en omstreken MILAC Het Ille Wereldcongres van de UMEC te Wenen. Verplichte vrijheid naar links of Hebben de ouders nog iets te zeggen. Oe Achterlinie. EBBS van VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK. Burelen St. JORIS STRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 8*1,72 14» JAARGANG: 1,50 Fr. het Nr. DONDERDAG 17 OKTOBER 1957 NUMMER 84 Volgend «Recht op antwoord» ontvingen we hieromtrent van dhr. Rombaut, welke we intregaal publiceren Aalst, 7 october 1957. Parklaan, 7. RECHT VAN ANTWOORD. De Heer SANDERS Verantwoordelijke uitgever van «De Gazet van Aalst» St. Jorisstraat AALST. Geachte Heer, In «De Gazet van Aalst» van 6 october verscheen onder de titel «Verplichte vrij heid naar links of hebben de ouders nog iets te zeggen» een artikel dat zinspeelt, op i njetg mjn(}er waar is. De auteur verklaart een bijdrage van mijn hand, verschenen m fa uw da(. mijn arükel <<te Qnnozel js het weekblad «Voor Allen, Arrondissement overtuiging in de twintigste eeuw vredig naast elkaar kunnen leven. Ik zou trouwens de eerste zijn om een gelovig mens, die omwille van zijn overtuiging wordt ver volgd, te verdedigen met alle middelen en tegen iedereen. Wat verder mijn kennissen van het evan gelie en van de leer der Kerk betreft: die heb ik opgedaan tot mijn achttiende jaar aan het Koninklijk Atheneum te Aalst, -Het- is-mijn recht en mijn-pheht, de le- waar een eminent theoloog mijn algemene zers van uw blad mede te delen, dat het ontwikkeling, ook op dat gebied, aanzien- nooit in mijn bedoelingen lag, kinderen van J üjk: heeft verrijkt. Wat niet uitsluit, dat elk gelovige ouders te beïnvloeden om ze te zijn gedacht heeft, onttrekken aan een godsdienstige opvoe ding». Ik heb teveel eerbied voor de gods dienstige overtuiging van naastbes taanden LANGE VINGERS Er was eens een soldaat die... Het gebeurd wel eens meer dat soldaten straffen oplopen om voorwerpen die aan het leger behoren te ontvreemden. En meestal wanneer die soldaten terug keren van het rapport van de compagnie commandanten hun straffen aan de ande ren mededelen danwordt er wel eens gesak kerd op die commandant die zo een grote straf geeft om een voorwerp dat aan het leger toch zo weinig kost te stelen. Meestal is dan de overtredende soldaat in hun ogen het grote slachtoffer van «dat rot leger» maar nooit bedenkt men dat op der gelijke manier voorwerpen voor een geza menlijke waarde van duizenden franken verdwijnen. Dat deze sommen best aan an dere voorwerpen konden besteed worden die de soldaten in het algemeen zouden ten goede komen En de opmerking wordt dik wijls gemaakt Van een kameraad iets stelen, dat is laf, maar van 't leger, bah 't is toch van 't leger maar Het is van 't leger ja. En van waar komt het geld om het leger te onderhouden? Van de Staat, van de gewone belastingbeta ler. Een onrecht aan de gemeenschap wordt goedgepraat hoewel het elk individu in mindere of meerdere mate benadeelt. Men diefstal ten nadele van het leger, die tijd voorbij is, en dat mensen van elke van de staat, als de meest normale zaak. en tal van vrienden en bekenden van mijn partij en zal me nooit begeven aan anti godsdienstige propaganda. Evenwel meen ik het recht te hebben, niet-gelovigen erop te wijzen dat hun kin deren in de officiële school niet verplicht kunnen worden om godsdienstonderwijs te volgen, en dat geen enkele leerkracht in ge zegd onderwijs drukking mag uitoefenen op kinderen of ouders, opdat ze al dan niet een bepaalde eredienst, dan wel zedenleer zou den volgen. Ik maak dankbaar gebruik van een ant- woordrecht om de lezers van uw blad