DE fiAZET VAN AAL Welke School kies ik voor mijn Kind PIERLAL HET VAM ARBEIpERSJElfGP PE EN OMSTREKEN (Verschijnt den Donderdag en Zondag van iedere Nummer 67 Zondag 20 Augustus 1950 BURELEN KerEsïraaï 9, Aalst Telef.n' 24.114 P.C. n' 881.72 7' Jaarg) VOLKSE OPVOEDKUNDE (Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs^ 'T VERLOF LOOPT TEN EINDE. Beste vaders en moeders, vandaag willen wij even samen praten, kalm en bezadigd, enkel en alleen op het oog houdend het geluk 'het tijdelijke en het eeuwige van uw kind, over de KEUZE VAN DE SCHOOL voor uw kind, namelijk. Het zomerverlof iloopt naar zijn ein de. Ge zult weldra een school moeten kiezen voor uw jongen of voor uw meisje in geval het tot nog toe met schoolliep. Indien uw kinderen reeds school gingen zult gij voor de gewe tensvraag gesteld worden koos ik de goede school voor mijn kinderen Men kiest geen school zoals toen een kostuum, of een paar schoenen kiest. Het kostuum wordt gedragen.de schoe nen ook. Beide verslijten en worden weggedaan. Zij laten geen sporen na zelfs als was het kostuum wat nauw of wrongen de schoenen ietwat. Men ver andert van schoenen en van kostuum en men staat weer in 't nieuw. Het ou de is voorbij en vergeten. Zo gaat het niet met de school. Men kiest een school. De kinderen verblij ven er gedurende de jaren dat ze schoolplichtig zijn. Maar... alhoewel de school niet meer bezocht wordt, ze heeft sporen nagelaten, zowel op licha melijk als op verstandelijk en vooral op zedelijk gebied, op gebied van vor ming tot mooie, deftige mensen, een christen ideaal dienend of niet en er naar levend of niet Een school is geen kostuum, geen schoenen die men koopt, verslijt en wegdoet, zonder dat ze enige blijvende invloed uitoefenen voor de toekomst... GROOT BELANG VAN DE KEUZE VAN DE SCHOOL Indien het schoolprobleem niet van zeer groot belang ware, zou er niet zoveel over geschreven en gesproken worden; dan zou dat schoolprobleem niet in alle regeringsprogramma's wor den opgenomen. De school vormt de natie, vergeten wij dat niet, de school en het gezin zijn de hoekstenen waarop een natie gebouwd wordt. Goede ge zinnen, goede scholen, goed volk, goed land, gelukkig land Wie de schooi! in handen heeft heeft de toe komst van het volk in handen. Wij zijn het niet die zulks zeggen maar dezen die aan het roer van het land staan of die tegenover de bevolking een verant woordelijke taak te vervullen hebben. School is school, zeggen sommige mensen. Als dat waar wezen zou zou den de «grote» mannen zich niet zo veel bekommeren om de school en met de schoolkwestie I School is niet school! De school is wit of zwart, nooit kleurloos Men komt er, na er zoveel jaren in verbleven te hebben,... ge kleurd uit wit of zwart, om nu maar die kleuren te noemen Trek nu zelf de conclusie... en ga in uw eigen na wat de school bij u nagelaten heeft, welke stempel zij op al uw doen en la ten heeft gezet en ...zeg me dai is school ....school EERST DE KINDERTUIN.... DAN DE LAGERE SCHOOL. De leerplicht vangt aan vanaf hef jaar in hetwelk het kind zes jaar oucl wordt. Vroeger «moet» het kind niet naar school, 't Is nochtans goed de kleintjes van drie tot zes jaar de Kin dertuin te laten volgen, niet om er te leren, maar om er te gewennen zich te gedragen zoals ze dat zullen moeten ails het eens «voor goed» wezen zal, op de lagere school. Vrijheid van keuze voor de school brengt mede grote verantwoordelijk heid inzake keuze. Dwang vermindert de verantwoordelijkheid inzake keuze. Dwang vermindert de verantwoorde lijkheid of laat ze helemaal wegvallen. DE BESTE SCHOOL IS NOG NIET GOED GENOEG!» P.R. HET DOEL DER SCHOOL... Sommige mensen zeggen school is school en ze zenden hun kinderen naar de eerste de beste schooi, naar de dichtst bijgelegen school, naar de school die bezocht wordt door de kin deren van de géburen, naar de school hun aangeraden door X, Y of Z. Neen, dat is niet het goede systeem. Wij moe