BE GAZET AALST Katholieke opvoeding voor Katholieke Jeugd in de Katholieke Scholen de flflliP-OOGST een Tweede JVloedei*kensdacj Viert paria.., Viert uw poeder PIERLALA EN OMSTREKEN (Verschijntden Donderdag en Zondag van iedere week.. Nummer 66 Zondag 15 Augustus 1948 BURELEN' Kerkstraat 9, 'Aalst. Telef.n. 114. P. C. n. 881,72. - 5e Jaarg. 1.25 fr. 't Nr. Volkse Opvoedkunde (Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.) Opgedragen aan AL de MOEDERS in vroom gedenken aan mijn eigen moederke, zaliger P. R. Vlaanderen is een dankbaar land Christen Vlaanderen is dubbel dank baar Dezer dagen zal hit niet alleen de vreemdeling 'treffen en tot nadenken stemmen, dat hij in alle steden en dor pen, in elke straat, schier in elk uitstal raam mooi aanlokkelijk gekleurde kaai*- ten ziet uitgestald, nevens even aan trekkelijke koopwaar, waarop vermeld staat in bonte kleurendruk «VIERT MARIA En hoe dichter wij zullen naderen tot bij de grote dag waarop Maria zal gevierd worden, tot bij 15 Augustus, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart dag, - meer intiem en zomerachtig geschil derd door de Vlaamse volksmond all zijnde HaJf-Oogst, 'hoe meer wij allen tot de overtuiging komen zullen dat 1 5 Augustus geen gewone datum is maar er een met gulden letters en cijfers ge- grifd in de dankbare harten van hon derden., van duizenden in dit gezegend Maria-land li Overal langs veld en wegen, komt men U, Maria tegen. ;evooisd< en zo verwees hij naar de Zó zong Gezelle Maria-huldi; die overal als over het land verspreide booimkapellekens waarin een Onze Lieve Vrouwenbeeldje te prijken staat dikwijls midden een paar antieke vaas jes, waarin devote handen af en toe de blosmekerté vernieuwen komen Vlaanderen, Christen Vlaanderen, Zoet Maria-land Half Oogst is dan uitgegroeid tot een ven de meest populaire feestdagen van het ganse jaar Die eeuwenoude ingewortelde verering tot Onze Lieve Vrouw komt op die dag voornamelijk tot uiting, ook bij niet gelovigen die dan op hun wijze de commercië le uitnodiging hun toegeroepen uit tal van uitstalramen VIERT MARIA beantwoorden en in hun huisgezin REN, ZIJN en IMMER WEZEN ZUL LEN... ALLE MOEDERS Zo voelde het ook de dichter aan van 't volgend versje aan zijn moeder ke en daardoor aan AL de Moeders Wat een wonderbaar iets, Een Moeder... Anderen mogen ons liefhebben, Onze moeder alléén begrijpt ons, Zij werkt voor ons, Zorgt voor ons, Bemint ons, Vergeeft ons alles wat wij doen. Zij bidt voor ons, en het Enige kwaad, dat zij ons ooit doet is... te sterven en ons te verlaten... en dan nog verlaat zij ons niet, want dan zal zij, als Moeder, van daarbo ven op ons blijven waken, voor ons blijven 'bidden en ons blijven leiden om ons later, eens met haar terug ver enigd te zién en dan... voor eeuwig... zoals hare liefde voor ons eeuwig is Op Half-Oogst worden de Maria's om hun naamdag gevierd en met ge schenken bedacht. Op diezelfde dag worden ook al-Ie moeders liefderijk be dacht... Een tweede Moederkensdag, hoor ik U vragen En waarom niet Zou niet elke dag die God verleent een Moederkensdag wezen moeten, zoal: elke dag voor elke moeder een dag be tekent van liefde, zorg en kommer voor haar kroost Zoals Maria, onze hemelse Moeder, naar het woord van de dichter, wezen moet de gf ans van uw vreugd, de dauw.op aw smart de klank van uw loflied, f familiekring de. Maria's vieren om hun naamdag Het is inderdaad in ons land een zeer vrome gewoonte geweest, lange, zeer lange tijden, dat schier in elk ge zin een der meisjes de naam MARIA dragen zou Vlaams-Christelijke tradi tie, die helaas, nu in deze naoorlogsche periode, schijnt teloor te gaan en ver drongen