VBCflflTIÉ en LECTUUR,., PIERLALA Oost-Vlaandenens Bedevaart Onze Lieve Vroaw van Lourdes EN OMSTREKEN Verschijnt den Donderdag en Zondag van iedere week. Nummer 63 Zondag 7 Augustus 1949 BURELEN Kerkstraat 9. Aalst - Telef.n' 24.114 - P. C. n' 881,72 - 6e Jaarg. 1,25 fr. 't Nr. VOLKSE OPVOEDKUNDE (Familiale KronijK voor Opyoeding en Onderwijs-) Willen wij vandaag, in aansluiting met ons artikel van verleden week, Verder praten over LECTUUR, beste lezers en lezeressen 7 Wij hebben geput uit de bron van mooie gedachten die door vooraan staanden werden medegedeeld betref fend de lectuur, betreffend het lezen. Vormin°\ Wij noemen hier de door ons reeds i;„„ aangehaalde gedachten terug op 1Een biliotheek is de school voor volwassenen 2. Men heeft dikwijls boeken mek vrienden vergeleken. Maar van onze levende vrienden neemt de onverbid delijke dood dikwijls de beste weg. Bij de boeken echter doodt ue tijd de slechte. 3. De keuze van boeken is, zoals de ze van vrienden, een ernstige plicht. We zijn voor hetgeen we lezen even zo verantwoordelijk als voor hetgeen we doen. Met deze laatste gedachte van Lord Avebury besloten wij onze gedachten- wisseling, onze vooruitzetting over de lectuur, waarvoor de vacantietijd wel een zeer geschikte gelegenheid biedt. Gaan we derhalve nu verder met en kele rijke gedachten op te halen. ER BESTAAT EEN KUNST VAN HET LEZEN Zeer zeker bestaat er een kunst van het lezen. Passief lezen alleen is van weinig nut. We moeten hetgeen we lezen, trachten te verwerken. Eenieder denkt dat hij de kunst van het lezen (VERVOLG). EEN GOED BOEK IS EEN GOUDMIJN Hier gaat het dus over de keuze van de lectuur, over de keuze van het boek. Niemand zal ons tegenspreken dat te genwoordig op de boekenmarkt tal van werken komen die niet waardig zijn zelfs gedrukt te worden. Zulke boeken hebben nilts te zien met liteiatuur, met met opleiding, met verede ling en zelfs niet met ontspanning in de wezenlijke zin van het woord! Zulk- danige boeken of schriften ontsieren, werken nadelig in op de lezer of leze res en maken hem tot minder mooie mens Een Vakboek is in veel gevallen een nuttig boek. Veel vaklui lezen maar al te weinig over hun vak. Zo zien wij af en toe in de bladen aankon digingen dat degelijk handboeken be staan voor vaklui. Wij weten dat ze weinig aftrok hebben. Dat is spijtig en dat spreekt niet in het voordeel van de vakman, die op de eerste plaats ge schoold moet wezen Wij raden derhalve onze vaklui aan, eender in welk vak ze staan, te trach ten zich een paar werken over hun vak aan te schaffen Eens in de appel ge beten... komt!wel de goesting, gevolgd van de scholing Doch boven het vakboek staat het boek dat ons verheft in een sfeer van ideale gedachten en dan voeit men aan dat het waarheid is wat de geleerde schreef persoonlijke doeleinden wor den onbeduidend en met vergeet haast verstaat, maar in werkelijkheid weten Fet lijden en de angst van deze wereld. slechts weinig mensen hoe men moet lezen... Als wij u zeggen dat lezen, wezen lijk lezen een ware kunst is dan zullen er wellicht onder onze lezers zijn die schokschouderend zeggen op de la gere school leert men lezen Kinderen van zes, zeven jaar oud kunnen tegen woordig lezen Is het dan wel we zenlijk een kunst van te lezen 7 Laten we mekaar goed begrijpen. Lezen is niet alleen, wat veel mensen denken en wat zelfs in veel scholen vroeger gemeend werd, het verklan ken van het geschreven, woord. Neen, neen, lezen gaat veel dieper en verder: Lezen is de gedachten-inhoud van een geschreven tekst in zich opnemen, er op reageren en eigen maken. Iemand die luidop de gazet leest,... uleest» daarom nog niet in de werkelij ke zin van het woord Hoeveel men sen lezen een artikel, een boek, een brief zonder er de wezenlijke inhoud in zijn geheel of slechts gedeeltelijk van te kennen 7 Hoeveel mensen le zen verkeerd