DE GAZET VU 's Lands hoogste belang. PIERLALA ■Atlee. vjWeurf SeAi g^euAd EN OMSTREKEN Nummer 12 BUREELEN Verschij nt voorloopig den Donderda: Zondag 10 Februari 1946 Kerkstraat 9, Aalst. Telefoon 114 en Zondag van iedere weck 3e Jaargang 1940 1 fr. het Nr. Ik heb reeds veel verkiezingscampagnes meegemaakt en telkens heb ik de kandidaten nagezegd dat dit een gewichtige verkiezingstijd was. En dat is ook waar. Kiezen is in een democratisch land de essentieele functie van het volk en die functie mag het slechts alle vier jaar uitoefenen. Nu is het bijna zeven jaar geleden dat er niet meer gestemd werd. Bijna ze ven jaar zijn voorbijgegaan, gedurende dewelke ons land gestreden en geleden heeft, tijdens dewelke het op den rand heeft geslaan van den afgrond. Jaren ^en autoscoter te zitfen, zoo ook gaan Kiesmanifesten Verkiezingen zonder kiesmanifesten zouden geen verkiezingen zijn, evenmin ne kermis zonder paardjesmolen en zonder autoscoter. Zooals gezette menschen kermis vie ren zonder op den paardjesmolen of van vernieling, verwoesting en eindeloos wee die diepe sporen hebben nagela ten in de zedelijke en stoffelijke toestand van hec volk. Wij zijn ziek meer dan wij denken en de krachtinspanning die we hoeven te doen schijnen we niet met juis heid te meeten. Hoe anders uitleggen dat er in ons land menschen werden gevonden die on middellijk na de bevrijding op niets anders dach en dan op ruzie stoken, par tijtwisten aanwakkeren, stakingen verwekken, geweldenarijen en onrecht plegen. Hoe anders uit leggen dat er een regeering werd gevonden die dit zieke land bedacht heeft met eene constitutioneele crisis die bij al het leed dat wij ervaren hadden van wege den vijand, de verscheurdheid tusschen eigen landgenooten kwam voegen en de faam en de eer van ons land in het buitenland ten gronde boorde. Oogenverblindheid I verdwazing haat I daar waar meer dan ooit een klaar inzicht noodig was in de ware nooden van het volk, daar waar gezond ver stand de leiding moest nemen en de eendracht en de onderlinge liefde den weg moesten banen naar een betere toekomst. Ziedaar het ellendig werk van onze regeerders, ziedaar de roekelooze hou ding van de linksche partijen... die door drift gedreven 's lands hooger be lang hebben miskend. Doch nu krijgt het volk het woord. Aan de kiezers komt het toe nu te bepa len of zij het werk van de tweedracht zaaiers, de twistzoekers, van de nihilis ten willen laten voortgaan ofwel of het eene regeering wil die 's lands belang boven alles stelt. De hoop van alle burgers die de vrijheid, het sociaale en economische her stel, de heropstanding van onze steden en dorpen, het herstel van ons grond wettelijk regime, de zelfstandigheid van ons land op bui.enlandsch gebied, de sterkte en de grootheid van onze staat betrachten, gaat naar de nieuwe partij, die ontstaan in den weerstand, geschouderd door eene geestdriftige jeugd, be zield me: een zuiver ideaal, de heropbouwster wil zijn van ons geteisterd land in eendracht en in vree, in een geest van samenwerking en nationale solida riteit, naar de Christene Volkspartij. Ludovic MOYERSOEN. Wie protesteerde tegen de opeisching van onze werklieden. Wie werd daarvoor uit de stad verbannen en later onder streng toezicht der Feidgendarmorie gehouden. Tijdens den oorlog heeft het volk zijn ware vrienden erkend? 8. DE TWAALF PUNTEN DER CHRISTELIJKE DEMOKRATIE DE ARBEIDER MEDEWERKER EN DEELGENOOT Niettegenstaande de nadeelen van het «loontrekken» groot en talrijk zijn, werd tot nog toe geen regiem of systeem ge vonden, waarin de loonarbeid kan afge schaft worden. Dit moet er ons echter toe aanzetten, de kwade kanten ervan door aanpassin gen en hervormingen te beperken. Wij willen er toe komen dat de arbei der niet VOOR zijn patroon, maar MET zijn patroon werkt. Dit doel kan slechts verwezenlijkt worden, door arbeidersverhoudingen te scheppen, die van den arbeider een me dewerker en een deelgenoot maken. Dit stelt ons voor het doorvoeren van de bedrijfsorganisatie die