BIN BK ZENUWICHTIG OF ZIJNi HET DE KINDEKEN PIERLALA DE GiZET m AAL EN OMSTREKEN. öfersohijnF de Donderdag en Zondag van iedere week. (BURELEN Kerkstraat 9, Aalst' Telefnr. 24.114 P.C. nr. 881.72 - 10 Jaarg. 1,25 fr. 't Nr. Zondag 26 April 1953 iNuminer 34 VOLKSE OPVOEDKUNDE (Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.) ZO LUIDT DE VRAAG... Sen ik zenuwachtig of zijn het de kinderen Zó luidt de vraag, die als titel werd gesteld van een zeer interes sante studie over de opvoeding der kin deren. De studie is van de hand van P. jooris, medewerker aan het uitstekend tijdschrift ((Familieleven». Ben ik zenuwachtig of zijn het de kinderen Dit is een zeer practische vraag, zegt de heer Jooris. En met op zet is de vraag zo gesteld. Het is im mers verkeerd te denken dat opvoeden een zo mooi en zo verstandig werk is dat men er niets anders dan met mooie zinnen en met verstanaig-geleerde op merkingen kan over spreken. Menig geleerd pedagoog zou misschien niet durven een onderwerp behandelen dat zich zo prozaïsch-alledaags voordoet «Ben IK zenuwachtig of zijn het de KINDEREN PRACTIJK EN THEORIE «Nochtans de overgrote meerderheid leeft practisch, heeft practische beslis singen te treffen omtrent practische dingen en brengt veel meer tijd van haar leven door met iets te doen dan met er over te spreken of te schrijven. Indien dit waar is en het is waar, daar ben ik zeker van dan is opvoe den een practische zaak. The edu cation of the ordinary child. John Duncan.), Gaan we nu even midden een gezin staan. Daar volgin de ogenblikken el kaar op met duizend en een voorvallet jes. Een dag is voldoende om er een 'boekdeel mie te vullen. Ieder vooival- letje is een bladzijde ör minstens een paragraaf waar de «opvoeding in vol le werking is afgebeiid. Vandaag is het overtrokken weer. de kinderen zijn binnen. Ze trekken en sleuren aan alles wat niet muurvast is. Zij proberen de sterkte van de deur kruk, het weerstandsvermogen van een stoelleuning.fc.en stuk pakpapier scheurt van zelf. Zal ook de krant die daar is 'binnengebracht zo gemakkelijk in snip pertjes gereden worden. Even beproe ven Nochtans dat mag allemaal niet, ten minste als u er nog aan houdt dat uw huishouding zoveel mogelijk gaaf blijft. "Waarschijnlijk waar u bij de' deurkruk-episode KALM, bij de stoel leuning'«cène NORS, bij het kianten- spektakel ZENUWACHTIG. Uw ze nuwachtigheid, dus minder controle op uw zenuwen, gaf wellicht wn vermeer dering van uw stemvermogen cn een zwaaiende gymnastiekoefening aan uw linker of rechter arm. DRIE REMEDIES IN EEN KIïn DERMILIEU. Gij moet de kinderen iets geven waarmee ze zich kunnen bezighouden. Dan zullen ze «braafjes» zijn. Dat las ik in ren verstandig boek. Wel die schrijver had gelijk... gedurende vijf minuten. Want na vijf minuten wensen qc kinderen al lang iels anders. Vooral als het kind niet alleen is. Ook daar blijkt het spreekwoord waar te zijn «wat de andere heeft zal wel interessanter zijn dan wat ik zelf heb - EERSTE REMEDIE de kinderen bezig houden. Goed. TWEEDE REMEDIE is echter ze blijven bezig houden.Bijvoorbeeld niet alle zaken (speelgoed of rommel) in eens geven. Vermindert de aandacht voor het ene, komt dan met het andere voor de dag. Geeft u echter wel een rommeltrein, zorg er dan voor dat de voorraad groot genoeg is. DERDE REMEDIE en de niet minder belangrijke zorg voor af wisseling van rust en beweging. Kinde ren blijven niet zitten, na een poosje willen ze lopen. Wees dan niet verwoa- tlerd dat