of absoluut niet zelfs als ze veel boeken ((verslinden)) 7 Lezen is niet het werk van de lip pen. lezen is verstandswerk Het gelezene moeten wij trachten te verwerken, er trachten nut uit te putten Wij zijn akkoord met de schrijver die schreef Eenieder denkt dat hij de kunst van het lezen verstaat, maar in werkelijkheid weten slechts weinige mensen HOE men moet lezen NUTTIGE LECTUUR... VERHEFFENDE LECTUUR... Denkt nu niet, als we schrijven verheffende lectuur, dat zulks bete kent geestelijke lectuur, godsdienstige lectuur. Neen, absoluut niet. Onder nuttige literatuur verstaan we niet alleen boeken die iemand bij zijn zaken of in zijn beroep helpen. Dit is ongetwijfeld nuttig, maar op verre na niet het hoogste nut van. bceken. De 'beste boeken verheffen ons in een sfeer van ideale gedachten, waar persoonlij ke doeleinden onbeduidend worden en men het lijden en de angst van deze wereld haast vergeet. Dat is het goede boek. Het boek dat ons, voor enkele ogenblikken, als op heft naar omhoog in een ideale ge- dachtenwereld, waar wij het volle ge not en geluk kunnen vinden... Die boe ken. geven ons een schat mede door 'het leven Trachten wij die, al naar gelang onze ontwikkeling en stand op te sporen en te lezen ONTSPANNEMINGSLECTUUR IS IETS... NIET ALLES Om het diepste uit boeken te halen, moeten we meer voor onze vooruit gang en verbetering lezen, dan voor onze ontspanning. Lichte en onderhou dende boeken hebben hun belang, zo als suiker een voornaam voedingsmid del is voor kinderen, maar we kunnen er niet van leven. Dat is wel een hele mooie gedachte... We mogen AF EN TOE lezen voor onze ontspanning. De boog kan im mers niet altijd gespannen staan. Maar we mogen NIET ALTIJD lezen voor ontspanning. Ontspanningswerken mo gen er zijn. Vormende werken moeten er zijn Wie degelijke boeken leest vormt zich en ontspant zich meteen. Een belezen persoon staat mijlen hoog boven een persoon die niet leest. Lec tuur, degelijke lectuur is een goudmijn voor hart gemoed en ziel HOE BEOORDEEL IK EEN BOEK. Op deze zeer delicate vraag gaf de Heilige Ignatius van Loyola het ant woord Beoordeel de boeken niet volgens dat ze u bij het begin inleiden, maar volgens dit waarnaar ze u bij het einde heenleiden... Een zeer diepe gedachte... Een boek kan maar beoordeeld worden met op het oog te houden waarheen het ons leidt Is dat eind. dat doel degelijk en goed, dan is ook het boek degelijk en goed. Is het einddoel verkeerd, dan is ook het boek ongepast, misschien zelfs schadelijk.. Om te eindigen deze raad Laten we lezen, veel lezen. Doch lezen we alleen degelijke lectuur Hier hebben de ouders, de opvoe ders, de jeugdleiders een grote ver antwoordelijkheid te draden OPVOEDER. (Nad ruk verboden.) Wie uit het Bisdom Gent schikt gedurende het Heilig Jaar 1950 naar ROME te gaan, doe die bedetocht met DIOCESANE ROMEBEDEVAART VAN HET BISDOM GENT VAN 10 TOT 23 APRIL De schoonste maand van het jaar om te reizen in Italië. Dan zal Z. H. Excellentie Mgr. Calewaert zijn priesters en dio- cesanen van elke parochie en van al de organisaties leiden tot de H. Vader als één familie Neemt zonder uitstel uw inschrijving, met eerste storting van I.000 fr. pchn. 129-83, Mevr. Van de Kerckhove-Csrcelet, Aalst. R. Van Bossuyt Diocesaan Bestuurder. ZEER VERTROUWELIJK BUITEN ALLE VERANTWOORDELIJKHEID Pregny-spreekzaal in Koninklijke vil la. Drie mannen zitten er zwijgend naar iets of iemand te wachten. Bij het minste gerucht kijken alle drie te gelijk en zenuwachtig haar de deur Eindelijk gaat de deur- open en in de deuropening verschijnt, een persoon Alhoewel zeer eenvoudig in zijn op treden ligt er toch een waardigheid en een beslistheid over al de bewegingen en de woorden van deze persoon Men voelt onmiddellijk" aan dat men te doen heeft met een j persoonlijkheid die bewust is van zijn raacht die steunt op een