Bill 1§€ Ziil UW JICHTIG OF ZIJN HET DE KINDEREN PIERLALA E GAZETm AALST EN OMSTREKEN. iVerschijnl de Donderdag en Zondag van iedere week. BURELEN: Kerkstraat 9, Aalst' Telefnr. 24.114 P.C. nr. S81.72 - 10 Jaarg. 1,25 fr. 't Nr. Zondag 26 April 1953 (Nummer 34 VOLKSE OPVOEDKUNDE (Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.) ZO LUIDT DE VRAAG... <f 7?en ilc zenuwachtig of zijn -het de kinderen Zó luidt de vraag, die als titel werd gesteld van een zeer interes sante studie over de opvoeding der kin deren. De studie is van de hand van P Jooris, medewerker aan het uitstekend tijdschrift «Familieleven». Ben ik zenuwachtig of zijn het de kinderen Dit is een zeer practische vraag, zegt de heer Jooris. En met op zet is de vraag zo gesteld. Het is im mers verkeerd te denken dat opvoeden een zo mooi en zo verstandig werk is dat men er niets anders dan met mooie zinnen en met vcrstandig-geleerde op merkingen kan over spreken. Menig geleerd pedagoog zou misschien niet durven een onderwerp behandelen dat zich zo prozaisch-alledaags voordoet «Ben IK zenuwachtig of zijn het de KINDEREN PRACTIJK EN THEORIE «Nochtans de overgrote meerderheid leeft practisch, heeft practische beslis singen te treffen omtrent practische dingen en brengt veel meer tijd van haar leven door met iets te doen dan met er over te spreken of te schrijven. Indien dit waar is en het is waar, daar ben ik zek;r van dan is opvoe den een practische zaak. The edu cation of the ordinary child. John Duncan.) Gaan we nu even midden een gezin staan. Daar volgen de ogenblikken el kaar op met duizend en eèn voorvallet jes. Een dag is voldoende om er een boekdeel m :e te vullen.leder voorval letje is een bladzijde óf minsïêns een paragraaf waar de «opvoeding» in vol le werking is afgebeeld. Vandaag is het overtrokken weer, de kinderen zijn binnen. Ze trekken en sleuren aryr alles wat niet muurvast is. Zij proberen dc sterkte van de deur kruk, het weerstandsvermogen van een stoelleuning.Ecn stuk pakpapier scheurt van zelf. Zal ook de krant die daar is 'binnengebracht zo gemakkelijk in snip pertjes gereden worden. Even beproe ven Nochtans dat mag allemaal niet, ten minste als u er neg aan houdt dat uw huishouding zoveel mogelijk gaaf blijft. Waarschijnlijk waar u bij de deurkruk--pisode KALM, bij de stoel leuning' «scène NORS, bij het kranten spektakel ZENUWACHTIG. Uw ze nuwachtigheid, dus minder controle op uw zenuwen, gaf wellicht m.n vermeer dering van uw stemvermogen en een zwaaiende gymnastiekoefening aan uw linker of rechter arm. DRIE REMEDIES IN EEN KINDERMILIEU. Gij moet de kinderen iets geven waarmee ze zich kunnen bezighouden. Dan zullen ze «braafjes» zijn. Dat las ik in ren verstandig bock. Wel die schrijver had gelijk... gedurende vijf minuten. Want na vijf minuten wensen de kinderen al lang iets anders. Vooral als bei kind niet alleen is. Ook daar blijkt het spreekwoord waar te zijn wat de andere heeft zal wel interessanter zijn dan wat ik zelf heb EERSTE REMEDIE de kinderen bezig houden. Góed. TWEEDE REMEDIE is echter blijven bezig houden.Bijvoorbeeld niet alle zaken (speelgoed of rommel) in eens geven. Vermindert de aandacht voor het ene, komt dan met het andere voor de dag. Geeft u echter wel een rommeltrein, zorg er dan voor dat de voorraad groot genoeg is. DERDE REMEDIE en de niet minder belangrijke zorg voor af wisseling van rust en beweging. Kind' ren blijven niet zitten, na een poosje willen ze lopen. Wees dan niet verwon derd dat ze zelfs