Is ons volk beleefd
en voornaam
Opvoeden tot beleefdheid
Voornaamheid
en
PIERLALA
EN OMSTREKEf [Verschijnt den Donderdag en Zondag van iedere week
Nummer 103 Zondag 25 December 1949
BURELEN r: Kerkstraat 9, Aalst -- Telef.nr 24.114 -- P. C. n' 881,72 - Ge Jaarg. 1,25 fr. t Ar.
VOLKSE OPVOEDKUNDE
(Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.)
TERUG VAN BRUSSEL...
We kwamen met de trein terug uit
'de hoofdstad. 14,58 u. Zeer veel werk
volk en een paar rijtuigen tweede klas
se. We hadden plaats genomen in een
rijtuig tweede klasse. We zagen er veel
bedienden, enkele ambtenaren en nog
al jonge juffers die dagelijks de reis
van huis uit naar Brussel doen... om de
brode...
Wat ons opviel Wij reden ruim 20
km. ver zonder dat iemand in het cou
pé luidop gesproken had, zodanig dat
wij het konden verstaan, ia ternauwer
nood hoorden we dat er gesproken
werd... 't Was een rustige reis... Hoofd
zakelijk te danken aan de voorname,
aan de beleefde houding der mederei
zigers...
Wat een verschil bij het reisje dat
we op het middaguur van onze woon
plaats naar de hoofdstad deden in een
zelfde coupé maar... deze maal meest
al de plaatsen bezet door... studenten,
die naar de stad schoollopen».. Wat
een geharrewar Wat een gehuil en
getier Een gestamp en gevecht...
Daarbij vond een der studentjes, de
«Witte» noemden de andere hem, het
nodig bij dit gure weder het venster te
openen, zodanig dat het niet meer kon
gesloten worden en al de medereizi
gers... gedurende een drie kwart uurs
kou afzagen
We dachten We gaan eens even
—praten met onze lezers en lezeressen
over de welgemanierdheid, over de
beleefdheid, over de voornaamheid...
IS ONS VOLK BELEEFD,
VOORNAAM
We durven niet te zeggen JA
We zeggen ook niet kras weg NEEN»
Er komt verbetering. Er is verbetering..
Maar er is nog zeer, nog uitermate veel
te doen vooraleer ONS volk zich over-
al zal weten te gedragen b. v. als de
medereizigers Eerst er in geraken...
dan een plaats bemachtigen., dan heel
het coupé overhoop zetten met gehuil,
gelach en getier of met het vertellen
van kletspraat allerhande Dan: Wie
staat nog een plaatsje af voor een
vrouw een jonge moeder een toe
komstige moeder Een vrouw die een
kindje draagt Bejaarde dames Ou
derlingen Verminkten Invalides
Zó ver ging het in ons land we zou
den er ons over moeten schamen, dat
vanwege de Minister van Verkeerswe
gen. tot de Nationale Maatschappij der
Belgische Spoorwegen een verzoek
werd gericht om de JONGE LIEDEN
uit te nodigen beleefd en voornaam te
zijn... Dat gebeurde dan ook onder
vorm van gedrukte biljetten, die in de
treins en trams werden opgehangen...
tot beschaming van alle welgeëdukeer-
de personen... Herinner U de tekst
De JONGE LIEDEN worden ver
zocht hun zitplaats af te staan aan
Toekomstige Moeders,
Vrouwen die een kindje dragen,
Bejaarde dames,
Ouderlingen,
Verminkte Invalides...
Die berichten die door sommige
snotneuzen van studenten of anderen
«verminkt» werden met de teksten
soms op heel grove wijze te veran
deren, hebben er, Goddank niet lang
gehangen... Zo zal men ook eens de
volgende aanbevelingen doen verdwij
nen, hopen wij uit de treinen Verbo
den te spuwen in het Nederlands, het
Frans en het Engels... Men veronder
stelde dus dat ons mensen het op drie,
verschillende wijzen konden doen
Wij gaan wel akkoord met hetgeen
ons eens een lezeres schreef Een
werkman die heel de dag hard gewerkt
heeft moet zijn plaats niet afstaan aan
een gepommadeerd en geverfd of ge
schminkt jufferke dat eens voor haar
Volle-
Hollanders, de Engelsen en meer an
dere volkeren, die op dat gebied van plezier op reis gaat. Akkoord
beleefdheid en voornaamheid wel een dig J...
trapje hoger staan dan wij, dan ONS 1 V/IE KAN HIER HELPEN
volk.