wij, op grond van gelijktallige vertegenwoordiging, wil len opbouwen volgens 3 trappen de ondernemingsraad, de bedrijfsraad en de centrale economische raad. Wij willen geen klassenstrijd, maar ge ordende samenwerking. Wij zijn voorstanders van alle maatre gelen, die van een arbeider een deelge noot maken in de onderneming. Wij ook vragen dat de werknemers meer ijver, meer toewijding, meer be langstelling zouden hebben voor de on derneming, maar dan moet het ophou den dat kapitaalsvertegenwoordigers en de kapitaalbelangen de leiding, de winst, het bezit van de onderneming uitsluitend voor zich alleen houden. Wij vragen vrede en toenadering tus schen werkgevers en werknemers, maar daartoe is onontbeerlijk dat de arbei ders voor iets meer geteld, aangezien, en vergoed worden in de fabriek dan dit tot nog toe al te dikwijls het geval was. Wij willen ons rechtmatig aandeel en wij zullen de volle verantwoordelijkheid ervan opnemen, in het leven van de on derneming, van het bedrijf, en van de nationale economie. Dat de Christelijke Demokratie het ernstig meent met dat vraagstuk, blijkt uit de beslissingen van de Nationale conferentie van 16 Januari 1946, alwaar de aanwezigen akkoord kwamen, hun voorstellen in te dienen en dezelfde con ferentie er binnen de 3 maanden uit spraak zal over doen, om het in een wet tekst vast te leggen. Anderzijds zijn de besprekingen zoo ver ge vordert, dat de voorstellen van 9. WONINGBOUW EERST VOOR GETEISTERDEN EN DEN GERINGEN MAN. Wij moeten vaststellen, dat er inzake woningbouw of verbruik van bouwma terialen thans weinig of geen leiding en richting aanwezig zijn. De bouwmaterialen zijn voor deze die het meest kan betalen. Voor het bekomen van contingenten en verguizingen zijn de formaliteiten zoo ingewikkeld, en van zulken langen duur, dat men zich op de moeite ziet er aan te beginnen. Wie he: kan betalen doet het dan maar zonder contingent. Men ziet zoowat overal bouwmateria len, zeer weinig echter bij de geteiserden. Prachtige zomerverblijven, villa's enz. worden gebouwd, terwijl de geteisterde dakloos is en zooveel gezinnen van ar beiders in kroten en noodwoningen huizen, zooals te Aalst. Wij willen dat hierin verandering komt; dat een rangorde opgemaakt en gerespecteerd wordt: eerst herstel en her opbouw van de huizen der geteisterden, en woningbouw voor den geringen man en,., daarna villa's met mooie facaden. Wij mogen ons werkelijk afvragen wat de regeering heeft gedaan, inzake bouw en heropbouw. Wij vragen met aandrang, dat op ge bied van den woningenbouw een volk- sche politiek gevolgd wordt en de re geering het nu eens ernstig gaat opne men voor het lot van de geteisterden en de kleine lieden, opdat deze zich in menschwaardige voorwaarden kunnen huisvesten. DE C. V. P. EN DE WONINGEN- POLITIEK. Het hoofdprobleem inzake steden bouw is thans de kwestie van de huis vesting. De massieve vernielingen door den oorlog teweeggebracht hebben den toestand, die voor den oorlog ver van schitterend was, nog in hooge mate ver ergerd. Afgezien van de vermeerdering der krotwoningen, zijn de meeste jongge huwden en gezinnen met kinderen slecht gehuisvest. Er moet dus een politiek van deftige huisvesting gevoerd worden, waardoor het verwerven van eigendom door par- tikulieren, faktor van sociaal evenwicht, in de hand gewerkt wordt. Daarom moeien ge'eisterde gebouwen ten spoedigste bewoonbaar gemaakt worden en dienen onverwijld nieuwe woongelegenheden gebouwd. Eerst en vooral een onderzoek naar regeenng, socialisten en Christenen, op den toestand der woningen, en daarna enkele modaliteiten na. overeen komen. aan het werk. opda' elk zijn eigen huis De nieuwe regeering zal hier ook het bewone. Weg met de kazernegebouwen, i terrein voosbereid vinden. A. C. W. A. C.W. vastberaden kiezers f naar de stembus zonder manifesten te hebben gelezen. Nochtans zonder er zelf gebruik van te maken brengen die zaken ne mensch toch in stemming, het eene in kermis- stemming, he: andere in kiezingstem- ming. De