ze zelfs met het mooiste zaak je of het meest verscheiden rommel' zootje al met eens uit dc band sprin gen. En is dat niet normaal Voelt U zich nooit stram na een tijdje Wilt U dan niet een beetje dc benen rekken Gedoog dan niet dat de kinderen lijden onder wat gij ze|i ondergaan. Dat ook is niet wenst te naastenliefde. JA, MAAR, ALS IK ME DAAR ALLEMAAL MOET MEE BEZIGHOUDEN Juist. U moet zich daarmee bezig houden. Ge geeft hun wel het voedsel opdat ze zouden groeien. Doe het ook voor de rest. Vooral het begin is van belang. Gaandeweg zult U van dat «be zighouden minder last hebben. Nu nog een woordje over de grote oorzaak van de zenuwachtigheid Laten we altijd over het begin spreken. Zelfs zult u wel opgemerkt hebben «dat de kinderen niet doen wat u zegt». Het is voor kinderen, voor niemand trou wens, aangenaam en gemakkelijk ge hoorzaam te zijn. Dat kan dus niet VAN ZELF gaan. Eis' het dan ook niet te pas en ten onpas. Wel als het de moeite waard is, maar begin er zo vroeg mogelijk mee (gedurende de lijd dat' een pak slaag of een andere lichame lijke straf nog helpt.) Het zal uw latere rust ten goede komen. Hoijdt u echter aan een dubbele regel DAT ONMID DELLIJK GEBEURE WAT U GE BIEDT OF VERBIEDT EN VERAN DER UW GEBOD NIET. REIS VAN EERW. PATER P. PAUL VAN NUFFEL, S.J. NAAR INDIA 1 9de Vervolg HET BELOOFDE LAND. VAARWEL LIEVE VROUWEKERK! 16 Februari, 13 u. 30. We liggen ■voor de haven van Bombay. Het einde van de grote vaart is nakend. Natuur lijk zal het nog een heel tijdji DE HOUDING VAN DE KERK TEGENOVER DE SPORT. Nu er tegenwoordig zoveel Zoals een bekende schrijver het vaale zegt «Juist de stoffelijke natuur die andirzijds steeds geneigd is om den geest van zijn natuurlijke hoogte neei te halen, werd door de menswording van Christus zo hoog verheven dat zij voortaan in de kracht Gods meewerken De kleine zeurt om een i in roorkramer. ijsje bij Twintig stappen verder een Zelfde gezeur, een nieuw ij sic raampje. Zul je nu ophouden Nee, je krijgt niets Dertig stappen verder herhaald ge zeur. O jij lastigaard, hier, Je krijgt er eentje 't Kind is tevreden en eet smakelijk. Conclusie Lang genoeg pramen, dan krijg ik gelijk. Wanneer een kind echter zou onder vinden, dat eens het «neen» er uit komt het «neen» blijft, dan zou het zich dat als o:n ingescherpte stelregel herinne ren. Gehoorzaamheid vraagt gezag» GEEN WINDHANEN Voor kinderen moet het woord der ouders zo vast zijn als een muur, zo zeker ais 'n natuurwet,zo onvermuurw- baar aE de krachten van de natuur waaraan niets te veranderen valt. Dat werkt alles in de hand. Dat wekt niet alleen gehoorzaamheid dat wekt eerbied, dat wekt ook ver! trouwen. «Op mijn vader en op mijn moeder, daar kun jc op voortgaan, dat zijn geen windhanen Dat wekt zelfs, later, het geloof van uw lering, mijn ouders iets zeggen, dan IS dat zo HET BOEK DES LEVENS... Zo zijn de kleine voorvalletjes het boek des levens. Het weigeren van een «ijsje», het te- ggeven van een krant, het blijven zitten aan tafel... Telkens bouwt U hun f Uw geluk op of breekt U het af, telkens voedt U op, goed of slecht. Het is allemaal practisch. Het is echter allemaal zo mooi. Weet U dan niet dat de prachtige mozaieken van Ravenna met heel kleine steentjes gemaakt zijn Ravenna thans klein stadje in Italië, nabij de Adriatische zee, was eens de hoofdstad an het Keizerrijk, en bezit de prach tigste verzameling oude mozaieken ter wereld. 