ten weten naar welke school wij onze kinderen sturen en waarom we zulks doen. Voor wat het leren aangaat kunnen wij zeggen de school, school is. In al de scholen wordt hetzelfde prograrrv- m|a gevoegd. Het Staatsprogramma aangepast waar het moet en kan. Doch vergeten wij niet dat op school niet al leen geleerd wordt. Er wordt nog veel meer en vooral veel meer gedaan... of er moet veel meer gedaan worden dan leren. Er moet in de school hoofdzake lijk gedaan worden aan opvoeding, aan zedelijke leiding, aan vorming van hart, gemoed, geest en wil. De uitslagen zullen in de ene school al wat beter zijn dan in de andere mis schien. Dat heeft weinig belang en hangt van toch zoveel factoren af In de ene school geeft men gemakkelijker punten dan in de andere Hier is men strenger, daar breder. Daar komt het er allemaal minder op aan Wat van binnen in gebeurt... daar is de hoofd zaak. Niet één school voldoet op alle ge bied aan hetgeen wij wensen zouden voor onze kinderen de beste is nog niet goed genoeg Ten andere 't zijn overal mensen die aan 't werk zijn en mensenwerk is steeds onvolmaakt. Maar wij moeten trachten de school te kiezen waar op de best mogelijke ma nier naar het beste gestreefd wordt onze kinderen op te leiden de ón ze, en we spreken hier als gelovige mensen, tot verstandige, wilskrachtige, gelovige jongens en meisjes, die in het latere leven hun gang zullen gaan als christen mens, die de familietraditie zullen voortzetten, zoals wij deze van onze eigen ouders hebben voortgezet christelijk en Vlaams. EEN VERGELIJKING... We willen een vergelijking maken voor de doorsnee-lezer, die misschien nog niet overtuigd is of ons nog niet verstaat of wil verstaan. Uw kind isi in stervensnood. Wa^ doet ge De dokter halen, de specia list. 't Mag kosten wat het wil, ge wilt zult uw kind redden. Dat is uw plicht als vader en als moeder, zegt e en ge hebt gelijk. Alles wilt en zult ;ij opofferen om uw kind weer gezond te maken. Doen wij nu de vergelijking met zijn zedelijke opleiding Gij wilt als ouder, om 't even nu welke filosofische over tuiging gij er op nahoudt, uw kind op leiden tot een flink, deftig mens die zijn stuk zal staan later en treffelijk door de wereld komen zal een jon gen of een meisje waarop ge fier zult kunnen zijn. Akkoord, Om het zover te brengen met uw kind moet gij de «specialist: opzoeken die uw kind tot daar brengen kan... met de meeste kans op welluk- ken. Die specialist is: de goede school. De school waar goed geleerd wordt en waar ook de zedelijke vorming van on ze kinderen zal verzorgd zijn. Waa? gans de vorming, gans het schoolwe zen zal ingericht zijn op het einddoel dat Gij betracht zoals het hierboven werd beschreven. Kies nu die schootl. Gij zijt er verantwoordelijk voor. Verantwoordelijk voor uw kinderen zelf en voor God OPVOEDER» (Nadruk verboden). MIDDENSTAND NIET AKKOORD MET REGERING Het bestuur van het Nationaal Christelijk Middenstandsverbond, ver gaderd op Woensdag 16 Augustus, na kennis genomen van de samenstelling der nieuwe regering. stelt vast dat opnieuw geen re kening werd gehouden met de recht matige eis van een afzonderlijk Minis terie van de Middenstand is van oordeel dat de regering zo als ze is samengesteld, slechts op het vertrouwen van de middenstand en van zijn sociale organisatie kan aan spraak maken in de mate waarin ze de spoedige verwezenlijking waarborgt van de bijzonderste programmapunten die door het N.C.M.V. bij de vorming der vorige regering werden geformu leerd; waarschuwt de regering en het parlement voor de gevolgen van een politiek die de christelijke midden stand nog langer de indruk zou laten als tweede iangsburger^ te worden j aanzien. ZONDAG 20 O UZERBEDE VLAMINGEN SLAG DER GULDEI SPOREN f,25 fr. 