Wie zijn fouten bekent... is op de
goede baan om die fouten kwijt te ge
raken
Doch antwoorden we eerst op de
volgende vraag
WAT IS BELEEFD ZIJN,
WAT IS VOORNAAM ZIJN
Beleefd zijn en voornaam zijn heeft
absoluut niet te maken met de zoge
zegde Franse komplimenten waarmede
sommige jufferkens, ook wel dames en
ook hier en daar' een jonge snob nog...
«besmet» zijn... Neen, absoluut niet
Beleefd en voornaam zijn is te weten
hce men zich te gedragen heeft in alle
levensomstandigheden em tegenover
wie ook. Te huis ja ook te huis
in het gezin, want velen zijn beleefd
buiten huis, tegenover vreemden en
zijn het absoluut niet tegen eigen ge
zinsleden, waarmede zij dagelijks le
ven moeten Het is een éérste plicht
voornaam en beleefd, voorkomend en
hulpvaardig te wezen tegenover va
der, moeder, zusters en broeders... en
ook tegenover de werklieden, de kuis
vrouw, de wasvrouw of wie ook...
Dan verder op straat. Op straat
kan men beleefd en voornaam doen
door de wijze van gaan, van staan, van
goeden dag te zeggen ofte niet, van te
groeten, van de straat over te steken,
van al eens een handje toe te steken
waar en wanneer het past, b.v. als een
gebrekkelijk persoon de straat moet
oversteken.
Ook nog in de kerk. Men gaat naar
de kerk om te bidden... en niet om zijn
nieuw toilet te laten zien en bewonde
ren. Men gaat er zeker niet om er te gi-
chelen en te praten (dat is voor dezen
die immer te laat komen, en achter in
kerk blijven «plakken» tot grote erger
nis van de anderen) onbeleefderikken
zijn dat, of liever onbeschofterikken
Tegenover God dient men in de aller
eerste plaats voornaam te zijn. Het huis
van God is geen kletspraathuis
In de trein God... hierover zouden
we boeken kunnen schrijven. Hebt gij
al op de spitsuren trams en treinen
zien bestormen door, wat men noemt
1 Wij allemaal door ons persoonlijk
voorbeeld, in de allereerste en allerbes
te plaats. Als wij beleefd en voornaam
zijn waar we ook wezen, dan zal ons
voorbeeld ten goede inwerken op de
zen die het niet immer zijn
Woorden wekken, voorbeelden trek
ken, zegt het Vlaamse spreekwoord
Verder kan en moet dan HET GE
ZIN zijn beste doen om de kinderen
op te brengen, op te voeden in een
atmosfeer van beleefdheid en voor
naamheid, wat absoluut de gezelligheid
en de leute en lol niet uitsluiten moet
En dan DE SCHOOL. Ja, de school!
Wij vragen ons soms af of er nog wel
lessen van beleefdheid en voornaam
heid gegeven worden in de scholen
In onze tijd kregen wij wekelijks een
les in beleefdheid en voornaamheid.
In 't Pensionnaat waar mijn echtgeno
te schoolging noemde men dat «savoir
vivre Ons ook goed, hoor
Maar nu Nu wordt er zodanig
veel geleerd (of zou het althans moe
ten) op school, dat nog bitter weinig
tijd overblijft tot de vorming, tot het
aankweken van beleefdheids- en voor-
naamheidsgewoon,ten...Kijkt maar eens
rondom U... Van de lagere volksschool
tot en met de hogeschool... Want er
zijn tegenwoordig al zoveel hogeschool
afgestudeerden die onbeleefd en niet
voornaam» doen als doodgewone man
nen en vrouwen die enkel de lagere
volksschool bezochten... Op dat gebied
IS ER ACHTERUITGANG... Onze
LEIDENDE klassen moeten meer voor
naam doen. Hard klinkt dat, maar echt
en waar Het voorbeeld moet van ho
ger komen
Spannen, wij al onze krachten samen
om ons volk te geven die voornaam
heid die het stellen zal in de achting
en waardering van, wie ook. Dan zullen
ze ons volk een grote dienst hebben
bewezen
Wezen wij nu bij onze Kerstbezoe-
ken, en Nieuwjaarsbezoeken... beleefd
en voornaam... en gaan wij het Nieuwe
jaar dan in met de vaste wil het zo vol
te houden. OPVOEDER.
(Nadruk verboden.)
KERSTVREDE.
Kerstdag brengt de mens telken ja-
re de vredeboodschap, uit den hemel
naar de aarde gezonden, ter herinne
ring.
Het feest van Kerstdag is de eeuwen
door sympathiek geworden en geble
ven.
