VAN ACKER is een PANIEKZAAIER PIERLALA Ajuinen filosofeeren DE GAZET VAN AALST EN OMSTREKEN Nummer 7 BUREELEN Verschij nt voorloopig den Donderdag en Zondag van iedere week Donderdag 24 Januari 1946 Kerkstraat 9, Aalst. Telefoon 114. 3e Jaargang 1946 1 fr. het Nr. «In den schoot der regeering zijn uiteenloopende zienswijzen omtrent essentieele punten harer politiek tot uiting gekomen. Moest gewacht worden tot zij een ergeren vorm aannemen, dan zouden zij de stabiliteit van den Frank in 't gedrang kunnen brengen. (Achiel VAN ACKER.) DE STABILITEIT VAN ONZEN FRANK IS DUS IN GE VAAR, zegt Van Acker. OORZAAK Herrie tusschen socialisten, communisten, liberalen en U. D. Bers. ONZE FRANK MOET GERED WORDEN, iedereen gaat hier- GEEbTWEERS'lANDER DIEN NAAM mede akkoord, zelf Van Acker die voor dit gevaar op de vlucht sloeg. GEVAAR Indien na 17-Februari de socialisten, communisten, liberalen en U. D. Bers terug aan 't bewindt zijn dan zullen die uiteenloopende zienswijzen, die de stabili teit van den frank in gevaar brengen, verlevendigd zijn DE EENIGE REDDING Uitschakeling der uiteenloopende zienswijzen door een volstrekte meerderheid van de GROEP OF GELIJK WELKe' WEEFL EVENTJES REDENEEREN. I. DE WEERSTAND EN DE POLITIEK. Er waren binst den oorlog verschil lende weers.andsgroepeermgen en er wa ren toen ook verschillende weerstanders. Doch... er was maar «een wecrs.and» I Die ééne weerstand was deze die op al le mogelijke manieren den bezet «er en zijn knech.en sabotceerde met het ecmg doel ons Vaderland te bevrijden, om België te dienen, GELIJK WELKE WEERSTANDSGROEP OF GELIJK WELKE WEERSTANDER DIE AN DERE BEDOELINGEN HAD WAS GEEN WEERSTANDSGROEP OF WAARDIG. Christelijke Volkspartij. Akkoord M. Van Acker D. W. DE TWAALF PUNTEN DER CHRISTELIJKE DEMOKRATIE STEMT VOOR DE VRIJHEID I Vrijheid Een onzer duurbaarste erf- I goederen. De eeuwen heen en steeds wil- I den onze vaderen vrij zijn. Nu gaat het 3. VOLWAARDIGE OPVOEDING j weer om de vrijheid DER JEUGD. GEEN LOONARBEID vóór 16 JAAR. Stemt voor de C. V. P. Die alleen waarborgt u de vrijheid... Luister niet naar communistische opruiers. Die vin- Eiken leeftijd heeft zijn plichten van den dat wij nog niet genoeg onderdrukt staat. Aan die plichten kan niemand zich werden; dai wij nog met genoeg vreem- ongestraft ontrekken. Wanneer de jeugd- delingen zagen op onzen bodem. Die jaren niet gevuld en verrijkt worden met moskovieters willen het nog eens met de een Christelijke Opvoeding, een ernstig Russen probeeren. Die zijn verkocht, onderwijs een scholing, loopen onze jon- Jie aanvaarden het geld van vreemden gens en meisjes, groot gevaar slechte Of zijn het de bijdragen van hun «mil- Er zijn nu nog verschillende weer- standsgroepeenngen en ook verschillen de weerstanders. Doch... er is nu ook maar «één weerstand» I Deze ééne weer- s.and is deze die, buiten en boven de po litieke partijen, in dienst staat van het Vaderland en niet tegen het Vaderland. GELIJK WELKE WEERSTANDS STANDER DIE ANDERE BEDOELIN GEN HEEFT IS GEEN WEER STANDSGROEP OF GEEN WEER STANDER DIEN NAAM WAARDIG. Niets belet dat een weerstander of een lid van eene of andere weerstandsgroep zijn eigen politieke overtuiging heeft, j Maar wanneer een weerstandsgroep of een weerstander de naam van weerstand I of weerstander uitbuit 'ten voordeele of ten nadeele van een of andere politieke partij dan noem ik dat «devaluatie van den weerstand». christenen, onbekwame arbeiders tweede-rangburgers te worden. Tijdens de jeugdjaren, moeten onze kinderen diensvolgens Godsdienstige, zedelijke en intellekiueele waarden kun nen verzamelen om tot christelijke, waardige en hoogstaande mensdhen op te groeien. De feiten wijzen trouwens uit wat er gebeurt, wanneer dit niet het ge val is, wij hoeven slechts de levensopvat ting, de houding en het gedrag van een deel dér zoogezegde moderne jeugd na