met het mooiste zaaki je of het meest verscheiden rommel zootje al met eens uit de band sprin gen. En is dat niet normaal Voelt U zich nooit stram na een tijdje Wilt U dan niet een beetje de benen rekken Gedoog dan niet dat de kinderen lijden onder wat gij zeU niet wenst te ondergaan. Dat ook Is naastenliefde. JA, MAAR, ALS HC ME DAAR ALLEMAAL MOET MEE BEZIGHOUDEN Juist. U moet zich daarmee bezig houden. Ge geeft hun wel het voedsel opdat ze zouden groeien. Doe het ook voor de rest. Vooral het begin is van belang. Gaandeweg zult U van dat «be zighouden» minder last hebben. Nu nog een woordje over ae grote oorzaak van de zenuwachtigheid Laten we altijd over het begin spreken. Zelfs zult u wel opgemerkt hebben «dat de kinderen niet doen wat u zegt». Het is voor kinderen, voor niemand trou wens, aangenaam en gemakkelijk ge hoorzaam te zijn. Dat kan dus niet VAN ZELF gaan. Eis het dan ook niet te pas en ten onpas. Wel als het de moeite waard is, maar begin er zo vroeg mogelijk mee (gedurende de tijd dat een pak slaag of een andere lichame lijke straf nog helpt.) Het zal uw latere rust ten goede komen. Hoijdt u echter aan een dubbele regel DAT ONMID DELLIJK GEBEURE WAT GE BIEDT OF VERBIEDT EN VERAN DER UW GEBOD NIET. De kleine zeurt om een een Ioorkramer. ijsje bij Twintig stappen verder een zelfde ;ezeur, een nieuw ijskraampje. Zul je nu ophouden Nee, je krijgt niets - Dertig stappen verder herhaald "ge zeur. a O jij lastigaard, hier, je krijgt er eentje 't Kind is tevreden en eet smakelijk. Conclusie Lang genoeg pramen, dan krijg ik geiijk. Wanneer een kind echter zou onder vinden, dat eens het «neen» er uit komt het neen» blijft, dan zou het zich dat als o n ingescherpte stelregel herinnc- Gehoorzaamheid vraagt gezag. GEEN WINDHANEN Voor kinderen moet het woord der ouders zo vast zijn als een muur, zo zeker ais 'n natuurwet.zo onvermuurw- baar als de krachten van de natuur waaraan niets te veranderen valt. Dat werkt alles in de hand. Dat wekt niet alleen gehoorzaamheid dat wekt eerbied, dat wekt ook ver! uwen. «Op mijn vader en op mijn moeder, daar kun jc op voortgaan, dat zijn geen windhanen.» Dat wekt zelfs, voor later, het geloof van uw lering. •'Als mijn ouders iets zeggen, dan IS dat zo HET BOEK DES LEVENS... Zo zijn de kleine voorvalletjes het boek des levens. Het weigeren van een «ijsje», het te- ggeven van een krant, het blijven zitten aan tafel... Telkens bouwt U hun f Uw geluk op of breekt U het af, telkens voedt U op, goed of slecht. Het is allemaal practisch. Het is echter allemaal zo mooi. Weet U dan niet dat de prachtige mozaieken van Ravenna met heel kleine steentjes gemaakt zijn Ravenna thans een klein stadje in Italië, nabij de Adriatische zee, was eens de hoofdstad van het Keizerrijk, en bezit de prach tigste verzameling oude mozaieken ter wereld. Mozaieken. U weet, dat zijn samengesteld uit kleine gekleurde blokr jes, verschillende soorten marmer of gekleurd glas sommige met een goud! laagje en kristal. De opvoeding: een groot mozaiek... Een prachtige ya-gelijking Elk der steentje?» uit het mozaiek... een van de vele kleine voorvalletjes. Zo zijn de kleine voorvalletjes het boek des levens. Daarom schreef P. Jooris over prac tische dingen en hij schreef er practisch over, want OPVOEDING IS GEEN GELEERDE THEORIE MAAR HET DAGELIJKS GEDOE VAN VADERS :JTN MOEDERS, OPVOEDER, REIS VAN EERW. PATER P. PAUL VAN NUFFEL, S.J. NAAR INDIA 1 9de Vervolg HET BELOOFDE LAND. VAARWEL LIEVE VROUWEKERK! 