word't, ook, wij moeten het met schaamte bekennen bij onze christen mensen, door de drang r.aar het streven van meer moderne, zo ge zegd meer originele doch vooral uitheemse namen Zal het dan ooit zó ver komen dat het geen zin meer hebben zal de mensen uit te nodigen tot het «VIERT MARIA»., bij gebrek aan Maria's De eigenlijke Naam-dag voor Maria is. menen wij, 12 September.. Doch wij menen dat de meeste Maria's gevierd worden op Half-Oogst en op diezelfde dag wordt, door Maria, onze hemelse Moeder. DE MOEDER ge- vierd. AL DE MOEDERS... omdat zij ALLE LIEVE VROUWKENS WA- Zo eveneens is onze Moeder, de moe der van ons allemaal, de glans van onze vreugd -want als wij glansen van vreugde dan heeft onze Moeder in die glans een zeer ruim deel de dauw op onze smart bij wie kunnen wij beter gaan als droefenis en smart ons hart overstelpt dan bij ons Moeke; zij die, van als we no kleintjes waren, ons traantjes wegzoende en die nu nog, al staan we in de ruwheid van het werkelijke leven, ons hart en gemoed zalven kan zoals niet één de klank van ons loflied verge ten wij dat nooit, wij haar kinderen! Nooit zullen wij' een loflied kunnen aanheffen, waarvan de klank, hoe heerlijk hij ook wezen mogen, haar waardig wezen zal Zo is deze dag, deze 15 Augustus dag, zo is Half-Oogst, de dag der Ma riale Processies, dan tot ons gekomen, ter verheerlijking van het edelste dat elke vrouw in zich draagt als een spe- fiek goddelijke roeping HET MOE DERSCHAP... Weze deze Half-Oogst- een HULDE AAN HET MOEDERSCHAP OPVOEDER. WAAROM NOG GEEN VREDE De vraag «waarom nog geen vrede?» kan men wel stellen maar ze beant woorden kan misschien niemand. Men kan even goed: aan een groep mensen die naar een verloren voorwerp zoeken de vraag stellen «Waarom hebt ge 't nog niet gevonden Een dwaze vraag zullen die zoekers denken en, slecht geluimd, zullen ze misschien antwoorden Omdat w; niet zoeken waar het ligt Vier jaar reeds zoekt de hele wereld naar de vrede; ieder mens en iedere re dering beweert de oorlog te haten en de vrede lief te hebben. Meer dan vier jaar woedde de strijd te land, ter zee en in de lucht om de oorlog te 'bekampen en ten volle uit te roeiën. Deze strijd zou de allerlaatste'kamp n die een duurzame en rechtvaardige wereldvrede zou voorafgaan. Deze kamp werd gewonnen door dézen die tegen den oorlog ten strijd: trokken en die de mensheid het megst waarborgen schonken voor die blij - ende vrede. Reeds vier jaar geleden klonk het Staakt het vuur» En.... in 1948 mag men zeggen Men heeft den oorlog, gewonnen, maar., de vrede Verloren. De laatste wereld-oorlog was een zenuw-oorlog en een oorlog vol vlam De N a-oorlqg is een zenuw- flog. ;rt nu de strijd edelievende raen- strijdt gezament- s... want nie- vrede. i, commissies, zijn er de laa't- ;eroepeh ALDUS LUiDT HET ORDEWOORD VAN DE HH. EE. DE BISSCHOPPEN. ede en een koude-o< Reeds vier jaar du voor de vrede door v sen en volkeren. Men lijk voor iets tegen n mand is vijand van f Wat al vereniging verbonden, pacten, en ste jaren niet in 't le~ Wat al besprekingeij gevoerd Wat al conferenties gehoudh/i Wat al rei zen, gemaakt WaJ; lunchen en re cepties gegeven 'TT'"*'" En alles en allen rrjlït hetzelfde doel: voor de. wereld-vrede I Men hoeft zo maar blindelings een jreep t-e doen in de dossiers De brief komt op zijn tijd. De taal is waardig en duidelijk. Grote zor!