massa maakt toch gebruik van paardjesmolen en autoscoter en massa'6 kiezers zijn verslingerd op manifesten. Ik reken me zelf bij de «gezette men schen» en bij de serie der vastbera den» kiezers. Kiesmanifes'en kunnen me dus totaal onverschillig laten. Gisteren was de soep te warm en in afwachting nam ik een papierken van tafel en las «Een antwoord aan Van Acker en aan de redders van... den frank Daaronder «De arbeiders la ten zich geen zand in de oogen strooien Ik keerde dat briefje om en zag dat het Ikwam van de Communistische par tij. Juist boven deze onderteekening 'as ik volgende vier regels «.Indien de Aalstersche socia listische leiders willen voortgaan met onze Communistische Partij te belasteren, dan verwittigen wij hen dat wij ons niet langer zullen LATEN weerhouden ovei de bedrijvigheid aan een REEKS van Aalstersche-demokratische kandidaten in de nazistische Unie van Hand- en Geestesarbeiders, het licht te laten schijnen Toen ik dit gelezen had was ik blij dat mijn soep :e warm was, en... ik ben van gedacht veranderd gezette men schen en vastberaden kiezers moeten och kiesmanih^frn lezen want daar door ontdekt men zeer belangrijke za ken. Dit Communistisch manifest deed me twee zaken door het hoofd flitsen Ten eerste wat voor nen ezel heeft zoo iets geschreven En, ten tweede, wat voor een huichelaars zijn de Communisten Ik bewijs de twee. De Communisten verwijten de C. V. P. dat ze de partij is om de zwarten en de collaborateurs te beschermen. Dat zijn woorden zonder feiten Maar. Ze schrijven zelf dat de socialisten moe ten ophouden hunne communistische partij te belasteren, of ze zullen zich nie; meer LATEN weerhouden om van een REEKS Aalstersche socialistische kan- dida'en hun nazistisch-Unie-boekje eens open te leggen. Dus de Communisten weten dat niet één, maar een reeks, socialistische kandida'en bedrijvig waren in de Unie van Hand- en Geestesarbeiders. de Communisten hebben zich LA TEN weerhouden om daarover het licht te laten schijnen; wie heeft de commu nisten dat belet Liggen ze onder den knoet Van wien Bij de Communis en mag men zwart zijn en zelfs BEDRIJVIG in de Nazistische-Unie van Hand- en Gees tesarbeiders, dat alles doet er niet wanneer ge de Communisten maar met rus: laat. Wie zoo n manifest opmaakt is toch n'n ezel hé I Zoo zijn eigen partij als een huichelende partij te laten doorgaan. Moest hetgeen dat manifest over de socialisische kandidaten schrijft waar zijn dan liegen en lasteren de Com munisten. Als het wel waar is, waarom komen ze dan niet met de bewijzen voor de pinne Wat zou eigenlijk de waarheid zijn in heel dat geval Hewel ik meen het te raden het is wellicht waar van die socialistische lei ders, want anders zou een socialistisch spreker met geen zeker genoegen tijdens een meeting verklaard hebben dat de !e den van de Unie mogen stemmen. De Communisen hebben wellicht, door tusschfcnkomst van het O. F., een geheim accoord met de socialisten om mekaar gedurende de kiescampagne met rus: laten en dan zouden ze ook zwijgen over de Zwarte» schapen die in beide partijen e?n rol spelen Ik eindig dus met het begin van hun manifest Neen duizendmaal neen I Onze ar beiders laten zich geen zand in de oogen s rooien Zij stemmen als een man voor de ware, de oprechte democraten 1 Voor de C. V. P. onder N" 3. PIERLALA. Ik stond vóór de Cinema «Vooruit». Naas. mij drie flinke kerels. Een ervan hield een bord vast, op een langen stok, waarop in groote letters Leve de Vrijheid van Opinie, Leve de C. V. P. De anderen me. pakken gazetten in hun handen «Het Nieuwsblad, Het Volk, Pallieterken, De Gazet van Aalst, enz.». Ik was eenigszins nerveus, wa: ging er gebeuren Mijn hart poppelde en ik aanriep in stilte, den H. Man Job en alle heilige martelaren U 't Volk begon -toe te komen. Eerst eenige kindertjes die, schuw, van ver. als verlegen naar ons gluurden; dan eenige mannen die eens verwonderd op keken, schuddebollend binnenstappen en eens glimlachten. Van achter den hoek kwam Charel Aman: gesappig roo- kend; hij bleef vriendelijk voor ons s aan, lachte eens en zei Ik ben wel van uw gedachte niet maar iedereen moet och leven en hij kocht seffens van ieder exemplaar één nummer. Da delijk kwamen er tientallen cinemagan- gers en deden hetzelfde. Aan den draai kwam Bomon, in ge zelschap van Nichels, een praatje slaan de, op zijn gemak nader gestapt. Hij keek, glimlachte, nam zijn klak af, druk te mij de hand en zei proficiat; ik houd van mannen die voor hun opinie durven uitkomen geef mij vijf num- van elk 1 Daarop wilde Nichels niet onderdoen in edelmoedigheid fair-play tegenover tegenstrevers en zei erwijl hij zijn portefeuille uittrok «Ik betaal een nummer aan al de Cinemabe zoekers" die er nog geen hebben. Ons volk moet de TWEE KLOKKEN hoo- He: moet de WAARHEID kennen. Leve de C. V. P. Leve de Koning I Of wij content waren. Dadelijk schoten mijn helpers de zaal binnen en deelden Tien minuten later, aangemoedigd door ons succes en na da: ik een jon gentje om versche dagbladen en strooi briefjes van de C. V. P. gezonden had trokken wij naar het Vlaamsch (com munist) huis. De Jazz speelde en hield op Was het van koleire Ik dacht het! Maar neen; 't was van vreugde. De baas kwam buitengesprongen Kom jon gen, riep hij, drinkt er eentje, laat de poli iekers maar knoeien. Leve de werk menschen Wij verstaan elkaar en wij zoeken toch allen de waarheid en 't wel zijn van den werkman. Ik kon niet meer spreken van aandoening en wilde mijn pint pakken... toen ik bij den arm werd gegrepen... ik keek over mijn schouder en zag een gezicht als van ie mand uit Buchenwald, kreeg een stomp tegen mijn achterwerk... en schoot wak ker. Mijn vrouw had zich omgedraaid, zuchtte eens diep en ronkte verder. Wat een mooie droom A. JUIN. RARE MARUS EN ROODE VAAN DE MINISTERRAAD De kabinetsraad is Donderdagmor gen bijeengekomen onder het voorzit erschap van den heer Van Acker, eer ste-minister. Ingaande op de stappen van den se cretaris des Konings en op diens schrij ven van 21 Januari 1946, waarin hij namens Zijne Majesteit verzoekt dat het witboek niet zou worden gepubliceerd voor de verkiezingen, heeft de regee ring eenstemmig besloten het voorstel van den Koning in te willigen. Het witboek zal dus niet worden ge publiceerd vóór de verkiezingen. De raad heeft de mogelijkheid onder zocht het stelsel der huishoudelijke deruitrusting ook tot de landarbeiders uit te breiden. Hij heeft eveneens een reeks besluiten gneomen tot bekrachti ging van sommige gedurende de vijan delijke beze ting in werking getreden besluiten. De minis'ers hebben het ontwerp definitief sta'uut der leden van den in lichtings- en actieven dienst goedgi keurd. Het be:reft personen die door dt regeering te Londen waren aangewezen tot het vervullen van bepaalde opdrach ten onder de bezetting. De regeering heeft vervolgens een ont-werp van wetsbesluit goedgekeurd waarbij de on wikkeling van de voor- loopige in het raam der nationale eco nomie ingestelde lichamen wordt gere geld. Ook een ontwerp van wetsbesluit houdende toekenning aan de arbeider* van 8 feestdagen per jaar, behalve de jaarlijksch: betaalde vacantic die door hun werkgevers zullen worden betaald, is door den kabinetsraad aangenomen. De ministers hebben tenslotte een on werp van wetsbesluit aangenomen, be treffende de kostelooze vaststelling schatting der oorlogsschade ten gunste an de getroffenen die de daarmee an ders verbonden kosten niet kunnen be strijden. In beginsel kan dus worden aangenomen dat de schattingskost' zullen worden opgenomen in de oor logsschade en dat het deskundig onder zoek voor sommige klassen van getrof fenen kosteloos zal geschieden, in geval de koa'en te hoog zouden zijn- Ik heb de eerste weken na de bevrij ding tamelijk regelmatig de Roode Vaan» gelezen, met de hoop er een se- vig artikel te vinden dat klaar en duide- lijk de Kommunistische leer uiteendeed. He. werd een groote teleurstelling. Niets dan agitatie-artikelen of daarom trent vulden de kolommen. Van armoe gaf