'Mozaieken, U weet, dat zijn samengesteld uit kleine gekleurde blok jes, verschillende soorten marmer of gekleurd glas sommige met. een goud! laagje en kristal. De opvoeding: een groot mozaïek... Een prachtige vergelijking Elk der steentjes, uit het mozaïek... een van de vele kleine voorvalletjes. Zo zijn de kleine voorvalletjes het boek des levens. Daarom schreef P. Jooris over prac tische dingen en hij schreef er practisch over, want OPVOEDING IS GEEN GELEERDE THEORIE MAAR HET DAGELIJKS GEDOE VAN VADERS ,FN MOEDERS. OPVOEDER duren voor we goed en wel aan de steiger vastgemeerd liggen. Met steeds toene mende spanning volg ik het manoeu vreren van ck boot. Wat duurt dit alles plots lang. We moeten twee grote zee^- sluizen door, waar we zeker twee uur blijven liggen. Langzaam gaat het ver der. Tegen acht uur liggen we eindelijk vast. Te laat om aan wal te gaan. We staan boven op het dek en overschou- wen nieuwsgierig de haven en de stad. Dit is nu India. Weer hetzelfde: ontzet tend veel mensen en overal in het oog springende armoede. Het is donker. Met honderdtallen komen de indiërs af, een klein matje over de schouders. Ze spreiden het langs de straat op de ;rond uit en gaan erop liggen: zo bren- ;en ze de nacht door. Niemand vindt dit eigenaardig of abnormaal. Ik voel de me niet erg gerust als ik andere men sen onvoorzichtig en schijnbaar onacht- zaam over dc slapenden heen zag stap zegt pen. En ik betrapte me die avond op werkin: een soort gevoel van wroeging als ik in mijn eigen zachte bed kroop. De volgende morgen kwam de poli tie. Veel formalitïiten en we mochten aan land Ha, ondertussen kwamen ook de heren die voor onze koffers zorgden en... jongens jongens hoe gaat het ermee Pater Jordens en pater Cartuyvels die een week voor ons in Bombay waren geland. Een hartelijk Vlaams weerzien en heel veel pret. Nu kwam het afscheid van de boot. Dag 'hoor, kapitein, cn dank u wel. Heb je al een kapitein ontroerd gezien Ik wel Hii gaf ons eik een fototje van dc Lieve vrouwekerk. Dag .stuurman.s»<be«« ^-.4^99. de- jongens zelf. Stil wat mannetjes, niet zo'n herrie maken om zo een kleinigheid! Jawel, ik schrijf je nog wel. Daar had je ze nu, al die robuste venten met hun verlegen hartelijkheid en meevoelen. Ja, ander halve maand samen op de boot dat brengt toch de mensen dichter bij me kaar dan ie verwacht. Vaarwel Lieve V rouweksrk. We staan aan wal. India Overal bruine mensen met gitzwarte haren en grote witte ogen. En weer hetzelfde ge schreeuw en weer dezelfde drukte. Bombay telt 3.500.000 inwoners. Toch is het een eerder klein eiland, jawel een eiland, verbonden met het vasteland door een lange brug. Nu komt voor ons het gevaarlijkste. De costuums, dc douane. Daar staan we met onze vijf tien kisten. Gelukkig dat we de heren van het reisagentschap bij ons hebben. Er worden heel wat moeilijkheden ge maakt. We moeten de houten kisten openbreken.Die indische douane schijnt geïntrigeerd door een fontaine de bureau een klein bassin om de han den in te wassen. Ik moet vier van mijn [koffers tot op de bodem uitpakken. De [heren staan er stilzwijgend bij. Af en toe een vraag what is that? Dan ik, plichtsgetrouw: boeken, meneeer. Pya- ma's meneer. Toiletgerief, meneer. Thomas van Aquino, meneer (een boek van Thomas natuurlijk!). In een van de pakjes zaten twee blokfluiten voor een andere pater. Dat wist ik niet eens. Ze hadden het pak opengefutseld zon der dat ik het bemerkt had en vroegen me waarom ik die tweede blokfluit niet aangegeven had. Ik schrok met een bult. want ik had enkel mijn