_ voor de zielen sprankelt uit ieder woord. Met eerbiedige aandacht luis terden honderdduizenden geloviger naar de vaderlijke vermaning. Op het enggeestig offensief van en kele anti-clericalen kon geen beter ant woord worden gegeven. De Kerk heeft rechten en plichten inzake onderwijs en opvoeding tegenover haar kinderen Zij is in hare rol. Bij elke gelegenheid heeft ons blad die rechten, verdedigd. De zending van de kerk, haar moederschap over de zielen, haar historische verdiensten werden hun vroeger hier uiteengezet. Wij zijn fier en blij, dat de stem van onze geliefde 'bisschoppen, opeenvol gende Zondagen, onze strijd voor de Katholieke scholen nogmaals zal goed keuren en steunen. België, ötaat aan de vooravond van een gewichtige strijd, een strijd met als1 inzet: voor of tegen Christus. Dat is in wezen de 'betekenis van deze strijd.- Daarom moet de godsdienstige school- gedaclïte derwijze gepropageerd dat de Iauwen en de onverschilligen opnieuw overtuigden werden. Het is een zedelijke plicht van ieder Katholiek om deactie tot het behoud van de godsdienstige school niet alleen in enge zin te voeren, maar ook, en juist daarbuiten onder de grote, gods dienstig zo passieve massa teneinde te voorkomen dat uit de .harten dier volksgenoten het laatste restje Chris tendom zal worden weggevaagd. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegalt zich zacht. En daarom moeten we ons de lessen, die het zeer nabij verleden bij onze naaste geburen ons heeft gebracht, ten nutte maken. Hoe dikwijls hebben we het niet horen ver halen hoe de buitenlandse Katholieken het diep, zeer diep betreurden .dat zij de ernst van de inzet niet voldoende hebben ingezien. Thans ondergaan ze de tragische gevolgen van hun kort-) zichtige en al te ilankmoedige houding. In de landen waar men' met het grijpt er een: handvol van die dingen uit die allen rechtstreeks of onrecht streeks, tot stand 'kwamen om den de vrede te overtuiging, vaste grondbeginselen prenten op dewelke gans. het gebouw der deugd als op stevige grondstenen zal gevest zijn, bestand tégen al de stormen van de verleiding, en van het kwaad. Al is de opleiding onderge schikt aan de opvoeding, toch kan in een wel geordend opvoedingsstelsel de opleiding en dé opvoeding niet naast elkaar behandeld worden. Opvoeden is een uitwisseling, onder linge bewerking, in elkaarschakeLn. voortdurende beïnvloeding. Als we de opleiding herleiden tot eert weegschaal der methodiek; dan moeten we toegeven dat deze in zich noch christelijk noch onchristelijk is. Wat niet wegneemt dat rond' de methodiek een sfeer geschapen kan worden, dié ia of niet vijandig dan wel neutraal staat tegenover het Christendom. greep (Nadruk - verboden.) MARSHALL TOEWIJZINGEN AAN BELGIE UITVOERING VAN HET PROGRAMMA VAN HET TWEEDE KWARTAAL. De Belgische administratie voor eco nomische samenwerking deelt mede Men zal zich herinneren dat de' Marshall-toewijzingen ^an Belgie voor het tweede kwartaal van dit jaar 20 millioen dollar bedragen, waarvan 3 millioen als gift en 17 millioen- als le- ning. Thans is reeds een eerste storting van 443,620 dollar g-edaan door de S. A. voor een gift van 4.193 ton graan dat in de maand Juli aan boord van het. SS. «Continentalte Antwer pen is aangekomen. Ds tegenwaarde van deze betaling hetzij 19.442.755.55 Belgische frank werd ge'boekt óp het krediet van dc speciale rekening der thesaurie bij dc Nationale Bank van België, overeen komstig het accoord van economische' samenwerking, dat met de Verenigcïe' Staten werd geste ten. Andere koopwaren o.m. vetstoffen en fosfaten, die onlangs in Belgie wer den ingevoerd, werden door de E. S. A. eveneens erkend en onder de vorm van giften, te gelden op de toewijzingen van het tweede kwartaal, gefinancierd te worden. Hun waarde in dollars zal eerlang aan de Belgische Schatkist wor den terugbetaald. VLEESHOUWER I JEN DINSDAG GEOPEND Het it taillering inisterie van Invoer en deelt mede Ter gelegenheid van de O. L. Vr. Hemel vaart-fees ten worden de bepa lingen, waarbij de verkoop en het ver bruik van vlees op zekere dagen van de •.ek verboden zijn, ingetrokken voor Dinsdag 17 Augustus 1948. rlog te voorkomen, verstevigen. Ik doe blindelings et strooi de inhoud op een n... voila lees DeUno. Het vijflandenipact. De Unie der 16. 