rechtgeaard verleden Bij het binnen treden van deze persoon ^taan de drie wachtende maanen onmiddel lijk recht en doen iets of wat onbehol pen De binnen gekomen Heer groet met een hoofse buiging en de onbehol penheid zijner bezoekers opmerkend doet hij teken dat ze mogen gaan zitten terwijl hij zelf in een zetel plaats neemt De drie bezoekers zitten op hun stoel, zwijgen en draaien hun hoed met de handen, een houding van kwaaie studenten die bij hun overste om een berisping komen Bij eer, van de drie merkt men toch eer* trek die zeke re koppigheid verraad de andere die hun aanvoerder schijnt te zijn (te zien aan de grote van aijn hoed) ziet er sluwer uit dan zijn kameraden, ter wijl de derde er heel wait Jovialer uit ziet, deze voelt zich voorzeker de minst schuldige Het (zwijgen duurt voort en de stilte weeg^ en maakt de drie bezoekers nog zer. awachtiger Eindelijk zal de Heer les huizes de stilte breken en zegt Gezien ge niet uit: encdigd werd naar hier te komen en jdus op eigen initiatief komt, en geziert ge u zelf niet voorstelt zou ik toch gr^ag weten met wien ik de eer heb en welk het doel van uw bezoek is 3 De man met de grote óoed Ik ben ne Brusseleer en kom fjnom van de de mannen van de capjidl. enfin, ik kom vuer de brusselse socialen. De man met het kopigste voorkomen: Moi je suis de Liège en je viens o nom du parti socialiste du pays wallon. De joviaalste En ikke zijn van Me- chelen en kom in naam van de socia listische werkmensen, de vlomse werk mensen, Meneer. De Heer Dus, als ik goed begrepen heb, ge komt in naam der Belgische Socialistische partij 7 De Brusseleer Oui, ce ca Da s just. De Heer En met wel doel komt ge mij opzoeken 7 De Brusseleer Ah oui ce ca En fin we zen gekomen, enfin we desire- ren om van u personneleman te ver nemen hoe gij u den avenir voorstelt; enfin, om ket te zijn, of ge nog van avi zijt naar uwen pays terug te kieren 7 De Luikenaar A pres toe ce ke ce passee noe paanson ke voe ferree mjeu de resteer ici. De Mechelaar Zie de Meneer ge zegt uw gedacht maar moest nie meer terugkomen da zou de zouk voor ons veel vergemakelijken. Nou zitten we lelik in de patatten De Heer Na alwat gebeurt is ben ik meer dan ooit van overtuigd dat mijn terugkeer naar België hoogst noodzakelijk is en zelfs hoogst drin gend. Ik weet nog altijd niet waarom ik niet terugkeren zou! Ik kan mij maar niet indenken waarom een recht geaard tnens en een plichtgetrouw man 't zij gezag drager of onderdaan, naar zijn Vaderland niet zou verlangen Doch, gezien ge toch gekomen zijn in naam der Belgische socialist gesyndi- keerde werknemers wil ik u vra gen, en dit in volle oprechtheid, hoe die arbeiders over mijn terugkeer den ken. De Mechelaar De ene zijn er voor en d' andere zijn er voor en d' andere zijn er tegen; maar de grootsten hoop trekken hun dat niet aan. Het bezon- derste voor die mensen is dat ze werk hebben en hunnen boterham verdie nen. De Luikenaar: Oui, me sjee noe ce ne pas komca. Sjee noe la plupaar contre vot retoer. De Heer Zo, zo Sinds wanneer zijn de arbeiders tegen mijn terugkeer en aan wie ligt de schuld van deze ver anderde zienswijze over mijn per soon 7 De Brusseleer (wat ongeduldig en toch niet in zijn gewone vorm in zake spraakzaamheid) Mes enfin; we ko men we propremaan niet o non van de werkman, mes o non van de parti. En NAAR 2de Vervolg en slot. Lourdes wordt er dag en nacht gebe- Vrijdag 22 Juli Nog steeds blijft den. Onze diocesaan Bestuurder De- het weder mooi. Is het misschien de ken Van Bossuyt draagt het H Mieof- glimlach van O. L. Vrouw die Mgr. de fer op aan het Hoogaltaar. Ook de an- Bisschop van Lourdes toewenste aan dere priesters celebreren en de H. de vrome Vlaamse bedevaarders 7 Communie wordt uitgereikt. Ten slot- wij iets enigs tek!lnkt nogmaals het Onze Liev, uj Vrouw van Vlaanderen en daarn» gaat men te ruste, want