiemachten uit te oef.nen,
en inzonderheid die met betrekking tot
de handhaving der orde en den dienst
van de wegen en verkeersmiddelen;
2) de inlevering van wapens en muni
tie te gelasten, tijdelijke vprgunningcr tot
hel voorhanden hebben van zulk oor
logstuig te verleenen, en door de officie
ren van de gerechtelijke politie tot de op
sporingen en de wegneming er van te
doen overgaan;
3) de openbare vergaderingen te ver
bieden
4) toezicht te houden op de briefwis
seling, ze in te houden of in beslag te
nemen;
3) de personen, wier aanwezigheid
van dien aard is dat zij de krijgsver-
r.chtingen kan schaden, te verwijderen
van de plaats waar ze zich bevind .n
6) de noodige voorzieningen te tref
fen om het in omloop brengen, het te
koop stellen en het uildeelen te verbieden
van kranten, brochures, geschriften, tee-
keningen of prenten van dien aard dat
ze den vijand bevoorde/den of het mo
reel van de legers of de bevolkingen aan
hei wankelen brengen.
De uitoefening van deze machten wor
den in bepaalde omstandigheden aan de
provinciegoevernpurs, overgedragen.
HUISZOEKINGEN EN
LIJFONDERZOEK
Het hoofd der zending voor de Bur
gerlijke Zaken, de provinciegoever-eurs
binnen het ambtsgebied hunner provin
cie, de arrondissementskommissarissen
binnen den ambtskring van hun rron-
dissement en de administrateur van de
Veiligheid van den Slaat zijn er toe be
voegd om, onder de leiding en de ver
antwoordelijkheid van den Minister van
Justitie, door officieien van de gerech
telijke politie bij dag en nacht tot huis
zoekingen bij de burgers of tot lijfsvisi
tatie te doen overgaan.
Ter opsporing van de inbreuken zul
len alle overheidsagenten hebbende de
hoedanigheid van ambtenaar van ge
rechtelijke politie, tot huiszoekingen in
de woningen der burgers, zoowel bij
nacht als over dag, en tot lijfsonderzoek
mogen overgaan.
De waarheid is dat er in het
land politieke groepeeringen
bestaan, die het monopool
van de vaderlandsliefde voor
zich opeischen en deze willen
exploiteeren met louter poli
tieke bedoelingen.
Eerste Minister Pierlot.
HULP TOGEGEZEGD DOOR
GENERAAL ERSKINE
Majoor-Generaal Erskine, vertegen
woordiger van den Opperbevelhebber
der geallieerden voor België, heeft mee
gedeeld, dat de geallieerde strijdkrachten
de Belgische regeering zullen bijstaan bij
h,et behoud van de orde en de wettelijk
heid.
Het is te hopen, zei hij, dat de inleve
ring van de wapens en de andere maat
regelen getroffen door de regeering in
volmaakte orde zullen nageleefd wor
den. Indien dit nochtans niet het geval
moest zijn zijn de geallieerde strijdkrach
ten gereed om tusschen te komen bij het
eerste verzoek der rpgeering.
DE BESPREKINGEN VAN
DEN H. SPAAK TE LONDEN
UIT GROOT-BRITTANIE
WELDRA LEVENSMIDDELEN
Londen, 15 Nov. (Reuter). De h.
Spaak verklaarde op een Perskonferen-
tie «Wij hopen dat Antwerpen over twee
of drie weken heelemaal vrij zal zijn.
Men heeft mij te Londen beloofd dat er
dan levensmiddelen in België zullen toe
komen. Een groote moeilijkheid is even
wel de kwestie der scheepsruimte.
Anderdeels werd er tusschen de Brit-
sche en Amerikaansche regeeringen over
eengekomen dat de Britsche reg ering
zou instaan voor de uitrtfsting van het
nieuwe Belgische leger. Een zending van
Belgische deskundigen zal op het einde
dezer week te Londen aankomen om er
de bijzonderheden met de Britsche reges-
ring te bespreken.