16 Februari, 13 u. 30. We liggen voor de haven van Bombay. Het einde van de grote vaart is nakend. Natuur lijk zal het nog een heel tijdje duren voor we goed en wel aan de steiger vastgemeerd liggen. Mei steeds toene mende spanning volg ik het manoeu vreren van de boot. Wat duurt dit alles plots lang. We moeten twee grote zee sluizen door, waar wc zeker twee uur blijven liggen. Langzaam gaat 'het ver der. Tegen acht uur liggen we eindelijk vast. Te laat om aan wal te gaan. We staan boven op het dek en overschou1- wen nieuwsgierig de haven en de stad. Dit is nu India. Weer hetzelfde: ontzet, tend veel mensen en overal in het oog springende armoede. Het is donker. Met honderdtallen komen de indiërs af, een klein matje over de schouders. Ze spreiden het langs de straat op de grond uit en gaan erop liggen: zo bren gen ze de nacht door. Niemand vindt dit eigenaardig: of abnormaal. Ik voel de me niet erg gerust als ik andere men sen onvoorzichtig en schijnbaar onacht zaam over dc slapenden heen zag stap pen. En ik betrapte me die avond op een soort gevoel van wroeging als ik in mijn eigen zachte bed kroop. De volgende morgen kwam de poli tie. Veel formaliteiten en we mochten aan land Ha, ondertussen kwamen ook de heren die voor onze koffers zorgden en... jongens jongens 'hoe gaat het ermee Pater Jordens en pater Cartuyvels die een week voor ons in Bombay waren geland. Een hartelijk Vlaams weerzien en heel veel pret. Nu kwam het afscheid van de boot. Dag hoor, kapitein, en dank u wel. Heb je al een kapitein ontroerd gezien Ik wel Hii gaf ons eik een fototje van de Lieve Vrouwekerk. Dag stuurman, adieu .1 da ;inge.ns zelf. Stil wat mannetjes, niet zo'n herrie maken om zo eeh kleinigheid! Jawel, ik schrijf je nog wel. Daar had je ze nu, al die robuste venten met hun verlegen hartelijkheid en meevoelen. Ja. ander halve maand samen op de boot dat brengt toch de mensen dichter bij me kaar dan je verwacht. Vaarwel Lieve Vrouwekerk. We staan aan wal. India Overal bruine mensen met gitzwarte haren en grote witte ogen. En weer hetzelfde ge schreeuw en weer dezelfde drukte. Bombay trlt 3.500.000 inwoners. Toch is het een eerder klein eiland, jawel een eiland, verbonden met het vasteland door een lange brug. Nu komt voor ons het gevaarlijkste. De costuums, dc douane. Daar staan we met onze vijf tien kisten. Gelukkig dat we de Keren van het reisagentschap bij ons hebben. Er worden heel wat moeilijkheden ge maakt. We moeten de houten kisten openbreken.Die indische douane schijnt geïntrigeerd door een fontaine de bureau een klein bassin om de han den in te wassen. Ik moet vier van mijn koffers tot op de bodem uitpakken. De heren staan er stilzwijgend bij. Af en toe een vraag what is that? Dan ik, plichtsgetrouw: boeken, meneeer. Pya- ma's meneer. Toiletgerief, meneer. Thomas van Aquino, meneer (een boek van Thomas natuurlijk!). In een van de pakjes zaten twee blokfluiten voor een andere pater. Dat wist ik niet eens. Ze hadden het pak opengefutseld zon der dat ik het bemerkt 'had en vroegen me waarom ik die tweede blokfluit niet aangegeven bad. Ik schrok met een bult, want ik had enkel mijn eigen blokfluit aangegeven J Veronderstel dat ze die nu ook eens vonden. En die heren keken al zo sip. Ze dachten zeker dat ik een gevaarlijke smokkelaar was in blokfluiten. Gelukkig liep de rest zonder verdere ongelukken af. Eindelijk stonden we op vrije voeten in India. Maar van de letters op de huizen ver stonden we geen jota. Allemaal gekke krulletjes