morgen Zater I ix i- 1 i i i I dag, wordt er een vrijaf geeeven om drie Kardinalen herwaarts gebracht. !juj j i^ j de bedevaarders toe te laten een mte- AIs de H. Sacramentsprocessie zich ressant uitstapje te maken naar Gavar- ontrolt is het een overheerlijk schouw- nie, en zelfs tot de Pont d'Espagne. Zij spel. Vlaggen en wimpels duizende die te Lourdes blijven volgen in devo- 1 mannen en vrouwen, meer dan 500 te stemming het leven aan de grot en priesters gaan voorop. Het Benedic- doen hun aankoopjes, want morgen tuso en het Lauda Sion,, klinken ko Vandaag beleven Lourdes. Het Pax-Christi wereldcon-1 gres heeft tientallen Bisschoppen en Zondag, zijn vele winkels gesloten. Zondag 24 Juli. Ons verblijf te Lourdes begint te korte. Hoe spijtig In de voormiddag, gaan we in groep jes, de H. Kruisweg doen. We klimmen de berg op in overweging van het lij den Christi.. Aan- de 12de Statie wordt het H. Misoffer opgedragen dat de ninklijk over de massa. Dan volgt een Ukraïnsche Bisschop omringd door een tiental priesters, al pen in Oosters ornaat. En dan, onder Jg berg het gouden baldakijn komt Jezus ge dragen door de Hogepriesters, gevolgd door Z. Em. Kardinaal Saliège, aarts- voortzetting is van het Kruisoffer van bisschop van Toulouse, Z. Em. Kardi-Calvarië. Z. E. H. Kanunnik Loontjes naai Cerlier, aartsbisschop van Lyon, weet ons te treffen door zijn gloedvol primaat van Gallië, Z. Em. Kardinaal woord. We dalen zingend de Berg af Schuster, aartsbisschop van Milaan,en komen op de esplanade waar. vóór allen in Kardinaalsrood, daarna ko-'de Basiliek. Z. Em. Kardinaal Schuster, men wel een dertigtal Bisschoppen en aartsbisschop van Milaan het H. lis- Prelaten. De zuiderzon giet goud over'offer opdraagt in Ambrosiaanse ritus, dit enig-mooie schouwspel. Èike zieke Daar de witte trein morgen te 9 u. krijgt de zegen van de Goddelijke reeds vertrekt zou gaan we te 7 uur al- Meester. De aanroepingen, telkens in len naar de grot om aan O. L. Vrouw- afwisselende talen, worden met diep ken een laatste openbare hulde te bren- geloof en betrouwen herhaald, door de gen. Na het afscheidswoord van de vele zieken en de tienduizenden gelo- predikant der bedevaart treedt onze vigen! Ontroerend schoon Heer hijsympathieke diocesane bestuurder De- die gij bemint is ziek O. L. Vroüw 1 ken Van Bossuyt op de kansel om zijn van Lourdes bid voor ons. Koningin medehelpers en de bedevaarder^ een van de Vrede bid voor ons. Het j hartelijk dankwoord toe te sturen, Tantum Ergo weerklinkt, heel die2°ed zo. Z H- Deken. maar laat mensenzee knielt, neder, en lijk de dan °°k aan de twee duizend vijf hon- dichteres het zei Christus Koning ze-derd bedevaarders toe U hun hulde en gent zijn getrouwen. Ja, hier klopt het j dank te brengen voor alles, wat gij zo hart van de gelovende wereld! We za-meesterlijk hebt geleid tijdens onze België, Nederland, i Oost-Vlaamse bedevaart naar U. L. gen groepen van Frankrijk, Luxemburg, Schotland, Zwitserland, Duitsland, Portugal,Span je, Tchecho-SlovakijePolen, Ukraine, Italië, Amerika, Afrika. Ieder land bidt in eigen taal. Lourdes is het inter nationaal genadeoord geworden. Wer kelijk, hier wordt bewaarheid wat Ma ria in haar Magnificaat voorspelde. <(Alle geslachten zullen mij zalig noe men. Des avonds in de kaarskensproces- sie wordt het een vloed van zingende mensen, die zich onder het Credo oplost in een zee van licht vóór de Basiliek. Thans voeren de leden der Jeugd kampen een godsdienstige voorstelling op uit Maria's leven nadruk leggend op de «Ware Vrede die Christus alleen brengen kan. Kerstliederen als 11 est né le divin Enfant, Stille Nacht, Her- derkens lagen bij nachte worden prachtig gezongen afwisselend met Oosterse zangen. Een groep Ukraïnse meisjes en jongentjes voeren in hun veelkleurige kleedij. mooie dansen uit Maria ter ere 't Wordt 11 Zl u. van de