't Nr KIST 1950. /AART GEDENKT DE jst 195(7 toogt 23ste maal naar Op Zondag 2^ O Vlaanderen voor de Vlaanderen IJzervlafcfe ter bedevaart. Deze 23ste bedevaart heeft dees maal een zeer uitzonderlijk karakter. Iedereen weet gene-eg waarom. Mocht dan deze bedevaart uit- jroeiën tot de grootste, machtigste, geestdriftigste, overtuigste en eensge- zindste uiting van Vtaanderens levens wil. Hierom schrijf ik bovenaan deze oproep VLAMINGEN -GEDENKT DE SLAG DER GULDENSPOREN Immers, op 11 Juli 1302 heeft het bloed der Vlamingen ook de grond van Vlaanderen gedrenkt. Toen was het niet vruchteloos geweest Dit mag, helaas, niet worden ge zegd van het vergoten bloed onzer Vlaamse jongens van 14-18 en van 40-45. De hoop volle betekenis van het ;rafschrift «HIER LIGGEN HUN LIJKEN ALS ZADEN IN 'T ZAND, HOOP OP DE OOGST, O VLAANDERENLAND is nog niet in vervulling gegaan. Waarom Door de onwil, het niet willen be grijpen, de miskenning en de tegen kanting van onvlaam^e vlamingen en van vlaamshatende n'ensen. Voorze ker Maar ook wel c-é schuld van ons allen, Vlamingen. Door de schuld or vér zo triestige en petieterige ver^'JSTEJ V Deo;- BCHTFJ/.;. ders Door te veel verscheidenheid in doelstelling en methode Door te veel romantisme en te wei- ig realisme Door te veel aan mooie redevoerin- en en krachtige strijdliederen en te weinig aan «paraat ter daad De jongste dagen vielen een paar waalse opstandelingen. Opgezweept door 'n paar belhamels zonder ideaal; in een ongewettigde opstand tegen •rondwet, tegen recht en vrijheid stier en zij een weinig heldhaftige dood. Was 't bloed dier slachtoffers vruch teloos Neen nog diezelfde nacht droeg het zijn, voor ons, zo bittere vruchten i Hoeveel Vlamingen vergoten in een tijdspanne van haast een halve eeuw hun bloed in een gewettigde strijd >r vrijheid en recht Waar zijn en blijven de vruchten Gaat men in de toekomst weerom aan verdeeldheid, aan mooie woorden, aan strijdliederen en aan ij del roman tisme doen Of, gaat Vlaanderen eensgezind aan bewust en doelmatig realisme doen Het zo pas gevormde Ministerie moet zonder uitstel voor de keus wor den gesteld een rechtvaardige oplos sing te geven aan de Vlaamse en de Waalse problemen die zich stellen. 'Een ernstige studiecommissie steke onmiddellijk van wal om doelmatig en gemotiveerde eisen naar voor te brengen. Indien er geen nationale eensgezind heid komt hoe kan men spreken van nationale defensie. De international moeilijkheden en verwikkelingen eisen de prioriteit voor de oplossing der bin nenlandse taal- en ras grieven, Moest de huidige regering in deze niet spoedig van wal steken dan kan of mag Vlaanderen zich niet langer meer passief laten leiden. Vlaanderen weze dus eensgezin ii zijn eisen om zo nodig eensgezind te zijn in het verzet tegen voortdurend voogdijschap over Vlaanderen. De plakbrieven der 23ste Ijzerbede vaart dragen als onderschrift de woor den «VLAANDEREN HERBOUWT ZIJN TOREN Beter ware geweest VLAANDE REN HERBOUWT ZIJN RECHT! Eerst rechtherstel voor het misken de Vlaanderen Daarna kan het her bouwen van de IJzertoren, een beteke nis hebben. Dan kan die toren beteke nen dat de lijken die liggen als zaden in 't zand vruchtbare zaden zijn gewor den PIERLALA. Om het belang van de K. A. J. te begrijpen, moet men zich het probleem van de Arbeidersjeugd voor ogen stéllen, zoals net zich stelt in Belgie en ook meer en meer in alle landen van de wereld. Elk jaar beginnen een steeds groter aantal jongens en meisjes hun arbeids leven: ze zijn van twaalf tot zestien jaar oud. Elke dag zullen ze het ou derlijk huis, vader en moeder verlaten om zich soms zeer ver per trein, tram, autobus of per fiets naar hun ar- beidsmiliieu te begeven fabriek, mijn atelier, bureau, magazijn. En dat niet meer voor enkele jaren voor de jongens althans zoals hun school tijd. maar voor heel hun leven. In Bel gië zijn er jaarlijks ongeveer 100.000 die de lagere school, de beroepsschool of de middelbare school verlaten. In de gehele wereld stijgt hun getal tot 20 miliüoen. Bij ons zijn er ongeveer 700.000 in getal tussen de school en het huwelijk, van 1 4 tot 25 jaar. In de