'De Cominform. Benelux. Marshallplan. De Unra. Volksfront. Geallieerde Commissie. Zuid-Afrikaanse Unie. De internationale der tegenstanders van den Oorlog, enz. enz. Is 't genoeg Zo niet men heeft maar te grijpen Voeg daarbij in ieder land een mi nisterie van economisch herstel, van volksgezondheid en van wederopbouw. Er is zelfs geen ministerie van Oorlog meer... Nu noemen ze dat landsver dediging Is het dan geen dwaze vraag: «Waar om nog geen vrede 'En toch, spijts iedereen zoekt en overal gezocht wordt, is die vraag zeer actueel, en.... wie kan ze beantwoor den Zouden we de vraag niet mogen stellen Zoeken we wel naar de vre de en.. «Zij die zoeken hebben ze de gruwelen van een oorlog aan den lijve gevoeld In afwachting dat de zoekers... pala- beren, reizen en eten, vechten ze hier daar ne goeie gang voort en wordt er na iedere conferentie, ten bate van de wereldvrede, wellicht door elke ver< tegenwoordiger der aanwezigé naties een geheime boodschap gezonden naai hun ministerie van landsverdediging en worden er bij het drinken van een Jaasje schuimend water goeie zaken ;edaan in oorlogsmateriaal. Moest iedereen naar eigen land te rugkeren en ophouden met naar de vrede te zoeken, maar vrede vestigen eigen haft, in eigen familie en in ei- y land we zouden geen stap nader de vrede zijn maar we zouden de vrede bezitten. De wereld heeft geen behoefte aan anti-oorlog mensen maar aan «Vrede-mensen Maar... hoogmoed en geldzucht heb ben meer baat bij den èorlog dan bij de vrede l PIERLALA, Christendom voor goed een einde wil j cirk&l. maken, heeft'men dan ook het Christe- i£r js lijk Onderwijs 'onmogelijk gemaakt. scholen Op de scholen vooral zal de strijd met.g, en tegen Christus, met of zonder God beslist moeten worden. Voor de gedoopten en in dit land nu gelükki: paSt enkel zulke school Dat dit gevaar 'niet denkbeeldig is dat er inderdaad zulk een sfeer ge vormd wordt, zouden we door vele voorbeelden kunnen illustreren. Nemen we bijv. deze execte wetenschap de wiskunde, die noch pro noch anti is. De wiskundige leerboeken in -sommige landen in gébruik gelden als overtui gde bewijzen, die óndanks de neu trale methodiek een bepaalde sfeer wordt in t leven geroepen. Maar voor al inzake opvoeding is neutraliteit een :gatief 'begrip. Dat wordt thans toe geven ook door de nict-katholieke schoolmannem. De school schrijft' bo ven baar- deur haar doelstelling. Doel stelling veronderstelt waarheen en hoe. Aan de basis van elke opvoeding prijkt een levensbeschouwing. De opleiding kan niet neutraal zijn omdat de op voeding, die er een essentieel deel van tma.akt, niet neutraal kan zijn. En de opvoeding kan niet onzijdig zijn, mdat zedenleer, die haar tot grondslag dient niet kan onzijdig zijn. Daarom is het een utopie te zoeken naar een. school, die tezelfdertijd én de godsdienstige én de neutrale levensbe- eestes- j schouwing eerbiedigt. Zuik een schooi ibsolute onmogelijkheid; Ze is smogelijk als een vierkantige hun etal i-s groot, onder blad papier)wijs en opvoeding gans doordrongen I zijn met waarheid en godsdienst. -maar één uitweg mogelijk- voor gedoopten, voor de ou- dïe de christelijke levensbeschou wing volgen en scholen voor de min derheid, die de neutrale levensbeschou wing volgen. Wij herhalen het onze onwrikbar; beginselvastheid sluit de goede ver draagzaamheid niet uit. De christelijke