De Mooiste Maand De Milde Mei a PIERLAL A EN OMSTREKEN. .Verschijnt de Don. BURELEN: Kerkstraat 9 Aalst Telef. nr. 24.114 P.C. nr. 881.72 9'Jaarg. 1 rdag en Zondag van iedere week. ?5 fr. het Nr. Zondag 4 Mei 1952 VOLKSE OPVOEDKUNDE 95 (Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.X heropwekking ZO ZONG DE DICHTER... Mei is opengebloeid in een heerlijke lenteatmosfeer Zacht, zonnig weer- 'ken. Een echt Meiweerken We had den er reeds een voorsmaak van gekre gen rond Pasen, 't Is jaren geleden dat de Paasweek Zó 'n echte Paasweek was als ze dit jaar is geweest Mooi, lekker weder, zon, licht, vreug de en jolijt biengend, na lange, gure wintertijd Mei betekent een een herleven. Bekijk de natuur. Op en kele dagen krijgen wij een kleuren- schakering, het rijkste palet waard Eerst die prachtig bloeiende bomen, wit, rose, paars.. Dan de doorpriemen de bladerkens. teer groen, glanzend in de zon... De dichter zong wel waarheid als hij schreef Dit is van heel de maandenrei de mooiste maand, de milde Mei, want elke dag die openlacht is U, Maria, toebedacht... Kon een betere maand gekozen wor den dan de Meimaand, om de devotie tot Maria te situeren in de maanden- rei Z'is nog veel te kort de lange Meimaand opdat wij aan Onze Lieve Vrouwke zouden kunnen zeggen hoe gaarne wij haar zien Want de Maria- devotie is ingeburgerd bij het V laamse Volk Ons volk is een Mariaal volk Een Mariavererend volk Christelijk en Vlaams O zoete Mei, waaromme en duurt gij maar zo lang, en blijft uw blad en blomme zo korten tijd in zwang. "t Was andermaal Guido Gczelle, de dichter als niet één, die 't uit zijn penne vloeien liet. 't Klonk als een ge bed en tevens als een wens waarin een zekere spijt bedolven lag... «waarom- me en duurt gij maar zo lang Laten wij er een les uit trekken Laten wij niet één dag in de Mei voorbijgaan zonder een speciale Maria- hulde te hebben daargesteld. Elke dag moet een dag voor Maria wezen. DE OORSPRONG DER MEIVIERING Wij lezen in een oude krant -. (i Mei is de maand der bloemen en i) daarom werd zij aan Maria toege- wijd, de bloem van Jesse. De Heilige Philippus Nerius, over- leden te Rome, toen hij 80 jaar oud was, komt de eer toe het denkbeeld van de godsvrucht der Meimaand te hebben opgevat. Zij wa s de vrucht van zijn iever voor de zaligheid der zielen en van >i zijn tedere liefde jegens de allerhei- ligste Maagd Maria. Als vriend der jeugd had hij opgemerkt dat deze maand- de gevaarlijkste is voor de jonkheid. Hij had medelijden met het jong volk en wilde kost wat kost het ter hulp komen en daarom stelde hij onder moederlijke bescherming van O. L. Vrouw de maand Mei. Philippus volgde die heilzame in- geving; schreef voor de jongelingen een reglement voor dat binst die maand werd toegepast daarin be- paalde hij de oefeningen, de god- vruchtige lezingen, enz., die ze eiken dag moesten verrichten; hij verzocht ter H. Tafel en droeg ze op aan die goede Moeder. Zo begon de viering van de Ma li riamaand. n Slechts twee eeuwen later maakte Pater Lalomia deze oefening heel Italië door bekend. Vandaar kwam j) ze over naar Frankrijk en in andere landen. )i Deze toewijding aan Maria werd goedgekeurd door de kerkelijk< O DIE COR Voor die Corridor een grote O. Gorridoi en worden vervanger Een aule of aula Een aula is eigen overheid in 1784, wanneer Paus Pius hoorzaal, van een ii VI oorlof gaf aan de Paters Cammi-jof ander officieel geb >i lianen van Ferrara, in Italië de maand Men heeft die au! ii oefeningen in hunne kerk openbaar en de ingang van n te houden. Paus Pius VII keurde nog hebben, in plaats die