De heyer Spaak wees er verder op, dat
België zijn aandeel wil hebben aan de
bezetting van Duitschland. Betreffende
de Verstandhouding tusschen de
West-Europeesche mogendheden zeide
hij dat het doel is, den vrede te verze
keren door de internationale veiligheid
en de universeele organisatie. De reer
Spaak meent, dat deze verstandhouding
beantwoordt aan een mogelijkheid en
een noodzakelijkheid.
De Staat heeft een gewichtige rol te
vervullen in het bestrijden der openbare
onzedelijkheid; dat maakt deel uit van
zijn natuurlijke zending. En de film is
een deel van het gebied dat hij moet
regelen.
Wij vragen met aandrang aan onze
Fieeren Burgemeesters, opdat zij met al
de hun ter beschikking staande macht
en met alle gestrengheid die nazi kanker-
buil zouden uitroeien. Wij vragen op
nieuw politie aan de kinema's, niet om
verkeer te regelen, maar om onze kin
deren te weeren uit plaatsen waar ze niet
mogen komen. Opnieuw moet de hand
gehouden aan films die uitsluiulijk voor
volwassenen zijn.
Dat vragen alle eerlijke burgers, .be
gaan met het lot van onze dierbare
jeugd,, ons volk ten bate.
M. C.
Brief vier geraakte in ons vorig num
mer inplaats van brief drie, die hier nu
volgt. Zoo wordt alles duidelijker.
Londen, zelfden dag, 's avonds.
Mijn beste,
Jim is nog niet hier geweest. Mogelijks
opgehouden door pen van die welgeken
de Londpnsche traffic «hindernissen».
Tenzij het door een van zijn menigvul
dige vrienden of kennissen was. In elk
geval, mijn brieven geraken ter bestem
ming, met of zonder hem.
Gij en enkele van uw vrienden scheent
nogal vervaard van den Russischen beer.
In zekeren zin, ben ik U hier nog 'n
antwoord over schuldig. Zoo maar zpn-
der meer met uw vrees lachen, doe ik
niet. Onze Russische bondgenoot wordt
inderdaad met den dag machtiger, op
zichzelf en door zijn invloed in andere
landen. Veel, zeer veel mogelijkheden
zijn hem nog weggelegd. Maar, dit juist
een van de redenen waarom ik minder
vrees dan gij. Vadertje Stalin zal zijn
tegenwoordige en komende kansen niet
willen vergooien, door op uitzinnige
veroveringen uit te gaan.
Mag ik U bovendien volgend vertel
len. Zoo 'n jaar of vijf voor dezen oor
log was er in ons land een echt razend
«travaillist». Alles zou hij onderste bo
ven keeren. Hij werd M. P. (member
of Parliamant)Aan 't Hof uitgpnoo-
digd, trok hij er henen in deftig «kleed».
Zoo met een beetje meteen, werd het een
zeer eerbiedwaardig man. Het i9 minis
ter...!
Zoo zie ik ook eens den heerscher uit
den Kremlin overkomen naar onze
Westersche opvattingen. Onze Churchill
bood hpm den anderen dag 'n sigaar
aan, en ze praatten zeer vriendelijk. Al
les komt hier ook terecht
Nu nog het laatste. Waarom vechten
wij
Niet opdat den «Union Jack» ovpr
wijdscher streken vlotten zou. Doch voor
al het volgendp.
Opdat alle vrije volkeren weer hun
zelf mogen zijn. Opdat zij sampr» een
betere wereld mogen opbouwen
Opdat het zou gedaan zijn met het
rijk van t geweld. Gedaan met het recht
van den sterkste
Opdat het gegeven woord en de rech
ten van een and.er weer waarde zouden
krijgen
In t kort, opdat de onvervormbare
wetten der openbare zedenleer wepr de
wereld zouden regeeren.
Daarom hpb ik gevochten en blijven
wij schouder aan schouder strijden tot
een volledige en blijvende zege I
«Zeer wel» zegt Jim. Hij is ondertus-
schpn binnen gekomen en leest over mijn
schouder. Hier stop ik dus. Houdt U al
len wel 1
Uwe getrouwe.
(Wordt vervolgd.