De eerste kerstnacht was ook sym
pathiek. Ten minste voor dezen die de
feiten van buiten uit, als toeschouwer,
mag beschouwen.
Een jonge Moeder die omdat ze
arm is de deuren voor haar om plaats
bedelende man ziet dicht slaan.
De droeve tocht dooi de donkere
avond op zoek naar béschutting voor
wat gebeuren ging.
Een stal of een soortgrot met een
krib, een ezel en een os.
In de krib een pas geboren kindje in
schamele doeken gewoncjen en op eni
ge halmtjes strooi.
En toch een van geluk stralende
moeder en een zorgvolle» man.
Midden de duistere nacht veel licht
in het hart dier arme en^ verlaten men
sen en van uit den hoge engelenzang
het kindje ter ere vrede op aarde
aan de mensen van goeden wil glo
rie aan God in den hoge.
Ten slotte knielende nerderkens diej
het eerst de komst van de Vrede bren
gende God mochten vernemen.
Sedert die eerste kerstnacht hebben
dichters en schilders rond het kerstge
beuren veel inspiratie gevonden. Mooie
schilderwerken, prachtige kerstnovel
len en aandoenlijke liedekens helpen
tot stemmige kerstvieringen.
Zelfs zij die zeggen enj handelen als
of ze in de Godheid van Jesus, die op
die kerstnacht werd geboren, niet ge
loven hebben toch ook elk jaar hun
kerstfeest.
Hoe komt het dat niemand aan de
greep van dat naakte kindje kan ont
snappen
Omdat niemand, zelfs hij niet die
God haat, de greep van il de Almacht
kan ontvluchten. God ."Vijpt in de ziel
van elke mens.
Ook omdat die kerstboodschap
«vrede op aarde aan de mensen van
goede wil zo juist het verlangen van
elke mens uitdrukt.
Er bestaat of er heeft nooit een
mens bestaan die niet verlangt naar
vrede, naar geluk. Is het niet naar het
geluk van anderen het is dan toch
naar persoonlijk geluk.
Helaas Al wie zijn persoonlijk ge
luk meende te vinden ten koste van
het geluk en de vrede van anderen,
heeft ten slot eigen ongeluk bewerkt,
heeft zijn inwendige vrede verstoort en
is aan wroeging of verbittering ten on
der gegaan.
Thans, meer dan ooit, verlangen de
mensen naar vrede omdat er nog nooit
zo'n nood aan vrede is geweest.
Thans, meer dan ooit, zoeken de
mensen naar vrede daar waar en op
een wijze dat ze niet te vinden is.
Als gevolg van de voorbijë oorlogs
weeën menen de mensen dat de ware
vrede bestaat in «geen oorlog» en om
de oorlog te ontkomen is het «te wa
pen om het wapen
Anderen zoeken de vrede door het
bevorderen van de welstand en om die
welstand te bekomen prediken ze haat
en strijd tegen de bezitters.
Weer anderen zijn tegen oorlog en
tegen klassenstrijd; ze begeren vrede
tussen landen, volkeren en standen.
Maar... in eigen gebuurte, in eigen fa
milie en bij eigen volk- en standsgeno
ten zijn ze onrust- en twist zaaiërs.
Al deze mensen zullen kerstdag vie
ren. Binst die viering zullen ze spre
ken over vrede en onzekere tijden,
over haat, nijd, jaloezie en verbittering
onder de mensen. Ze zullen zo veel af
keuren. Maar... ze zullen het doen op
zo'n toon en met zulke woorden dat ze
nog meer haat en nijd hebben verwekt.
Weinigen hebben de ware kerst
boodschap van het Goddelijk kindje
van Bethlehem begrepen. Want, weini
gen begrijpen niet of willen niet begrij
pen dat de ware vrede moet heersen in
hart en ziel van elke mens, opdat elke
mens die drager is van die inwendige
vrede ook een vrede stichter zou ver
mogen te zijn.
Wie de lering van Jesus niet volgt
kan ook zijn vredesboodschap niet
dragen aan anderen.
PIERLALA.
AAN AL ONZE
LEZERS EN LEZERESSEN
EEN ZALIG EN GELUKKIG
KERSTFEEST
WESTERLOO BETAALT HET
SCHOOLGELD
DER LEERLINGEN IN
VRIJE SCHOLEN
Voorbeeld dat mag nagevolgd
worden
Slechts 2,7 der gemeente
begroting
De gemeenteraad van de Kempische
gemeente Westerloo heeft een beslis
sing getroffen, die vele grote gemeen
ten of steden tot voorbeeld kan dienen
en die tevens een striemend antwoord
is op de onrechtvaardige houding van
de Staat tegenover de vrije middelbare
scholen.