te verklaren dat, zo zij door hogergenoemd artikel de indruk mochten krijgen, dat ik zelf of andere van mijn socialistische vrienden het op het geloof gemunt hebben, om dood te doen», ik vraag mij terecht af, Aalst» van 22 september en getiteld «Gods- waarom bet dan twee kolommen fantasie- dienstonderwijs en zedenleer in de officie- rijke commentaar uitlokte. Ie scholen». I Er was een tijd, dat niet gelovigen op Ik ben van oordeel dat hogergenoemd brandstapel terechtkwamen. Ik hoop dat1 beschouwt artikel voor mij kwetsend is, daar mij een bedoeling wordt aangewreven die ik niet heb, noch als individu, noch in functie van mijn politieke en syndikale aktiviteit. Ik citeer bepaalde zinsneden van bedoeld artikel Het is allemaal te onnozel om dood te doen. Dat geschrijf over vrijheid en dwang heeft maar één doel de kinderen te onttrekken aan een godsdienstige opvoe ding. Met de meeste hoogachting, Hector ROMBAUT. Wij publiceren met genoegen het ant- socialistische pers de vrijzinnige ouders op woord van dhr. Rombaut, omdat het blijk hun rechten te wijzen; het verbaast ons geeft van zijn edele gevoelens. Dat sluit echter niet uit dat elkeen zijn gedacht heeft. Dhr. Rombaut beweert zijn artikel enkel geschreven te hebben voor de vrijzinnige ouders. In het vervolg moet hij dat duide lijker schrijven nu begint hij met de «ou ders» (en niet de vrijzinnige alleen) te wijzen op hun recht om godsdienst of ze- deleer te kiezen; daarna geeft hij een kari katurale voorstelling over de manier waar op een katoliek opgevoed kind zijn gewe ten leert vormen en stelt hij de grote voor delen in het licht van een vrijzinnige op voeding. Dit deel van zijn artikel is het voornaamste en is algemeen gesteld en geldt voor alle kinderen. Pas daarna her haalt hij nog eens het recht van de ouders om de lessen in de zedeleer te kiezen en wijst hij op het onlogische in de houding van vrijzinnige ouders om bijkomende re denen bv. hun kinderen te laten hun plech tige H. Communie te doen. Wij zouden bij gelegenheid van dhr Rom baut willen vernemen wat hij verstaat door vrijzinnige ouders. Het is een feit dat 95% van de kinderen die ingeschreven zijn in het ateneum te Aalst of in de RMS. ge doopt zijn, hun plechtige kommunie heb ben gedaan en gevormd werden. Dat zijn voor ons geen kinderen van vrijzinnige of ongelovige ouders. Dhr Rombaut heeft zeker het recht in de echter in dezelfde pers nooit één regel te lezen over de rechten van de gelovige ou ders die volgens de BSP.-leiders bij hun partij zijn aangesloten. Hun voorlichting gaat altijd in één richting. Gelovigen en niet-gelovigen zijn in de loop van de geschiedenis op de brandsta pel terecht gekomen; de gelovigen die tot dergelijke metodes hun toevlucht namen, hebben tegen de voorschriften van ons ka toliek geloof gehandeld. Laten wij daaruit geen argument halen en de indruk dat wij in 1957, indien wij de macht had den, gelijkaardige dwangmetodes zouden gebruiken. De socialisten in ons land heb ben alle redenen om op dat gebied beschei den te zijn. Het eerste slachtoffer van de tegenwoordige schoolstrijd viel te Aalst een lerares turnen. Zij werd ontzet omdat zij «onbevoegd» was; er is verteld in de stad dat zij plots bevoegd werd en opnieuw in dienst kwam, toen zij zich lid liet maken van de ACOD. Zo zijn er honderden voor beelden te geven uit de laatste maanden. Wij wensen niets meer dan met mensen van elke overtuiging vredig naast elkaar te leven op het principieel vlak zolang dat mogelijk is, in de dagelijkse strijd, die tus sen tegenstrevers niet te vermijden is, al tijd in een geest