godsvrucht goed en begunstigdeaula. Bij een i) ze door het verlenen van bijzondere kleine binnenhuisph li voorrechten en aflaten. dienst voor kleine In de opvoedingsgestichten werd staat de bezoeker te n ze eerst beoefend, dan ging ze over J neer of Madam en ii tot de kloosterkerken en eindelijk men een niet wel<»ek kwamen de parochiekerken aan dejmen weerom de stras beurt. I krijgt men te ~horen .1 Zo komt het dat heden in gans de thuis is en de hani )i christene wereld en wel bijzonderlijk voyageurs worden er li in Marias heiligdommen en in Ma-1 ((We hebben niks nod ria's Vlaanderen die viering der O Mariamaand algemeen is. MEI IN DE FOLKLORE... Wij lezen in «Schoolradio» Waar het gebruik van de Mei boomplanting sedert vele jaren uitge storven is, herinneren sommige kvnder-|en ander t£ bekijken, spelen nog aan de oude tijd. Zo zingen te bewonderen dan de jongens en de meisjes van het land dors van Aalst volgend liedje Dat wachten in de men buiten of binne niet zo vervelend de corridor. In een meer levensruimte da en is er ook meer afi Nummer UBORS zet ik een Zero, zijn uit de mode door een aule. it is dat k een grote ge- ifversiteit of een 'UW. s veel verkleind ïderne gebouwen ne corridor, een is de aula een s en doet ook ihoorzaal. Daar raehten naar Me- ndaar, wanneer hen gast is, stapt op. In de aula dat er niemand elsreizigers ofte afgescheept met: aula tot wanneer igelaten wordt is dat wachten in Aula heeft men in een corridor isseling door een af te keuren of die kale corri- HET VRIJ ONDERWIJS EN DE SCHOOLVREDE. De sociale spanning der laatste we-,tuiging en christelijke levenswandcT ken heeft voor enkele tijd een domper j van de leerkrachten bepalend hoeft te; gezet op de polemieken die rond de zijn bij hun eventuele benoeming, schoolkwestie worden gevoerd. En I Zijne Eminentie de Kardinaal heeft toch is er in de jongste dagen een en hierop dan ock te Heverlee zeer spe- ander gebeurd, dat in het licht van de j ciaal de aandacht gevestigd, wanneer schoolkwestie het vermelden waard is. hij verklaarde de voorwaarden te aan-. Er is eerst en vooral de slotzrWngvaarden die voor de subsidiëring zijn. oeweest van het Nationaal Verbond j opgelegd, en van de naleving hiervan- voor Katholiek Middelbaar Onderwijs.een gewetenszaak maakt voor de' waa, het woord werd gevoerd doo, mi schoolbestuurders, waarbt, H„ echter, niste, Harmei en door Zijne Eminent,e vervolgde „Voor het ovenge mogen, Kardinaal van Roey. Het is de eerste kunnen onze mnebt,„gen hun ztv maai geweest de geschiedenis van kostbare vnjhe,d met pn,.geven d.e België; dat een Minister van Openbaar heerlijkste vruchten heel, voortge- Onderwijs deeinam aan de werkzaam- bracht, zoals een meer dan honderd,a- heden van de bestuurders der Vrije'h« voldoende bew„st scholen en eveneens de eerste maal dat M°=l d= vrijheid tnzake onderwijs- zulk een minister en het hoogste kerke lijk gezag tesamen het woord voeren over hetzelfde onderwerp der school kwestie in ons land. inrichtir rijheid waar het con; open doekje i het 'k Heb een Meiken in de hand, aan wie zal ik het geven Aan deze «iffra» nevens mij zal ik het presenteren. Iffra, dans Iffra, neem het Meiken an De meisjes staan in een kring en in hun midden troont met een Meitakje. Al springend in de maat danswijsje geeft zij een takje aan een van haar gezellinnetjes, de lieve «iffra», die haar als bruidje zal opvolgen. In Oost-V'laanderen bestaan er ver enigingen. die de plechtigheid van het Meiplanten ontwerpen en inrichten; men noemt ze Meigilden. Als Meiboom komen vooral de pijn, berk en es in aanmerking. Zowel