en omstreken
/j
I~)e economische toestand in Bel
gie...
•Xleiwe krenielz
Vraagbnnkje
Uc fel*.
o-jp
V VJS-
azet van aalst
ABONNEMENTSPRIJS
40,fr. per 3 maand
75,fr. per 6 maand
150,fr. per jaar.
VERSCHIJNT de DONDERDAG en ZATERDAG van iedere week
BUREEL St. Jorisstraat, 25, AALST 16de JAARGANG.
Tel. 241.14 P. R. 88172.
DONDERDAG 7 JANUARI 1960 NUMMER 2
1,50 fr.
het nummer.
Tijdens de voorbije persconferentie die
j door Eerste Minister Eyskens werd gege-
j ven, verklaarde deze laatste dat België te
rug aan de drempel staat van een hoogcon
junctuur. Hij wees hierbij vooral op de
vermindering van de werkloosheid en de
aangroei van het aantal tewerkgestelden
alsook op het hernieuwd binnenkomen van
bestellingen in de meeste basisnijverheden
Wat de werkloosheid betreft, ligt hel
I aantal werklozen op dit ogenblik 10 a 15
duizend lager dan het aantal werklozen
I verleden jaar. Dit is dus ontegensprekelijk
i een vooruitgang. En deze vooruitgang is
vooral merkbaar voor de mannelijke weik-
lozen waarvan het aantal teruggelopen i?
I van 113.000 tot 97.000. Ook de gedeeltelijke
werkloosheid is sterk verminderd. Zij be
droeg verleden jaar omstreeks 65.000, go-
middeld, en thans nog slechts 45.000, niet
tegenstaande de zeer moeilijke toestand in
de koolmijnen.
tal werklozen, dan is dit heel eenvoudig te I
wijten aan het feit dat de Belgische mj-
verheid thans een periode van sterke ra
tionalisatie doormaakt.
Dit is vooral duidelijk in de koolmijnen.
De een na de andere worden deze koolmij
nen gesloten. Stilaan, alhoewel zeer traag,
verbetert de toestand op kolengebied. De
verkoop van kolen is opgevoerd, vermits
de voorraad vermindert, alhoewel de ko-
lenwinning is gestegen. Ook de producti
viteit in de koolmijnen is verhoogd. Zij
bedraagt thans gemiddeld 990 kg. tijdens
de laatste weken van december, wat nog
ver van voldoende is. Het spreekt van zelf
dat deze productiviteit der arbeiders stil
aan zal stijgen naarmate de niet renderen
de mijnen worden uitgeschakeld. Het aan
tal effectieven in de koolmijnen bedraagt
nog steeds 120.000 arbeiders, wat nog
20.000 te veel is indien men tot het plan
wil komen dat men zich heeft vooropge-
j Wat de monetaire toestand betreft; hier steld. Het spreekt vanzelf dat dit alles
I stelt men een vermindering vast van de moet tot uiting komen in de werkloos-
goud- en deviezenvoorraad van de Nali.i-I heidsstatistieken. Inderdaad, de vele af-
j nale Bank ten belope van ongeveer 5 mil- dankingen waartoe men in de kolenmijnen
I jard fiank tijdens de laatste maanden van moet overgaan moeten worden gecompen-
J dit jaar. Deze vermindering is echter niet seerd door nieuwe werkgelegenheid elders
I te wijten aan een verslechtering van de ai- in andere nijverheden. En wanneer men
gemene toestand, of aan een deficitairc niettegenstaande dat de globale werkloos
heidscijfers ziet verminderen, dan wijst
dit op een sterke toeneming van de econo-
handelsbalans, maar veeleer aan een
j hoging van het aandeel van België in hei
I internationaal monetair fonds en omwil
I van terugbetalingen die aan Duitsland
I moesten worden gedaan voor vroeger aan-
I gegane 'eningen.
I Het is een feit dat in de metaalnijver-
feid die gewoonlijk de barometer is vcor
de algemene tendenz van het land, ie be-
I stellingen weer normaal terug binnenlo-
OOSTERSE LITURGIE
IN DE KERK
DER PATERS KAPUCIJNEN
lOP ZONDAG 17 JANUARI. OM 8 UUR.
In voorbereiding op de Internationale
Bidweek ter Hereniging der Kerken zal op
zondag 17 januari in de Paterskerk van
Sint-Job om 8 u. een Oosterse Liturgie ge
vierd worden.