van begrip en eerbied voor een eerlijke levenshouding. Wij zullen trachten in die geest onze strijd voor te voeren en hopen dat dhr. Rombaut er in zijn partij ook moge in slagen. Neen, soldaat het is even verkeerd als een diefstal tegenover een kameraad. Het is te vens uw plicht te ijveren voor meer recht schapenheid en eerlijkheid in die zin. Sol daat door uw voorbeeld aan de anderen be vrijdt U de natie en dus onrechtstreeks U zelf van dit misverstand. U bewijst een grote dienst want waar men de eigendom niet eerbiedigt, is men op weg ook de ande re waarden te gaan miskennen en vertrap pen. oOo— Meermaals hebt U op deze plaats reeds vernomen dat er zoiets als «De Achterlinie» bestaat. Menigeen heeft zich al afgevraagd: «Wat is dat nu weer Weeral een nieu we organisatie Dat zal U wel klaar wor den als Uop deze plaats enkele weken ach ter elkaar leest wat er onder dit hoofding staat. Allereerst een woordje geschiedenis. Toen wij een drietal jaren geleden bezig waren met de organisatie van de eerste reuzewafelslag ten voordele van E. P. Bayens trof ons het volgende voorval. Wij klopte aan bij een dame die om haar mis sie-ijver bekend staat. We wilden haar be stelling wafels opnemen. Groot was onze verwondering toen zij kategoriek weigerde. En ze voegde er dadelijk de reden bij «Waarom doet ge ook niets voor die Eerw. geven Pater van st Job die Qok binnen enkele weken vertrekt Niemand bekommert zich om hem, noch de geburen, noch het kloos ter». We stonden met onze mond vol tan den Wat moesten we daarop antwoorden? Toen is dat plan van de Achterlinie gerijpt... -oqo- DE STAND DER WERKLOOSHEID Tijdens de week van 29 september tot 5 oktober werden er per dag gemiddeld 63.319 volledig en 26.740 gedeeltelijk en toevallig werklozen gecontroleerd, hetzij een totaal van 90.059 werklozen. Vergeleken met de vorige week, werd een vermindering met 1.067 volledig en een vermeerdering met 689 gedeeltelijk en toe vallig werklozen genoteerd. De vermindering van de volledige werk loosheid betreft vooral de landbouw (bie- tenrooicampagne Bij de brouwerij De Gheest te Aalst, werden 45 leden van het personeel vereremerkt voor 25, 30 en meer jaren dienst nl Sanders Angèle, De Backer V., Philips P., Bogaert L., Cobbaut G„ De Schrijver X., Van den Steen K„ Vermoesen G Van den Spiegel E.. Podevijn P., Kiekens F., Mortier G„ Sonck F., Haeck P., Ficquere C., Arijs G., De Backer R., Van de Meersche E Van Boven O.. Van de Brempt H., Haemers E., De Winne F.. Medaerts P., Van den Bossche A„ Remery J. Lemeire A Van den Bremt L., Huylebroeck I., Van den Broeck S., Van Vaerenberg L., Michels I., Schockaert F., De Smedt F., Librecht O De Decker F., De Sutter K., Melkenbeke A., Coppens K., Vinck H., Moerenhout E., De Pauw J., Jacobs J Schollaert F Vmck R. en Moerenhout J. CUché ((Het v<^_ Het 3de Congres van de UMEC (de «Union Mondiale des Enseignants Catholi- ques) werd gehouden te Wenen van 28 tot en met 31 augustus 1957. De UMEC is een wereldunie, die de ka- tolieke leerkrachten van de hele wereld groepeert, met het doel op internationaal plan samen te werken bij het bestuderen van katolieke opvoedingsproblemen én van de geestelijke, culturele en professionele vorming van de leerkrachten. Uit de Bood schap van Z. H. de Paus aan het Congres vernemen wij inderdaad De onderwij zer is de ziel van de school. Ziedaar waar om de Kerk zoveel belang hecht aan de persoonlijkheid en de vorming van de on derwijzer, even veel als aan de katolieke school zelf. Want de echt katolieke mees ter is het essentiële element van de katolie ke school. Het 3de congres