de wijze waarop hij gebruikt werd als zijn levensduur verschillen v. plaats tot mada| plaats. Een wacht of wake voor de Mei nacht krijgt meer zin, als we even ver wijzen naar rivaliteit van sommige ste den o.a. Brussel én Leuven en dorpen. Naast het feestvieren der gemeen schap hielden ook de jonge lui van het jolijt. Oude verenigingen maken gewag de Meitak of Meikrans, als van een Meiboom in miniatuur. De takken, die op het dak der meisjes werden gesto ken hadden hun eigen betekenis; een dennetwijgje hier woont een ernstig meisje; een meidoorn: pas op, 't is een kwade, stekelige meid, enz. Het kiezen van een Meigravin heeft in Limburg het langst als volksgebruik i ere gehouden «Meiïne» en «Mei- raaf» waren de leiders van het jonge volk bij dans en gezang. Natuurlijk zijn tal van andere ge plogenheden aan de Meiviering ver bonden het Meiluiden, het snijden van Meifluitjes uit wilgenhout of vlier, het rondzwerven van kinderen die de Mei bezingen (Bedelliedje) Me; Mei, koele koele Mi Ik bakte mijn ei Tjiep-tjiep van in het nest. De zwarte hoenderkens leggen best, De witte leggen niet te min, Ach, leg er vijf en twintig in Het ontsteken van Meivuren, het dauwtrappen want aan Meidauw werd een bijzondere kracht toegekend: Met dauw die op de Meidoorn ligt, Mooi meisje, was uw aangezicht. Wie 't doet en herdoet keer op keer. verliest haar schoonheid nimmer meer. OPVOEDER. INSCHRIJVINGEN IN DE CADETTENSCHOOL De Koninklijke Cadettenschool is een voorbereiding tot het beroep van officier (landmacht, luchtmacht, zee macht, rijkswacht, gezondheidsdienst). Na een toelatingsexamen kunnen in de school aangenomen worden jon gens die de leeftijd van ten minste 14 jaar bereikt hebben, en zoon zijn van beroepsmilitairen of oud-joeroepsmiÜ- *airen, oud-strijders, politieke gevan genen, weerstanders, ambtenaren en agenten der openbare besturen, kroost rijke gezinnen. Zij moeten ten minste de 3e=athenea (of der colleges) of de 3e der middelbare scholen gedaan hebben. De aangenomen kandidaten voli^ in de school de laatste jaren der hu maniorastudiën. Al de onkosten van studie en on derhoud der leerlingen zijn tenlaste van de Staat. De vraag naar aanvullende inlichtin gen, waarbij nauwkeurig de leeftijd. Wachten in een auk geeft ook meer moed dan het wachteji in een corridor. In een aula heeft menlden indruk reeds binnen te zijn terwijl,wanneer men maar tot in de corridor geraakt meteen ook voelt dat men moeilijk verder zal geraken. In een aula voelt men zich ook vei liger. Wanneer er gevaar dreigt heeft de uitverkorene*nen meer bewegingsruimte terwijl men j in een corridor tot onmiddellijke over- ave gedwongen is. Ge ziet dat ne corridor weinig of geen voordelen heeft. Noodgedwongen worden er toch nog huizen met ne coiridor gebouwd. Nu niet meer als^'^e«artikel, als ca chet op zekere welst-arrd. Vroeger jaren was «een huis met në gang» een bewijs l van rijkdom. Want de vrouw die geen woord Frans kende werd met de gang het huis direct Madam en een die sprak over hare corridor die nog nooit gevaagd of geschuurd rden. Want... wanneer Madame twee zinnen sprak had ze reeds twee maal over die corridor gesproken. Wanneer men nu een huis met ne corridor bouwt dan is het een bewijs van armoede. Ofwel heeft men geen plaats genoeg voor een aula ofwel moet men er iets op vinden om van de ene plaats naar de andere te gera ken. In beide laatste gevallen spreekt ;n best over een gangsken. die moet om het slechte wat minder slecht te regelen. Wanneer het tussen de landen slecht gaat en men dat slécht-gaan wat min- der^slecht wil maken dan