De gemeenteraad heeft namelijk be
slist dat voor het schooljaar 1949-1950
aan de vrije middelbare dagscholen,
die door de Staat niet gesteund wor
den, een bijzondere gemeentelijke toe-
lage zal gegeven worden, als volgt be- bevolking en inzonder de jeugd voor te
rekend 2.000 fr. per leerling, wier lichten nopens de elementaire gezond-
ouders 5 personen of meer ten laste heidsmaatregelen en de kinderen hy-
hebben 1.800 fr. per leerling, wier orjënische gewoonten aan te leren en
ouders 3 of 4 personen ten laste heb- anderzijds de T.B.C.-patienten op te
ben; 1.600 fr. per leerling, wier ouders beuren en hun gezinnen geldelijk te on-
1 of 2 personen ten laste hebben. Deze dersteunen.
toelage moet het schoolgeld der leer-1 fer verwezenlijking van de voor-
lingen vervangen en wordt per jaar lichtingsactie werden 600.000 geïllus-
aan de scholen betaald. J treerde anti-teringstracten Levens-
De ouders die meer inkomen hebben krachtverspreid onder de volwasse
dan een bepaald maximum, worden «en. Tot voorlichting van de school*
van deze maatregel uitgesloten. jeugd worden 8.000 geïllustreerde
De gemeenteraad van Westerloo schocjmappen aan het onderwijzend
OPDAT ER MINDER ZOU
GELEDEN WORDEN
De Christelijke Mutualisten hebben
de heerlijke maar haast onverwezen
lijkbare taak op zich genomen het lij
den te bestrijden en wie door ziekte
gekweld wordt op te beuren en te on
dersteunen.
Deze taak hoe schoon ook, moest
omwillen van haar omvang, vooralsnog
beperkt blijven tot het bestrijden van
een sociale kwaal, die de laatste jaren
weer toenam en zoveel gezinnen on
dermijnt: de tuberculose.
Met hun 1 7° anti-teringsactie beogen
de Christelijke Mutualisten enerzijds de
heeft deze prachtige beslissing getrof
fen zonder haar begrotingsevenwicht
in gevaar te brengen, daar deze subsi
die slechts 2,7% van de totale gemeen
tebegroting vertegenwoordigt.
Het gemeentebestuur en bijzonder
personeel bezorgd, waarin al de gege
vens voorhanden zijn om de jeugd op
een aanschouwelijke wijze te onderrich
ten over deze maatschappelijke ziekte.
Om de aandacht van groot en klein
gaande te maken wordt een Gezond-
de burgemeester-volksvertegenwoordi- heidsprijskamp ingericht, die hierin
ger Verboven weze hierbij gelukge
wenst. Mogelijk zullen nog vele
bestaat dat de mededingers de fouten
moeten opzoeken die begaan worden
meenten, waar de C.V.P. iets te zeggen tegen de gezondheidsleer doo
heeft, dit verstandig
beurt doorvoeren.
besluit op hun
UITBREIDING
VAN DE WERKLOOSHEID
In de maand October 1949 werden
gemiddeld 251.077 werklozen per dag
gecontroleerd, en wel 1 96.463 volledig
54.614 gedeeltelijk of toevallig
werklozen.
In vergelijking met de maand tevo
ren is het werklozencijfer gestegen met
32.431 volledig werklozen (19.8%)
en verminderd met 9.747 gedeeltelijk
of toevallige werklozen (15.1%) wat
irkomt op een totale stijging -ar. de
werkloosheid met 22.684 eenheden of
9,9
Ten opzichte van het totaal der te
gen werkloosheid verzekerde arbeiders
bedroeg het daggemiddelde van ge
controleerde werklozen in October
12.5
De stijging van de werkloosheid in
October 1949 is te wijten aan de in
schrijving van ongeveer 32.000 grens
arbeiders, die in Frankrijk plegen te
werken, als volledig werklozen.
De vermindering van het cijfer der
gedeeltelijk of toevallig werklozen is
vooral te wijten aan een geleidelijke
werkhervatting in de kolenmijnen.
Tegenover de vorige maand is een
merkelijke verhoging van de werkloos
heid waargenomen in de haven van
Antwerpen, waar het daggemiddelde
der werkloze bootwerkers met 618 is
gestegen (9,5%en dat der scheeps-
herstellers met 449 (26,5%).