Urdu. Hindi, Mara- thi en Gujurathïschrift. Moet dat alles nog in mijn oude koker •T VERVOLGT. oOo LENING tot WEDEROPBOUW! TWEEDE SNEDE. Bij de 220e loting van dc Lening tot Wederopbouw (tweede snede) werd een lot van 1 millioen frank toe gekend aan: obligatie 231 reeks 6800 en een lot van 500.000 fr. aan obliga-t tie 719 recks 6138. De andere obligaties van deze reek sen zijn uitbetaalbaar tegen 1.000 fr. chaam, dat edel werktuig van de ziel, vlugheid, sterkte, gezondheid en kracht vermag te geven. Deze stelling mag niemand verwon deren; want de katholieke theologie m leert toch dat de bovennatuur de natuur veronderstelt; dat de genade voort- de Zie, gezuiverd. De zin- bouwt op de natuur en deK ,n „een Vorm„, va doo en Heilig Oliesel cn de Ziel gesterkt. De ziel kan inderdaad maar normaal £)e handen gewijd in het Priesterschap haar hoogste werk doen en normaal en de Ziel getekend. De mond gevuld denken en willen, als haar een gezond het Eucharistisch voedsel en de ziel lichaam met gave krachten ten dienste geVoed. staal" itI Ziel en lichaam zijn zo levend één Een schrijver zegt het zeer raak als menselijk oog de Ziel weer- hij zegt «gebreken van het een store spiege|, het jicht uitstraalt van ons in- Zoals een bekende schrijver het raalé zegt Juist de stoffelijke natuur die anderzijds steeds geneigd is om den geest van zijn natuurlijke hoogte neer te halen, werd door de menswording van Christus zo hoog verheven dat zij voortaan in de kracht Gods mcowerken moet tot de bovennatuurlijke verhef fing van den geest. Zo groot wa9 oe zegen door de menswording van a n DE HOUDING VAN DE KERK TEGENOVER DE SPORT. Nu er tegenwoordig zoveel gespro ken wordt over de sport en het ganse moderne leven ervan doortrokken is zijn er soms wel mensen die zich afvra- gen hoe we ons te gedragen hebben te- j G=dmens over de 3tof verspreid, dat genover de macht die de Sport g-wor" het lichaam het voertuig wordt van den den i» in onze moderne wereld. Heiligen Ges.st. Het antwoord op deze vraag geeft Qat alfes komt vooral klaar uit de' Paus Pius XI in zijn- wercldbrief over de sacramcnten waar de uitwendige tekens- opvoeding „Niemand mag denken dat jn aanraking komen met het lichaam: de christelijke opvoedin: of minder waarderen. zou uitsluiten r zij juist als uitwendig t-ken. maar waar eij jui li wat ^'het h- Jangs het lichaam, Gods genadeleven. medelen aan de Ziel, zoals Monsei gneur Cruysbergs dat heerlijk z:gt De Heilige Kerk huldigt het lichaam als de tempel van den Heiligen Ge'-st en drager van het Goddelijk leven rdt gewassen in h;t de werking van het andere; Zielsziek ten zijn st-oringen in het lichaam en ïi- chaamsziekten belemmeren de werking van de ziel. Zijn Eminentie Kardinaal Van Roey gt in Zijn vastenbrief van 1942 Verre van vijandschap te hebben tegen lichamelijke opvoeding of neriijk leven. En daarenboven bestaat er een vijf de gebod dat toch zoals ieder gebod eerst en vooral een verplichting opiegl en wel degelijk dc verzorging van ons lichaam. Ze zijn op de eerste piaats verplicht ons lichaam de nodige zorgen strijden, "ju.cht" de kerk alles tor wat seven en alles te verhinderen wat die van aard is de gezondheid, de spier- jzor« ,n den weS staac. kracht en de lenigheid der ledematen, Als we zo eens kalm over d:ze za- vooral bij de jeugd, te ontwikkelen, op ken nadenken en dan eens onze ogen VOORWAARDE dat terzelfder tijd de draaien van dit ideaal naar de weike- edele gevoelens van de ziel geoefend lijkheid, is het dan niet jammer