eigen blokfluit aangegeven Veronderstel dat ze die nu ook eens vonden. En die heren keken al zo sip. Ze dachten zeker dat ik een gevaarlijke smokkelaar was in blokfluiten. Gelukkig liep de rest zonder verdere ongelukken af. Eindelijk stonden we op vrije voeten in India. Maar van de letters op de huizen ver stonden we geen jota. Allemaal gekke krulletjes Urdu, Hindi, Mara- thi en Gujurathïschrift. Moet dat lies nog in mijn oude koker 'T VERVOLGT, •oOo ken wordt over de sport en het ganse mQet tQt de bovennatuurlijke verher moderne leven ervan doortrokken ts(fing van den geest. Zo groot was de zijn er soms wel mensen die zich afcvra- zcgen door de menSwordim gen hoe we ons te gedragen hebben te- - genover de macht die de Sport gewor den is in onze moderne wereld. Wet antwoord op deze vraag geeft Paus Pius XI in zijn wereld brief over de opvoeding «Niemand mag denken dat de christelijke opvoeding zou uitsluiten w van ctn Godmens over de stof verspreid, dat het lichaam het voertuig wordt van dei» Heiligen Geest. Dat alles komt vooral klaar uit de* sacramenten waar de uitwendige teken& in aanraking komen met het lichaam; maar waar zij juist als uitwendig t:ken. f minder waarderen, al wat het li- Jangs het |;ch'aam Gods genadeleven chaam, dat edel werktuig van de ziel. medelen aan de Ziel, zoals Monsei- vlughcid. sterkte, gezondhe id en kracht ur Cruysbergs dat heeriijk z:gt vermag te geven. De Heil,ge Kerk huldigt het lichaam Deze stelling mag niemand verwon- ajg dc tempel van den Heiligen Geest deren; want de katholieke theologie cn drager van het Goddelijk leven leert toch dat de bovennatuur de natuur 1,1 i„ 1 Het hoofd wordt gewassen in net verondersteltdat de gen.de voort De bouwt op de natuur en deze m geen Vo[m3e, geva dood Heilig Oliesel cn de Ziel gesterkt. De ziel kan inderdaad maar normaal £)e handen gewijd in het Priesterschap haar hoogste werk doen en normaal en de Ziel getekend. De mond gevuld denken en willen, als haar een gezond het Eucharistisch voedsel cn de ziel lichaam met gave krachten ten dienste gcVoed. iil Ziel en lichaam zijn zo levend één Een schrijver zegt het zeer raak als dat het menseHjk oog de Ziel weer- :ebrefcen van het een store iegelt het ,icht uitstraalt van ons in- van het andere; Zielsziek- mr,.jk ,even ten zijn storingen in het lichaam en li- chaamsziekten belemmeren de werking En daarenboven bestaat er een yijf- van de ziel. de gebod dat toch zoals ieder gebod Zijn Eminentie Kardinaal Van Roey eerst en vooral een verplichting oplegt zegt in Zijn vastenbrief van 1942 f"wel d^el9k de verzorging van ons Verre van vijandschap te hebben tegen lichaam. Ze zijn op dc eerste plaats lichamelijke opvoeding of ze te be-1 verplicht ons lichaam de nodige zorgen strijden, juicht de kerk alles toe wat.* geven en alles te verhinderen wat dia van aard is dc gezondheid, de spier- |zoro in den we= staat, kracht cn de lenigheid der ledematen. I Als we zo eens kalm over d-:ze za- vooral bij de jeugd, te ontwikkelen, op ken nadenken en dan eens onze ogen VOORWAARDE dat terzelfder tijd dedraaien van dit ideaal naar de werke- cdele gevoelens van de ziel geoefend f lijkhrid, is het dan niet jammer dat we worden. [zo ver staan van die opvatting van De H. -Kerk heeft steeds én ziel én sport. En toch is het mogelijk zo over lichaam verdedigd en beide als het wa- sport te denken en te oordelen daar het rë metlëvenvétil1 diefde verzorgd. En een vaststaand feit is dat er sporiman- «een wonder is het: de