Verreweg de meeste kristenen die de
Oosterse liturgie door de eeuwen heen als
een heilige schat bewaard hebben, zijn nu
afgescheiden van de Heilige Katolieke
Kerk en van haar zichtbaar Opperhoofd,
de opvolger van Petrus.
Een verzoening van deze kristenen
nu meestal buiten hun schuld, onze afge
scheiden broeders met de Katolieke
Kerk, kan slechts bereikt worden, indien
van beide zijden het terrein daarvoor ge
noeg en degelijk is voorbereid door een
wederkerige, op vaste g-ondslagen rusten
de toenadering.
Daartoe is een oprecht verlangen nodig
om elkaar te kennen en te waardéren.
De bedoeling van deze Oosterse viering
is dan ook de grote massa ménsen dichter
te brengen tot de kristenen van het Oosten.
Begrip voor de schoonheid van hun diens
ten kan daartoe ontzaggelijk veel bijdra
gen.
Nergens komen het Oosten en het Wes
ten inniger met elkaar in aanraking dan
in de Heilige Liturgie. Hier wordt het be
wustzijn wakker dat zij kinderen zijn van
gemeenschappe-
mische bedrijvigheid.
Het is dus helemaal niet waar, zoals van
sommige zijden wordt verteld, dat de toe
stand er helemaal niet op verbeterd is. Wel
is het waar dat België niet zo snel herstelt één Vader en dat zij een
van de recessie als in andere landen het lijk erfdeel bezitten.
geval is. Maar zoals wij hebben gezegd is j oe biddende Kerk mag geen verdeeld-
dit sléchts schijnbaar omdat de Belgische heid kennen. Altijd en overal wanneer zij
pen en men voorziet er dan ook dat men industrie en vooral de belangrijkste ervan, ;haar handen opheft voor offer en gebed,
binnenkort tot grotere aanwervingen zal de kolennijverheid. in volle rationalisatie imoet zij de Ene, Heilige Kerk zijn, al heb-
moeten overgaan. Dit is eveneens het ge-'verkeert. Zolang deze rationalisatie aan- |1;>en Ook de klank en uitdrukking van haar
liturgie een gevarieerd menselijk karakter,
val in andere basisnijverheden en het houdt, zal de weerslag van de economische
B blijkt thans dat zelfs de textiel degelijk heropleving minder vatbaar zijn in de cij-
Ej stand houdt. fers dan wel in dé feiten, want het zijn de-
Indien dit niet onmiddellijk tot uiting jze laatste ten slotte die alleen maar tellen,
komt in een sterke verlaging van het aan j L. B.
WIJL ONS TAAL TE GEMEEN EN
TE MIN IS
De taaltoestanden in onze befaamde en
niet genoeg te prijzen Kliniek van Mijl
beek kunnen niet langer door de beugel.
Wij weten dat onze «zwartzusters» zich
werkelijk dood wroeten ten bate van onze
bevolking. Wij weten dat vele dokters er
het beste geven van hun wetenschappelijk
kunnen. Onze kliniek is niet zonder reden
tot heinde en verre bekend, ja zelfs tot in
de Hofkringen.
Welnu juist daarom hindert het ons des
te meer dat deze goede faam ontsierd wordt
door de asociale houding van een kleine
minderheid aldaar.
Met klem tekenen wij protest aan tegen
het feit dat in vermelde inrichting frans
kiljonse olievlekken ontstaan die de cultu
rele opgang van onze bevolking aanvreten.
Hoe kleinerend is het niet voor zieken en
bezoekers te moeten vaststellen dat er in
de «hogere kringen» der geneesheren een
taal wordt gesproken die ze veelal niet be
grijpen. I-Ioe belachelijk en hautain is het
niet vanwege sommige dokters zich in een
STADSJONGENSSCHOOL I
Ten tijde van de linkse regering werd
tussen de stad en het ministerie van Open-
baar Onderwijs een akkoord aangegaan. dïê"behoort "tot" de Byzan-
zolang zij haar ^elgri- .^,ocht door alle
eeuwen heen en door alle volkeren voort
zet.