te gaan. Omwille van de jeugd, omwille van den arbeiderstand, omwille van de maat schappij, moeten aan de thans heer- schende toestanden grondige wijzigingen gebracht worden. Hiertoe is, om te beginnen, een her waardeering van het lager onderwijs noodzakelijk I Wij willen flinke lagere volkscholen waar een sterke zedelijke en geestelijke vorming wordt gegeven. Wij hoeven evenwel hier bij le onderstrepen, dat ook de ouders hun verantwoordelijk heid moeten opnemen, ten aanzien voor al van de opvoeding. Ook het technisch onderwijs moet naar waarde worden ge schat, en aangepast aan de noodwendig heden van het modem economisch leven. Hierdoor bedoelen wij niet alleen het beroepsonderwijs, waardoor de jeugd tot bekwame vakmenschen opgeleid wordt, maar ook het huishoudelijk on derwijs voor de meisjes. Wij wenschen in (het bczonder dat ook aan de werke lijk bekwame kinderen van de arbeiders klasse ruime kansen worden gegeven voor het middelbaar en het hooger on derwijs. In een ware demokratie moeten ook de kinderen uil de arbiedersgezin- nen geneesheer, advokaat, ingenieur, kunnen worden. Hiertoe moeten studie beurzen, leerfondsen stichtingen, enz. veralgemeend en uitgebreid worden; ook de uitgekeerde vergoedingen moeten voldoende zijn en in verhouding tot werkelijke lasten. Blijft nu nog het tweede deel van dit derde punt; geen loonarbeid vóór 16 jaar. Het verbod geen arbeiders beneden de 16 jaar te aanvaarden, is het eenige afdoende middel om een reeks plagen waaronder de jeugd nu leidt, te voorko men. Het is ten andere een economische ongerijmdheid jongens en meisjes van 14 jaar naar de fabriek te sturen; geeste lijke en lichamelijk zijn het nog kinde ren, en hun arbeid is weinig produktief. Wij vragen derhalve we'sbeschikkingen waardoor het aan de fabrieken verbo den wordt voortaan nog arbeiders van min dan 16 jaar te nemen. Het probleem, hoe de tijd tusschen 14 en 16 jaar het nuttigst zal gebezigd worden, kan, met wat goeden wil, ge makkelijk en voordeelig opgelost wor den. A. C. W, joenen» leden die ze thans bij toeval rijk maken Wij hebben de «Gestapo» gekend I Moeten er nog menschen keu nis maken met de «Gepeoe». Zij heb ben den mond vol van «vaderlandslief de» in grenzelooze liefde voor ons Volk» (B. V. Hoorick). Sedert wanneer Sedert '39 of '41 of sedert '46 Boven hun lokaal te Brussel stond in groote letters «Geen vrijheid voor de vijanden van de vrijheid Wie zijn die vijanden Zijn dat soms al de «niet-communisten» Dat is toch recht zinnige taal... en veel belovend. Waar om helpen de socialisten en de liberalen zoo n «patriotten» Zijn zij benauwd dat zij te luid zouden schreeuwen en ook hun (socialistisch of liberaal) boekje zouden openslaan, Is het om gespaard te 'Worden dat zij hun potjes gaven Is het al niet misdadig mee te loopen met zulke compagnie. Zij brullen en daarin zijn zij meesters dat de katho lieken de zwarten beschermen. Maar wie sprak er van geweren breken en sabotee- ren vóór den oorlog Wie stemde te gen oorlogskredieten Wie wilde het le ger afschaffen Wie heeft de wapens achter gehouden die aan de Engelschen moesten weer gegeven worden en waarom Wie heeft er stakingen ver- weiet en met andere gedieigd. nu België al zijn krachten noodig heeft om zich te herstellen Was het de ka holieke op positie of de communistische regee- ringspartij Wie heeft de kolensiag en andere ge wonnen of verloren Wie wil er de eer voor oogsten Maar als men van «gewonnen» wil spre ken, heeft de katholieke opposi'ie er niet evenzeer toe bijgedragen door haar kalmte, waardigheid en bekommernis om het algemeen belang boven de par tijgeest te plaatsen en geen stakingen te verwekken of opruiende taal te voeren zooals de regeeringspartij Wie wilde ons zonder kolen zetten, om de trusts te kunnen uitschelden Wie lie: de smokkel voort woekeren, zie maar te Brussel-Noordstation Wie