te Wenen, na dit van Ro me en Amsterdam, bracht ons de bemoedi gende en verheugende zekerheid dat de UMEC, alhoewel nog zeer jong, zich ont plooit tot de wereldfamilie van katolieke leerkrachten. Katolieke leerkrachten uit 57 landen zijn reeds aangesloten. De talrijke aanwezige congressisten, hun plichtbewuste vastberadenheid, het klimaat van broeder lijkheid en enthousiasme, waarin het con gres zijn verloop kende, maakten een hech te waarborg uit voor een nog intenser en ef fectiever uitbouw en actie in de nabije toe komst. Het centrale thema van het Congres was: «De rol van de leraar in het internationale leven.» De brandende actualiteit van dit probleem, de taak en de verantwoordelijk heid van het katolicisme, onderstrepen op voldoende wijze 't belang, ja zelfs de nood zakelijkheid ervan. In het perspectief van onze huidige wereldconjunctuur, voelt ieder weldenkend mens dadelijk aan, dat het be staan, het aanwezig zijn van de UMEC op het wereldtoneel, voor ons katolieken, een imperatief is. Inderdaad, nooit is de afhan kelijkheid en de coöperatie tussen de lan den zo groot geweest als nu. Alhoewel dit in de eerste plaats een politiek en econo misch probleem blijkt te zijn, is het niette min even evident, dat het hier gaat om een echt-menselijk fonomeen van een groeien de menselijke eenheid tussen de volkeren en rassen in wederzijdse eerbied en begrip. Het is dus niet alleen een anachronisme, doch eveneens een grote fout gehecht te blijven aan de geest van «Oude Landkaar ten» hoe eerbiedwaardig ze ook mogen zijn, zoals de Heer Dubois - Dumée, secretaris generaal van de Internationale Persunie het uitdrukte. Terloops weze hier opgemerkt dat wij West-Europeanen ons niet mogen bezondi gen aan «occidentalisme». Onze levensvisie moet zich verruimen en verrijken met een nieuwe dimensie internationaal. De mens en de mensheid hebben nu meer dan ooit behoefte aan broederlijkheid en solidari teit. Deze beschouwingen impliceren meteen het bepalen van de houding van de kato liek, meer speciaal van de katolieke leer kracht. Juist deze vooral moet medehelpen aan het verspreiden van de heerlijke Heils boodschap van het Evangelie, gericht tot de ganse mensheid in tijd en ruimte. Wij ka tolieken moeten «katoliek» denken en «ka toliek» zijn. Broederlijkheid onder de men sen berust op het vaderschap van God. Het volstaat niet te streven naar een vage men selijke solidariteit, maar wel naar een echte christelijke naastenliefde. De kwekelingen die ons toevertrouwd zijn worden volwassenen, ze zullen eens ge roepen worden om te stemmen, om onder de wapens te dienen, om op de een of ande re manier deel te nemen aan het econo misch en sociaal leven van hun land, kort om om zich te kwijten van hun plichten als staatsburger. Wat een heilige plicht van ci visme, wat een zware verantwoordelijk- j heid voor de leerkracht die een zo grote rol j speelt in de vorming van het kind. Een vor- ming die moet afgestemd zijn op waardig heid, verantwoordelijkheid, een interna tionaal begrijpen en waarderen, op solida riteit. Dit volstaat ruimschoots om zich reken schap te geven van de vereiste hoedanig heden van de katolieke leerkracht, dit ac centueert meteen de onontbeerlijkheir van de UMEC en haar Congres te Wenen. Op basis van deze algemene beschouwin gen werden 3 studiecommissies belast met het onderzoek van volgende punten 1. De fundamentele grondslagen van de spirituele vorming van de katolieke leer kracht in het licht van internationaal be grip; 2. De culturele en professionele teken van de nationale lerarenverenigingen in weder zijdse