Het aantal gecontroleerde dagen
werkloosheid in October 1949 (-9
werkd.) bedraagt 7.289.621 d. i.
5.706.91 3 voor de volledig werklozen
en 1.582.708 voor de gedeeltelijk en
toevallig werklozen.
De werkeloosheid is als volgt ver-)
spreid over het gehele land
Marmen Vrouwen Totaal
Prov. Antwerpen
48.349 15.432 63.781
Prov. Brabant n
23.625 1 1.123 34.748
Prov. West-Vlaanderen
43.461 18.778 62.239
Prov. Oost-Vlaanderen
33.135 13.856 46.991
r perso
nen uitgebeeld op een leuke tekening.
Voorlichting om de tering te voorko
men, opbeuring en hulp aan de slacht
offers van de T. B. C.
De vooravond van Kerstmis zullen
bij de 2.000 gehospitaliseerde T.B.C.-
patienten een interessant Kerstpakket
ontvangen, als blijk van solidariteit van
de gezonden voor de zieken. Tijdens
deze lange,soms sombere Winter-avon-
den, worden in alle grote sana ontspan-
ningsconcerten ter opbeuring van de
patiënten ingericht. Alle zieken, zonder
onderscheid, worden er op uitgeno
digd. En wanneer de steun gelden zul
len ingezameld zijn, waarvoor eerst
en vooral beroep wordt gedaan op de
Christelijke 'iMtttmdisCon- Z"JL OLV* -erc/k-OjS* 1
de sociaalgezinde buitenstaanders, zul
len de noodlijdende gezinnen tegen
Pasen een flink steungeld ontvangen.
Zo gebeurde dat ook vorig jaar. Er
werd 2.922.571 fr. ingezameld. Deze
som werd integraal verdeeld onder
2.619 gezinnen van T. B. C.-lijders.
Dit jaar wordt geijverd om de 5 mil-
lioen frank te bereiken, want geer tal
rijk zijn de gezinnen die door ziekte
worden beproefd.
Voor de gezonden zullen de feesten
van Kerstmis en Nieuwjaar slechts wa
re vrede-feesten zijn, wanneer zij net
zalig bewust-zijn zullen hebben van
een goede liefdadigheidsdaad te heb
ben gesteld.
Een van de schoonste werken die
zich daarvoor aanbiedt is Het Nieuw
jaar der Teringlijders» P.C.R. 2242.00
Brussel. Iedere gift is een zonnestraal
het leven van een van de meest be
proefden onzer broeders.
Prov. Henegouwen
16.713
6.414 23.127
Prov. Luik
Prov. Limburg
Prov. Namen
Aarlen (Lux.).
6.679 3.210 9.8
5.207. 987 6.194
3.264 918 3.182
826
100 926
VERMINDERINGEN OP HEI
SPOOR
VOOR DE OUD-STRIJDERS
In de loop van 1950 zal het ministe
rie van Landsvereddiging overgaan tot
de hernieuwing van alle identiteitskaar
ten waarbij prijsvermindering op de
spoorwegen wordt toegestaan aan oud
strijders van de oorlog 14-18, niet-in-
valieden, reserve-officieren met verlof
zonder soldij, de gepensionneerde offi
cieren niet oorlogsinvalieden.
De nieuwe kaarten zullen vanaf 1 Ja
nuari 1 95 1 geldig zijn voor een tijd
perk van 5 jaar. De aanvraag om her
nieuwing moet vóór 15 Januari 1950
overgemaakt worden aan de militaire
commandant van de provincie of de
eenheidscommandant. Bij deze aan
vraag moet een foto gevoegd worden
alsook inlichting betreffende naam en
adres.
De aanvragers worden tevens ver
zocht aan te geven in welke taal dc
kaart moet opgesteld worden.
Op het REVEILLON-BAL van 't
Land van Riem op 31 December in
Madeion mooie toiletten, vriendelijke
gezichten, mooi versierde zaal, nieuw-
j jaaravondstemming, prachtig orkest.
Dansen voor oud en jong: EEN WAAR
I FAMILIEFEEST
JAAR 1950
Gent
van
NAAR ROME TIJDENS HET H.
Met de Diocesane Bedevaart
van 10 tot 23 April.
Uw lang gekoesterde droom gaat in vervulling
Uitzonderlijke prachtreis
Zeer voordelige voorwaarden met maximum aan comfort.
Wie langer aarzelt komt zeker te laat.
Inlichtingen en inschrijvingen
Mevr, Van de Kerckhove-Cercelet, Aalst'
of bij de gewestelijke afgevaardigden.