wereld 200 mi'llioen, heel de arbei dersstand van morgen Op die leeftijd komen ze voor pro blemen te staan die zullen beslissen over hun toekomst en zelfs over hun eeuwigheid Welk beroep, welk ar- beidsmillieu kiezen Hoe moet de ar beid begrepen worden Is het een schande en een straf te moeten wer ken Hoe zal ik mijn stiel aanleren Welke houding aannemen tegenover patroon, meestergast, en tegenover de medearbeiders en -arbeidsters Wat is de betekenis van het loon Hoe rdt het bepaald Hoe moet het ge bruikt worden Wat doen met zak- jeld En met zijn vrije tijd En het meisje Moet het gerespecteerd wor den Wat is liefde, verloving huwelijk, huwelijksleven Wat is het syndicaat, de mutualiteit, de arbeidersbeweging, de sociale veiligheid En morgen, de militaire dienst Welke zijn onze bur gerrechten en -plichten En, boven alles wat komt de godsdienst doen in het leven In het werk En God, Christus, de Kerk, de Sacramenten, de priesters Waarvoor zijn we op deze aarde De antwoorden, die ze op de school, in de catechismus geleerd heb ben, zijn die nog van kracht op hun leeftijd en in hun milieu Was dat al lemaal geen praat voor kinderen Men kan ze vermenigvuldigen, de vitale en beslissende problemen wier positief klaar en fier antwoord zin zal gevt'v aan Kus/ L-ven -en hun arbeid waarin ze de kracht en de moed zullen vinden om te strijden én te overwin nen. Want het milieu, waarin ze uren lang, dagenlang, hun hele leven zullen vertoeven, het arbeids-midden, het1 verplaatsingsmidden, het ontspannings midden oefent op hen meestal een dringende invloed uit. Dag in, dag uit zijn ze samen met mannen, vrouwen, jonge meisjes yan verschillende leef tijd, opinie, nationaliteit, en van ver schillend gedrag. Welnu, de ondervinding van deze laatste jaren is beslissend. Indien ze op die leeftijd alleen zijn in dat leven, in dat milieu, alleen en verlaten, afgezon derd en verspreid, dan zijn ze verloren. Ver van ouders, onderwijzers en pries:- ters, zijn ze nietv*in staat uit zichzelf de positieve oplossing te vinden Voor de problemen, die gesteld worden door hun leeftijd, hun beroep, hun arbeids- midden, de voorbereiding van hun toekomst. De opvoeding, die familie en school hun gaven, is onvoldoende om ze in staat te stellen later uit eigen kracht een antwoord te vinden voor die problemen. Ze zijn in de jarel van jeugd en adolescentie, en het mi lieu, waarin ze dagelijks 'leven, ver meerdert nog de troebelen en de ver warring van hun leeftijd. Het is op die leeftijd, in dat milieu en voor die problemen, dat ze een practische en concrete vorming nodig hebben, die hen niet enkel en alleen zal onderwijzen, maar vooral zal oefe nen en opvoeden, om zelf de zin van hun leven, hun roeping, hun verant woordelijkheid te ontdekken; een vor ming, die hen leert invloed te hebben, als christen te handelen met en tussen en voor hun medearbeiders, deze te winnen voor een gemeenschappelijk ideaal, en zó hun levensmidden om te scheppen. Deze «levensschool» zal te vens een «Sociale Dienst» zijn die hen zal helpen en ondersteunen voor al hun intellectuele, kulturele, godsdienstige, familiale en sociale noden. Groeiende en zich uitbreidende, een steeds groter aantal jongeren groeperend, die natio naal en internationaal verenigd zijn, zal ze een vertegenwoordigend lichaam vormen, dat aan de autoriteiten en aan de bevoegde organisaties de verlan gens van de jongeren omtrent hun vor ming en hun bescherming zal kunnen voorleggen. Het is voldoende even na te denkenj over het belang van het probleem om de dringende nood aan een oplossing te begrijpen. Indien de arbeidersjeugd verloren gaat, is de arbeidersstand ver loren. Zoals' Onze Heilige Vader het zegt in een eigenhandige brief «Niet door een negatieve en eenvoudige afweren de houding aan te nemen tegenover de slechte herders, mag men hopen deze vraagstukken op te lossen. Dit is alleen te verwachten van de aanwezigheid en het optreden in