We mogen vooral niet vergeten dat veel
gebruiken van de Byzantijnse Heilige Li
turgie in vroegere eeuwen ook in de La
tijnse H. Mis bestonden en hier pas later
verdwenen zijn, zoals het te zamen opdra
gen van de H. Mis van meerdere priesters
en het ontvangen van de H. Kommunie on
der beide gedaanten.
De H. Mis volgens de Oosterse Liturgie
die in de Kapucijnenkerk zal worden op
gedragen, is deze van de H. Johannes
waarbij dc nieuwe Rijkstechnische School tijnse ritus z'oals onze latijnsc Mls bfr.
ondergebracht werd in lokalen van de
Stadsjongensschool in de Nieuwbeekstraat.
hoort tot de Romeinse ritus. Die ritus
wordt «Byzantijns» genoemd, omdat hij
Het betreft hier uiteraard een vooriopi- 2jch voora, on(wikkeid heef, e„ verspreid
ge oplossing, evenwel ten koste van de Ste- in Bvzantii; he, Byzantijns patriarchaat en
deHjke Onderwijsinrichting. j de kerken die daaraan hun oorsprong te
Deze toestand kan niet langer blijven danken hebben. De hoofdstad hiervan was
aanslepen. Niet alleen werden de recreatie iKonstantinopel, het tegenwoordige Istam-
inogelijkheden van de leerlingen van de boej jn Turkije. Op eenzelfde manier heeft
gtnHcinnfïAnccuhnnl hnnorlrt Jaap Kof inelnl.
stadsjongensschool beperkt, door het instal
leren van nieuwe lokalen voor de R.T.S.,
maar op haar beurt heeft de Stadjongens-
school thans gebrek aan lokalen
Daarenboven staat de turnzaal slechts de
woensdagnamiddag ter beschikking van...
de stadsschool, zodat de cursussen voor
lichamelijke opvoeding slechts ten dele
kunnen gegeven worden.
POLITIE EN A. B. N.
De tijd van de garde-champêtre behoort
onherroepelijk tot het verleden. Afgezien
van het folkloristisch element, kan men
zich de Romeinse H. Mis verspreid in de
kerken, die onmiddellijk van fiet patriar
chaat van Rome afhingen.
Behalve de Byzantijnse ritus bestaan er
bij de Oosterse kristenen nog andere ri
tussen de Armeense, verwant met de By
zantijnse; de Koptische en Etiopische, die
ontstaan zijn in het patriarchaat van Ale-
xandrië; de Syrische, Kaldese, JVÏaroniti-
sche, Malabaarse en Malankaarse, die zich
vanuit het patriarchaat van Antiochië
vormden en de Syrische taal gebruiken.
Ofschoon deze liturgie genoemd w|,rdt
I vreemde taal te pas en te onpas uit te druk- i z'c*1 ('aiirov€r verheugen. Deze tijd, met j naar de H. Johannes Chrysostomus. wil dit
ken, om zich van de gewone man af te zon- jz'Jn talloze politionele problemen, stelt niet zeggen dat deze Kerkvader al de teks-
steeds grotere eisen aan diegene die zich ten ervan heeft samengesteld. Vele gebeden
ii* geroepen voelt om de voetstappen te druk- werden in latere eeuwen toegevoegd en
Hier, voor ons, ligt bv. het volgende ge- ,rn„ - weraen in latere eeuwen loegevoegu en
j*^_.ken van de H. Heimanded. men kan de ontwikkeling van een liturgie
Hierbij onderstreken we met voldoening het best vergelijken met de groei van een
Ituigschrift, afgeleverd aan een eenvoudige
jongen uit Bambrugge
Je soussigné D
I cert if ie que le nommé F do-
micilié a Bambrugge est atteint d'une
etc. etc.
Alost, le
Het stuk werd opgemaakt in bovenver-
Imelde kliniek, ten behoeve van een Vlaam-
fj se instelling.
Dat diegenen die voor deze «vergissing»
het feit, dat ook het Aalsters politiekorps
de laatste jaren aan prestige heeft gewon
nen. Ons dunkt niettemin dat ditzelfde
prestige nog zal stijgen, de dag dat alle
manschappen zich ten overstaan van het
publiek, in een behoorlijk Nederlands zul
len uit drukken.