zoeken de politieke architecten naar een noodop- ossing en die noodoplossing is dar ook een Corridor. In dit geval zijn die corridors ook een slechte affaire. We hebben de corridor van Dantzig jekend en we hebben er allemaal lepel van binnen. Nu heeft men er iéts beters, iets wat meer verlucht en verlicht, op gevon den met de luchtcorridors. Maar dit ook is maar een noodoplossing. Dees dagen is dit bewezen. De luchtcorridor die West»Duitsland met West-Berlijn verbindt is vóór paar dagen oorzaak geweest van wat men een zeer ersnstig incident noemt. Over dit incident is al veel inkt vermoost. Ik ben er ook mée bezig De feiten schijnen zeer duidelijk. De Rus trekt een onnozel gezicht en zegt «ik weet van niks Een zeer ernstig incident zonder dodelijk accident. Een geluk voor de zen die konden slachtoffer zijn. Een rakel of een bewijs dat de Russen warempel goed kunnen schieten of zeer slecht. PIERLALA- methode en vooral de- nzake opvoeding...» En ver der in zijn toespraak, zegt de Primaat i >ns ituiu an Bel^ "'n aanwerving van r r 4. t i i het onderwijzend personeel zult gij bij- Minister Harmei heelt te Heverlee, enke, voortgaan op de we. tenschappelijke bevoegdheid der kan didaten, doch eveneens op de ernst> van hun christelijk leven. Een tweede gevaarlijke stelling van i minister Harmei, in zijn programma-' rede van 6 Maart, is zijn opvatting! over de organisatie van het hoger tech nisch onderwijs. De minister sprak daar immers als zijn oordeel uit, dat omwil-' le van de hoge inrichtingskosten vam zulk een onderwijs een tussenformule zou kunnen gevonden worden, die be antwoordt aan de wensen van de twee' onderwijsnetten. het officieel en het1 vrij onderwijs. Zoals enkele katholieke polemisten het ïeeds onmiddellijk na 6 Maart hebben aangetoond, wordt' hier geraakt aan de vrijheid inzake on-- l en methode, die naari a, .het woord van paus Pius XI in zijn en-> ngen van e *a 'e CyCljek over de opvoeding, slaat opi de bevolking noch met |ajle van het onderwijs zonder uitzondering. Veelbetekend is het plaats greep, een ontvangst mogen ne men, zoals dat in toneeltermen heet. En. inderdaad, wat de heer Harmei op het Departement van Onderwijs heeft bereikt ten gunste van het Vrij Onder wijs, heeft hem zeker tot een verdiens telijk man gemaakt zo voor het katho licisme in België als voor het vader land zelf. Het applaus was dus wel op zijn plaats. Maar toch heeft cle politiek van de huidige katholieke minister, zoals hij ze zelf heeft uitgestippeld in de rede voor de Senaat op 6 Maart jl-, in de katholieke kringen een sfeer van onbe- De stellin- hagen en onrust opgewekt. ;n die de minister daar in het Parle ent heeft verdedigd bleken inderdaad derlï»si„rLchün, et overeen te brengen met de iracli- - tionnele opvattingen van het katholie ke gedeelte"van de de eigen karaktertrekken van het Vrij Onderwijs, dat nog steeds het onder- daarQm Qok da, de Kardinaal bijzon wijs is dat door de meerderheid dei nadmk heeft ge]cgd op het be_ meei Belgen wordt verkozen. Daarom is de ede van de Kardinaal van zo uitzon derlijk belang geweest, omdat ze de puntje; op de i heeft gezet. We gaan zeker niet zover als de socialistische Voouit, die het voorstelt alsof de pri maat van België te Heverlee de levie ten is komen lezen aan minister Har mei, maar toch kunnen we de indiuk niet van ons afzetten, dat het hoogste kerkelijk gezag het nodig heeft gevon den, in aanwezigheid van de minister de beginselen in herinnering te bren- waaraan de katholieken niet mo- laten tornen, en waarover de po litiek van minister Harmef, die uit de houd van