nacht. De poort der Rozenkrans kerk gaat wijd open, en onze bede vaarders van Gent stromen binnen voor de Nachtaanbidding. Waarlijk te Vrouw van Lourdes. Wij voelen ons harte toegrijpen bij de gedachte, dat we dit gezegend ge nadeoord gaan verlaten. Partir, c est mourir un peu. Als onze trein op Maandag 25 Juli. het station verlaat en wij voorbij de Gave en de grot reizen, dan stijgt uit aller harten 'n groet en *n gebed, n zang naar Moeder Maria en vragen wij Haar nogeens haar Moederlijke zegen voor ons en voor hen die in Vaderland o&ae terugkomst verbeiden. De Weg te rug loopt langs Bor deaux, Le Mans naar Lisieux. Daar ook is het goed te bidden in het Heiligdom der Lieve kleine Theresia. Wij hebben gelegenheid haar Basiliek, de kerk van de Carmel, het Ouderlijke huis Les Buissonet te bezoeken, devoot de machtige hulp af te smeken van deze Wonderdoenster onzer eeuw. In de trein worden rozenhoedjes ge beden, worden de herinneringen uit Lourdes opgehaald en begin met te reikhalzen naar de heimat. Dinsdag 26 Juli brengt ons terug thuis, waar we in onze vlaamse Maria Heiligdommen nog dikwijls en dank baar zullen terug denken aan O. L. Vrouw van Lourdes Th. St encor plus o nom, enfin, voor de goed van hieël den Belgiek en van hieël Europ. De Heer Maar in een democratisch land en in een democratische partij mag toch het volk meespreken, vooral wanneer het gaat om een binnenlandse aangelegenheid 7 De Brusseleer Jou mor ne simple werkman neijt toch de capaciteit, en fin de intelligeance ni om over zoe en affaire te jugeren. De Heer Hoe kunne ze dan oorde len dat ik best niet zou terugkeren 7 Luistert Heren, ik ben in België gebo ren, opgegroeid en opgevoed 111 den dienst van het Belgisch volk. Ik ken dat Volk, ik bemin dat Volk, Mijn Volk. Ik weet dat dat Volk wel oorde len kan en gezond oordelen kan.Voor al wanneer het niet OPZETTELIJK misleid werd. Gaat terug en zeg aan de Belgische arbeiders, of liever ik zal het hun zelf schrijven, dat ik niet bang ben aan hun uitspraak. Laten wij gans het Belgisch kiezerskorps gerust uitspraak doen over wat het in gemoe- de en afgezien van alle partijdigheid wenst in zake mijn terugkeer. Ik was en blijf steeds bereid mij aan elke on partijdige uitspraak van mijn Volk te onderwerpen De Brusseleer ce ca We zen ac- cor. Ennne... welke poercentage moet er zijn 7 66 cc 7 De Heer Mag ik op die vraag met een vraag antwoorden 7 Welke was in 1945 de percentage om mij verbannen te houden Hier stond 'de Heer in volle waar digheid rectaL opende de ckur en zijn bezoekers begrepen dat *ze mochten HET «LAM GODSSPEL» TE GENT Speciale treinen Ter «elesenheid van de opvoering van het UA'M GODSSPEL te Gent worden speciale treinen ingelegd. Voor de reizigers uit Brussel. Ant werpen, Mechelen, Aalst en Dender leeuw, die over talrijke gewone trei nen beschikken om zich naar Gent te begeven, zal na afloop der opvoering een speciale trein ingelegd worden naar Brussel Noord, met halte te Aalst en Denderleeuw, en die vervolgens zal doorrijden tot Mechelen en Ant werpen. Deze extratrein rijdt op 7, 14. 15. 2jlen 28 Augustus 1949. De N. M. B. S. staat 35 rr korting toe aan de reizigers die deze speciale treinen gebruiken. Samen met de spoorwegbiljetten kunnen de reizigers, van nu af, aan de loketten der ver- trekstations toegangskaartjes voor de opvoering van het LAM GODSSPEL bekomen. Voor de heenreis naar Gent mogen de reizigers ook de gewone treinen van het binnenverkeer gebrui ken. gaan, PIERLALA- WEDEROPBOUWLENING 2de SCHIJF 1949 De uitslag van de 2 7e trekking van de Lening tot Wederopbouw (2de schijf) luidt 5.000.000 frank Reeks 5.333 Nrs 312. T.OOO.000^frank Reeks 5.556 Nr.. 237. 500.000 'frank Reeks 5.394 Nr. 656. De andere obligatiën van deze reek sen zijn uitbetaalbaav aan 1.000 frank*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1949 | | pagina 1