In het vooruitzicht van Karnaval, wan
neer duizenden vreemdelingen in onze stad
vertoeven, mag hier wel eens de nadruk op
1 verantwoordelijk zijn, onthouden dat wij 'gelegd worden.
niet voor het plezier de grieventrommel Waar hun Brusselse kollega's reeds lof-
roeren. Maar dat ze ook weten dat er niet waardige pogingen doen om hun taal netjes
zal gerust worden vooraleer ook DEZE on- te spreken, willen we hopen dat de Ajuinen
volkse insijpeling zal zijn ingedamd niet achterwege zullen blijven.
EEN DAG VAN BETEKENIS
10 JANUARI 1960 DAG VOOR KONGO
EN RUANDA-URUNDI
Deze jaarlijkse dag krijgt van nu af een
speciale betekenis Rome en het Belgisch
Episkopaat hebben besloten, voortaan een
gedeelte van de gelden die op deze dag
«orden ingezameld te laten besteden aan
UDIEBEURZEN VOOR KONGOLE-
#JN IN BELGIE.
Id katolieken mogen zich niet laten af-
fiÉflm door politieke beschouwingen of- na
tionalistisch getinte bekoringen het won
der van de Kerk is nu eenmaal zo dat zij
méér wil helpen als de nood groter wordt.
Daarom is zij ook goddelijk. Wie de Kerk
liefheeft, heeft haar lief overal, en wil haar
ook overal zien groeien.
Op 10 januari as gaat het om de KERK
IN KONGO wat de katolieken die dag
zullen doen is van VITAAL belang voor de
Kerk in Kongo Wat de Kerk in Kongo
wordt hangt van de katolieken af «wat
gij aan de Kongolezen gedaan hebt (of zij
het nu met of tegen u opnemen) hebt gij
aan Mij gedaan
boomstam rond haar kern.
Het vieren van een Oosterse liturgie in
onze Westerse kerken kan nooit tenvolle
tot alle pracht en luister komen zoals in
het Oosten. Eerst en vooral is dit onmoge
lijk, omdat per se meerdere priesters, dia
kens en sub-diakens, ja zelfs een bisschop
verondersteld worden. In de viering in de
Kapucijnenkerk zal alles noodzakelijk
door één priester moeten gebeuren. Daarbij
komt dat in het Oosten de gelovigen een
zeer groot aandeel hebben in de liturgie.
Zij zingen afwisselend alle gezangen met
de priesters aan het altaar. Ook hier zal
noodzakelijk een beperkt zangkoor deze
taak moeten overnemen.
Tenslotte wijzen wij er op, dat het La
tijns kerkelijk wetboek uitdrukkelijk ver
oorlooft aan alle katolieken uit godsvrucht
de H. Kommunie te ontvangen in de kato
lieke H. Mis van gelijk welke ritus, dus
ook in de Byzantijnse ritus onder de ge
daante van brood en wijn.
Door het bijwonen van deze liturgie vol
doet men ook aan zijn zondagsplicht.
In twee volgende artikelen zullen we na
der iets verklaren over de taal, de litur
gie zelf, de Oosterse kerk en over de ge
waden en voorwerpen, die bij een Oosterse
viering gebruikt worden.
BIJNA 250 JAAR VOOR
KROETSJEV... BEZOCHT OOK
PI ETER DE GROTE
FRANKRIJK
Toen in 1716 het bezoek van de Tsaar
van Rusland, Pieter de Grote, aan Frank
rijk werd aangekondigd, haalde men te
Versailles de schouders op. Men kende de
man al, omdat hij vroeger nogmaals inco-
I gnito er naartoe was gekomen en men be-
greep al dadelijk dat heel dat bezoek veel
herrie en enorm veel geld zou kosten. Maar
weigeren durfde men ook niet omdat men
gesteld was op de Russische alliantjf.
Dan maar toegestaan en de verdere gebeur-
i tenissen afgewacht.
Pieter de Grote reisde over Holland
waar hij per schip was aangekomen. Hij
liet daar de Tsarin achter, Katarina, die de
meid was geweest van een dominee en
waarvan de Tsaar dacht dat ze zou mis
staan aan het weelderig hof van Lodewijk
XV. Hij reisde dan verder met zijn koets
en 57 dienaars naar Frankrijk, over Ant
werpen, Brussel en Bergen. De man had
1 trouwens allerlei eigenaardige wensen. Zo
wilde hij koetsen hebben die op vier dagen
tijd de weg tot Parijs zouden afleggen en
zich tenslotte tevreden te stellen met een
eenvoudige kar met banken.