stemde 100.000 fr. voor zich zelf niet voor den werkman. Wie zoek' ruzie Wie werpt het geld van 't land weg I Wie weigert een plaats aan katholieke zij wezen nog geteisterd of zoo staatsburgers O, vrijheid van gedachte I O, vrijheid van opinie O, vrijheid van godsdiens' Wie beschimpt en bespot u Wie treed u met voeten Wie wurgt u De C. V. P. Neen, in ieder geval, die niet I Die zal u verdedigen die zal u bewa ren; die heeft ons vertrouwen. Voor de Christelijke Volkspartij stemmen wij want «Zij wil nog wat is recht En wint dra wat ze wilde.» HERLO Wat denkt een echt weerstander van het volgende Veronderstel dat er een weerstandsgroep is die beweert dat he« niet in zijn bedoeling ligt aan poliüek te doen of een politieke rol te spelen om dat zulks niet vereenigbaar is met zijn geest van^ verdraag'.aamheid, den sterken en on vei breekbare^ "band die de weer standers van alle politieke kleuren en geuren verbindt. Maar die zelfde groep zou een oproep doen tol alle weerstan ders om de Christelijke Volkspartij le bekampen. Als reden zou die groep aan geven dat de Christelijke Volkspartij ui.gebazuind heeft dat zij een sterke par tij zal worden op voorwaarde dat al de stemmen der rexisten en der Vee-en Vee- ërs op haar uitgebracht worden; dat de Christelijke volkspartij uitsluitend demo cratische partijen aanvalt en dat ten slotte (en dit is wraakroepend I) de Christelijke Volkspartij fanatiek Leopol- distisch is. Wat moet een echt weerstander over zoo iets denken Ten eerste die zal zeggen een goed geleide weerstandsgroep maakt ALS ORGANISATIE geen reclaam noch or of tegen gelijk welke partij. Ten tweede als het toch gebeurd mag er niet gelogen worden en een groep die beweert wat hooger geschreven slaat, liegt Immers, NIEMAND kan bewijzen dat de Christelijke Volkspartij ooit ge zegd of geschreven heeft dat ze beroep, doei op stemmen van Rexisten of Vee- en-Veeërs. Deze die stemrecht hebben in België stemmen voor wien ze willen da's toch nog toegelaten Wie durft beweren dat de Christelijke Volkspartij niet democratisch is die kent geen sikke pit van haar programma en die heeft voor een heel jaar genoeg gelogen en mag den raad gegeven worden te zwij. gen, of meent die loch dat ons volk een verachterd volk is. Ons volk is slimmer als de duitsche massa en als de Russische massa. In beide landen en onder dicta toriale regiemen pompt men de massa de leugens in en daarna doen ze de men schen een doek voor de oogen en steken hen een prop in de keel om te beletten de waarheid te zien en dezelfde te verkon digen. Eindelijk, de Christelijke Volks partij is Leopoldistisch Da's ten minste toch niet gelogen en daar gaat die par tij fier op en ze is er zooveel te fierder om omdat zij alleen dat is. De eenigste parlij die durft voor he, recht, de recht vaardigheid en de grondwet ten strijde trekken. Is er één ECHTE weerstander die binst de beze ting en tot vóór den datum Jat de koningskwestie opdaagde zou durven beweren hebben IK STOND IN DEN WEERSTAND VOOR HET VADERLAND EN TEGEN KONING LEOPOLD Is er een ECHTE poli'ieke gevangene 'l tzij dood gemarteld of teruggekeerd die tijdens zijn gevangenschap, op bevel van de duitschers zou gezegd hebben DE KONING EN DE VERKIEZINGEN Zijne Majesteit Koning Leopold 111 heeft in Zijn schrijven van 16 Januari 1.1. aan de waarnemende regeering Van Acker gevraagd dat de Koningskwestie geen inzet zou worden van de verkie zingsstrijd. De Koning zegt in dii schrij ven o.rn. «HET BEHOORT TOT DE ESSENTIE ZELF VAN DE MONAR CHIE NIET INGESCHAKELD TE WORDEN IN EENIGE PARTIJ. IN BELGIE HEEFT HET KONINGDOM ZICH SEDERT ZIJN STICHTING STEEDS GEHOUDEN OP EEN PLAN DAT BUITEN EN BOVEN DE PAR TIJEN WAS GELEGEN. De Koning wenscht dat het koning dom hieraan getrouw blijve en stelt dus aan de regeering voor zich op het Land te Iverlaten en aan het Land te vragen, zoo snel mogelijk, na