en omstreKen
Jl&i gedeelde i'
Metro's, Trams of Russen
1,50 F
De eerste Revolutie
werd in Rusland
door een Pope geleid
KLEIN LOGBOEK
Naar een
hernieuwde
Katolieke Vlaomse
Landsbond
j Rustdag in Textiel
en Bloemenhandel
Ni
euwe
Supermarkt
in het Aalsterse
Herdersemnaar op
slag gedood te Aals1:
Gazet van Aa
111 ui i numivicn
Klein logboek
Het gedeelde brood
Metro's, trams of bussen.
Een maand geluk voor een
kinderhart
18e jaargang. Nr 21
Donderdag 15 maart 1962
Schoolstraat 26, Aalst
HET NUMMER
Er is aangedrongen geweest en zolang
de «40 dagen» duren zal steeds opnieuw
worden aangedrongen op de noodzake
lijkheid van een herleving van de Vasten.
De Vastenmoet terug worden wat hij in
den 'beginne was een tijd van onthouding
Maar onthouding in de ruimste zin, die
zich niet beperkt tot he. derven van voed
sel.
Dat deze onthouding materiële vruchten
afwerpt is een 'logische gevolg. Welke
waarde zouden momentele verstervingen
hebben, indien wij, eens de Vasten voorbij,
even goed voorzien waren of nog beter
dan voorheen De Bisschoppen manen
ons niet aan tot een «VASTEN VAN SPA-
REN», maar tot een «VASTEN VAN BROE
DERLIJK DELEN» Onze offers moeten
de nood van onze naaste lenigen. Het is
het «aalmoezen geven» van vroeger, dat
met het gebed en het derven van voedsel
het begrip van de boetedoening vervolle
digt. de trilogie van de Vasten.
Het is deze oorspronkelijke betekenis die
niet mag ontaarden. Het komt er op aan.
de oorzaak niet met de gevolgen 'e ver
warren. De gift op zichzelf is van minder
belang dan de geest waarin wordt gegeven,
de geest van opoffering. Van zijn overvloed
geven, beantwoordt niet aan deze geest.
Wij moe en geven wat wij onszelf daad
werkelijk hebben ontzegd. «Voorwaar, ik
zeg Udeze arme weduwe heeft meer in de
offerkist gestort dan alle anderen. Want
allen hebben van hun overvloed geofferd,
maar zij heeft van baar armoede alles ge
geven wat zij bézat, haar hele vermogen».
(Markus 12-41)
Aldus beschouwd, wordt he duidelijk
dat de oproep van het Episcopaat voor een
«Vasten van Broederlijk delen» niet tegen
strijdig is met die herbeleving van de Vas
ten waartoe de gelovigen worden aange
maand. Is het teken -van he' delen niet het
teken van Christus De Emmaüsgangers
herkenden Christus daaraan, dat Hij het
brood met hen deelde.
Het komt er verder op aan, ons delen te
oriënteren. «Broederlijk delen» met wie
en hoe' In een ui'voerige en ruim ver
spreide documentatie maakt het voor de
Vastenaktie verantwoordelijk organisme
ons vertrouwd met de afgrijselijke ellende
van de TWEE DERDEN van de wereld. In
die voorlichtingstaak wordt het bijgestaan
door de parochiale geestelijkheid, de kloos
terorden. de katolieke organisaties en opi
niemachten. Kortom, niemand kan voortaan
nog schuil gaan achter een onbekendheid
met het probleem en zijn mogelijke oplos
singen. of de noodzakelijkheid van een ak-
tie.
Onze wereld is niet slechts verdeeld
in kontinenten, rassen, volken en staten.