De eerste Fransman die hij ontmoette
was de minister van... financiën, Libois
die voorzichtigheidshalve vanuit Versailles
i naar hem was toegestuurd. Die begon al
dadelijk over geld te praten. Hoeveel zou
i het onderhoud per dag kosten Het was de
1 gewoonte in Moskou om vreemde vorsten
j een bepaalde som per dag aan te bieden,
1500 Pond. Libois deed hetzelfde aanbod,
maar Pieter de Grote vond het maar kren-
j terig, begon te lawaaien en tenslotte gaf
Libois toe. De Tsaar kon vragen wat hij
wilde, als hij maar kalm bleef en rustig en
'tevreden huiswaarts keerde.
De Tsaar zelf was een veel vraat. Hij
stond elke morgen te vier uur op, ontbeet,
at weer te zeven uur en dineerde te tien
uur. Drie uur nadien at hij weer, om ten
slotte nog 's avonds een behoorlijk avond
maal naar binnen te werken. Ondertussen
dronk hij voortdurend brandewijn, bier en
wijn en at vruchten en vlees. Eenmaal zat
hij aan het banket van de koning van
Frankrijk aan en at voor tien. Onmiddel
lijk daarna ging hij naar zijn vertrekken
en eiste een nieuw maal voor zich zelf. De
kok die speciaal voor hem was meegevoerd j
moest voortdurend koken en steeds stonden
een paar borden klaar met eten.
In Brussel had men hem bier aangebo
den. Maar hij had het uitgespuwd. Hij 1
vond het te flauw. Hij wou alleen maar
sterke alkool. Daarbij komen dan nog een
boel zeer eigenaardige bevliegingen. In el
ke stad waar hij langs komt staan de over
heden klaar. Zo te Amiens bijvoorbeeld.
Maar niet zodra heeft de Tsaar de groep
met de bisschop vooraan gezien, of hij rijdt
de stad rond en laat de autoriteiten staan.
Zijn gevolg is dronken van 's morgens tot
's avonds en toert op de gekste manieren
rond. In Beauvais, gaat de Tsaar in een
gewone herberg logeren en laat het hotel
onverlet, met daarbij het banket en de mu
ziekuitvoering. Terwijl de burgemeester
met de handen in het haar zit, drinkt de
Tsaar er flink op los in de herberg en,
danst er met zigeuners.
Als hij dan eenmaal te Parijs is aange- j
land, begint hij onmiddellijk wijn te drin- j
ken, weigert tenslotte in de voor hem be-
stemde kamer te slapen en gaat in een
kleerkast de nacht doorbrengen. Daarna
weigert hij gedurende drie dagen te voor
schijn te komen al zitten de koning van
Frankrijk en de ministers op hem te wach
ten.
Het gekste kwam echter nog achterna.
De toenmalige Lodewijk XV was nog een
kind. Niettemin was men hem reeds veel
eerbied verschuldigd. Toen de Franse ko
ning hem dan een tegenbezoek bracht,
hief de Tsaar hem in de armen en zette
hem op zijn knieën, tot grote ontsteltenis
van de Franse hofdignitarissen.
Vermits dit jaar speciaal aan de
vluchtelingen zal gedacht worden, zou het
soms niet het ogenblik zijn om te denken
aan een groots opgezet feest ten voordele
van het werk, een feest waar IEDEREEN
zou aan meewerken, op touw gezet door
het Feestkomiteit We stellen andermaal
voor dit te doen in de «nieuwe Feesthalle»,
Schoolstraat b.v. een speciale foordag
niet in openlucht met medewerking van
de Aalsterse brouwerijen, al de muziek
maatschappijen en andere verenigingen.
Het is misschien de enige manier om ie
dereen iets te doen bijdragen aan het scho
ne werk; het zou tevens een massale bewe
ging in gang brengen wat noodzakelijk is
voor dergelijke aktie.
Wat er ook van was er ging een zucht
van verlichting op toen de Tsaar eindelijk
Frankrijk verliet, na er twee maand te
hebben rondgetoerd. Van daaruit ging hij
naar Spa een waterkuur volgen.
Het is te hopen dat Kroetsjev bij zijn
aanstaand bezoek het er wat beter af
brengt en tegenover generaal de Gaulle
niet dezelfde manieren aan de dag legt als
Pieter de Grote ten overstaan van Lode
wijk XV. Isy LANDERS.