de fabrieken en de werkplaatsen van pioniers die tenvol- le bewust zijn van hun dubbele roe ping -van christen en van arbeider die beslist zijn hun verantwoorde lijkheid volledig op te nemen en rust noch vrede keny.en alvorens zij hun levensmiddens hebben omv'ormd naar de eisen van het Evangelie. Door deze positieve, opbouwende werking zal de Kerk haar levenwekkende actie kunnen uitbreiden tot millioenen zielen, die zij omringt met zulke vurige en moederlij ke bezorgdheid; en de jonge arbei ders-leiders, gevormd door de K.A.J., zijn geroepen om mede te werken aan deze edele taak P. S. Onze lezers zullen zeker de K. A. J.-actie willen steunen door edelmoedig een gift te storten op P.C Nr. 71.07.06 «de Vrienden van de K.A.J. DE DEMOCRATEN Communisten en socialisten hebben lang met dat woord geschermd. Welk soort democraten DE COM MUNISTEN zijn, weet iedereen er is gen sprake meer van Rood of geen brood, maar eenvoudig van Rood of dood Hier gaan ze rond voor handtekens voor de vrede, in Corea overvallen zij hun zuiderburen en slachten jonge ke rels zonder tellen ze moeten vechten. Oh, ik weet het wel zij beschuldigen de Zuid-Coreanen en de Amerikanen er van de aanvallers te zijn... maar ze vergeten uit te leggen hoe die weerlo ze, Vredelievende, niet-op-oorlog(-ge- stelde Noord-Coreanen zo wel bewa pend zijn, zo overvloedig bewapend zijn, zo in de oorlogs-taktiek ervaren leiders te hebben (Mogen zij van hun patroon niet zeggen dat Rusland er achter zit Waar is de vrijheid, waar van zij steeds spreken DE SOCIALISTEN Zijn er nu nog mensen die ze niet doorschouwen Komt niet alle dictatuur en Fascisme uit het socialisme voort Was Hilter jeen nationaal-SOCIALIST Was Mussolini geen SOCIALIST En Sta lin een socialist-marxist van de ergste soort: communist (En Franco hoor ik iemand, die niet wil denken, fluisteren Is Franco niet in opstand gekomen tegen de dic tatuur van een zekere socialist Ne gro en een madame Passionaria» En onze Spaak-Danton en zij spitsbroeder «Buset» zijn dat geen socialisten 7 en wat hebben ze inge voerd de echt-democratische metho de van «de gewapende baanstroper». De mannen van het gebroken ge weer zijn voor geen geweld (als ze de baas zijn). Hebt gij er al een zien bui ten komen, op de dag van vandaag, om te protesteren tegen de geweldda den in Belgie of tegen de moord- en slachtpartijen in Corea «Weg met de Belgische of Noord-Coreaanse oorlogs stokers Ze weten zelfs niet eens dat er hier of ginder iets gebeurt Wij le ven in Corea niet, zeggen ze, maar in ïlgie, en hier is alles normaal. Is er nog één serieuse mens, die gelooft dat de socialisten democraten zijn Hebben de gebeurtenissen van de laatste dagen niet bewezen hoe rechtzinnig te zijn en hoe vredelievend en vaderlandslievend Het schol geen haar of wij hadden de revolutie... in Belgie en in West- Europa. En die fijne mijnheer Spaak, is voorzitter van het «straat»-burgse parlement dat de vrede en de verde diging van West-Europa -moet verze keren dat hij daar op zijn plaats is betwijfelt niemand, zelfs Churchill niet, hij heeft toch zijn sporen op straat» verdiend. Waar zijn nu de socialistische dienstweigeraars Waar zijn nu de socialistische van het gebroken geweer Waar zijn nu alle socialistische anti-facistische muil-helden gebleven met hun protesten Waar blijven hun woedende artikels tegen de dictatuur? Waar hun plakkers en schilders Wie MAG ze nog betrouwen Wie KAN ze nog betrouwen En van de liberalen, onder ons ge zegd, mag men hetzelfde zeggen en dezelfde vragen stellen Capitalisme Facisme Dictatuur Oorlogsstokers Waar zit dat alle maal Zijn er nog simpele mensen die het niet zien Democratie Volk Volksmacht I Volkswoede enz. De grond van Je zaak is eenvoudig: zij gebruiken DIE WOORDEN als ze passen in hun kraam... maar er zijn er in de grond, maar twee die echt zijn LOGE en GODSDIENSTHAAT. ARGUS.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1950 | | pagina 1