dat we worden. |zo ver staan van die opvatting van De H. Kerk heeft steeds én ziel én sport. En toch is het mogelijk zo over lichaam verdedigd en beide als het wa- sport te denken en te oordelen daar het re met fivcnvepV diefde verzorgd. En1 een vaststaand feit is dat er sportnian- geen wonder is het: de mens is een 'nen zijn die op die manier hun sport en twee-eenheid, ziel en lichaam die sa-1 sport-bcoefening aanpakken en opvat ten. menhoren, op eikaar zijn aangewezen en een eenheid vormen. De filosofie drukt het zelfs uit: De ziel is de vorm van het "lichaam. De Heilige Johannes de Evangelist jt Hét woord Gods, Gods Zoon, is mens geworden. De Zoon van God heeft onze natuur aangenomen en daar door is het geadeld: er is als een god delijke wijding over gekomen di: het niet meer kan verliezen. Alleen het Christendom zegt Guardini een be roemde schrijver 'heeft het gewaagd het lichaam zo in de innerlijke diepten dür Godsnabijheid te brengen.» We moeten onze voorstelling van de verlossing herzien; we zijn nog te veel behebt m:t de gedachte dat de verlos sing alleen in het geestelijke bestaat... We moeten den Goddelijken werke lijkheidszin der verlossing leren begrij pen. Verlossing heeft betrekking op den mens, op zijn werkelijkheid. Die wer kelijkheid is niets anders dan de samen stelling, Ziel en lichaam in een geheel. Door ons doopsel zijn wc opgeno men in het Mystiek Lichaam van Christus, zoals de Heilige Paulus het ons leert in een van zijn brieven. «Wket ge dan niet dat uw lichamen ledematen van Christus zijn Of weet ge dan niet dat uw lichaam den tempei is van den Heiligen Geest Die in U woont len die ge van God ontvangi hebt Bewaar en verzorgd dan ook Uw lichaam 111 Dat is de levensbeschouwing van de kerk. Vanuit dit standpunt en die le- ensbeschouwing ziet de kerk alles in deze wereld, ook h-t grote probleem van dc opvoeding of lichaamscultuur, ook het probleem «sport». Opvoeden is de mens heipen naaf zijn hoogste doel, en hem daartoe vor men. Voor ons is het hoogste doei GOD God dienen op aarde verheerlijken lof zijn. God aanschouwen in den hemel. 'Alles moet daarh-en gericht staa* i naar GOD!!! Aan ieder van ons nu om die zaak in werkelijkheid te brengen in ons da gelijks Ieven_ Het komt er niet op aan te zien wat de anderen doen maar wet wat we zelf te doen hebben want eens' zullen we rekenschap moeten geven niet van of over wat we g.-zien hebben, bij de anderen maar wel. over wat we zelf zullen gedaan hebben. We moed n aanpakken en er worden steeds mtcr en m:er durvers gevraagd om mede te strijden voor 'het heropvoeren van de, sport in haar dienende rol. van den ganse n mens. Dan zal er werkelijk sport zijn cn: ook gezonde sportbeoefenaars die jam-, mer genoeg tegenwoordig maar ai te; dikwijls verloren schijnt te zijn in onze moderne wereld. Allen aan het werk' dus en samen de handen in mekaar. PIERLALA. BEDEVAARTEN VAN HET BISDOM GENT NAAR 0. U. VR. VAN GOURDES. LENTEBEDEVAART van 3 tot 11 Juni 1953 9 dawn) over LISIEUX (nachtverblijf), LE MONT St.MICHEL, BORDEAUX en LOUR DES bij de heenreis. Terug over PARIJS alwaar stilstand voor de H. Mis in Mont. martre en bezoek aan de stad- ARS LA SALETTE Van 15 tot 26 Juli LYON LOUR DES. (12 dagen)'.- Van 16 tot 25 Juli LISIEUX LE MONT St. MICHEL BORDEAUX LOURDES PARIJS (10 dagen). Van 17 tot 25 Juli rechtstreeks LOURDES en terug (9 dagen). Inlichtingen Mevr. VAN DE KERCKHOVE-CERCELET to Aalst.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1953 | | pagina 1