de verkiezingen uitspraak te doen omtrent de aangelegen heid der herneming van zijne grondwet telijke prerogatieven. Hiervoor s.eunt zich de Koning niet op de hooger aangehaalde reden alleen maar ook op het feit dat men tot nu toe DE PARLEMENTAIRE MEERDER HEID EN DE MEERDERHEID DER NATIE tegenover elkaar stelde. Dhr Van Acker heeft in accoord met al de waarnemende ministers hierop wei gerend geamwoord. Onder meer steunt dhr Van Acker, om die weigering le wettigen, dat een volksraadpleging reeds door de Kamer verworpen was. Alsof niet iedereen weet dai de meerderheid in de Kamer niel meer -beantwoordde aan de wil van de natie bizonderhjk voor wat de hou ding tegenover den Koning be»reft. BESLUIT De Koning wil buiten he, gedrang der Kiescampagne blijven. De Koning wil na de verkiezingen het volk laten uitspraak doen. Dr Koning belooft stellig zich aan die volksuitspraak te onderwerpen. Dhr Van Acker en al de ministers weigeren Socialisten, Communisten, Liberalen en Udebisten zijn tegen den Koning I Socialisten, Communisten, Liberalen en Udebisten handelen dictatoriaal cn WEIGEREN DE VOLKSUl'l SPRAAKI Socialis.en, Communisten, Liberalen en Udebisten brengen den Koning in hel gedrang tijdens de aanstaande verkie zingen. Het Volk zal zich dus reeds op I 7 Februari uitspreken voor den Koning. Het Volk wil Zijn Koning terug en daarom stemt dat volk op I 7 Februari voor de CHRISTELIJKE VOLKSPAR TIJ Een socialistisch blad beweert «De C. V. P. is nog steeds op zoek naar een programma Koopt en leest allen «Het Land dient heropgebouwd. Wie zal de bouwmeester zijn Programma in «boekvorm» 140 blz. van het C. V. P-te verkrij gen in 't Groen Kruis, 20 fr. Wij wachten naar dat der so cialisten WEG MET ONZEN KONING» Ik vraag in gemoede aan alle ECHTE weersianders die misschien anti-Leopol- dist GEWORDEN zijn «Van wanneer zijl ge zoo geworden cn hoe komt het»? Beste vriend weersiander, is het niet de politiek die u zoo MISVORMD heeft Dat de weerstanders misnoegd zijn I Da's waar en da's niet te verwonderen En waarom zijn ze misnoegd Omdat de repressie alles behalve rechtvaardig gaat Omdat er reeds velen in vrijheid gesteld zijn die zulks niet verdienen Omdat er nog vrij loopen die nooit ver ontrust werden en toch straf verdienen Omdat er nog gevangen zitten die reeds mochten vrij zijn I Aan wie de schuld Aan de Christelijke Volkspartij? Aan den Koning Domme bewering I De schuld ligt aan de regeering Van Acker en in t bizonder aan Minister Gregoire Een regeering en een minister die tegen de Christelijke Volkspartij, en tegen den Koning is f Is dat waar of niet Wie de schuld op iemand andcis legt doet aan gemeene leugen-politiek. Als de schuld aan de Christelijke Volks partij ligt, wat had de regeering dan zeggen Er zijn weerstanders en weerstands- groepen die beweren niet te zullen rusten en niet te zullen slapen vooraleer deze of geene gestapo, S. S., duitschgezinde of collaborateur in he, gevang zit. Md die weerstanders heb ik medelij den omdat hun goeië vriend Gregoir. hen al die rus elooze dagen en slapelooze nach.Qi bezorgd heeft en nog bezorgt. Ja. ja, van je vrienden moet je 't heb ben Weerstanders Houdt den weerstand in eer Redeneer; gezond PIERLALA. VAN JE VRIENDEN MOET JE 'T HEBBEN. Toen onze zuivere volksfrontregeering tot stand kwam, werden «en drietal haantjes van een toekomsig pardjken in 't ministerieel gareel gespannen om t linksch etfeti wal te milderen in de oogen van de goeie Belgen. Die mannen komen nu hier en daar op voor de aan staande verkiezingen, ze willen absoluut de tradities van Rex cn V. N. V. voort zetter. en steken pootjes uit naar de «eer lijke of naïeve» volgelingen van die twee voor-oorlogsche bewegingen. Hunne naam is Udebiesten. Uns goevernement behandelt die die ren met veel voorkomendheid en breng» oor den naiionalen micro. Wij hoor den een athleet