school i neu- Reeds bij het Doopsel werd ons 't I traal en juist hierin ligt haar diepe zout van de wijsheid op de tong ge- j waarde, dat haar opvoeding berust op legd en men hield de kaars, het licht de katholieke levensbeschouwing. Zij van de wereld' voor ons vast. Lan.;_ oren- en ogen dringt dat begrip telkens ophieuw in ons door. Maar de moder ne begrippen van onzijdigheid en ver draagzaamheid, in feite uit naam van de wijsbegeerte der encyclopedisten van de 18e eeuw en van den liberalen geest van de Franse Omwenteling, heb ben ohs ogen en onze oren gesloten voor de waarheid, hebben onze doop beloften doenvergeten, doopg'elofiten waardoor we. ons, kinderen des Lichts, als 't zout van de wijsheid, in de waar heid hebben doen inlijven in de Kerk. In gans het land, bijzonder in het Katholieke Vlaanderen zien we thans een fanatieke propaganda gevoerd voor een neutraal opvoedingssys'teém, een neutrale school. Maar is een neutraal opvoedingssys teem; een neutrale school wel denk-/ 'baar De school betreedt twee van el kaar in zich zelf onderscheidene gebie den de opleiding en de opvoeding. Om het zeer eenvoudig te zeggen de pleiding béoogt het aanwerven van verstandelijke kennis. De opvoeding daarentegen beoogt dé zedelijke vor ig van. den enkeling. De opvoeding vormt den wil en het hart. Opvoeden is eerst en vooral e;n be paalde zedewet voorhouden, leren wel ke daden goed zijn en we<lke slecht. Op-i voeden is gedurig oefenen in 't goed en het kwaad schuwen. Herhaalde goe de daden en onthoudingen van het kwaad brengen van lieverlede goede gewoonten of deugden voort. Opvoe den is de voorbeelden voor ogen stellen van de beoefenaar van 't goede en, ook zelf "aan 't kind goede voorbeelden ge ven. Opvoeden'is in de zielen een diepe alleen biedt al de waarborgen voor een harmonische, zedelijke, godsdienstige, verstandelijke en lichamelijke opvoe ding. En wie moest menen dat de mense lijke persoonlijkheid door geloof aan dogma, door liefde en eerbied voor 't gezag wordt verzwakt, antwoorden wij dat ze ons een leger soldaten ge ven, zoals de Leer en de onderwijzing van de Kerk ze willen, dat ze ons on derdanen, echtgenoten, vrouwen, zo nen, mefesters, dienstboden, koningen, rechters, belastingsphchtigen en einde lijk fiscale agenten bezorgen, zoals de christelijke leer ze eist. En laat ze dan maar zeggen dat deze leer de menselij ke' persoonijkheid onderdrukt en ver zwakt. Waarde Lezers, Als gedoopten, bewust van uw ge wetensplicht, van uw rechten en plich ten tegenover uw kinderen, hebt gij uw jongens en meisjes te zenden naar Ka tholieke Scholen. Gij hebt, aldus handelend, u gebon den aan de wetten der Kerk, die be veelt dat aan de gedoopten een christe lijke opvoeding moet verstrekt worden. Gij héb't, met aldus gebruik te ma« ken van uw recht als christelijke op voeders ,uw plicht te doen tegenover de Kerk, de Natie en uw eigen Gezin j de drie door God gewilde instellingen, die van nature uit op de opvoedjng der kinderen" recht hebben. Gij hebt voor uw kinderen niet al leen de school te kiezen die uw kind past, maar gij hebt bovendien de beste te kiezen. We wensen U met uw keuze geluk ALB. VAN DEN BERGHE, Licenciaat in Paedagogische Wetensch. Volksvertegenwoordiger. 9000 TON AMERIKAANSE j Bij deze toewijzingen komt ed leve- TARWE VOOR BELGIE ring voor van 9.000 ton tarwe aan Naar verluidt kondigde het Ameri- Belgie. Hiervoor werd een dringende kaansè ministerie van Landbouw een toewijzing van 12.000 ton bloem voor tal toewijzingen aan yopr dringen.- j Belgie geschrapt óp verzoek van Belgische legering. de uityoerbehoefteii.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1948 | | pagina 1