die vrijheid en dat Hij bo vendien als onaantastbaar het kerke lijk karakter van het katholiek vrij on-, derwijs heeft vooropgezet. Betekent dit nu. dat de Kerk en dat' het katholiek ondeiwijs, bij monde van, het hoogste kerkelijk gezag, stelling, nemen tegen de huidige minister van Onderwijs Ik meen het niet. Op het stuk der beginselen sluiten de opvat tingen van minister Harmei over de onderwijsvrijheid dit heeft overi gens ook nog uit zijn eigen rede te He-f verlee gebleken zeer nauw aan bij de overtuiging van het kerkelijk ard der zaak een compromis-politiek I zag en «an de katholieken. Iedereen oet zijn, wel eens al te licht heen zou begrijpt echter, en de Kardinaal in de kunnen stappen. In zijn rede voor de Senaat heeft mi nister Harmei, ingaande wellicht op een tot vervelens toe herhaalde slogan van de linksen, bevestigd dat hij het een ideale toestand zou beschou- dat afgestudeerden uit het vrij onderwijs kunnen benoemd worden in het officieel onderwijs, en dat ge diplomeerden uit een officiële vor- mingsschool een plaats krijgen aange boden in het Vrij Onderwijs. Tijdens eerste plaats, dat een katholiek minis-, ter van Onderwijs noodgedwongen tussenformules moet zoeken, waarbij zowel de voorstanders van het neutraal officieel onderwijs als van het Vrij Onderwijs niet het summum van de pri vilegies kunnen eisen, en water in de wijn moeten doen. De bijzondere bete kenis van de toespraak van de Kardi naal is dan ook. dat ze zeer duidelijk de grenzen heeft afgelijnd van de ka tholieke tegemoetkomingen, grenzen het debat <rin<* hij* zelfs zo ver, benoe- die niet kunnen overschreden worden min-en in het* Vrij Onderwijs in hetop gevaar af. het eigen karakter van vooruitzicht te stéllen van afgestudeer- het Vrij Onderwijs en diensvolgens ook den der Vrije Universiteit van Brussel. z»jn bestaansreden te negeren. Het spreekt voor zichzelf, dat zulke j Als de voorstanders van het offi- opvattingen niet door de beugel kun- cieel onderwijs even vrijmoedig en. nen. Eerst en vooral behoort het tot even breeddenkend hun standpunt het vrije karakter van het katholiekzouden voorleggen ware van alle fa onderwijs, dat het zijn volledige vrij heid moet behouden in de benoemin: van zijn leerkrachten zonder opgedron gen tussenkomst van het centarle taatsbestuur. Anderdeels is het »een verraad betekent natisme, wat daarom no« van de eigen overtuiging dan zou minister Harmei er in grote mate mee gediend zijn voor de verwe zenlijking van het grootse werk, dat hij de gedane studiën en de aangevoerde titel moet vermeld- worden, dienen aan de kommandant van de Koninklijke Cadettenschool. Ste Annadreef 90, te Laken gericht te worden. Inschrijvingen worden tot de 15e Juni aanvaard. oqo E S S 0 G A S HIER feit, dat, waar het katholiek onder- j heeft aangevat de voorwaarden te wijs in de eerste plaats opvoeding be- scheppen voor een bestendige school- oogt, de persoonlijke katholieke over-'vrede. LOL' BRABANTS. DIOCESANE BEDEVAART VAN HET BISDOM GENT NAAR LOURDES LISIEUX LE MONT-ST.-MICHEL, VAN 18-19 TOT 26-27 JULI. 5 SPECIALE TREINEN. Inlichtingen Mevrouw Var. de Kcrckhove-Cercelet, Aalst of bij de volgende plaatselijke afgevaardigden R. H. HUYCK, Onderpastoor van St. Martinus, St. Martensplein, E. H. TEVENIE, Onderpastoor van het H. Hart. E H. ASCOOP, Onderpastoor van St. Jozef. Mr DE WINTER PHILEMON. Lange Zoutstraat. Mr. JOS. APPELMANS, 5, Korte Zoutstraat. Mr. JAN VAN DE VELDE, Brusselsestraat. M. DE MAN. 22, Molenstraat. «DE GAZET VAN AALST», Kerkstraat.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1952 | | pagina 1