uit dien groep, 't was nt professor van Gent; de gewone man weet dat profesor, vooral politieke pro fessors, zoo meesterlijk als vele advoca ten, zonder blikken noch blozen, op zeer schappelijke wijze kunnen bewij zen dat zwar» wit is en dat wit eigenlijk zwart is. Onze professor nu, als tolk van de Udebiesten kweet zich vooraf van zijn eersten en bezondersien plicht wierook voor de afgetreden regcenng, hei ja, ze i er bij, cn rujdigen aanval op de Christelijke Volkspartij, het geduch te igevaar; de regeeringskapellekensman- nen hebben inderdaad afgesproken van «och allen de C. V. P. te bevechten om dat, na een overwinning der C. V. P. al hun gedroomde winscbaantjes zouden verloren gaan, o wee naar de vaantjes. Maar hij had veel moeite om stof bijeen te scharrelen voor zijn kritiek op de C. V. P.; zijn bezondersie zagerij ging over het gebrek aan hernieuwing, a.u.b. (wat zal die man verschieten van c ver- schc. wanneer hij al die nieuwe kandi- da.en op de lijsten der C. V. P. zal vin den). Maar hij was beszonder kostelijk toen hij de andere partijen zoo eens vlug on der handen nam; hij moest iedereen af kammen want de Udebiesten gaan ook juist zooals vroeger Rex en V.N.V.. ie dereen vervangen, alles inpalmen, kor tom. 't is een ploeg wereldveroveraars; enne, democraterder dan democrat» Van zijn vrienden, de communisten, zei hij noch min noch meer dat zc geen de mocratische partij zijn, dat ze hun ooren uitsteken naar vreemdelingen en dat ze gruwelins.ellingen willen inbrengen zoo gelijk de Duitsche gestapo; hij gebruikte letterlijk het woord gestapo (niet verge ten dat de Udebiesten ook zeggen dat zij de mannen van den weerstand zijn). Professor was dus niet malsch voor onze moskovieters. Van de liberale partij zegde hij kort weg dat ze een anachronisme is, t. t. z,, niet meer van onzen tijd, goed voor de negentiende eeuw, menschen die ons weer honderd jaar achteruit zouden wil len duwen. En de huidige socialisten schilderde hij af als parasieten van een vervallen beweging, die in den beginne enkele go*- de trekpaarden had, maar die nu uitslib- bert naar alle kanten en grachten. Gij zult mij zeggen, geachte lezer professor heeft de volksfrontpartijen een verdienden stamp gegeven. Akkoord, 't kan er nog al door; maar wij vragen ons af, en daar zit de knoop, waar de politieke eerlijkheid en waardigheid bij die palingen te zoeken zijn; voor den prijs van een paar minis terportefeuilles, die hun volgens de een voudigste regels der gezonde politiek niet he; minste toekwamen, aanvaarden die kloekmoedige weerstanders, reeds bij J begin van hun politieke loopbaan, de rol van handlangers der vuile soep, welke zij-zelf nu aan de verachting der Belgen prijs-geven. Maar ondertusschen kennen wij toch van hun bondgenoot een oordeel over communisten, liberalen en socialisten. VERDWAZING OF WAT Zijn wij nog christenen I of heidenen! De heidenen zegden Oog om oog. tand om tand». Als ik thans nog sommi- brav; menschen hoor dan voel ik mij plots twee duizend jaar achteruit ge- plaa'st; ten tijde van Sylla en Marius Naar hun zeggen moeten alle zwarten d-n kop af. of opgehangen worden Waarom Omdat het nu eenmaal de mode is. De communisten hebben het zoó verkondigd. En met de onfeilbaar heid die ze aan den Paus. in zaken van geloof of zeden, weigeren, maar zichzelf in alles toekennen orakelen zij voort. Wat zij zwart noemen, is zwart; wat zij neo-fascistisch doopen. itl .neo-fascistisch; wat zij vaderlandsch heeten. al was het Russisch, moet vader landsch zijn. Da' de zwarten een straf verdienen, wie zal het tegenspreken Maar moei de man van de sraat daarover beslissen, zonder onderzoek, en moet hij ze uitvoe ren Wie is er zwart Hoe zwart is hij Moet men op allen de doodstraf toepas sen Iemand die dacht dat de Duitsch ging

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1946 | | pagina 1