ROND DE
I KERSTBOODSCHAP 1959
VAN PAUS JOHANNES XXIII
Te Bethlehem moeten alle mensen eer
plaats vinden. En zij kunnen er ook een
I plaats vinden, rond de Kribbe vanwaar de
J eerste Kerstboodschap de wereld werd in
gezonden, voor iedereen.
Kerstmis 1959 is nu weer voorbij. Een
nieuw jaar werd ingeluid. De vele Kerst
boodschappen en Kerstwensen trillen nog
na, als heeriljke woorden die aan een
droom doen denken. Een droom die ons
tweeduizend jaren terugvoert tot bij de
kribbe van Bethlehem om ons er daar be
wust van te maken dat het gaat over een
droom en dat zijn de mooiste die
verwezenlijkbaar is
Meteen is Kerstmis en al het moo's dat
dit feest elk jaar meebrengt de meest fan
tastische anticipatie die een mens zich kan
indenken eens komt de tijd dat de éne en
onverdeelde vrede mag heersen in de har
ten van de mensen en in de harten van alle
volkeren. Het voorbije Kerstfeest met zijn
wondere kracht aan genade, en tevens het
komende nieuwe jaar waarin de nieuwe
reserve aan goede wil zijn uitwerkingen
zal kennen leggen een nieuwe etappe op de
weg naar de VREDE.
Het loont de moeite zich even af te vra
gen hoe men die vrede kan bewerken. Het
gaat immers om de grootste gave van de
Hemel. En dat moet niet weinig zijn. En
tevens gaat het om datgene wat elke men
senziel wellicht het diepst nastreeft.
En als men het bij de kribbe wil gaar
leren kan het ook niemand verwonderen
dat de Paus als bron van de vrede in de
wereld aanduidt de vrede in de ziel. Wij
geloven immers spontaan niet aan de woor
den van mensen die het over «vrede» heb
ben wanneer zijzelf niet die vrede in de
ziel bezitten; hun woorden zijn ijdel, als
wind. Woorden die het mensdom niet rij
ker maken en die de loop van de geschie
denis niet wijzigen. Dan mogen het nog de
eigen woorden van de Engelen rond de
kribbe zijn. zij blijven hol, want de Enge
len waren geïnspireerd door de vrede van
de hemel die hen begeleidde en door de
hemel die hen zond.
En die inwendige vrede is ook één, on
verdeeld, de vrede van Kristus.
Maakt vrede in en met uzelf, mensen
van heel de wereld, en lanceert u vervol
gens in het grote avontuur van het leven,
want uw leven zal de geschiedenis veran
deren de Paus zei, dat geen enkele daad
of gedachte van «goede wil» verloren gaat.
Laat het volop vrede worden in uzelf, in
de kinderlijke afhankelijkheid van de Wil
van God, en van Gods Liefde; die Wil van
God en ook die Liefde, die in ieder men
senziel in vaste trekken geschreven staan
Laat het vrede worden rondom u, in de
eerbied voor de menselijke persoon. De
vrede van de landen hangt er van af, want
men kent niet die vrede omdat men men
sen behandeld heeft en nog behandelt als
machines, als zaken, als nummers.
Laat het vrede worden tussen de landen
onderling die nu nog mekaar voortdurend
bedriegen, daar waar de vrede en de ver
lossing alleen vrucht kan zijn van de
WAARHEID In plaats van de waarheid
te kamoefleren, laat haar schitteren in al
haar heerlijkheid of in al haar ellende, om
vervolgens de rechtvaardigheid te laten
heersen die de oorlogskonflikten uit de weg
zal ruimen alleen de waarheid zal ons
verlossen en bevrijden.
De^Kerk wil vooral alle KATOLIEKEN
ernstig aan het werk zien voor de vrede.
Dat zij zich vooreerst terdege de echte Vre
desboodschap eigen maken, en proberen
haar te verstaan: en dat zij er vervolgens
alles zouden naar schikken in een totale
gave en volgens de eisen van het goddelijk
Geloof.
De inspanningen zullen niet onmiddellijk
beloond worden. Moeizaam zal de vrede
bewerkt worden. Maar het mysterie van
Kerstmis geeft aan iedereen de verzeke
ring dat de «goede wil» van de mensen
nooit verloren is.