internationale hulp; 3. Waarde en beperkingen van de natio nale syndicale organisatie op internationaal gebied. De UMEC is een organisatie geworden met «standing», immers haar internationa le relaties zijn een getuigenis van haar kre diet en haar efficiëntie. De UMEC bezit het consultatief statuut bij de UNESCO en heeft er haar vaste man datarissen. In zijn openingsrede op het Congres on derstreepte Dr. Peter, vice-president van de UMEC, het groot belang van een intense samenwerking met andere katolieke we reldorganisaties, zoals de O.I.C. (org. int. cath.) met de Pax Romana, met het Leken- apostolaat en met andere. Doch vele laïci- serende organisaties verzoeken om contact met de UMEC en wij bestuderen de basis van contactname. De UMEC stoot niemand af, tracht anderen te begrijpen en eerbie digt en waardeert alle goede wil. Opdat de katolieken zich niet willen laten overstem men in dit wereldconcert volstaat niet al leen een aanwezigheidspolitiek, maar een krachtige organisatorische uitbouw is strikt onontbeerlijk om een optimale katolieke weerbaarheid te ontwikkelen en te doen gelden. Het congres, in dit enthousiaste interna tionalisme, behield niettemin zijn flegme en kritische zin om zekere andere funda mentele katolieke opvoedingsproblemen niet stiefmoederlijk te behandelen. Men heeft er ondermeer nog gesproken over de betrekkingen Kerk, Staat, Familie. Deze verhouding mens en staat in de huidige technische collectivistische rush werd onder de loupe genomen, vooral waar het gaat om de menselijke waardigheid en persoonlijk heid. Hier eveneens moet de school zijn «Eine Reservation des Menschentums. Als nieuwverkozen voorzitter sloot ik het 3de congres van UMEC te Wenen met een dringend beroep te doen op alle congressis ten om in hun respectieve landen krachtig en hard door te werken in deze periode van pedagogisch renouveau, eigen aan onze nieuwe tijd, en aldus mede te helpen aan het opbouwen van een duurzame vrede. Aangezien oorlogen beginnen in de geesten van de mensen, moeten ook in de geesten van de mensen de verdedigingswer ken voor de vrede worden opgebouwd Dit heerlijk geslaagd Congres van de UMEC, waaraan Zijne Heüigheid de Paus Zijn apostolische zegen schonk, werd be sloten met een bedevaart naar het genade oord van Mariazell, vooruitgeschoven post van het Christendom, op 10 km. van het IJzeren Gordijn, opdat de H. Maagd, de Moeder van de christelijke leerkrachten, de UMEC zou helpen en steunen in haar strijd voor haar verheven ideaal. Met vertrouwen en geestdrift hebben wij het voorzitterschap van deze Unie aan vaard; het lijkt ons de moeite waard. Volksvert. Albert Van den Berghe. Voorzitter der UMEC. PRO PETRI SEDE De onder-afdeling Aalst neemt deel aan de eerste lustrumviering der diocesane vereniging te Gent op 27 oktober aanstaan de, met de vlag der pauselijke zoeaven van Aalst. DAGORDE Koordienst in Sint Baafskerk. Academische zitting in aanwezigheid van Z. H. Exc. Mgr. Callewaert. Feestmaal (100 fr. dienst inbegrepen). Geleid bezoek aan enkele merkwaardig heden van Gent. De deelnemers van Aalst worden ver zocht de prijs van het banket te overhan digen aan de sekretaris. Vanwege het sekretariaat, Overhammedreef, 6'. WERKKRING ST. JOB. KAPUCIJNENKLOOSTER, AALST Op woensdag, 23 oktober 1957, in de zaal St. Job, te 20 uur, opvoering door Het Reizend Volksteater van: HOBSOR EN ZIJN DOCHTERS een geestige komedie in 3 bedrijven. Er zijn nog enkele kaarten te bekomen bij de leden van de Werkkring en in het klooster, Kapucijnenlaan,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1957 | | pagina 1