ik het op. Eindelijk in het nummer van 21-22 Juli 1945 schonk het Kommunistisch orgaan tamelijk klaren wijn. In het artikel Kommunisme en Godsdiens.» begon hei met toe te geven dat de wereldbeschouwing van het kom munisme nie. dezelfde is als deze van dc Kerk. «Onze verklaring van de wereld is materialis.isch.» heet e het daar. Mei andere woorden wij gclooven noch aan God noch aan de onsterfelijke zie! Daarop ging de kat te koorde D: reak ie trach; al jarenlang de leugep t: rspreiden da: de kommunisten den godsdienst vervolgen. Zij beweert val schelijk da: wij het geloof nie. eerbie digen, de uitoefening ervan verhinderen De reaktie verspreidt de leugen van priestervervolging en andere gruwelver halen, en einde te beletten dat geloovi- gen en kommunis'en zich zouden veree nigen... u En verder Is het waar dat in de Sovjet-Unie de Godsdienst vervolgd wordt Neen, di: is niet waar. Er zijn nu twee mogelijkheden. Ofwel lijdt de «Roode Vaan» aan geheugen- •erlies. (Ze wordt ook stilletjes aan zoo 'n ouwe tante.) Ofwel huldigt ze de leus van Voltai- «Lieg, lieg, onverdroten voort, er zal toch altijd ie.s van overblijven. We zullen dan eventjes ofwel haar ge heugen opfrisschen, ofwel haar leugens weerleggen. In het Sovjetisch-orgaan: «De Zon der-God (Nummer 3, jaargang 1925) taat op de voorpagina de kop van Lc- nine en daarrond deze tekst «Het werk van de Zondcr-God-leden is het werk van Lenine. Wij moeten den godsdiens, bestrijden. Men moet weten hoe mtn tegen den godsdienst dient te strijden. De schoolmeester moe: een Zon der-God zijn. De godsdienst is een ver- doovingsmiddel voor het volk. In het zelfde orgaan van 17-11-34 «Het verslag van S'alin toont aan dat de taak van de anti-godsdienstige pro paganda een WEZENLIJK deel van den klassenstrijd is. En in Januari 1935 «De U. R. S. S. is'het eers e land in de geschiedenis dat een ongenadigen strijd tegen den Gods dienst uitgeroepen heeft. Maar.de reaktie beweert val- schelijk dat wij het geloof niet eerbiedi gen.» schrijft Matante Roode Vaan. «Geef ons een kind, plach: Lenine te zeggen, en in tien jaar tijds maken we er een volbloed Kommunis: van. h En ze doen het, In het school-handboek voor schoon schrift. in gebruik sinds Oktober 1935, is Les I 36 de volgende «Schrijft op een afzonderlijk blad de hiernavolgende verzen af. ondertekent en legt het neer in den Zonder-God»- hork van de klas. «Wij gelooven niet in de priesters en in al hun zot e histories. Wij willen hun hemelsch paradijs Wij zullen hun belachelijken Paschen niet vieren. Wij zullen feesten op onzen blijden Meidag. Wi_v gelooven niet in oude-vrouwen- vertelsels. Wij willen van geen Paaschfees en. Het majg niet zijn dat de Kcrk-klok- ken in onze dorpen luiden. En 'daaronder «De kerken zijn nes ten van vijanden. Treed, toe tol den Zonder-God-Bond. Yaroslawsky, hun leider, schreef in zijn manifest «Wij zullen al de kerken der wereld in een grooten brand doen opgaan. «Is het waar da: in de Sovje.-Urie de Godsdiens vervolgd wordt vraagt Matan e de «Roode Vaan». En me. dc macht en de zekerheid van een die er bij was «Neen, dit is niet waar. Een oogenblikje, Matante. De Metropolitaansche Bisschop van Kiev, Monseigneur Vladimir werd door de bolchevis'en afgeslacht. Deze van Sint Pe'ersburg, Monsei gneur Bejamin, werd door de Tcheka jedood. Den 6 Augus us 1919 werden te Pol- ava 1 7 monniken gefusilleerd. De bisschop van Reval was een der eerste slachtoffers. In 1928 werden in een kamp twaalf boeren, in groep, gefusilleerd omdat ze hun geloof beleden hadden. In den Herfst van 1933 on snapten 10 katholieke priesters uit de Russische galeien en Monseigneur Sloskan, de hei- 1 ge martelaar die het Bloed van Kris us in een bierglas had moeten konsakre-- rrn. getuigde «Vele gevangenen werden naar de Solovki-eilanden verbannen, enkel en alleen omdat zij de Gewijde Geschiede- n s hadden onderwezen of een gods- diens'ige plechtigheid gehouden. Het be-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1946 | | pagina 1