mens is eennen zijn die op die manier hun sport en twee-eenheid, ziel en lichaam die sa sport-beocfening aanpakken en opvat- menhoren. op eikaar zijn aangewezen ten. en een eenheid vormen. De filosofie Dat is de levensbeschouwing van de drukt het zelfs uit: De ziel is de vorm kerk. Vanuit dit standpunt en die le- van het lichaam. De Heilige Johannes de Evangelist zegt Het woord Gods. Gods Zoon, is mens geworden, De Zoon van God heeft onze natuur aangenomen en daar door is het geadeld: er is als een god delijke wijding over gekomen die het niet meer kan verliezen. Alleen het Christendom zegt Guardini een be roemde schrijver -heeft het gewaagd het lichaam zo in dc innerlijke diepten dier Godsnabijheid te brengen.» We moeten onze voorstelling van de verlossing herzien; we zijn nog te veel behebt met de gedachte dat dc verlos sing alleen in het geestelijke bestaat... We moeten den Goddelijken werke lijkheidszin der verlossing leren begrij pen. Verlossing heeft betrekking op den mens, op zijn werkelijkheid. Die wer kelijkheid is niets anders dan de samen stelling, Ziel en lichaam in een geheel. Door ons doopsel zijn we opgeno men in het Mystiek Lichaam van Christus, zoals de Heilige Paulus het ons leert in een van zijn brieven. W|eet ge dan niet dat uw lichamen ledematen van Christus zijn Of weet e dan niet dat uw lichaam den tempel 5 van den Heiligen Geest Die in U woont «n die ge van God ontvangt hebt Bewaar en verzorgd dan ook Uw lichaam UI u LENING tot WEDEROPBOUW TWEEDE SNEDE. Bij de 220e loting van de Lening tot Wederopbouw (tweede snede) werd een lot van 1 millioen frank toe gekend aan: obligatie 231 reeks 6800 en een lot van 500.000 fr. aan obliga tie 7 19 reeks 61 38. De andere obligaties van deze reek een zijn uit-betaalbaar tegen 1,000 fr. vensbeschouwing ziet de kerk deze wereld, ook h:t grote probleem an de opvoeding of lichaamscultuur, ook het probleem «sport». Opvoeden is de mens helpen naar zijn hoogste doel, en hem daartoe vor men. Voor ons is het hoogste doel GOD God dienen op aarde verheerlijken lof zijn. God aanschouwen in den hemel. 'Alles moet daarheen gericht staan t naar GOD!!! Aan ieder van ons nu om die zaak in werkelijkheid te brengen in ons da gelijks leven. Het komt er niet op aan te zien wat de anderen doen maar wet' wat we zelf tc doen hebben want tens zullen we rekenschap moeten geven' niet van of over wat we g-'Zien hebben, bij de anderen maar wel over wat we zelf zullen gedaan hebben. Wc moeï n aanpakken en er worden steeds meer" en meer durvers gevraagd om mede te strijden voor 'het heropvoeren van dei sport in haar dienende rol van den* gansen mens. Dan zal er werkelijk sport zijn eni ook gezonde sportbeoefenaars die jam mer genoeg tegenwoordig maar al ts\ dikwijls verloren schijnt tc zijn in onzet moderne wereld. Allen aan het werk' dus en samen de handen in mekaar PIERLALA. BEDEVAARTEN VAN HET BISDOM GENT NAAR 0. L'. VR. VAN GOURDES. LE NTE BE D EVA ART van 3 tot 11 Juni 1953 (9 da«en) over LISIEUX (nachtverblijf), LE MONT S1.MICHEl[ BORDEAUX en LOURDES bij de heenreis. Terug over PARIJS alwaar stilstand voor de H. Mis in Mont- martre en bezoek aan de stad. ARS LA SALETTE Van 15 tot 26 Juli LYON LOURDES. (12 dagen)'. Van 16 tot 25 Juli LISIEUX LE MONT St. MICHEL BORDEAUX LOURDES PARIJS (10 dagen). Van 17 tot 25 Juli rechtstreeks LOURDES en terug (9 dagen). Inlichtingen Mevr. VAN DE KERCKHOVE-CERCELET to Aalst.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1953 | | pagina 1