Naast deze veelvuldige, dikwijls zeer sub
tiele verdeling, bes'aat er een veel grovere
en veel wezenlijkere. Onze wereld is ver
deeld in RIJKEN en ARMEN.
de rijken maken slechts één derde van
de wereldbevolking uit. maar zij beschik
ken over de drie vierden van de wereldin
komsten:
de overige twee derden, de armen,
moeten zich vergenoegen met het overblij
vende één vierde:
een kleine minderheid heeft meer te
eten dan zij kan verteren, terwijl de grote
meerderheid voortdurend aan de rand van
de hongersnood leeft-
de bewoners vande bevoorrechte lan
den leven gemiddeld DUBBEL zo lang dan
die der arme landen en in deze laatste is
de kindersterfte ZEVEN MAAL hoger:
sommige streken tellen tot 50, 60 en
zelfs 80 analphabeten;
voer 70 der landbouwers over de
hele wereld is het enige werktuig de hak
of de primilieve houtenhakenploeg, die wij
als prehistorisch beschouwen.
Ziedaar dus. in zeer korte rekken, de
balans van ons tijdperk, dat niet tegen
staande opzienbarende uitslagen op het ge
bied der wetenschap en de techniek, de
ongelijkheid tussen de volkeren niet heeft
kunnen - of willen uitschakelen. Naast
de elementaire plicht van rechtvaardigheid,
rust cn ons christenen bovendien het ge
bed der naastenliefde. Meteen is ook de
vraag opgelostmet wie delen
Blijft nu te zien hoe. Het vastenoffer
hee) tot doel overal in de wefreld de
ellende te bestrijden. Men kan die strijd
tegen de symtomen voeren (bv. wat de
honger betreft, door verdeling van levens
middelen de ziekte, door het sturen van
geneesmiddelen, enz.) ofwel tegen de oorT
zaken. Overal waar het mogelijk blijkt,
verkiest BROEDERLIJK DELEN de
laatste weg, zonder evenwel dit standpunt
tot een dogma te verheffen. D.w.z. dat tel
kens wanneer de omstandigheden het ver
eisen. een rechtstreekse hulp verleend
wordt in vorm van levensmiddelen, kle
dingsstukken, geneesmiddelen, enz. Men
denke aan de aardbevingen te Agadir. Te
heran en in Chili, aan de vluchtelingen
uit Kongo of de overstromingen in Wal
lonië en Vietnam. Maar in 't algemeen be
oogt de geleverde bijs'and een definitieve
uitschakeling van honger en ziekte. Men
probeert de mens tot betere landbouwme
thodes aan te' zetten, die hem meer en
beter voedsel zullen verschaffen. Men leert
j hem de ploeg gebruiken in plaats van de
hak en de traktor in plaats van de ploeg.
Men brengt hem de kennis van het hand
werk bij, om hem toe te laten met eigen
middelen in Zijn levensonderhoud te voor
zien. Men leidt de mensen van de nood-
gebieden op tot geneesheren en verpleeg
sters. die nie1! slechts zieken verplegen,
maar ook ziekten verhinderen door het
invoeren van een meer hygiënische levens
wijze; tot onderwijzers, die het analpha-
bétisme bestrijden, dat elke ontw.kkeling
in de weg staat.
Gaat de Kerk aldus haar zending niet
te buiten Heel zeker bestaat haar opgave
eerst en vooral in de zorg voor de ziel. 1
Nochtans moeten de eisen van de gods-
dienst en de zedenleer in concrete daden j
worden omgezet. Ik had honger en gij i
hebt Mij gespijzigd De naastenliefde I
kan niet op abstrakte wijze worden be
oefend. Het menselijk wezen bestaat uit
ziel en lichaam en zijn godsdienst en
geestelijk leven veronderstelt een minimum
van materiële welstand. Hij die gezegd
heeft De mens leeft niet van brood
alleen heef* ook het woord gesproken:
Geeft gij hun te eten en de broden
vermenigvuldigd Dit minimum te helpen
verzekeren, zoals natuurrechten en open
baring he» leren daarin bestaat het doel
van de Vastenactie. Ook voor onze tijd
geldt no steeds het harde woord van de
H. Johannes: «HIJ DIE ZEGT DAT HIJ
GOD BFMTNT DIEN HIJ NIET ZIET EN
ZIJN BROFDER NIET BEMINT DIEN HIJ
7IET. IS EEN LEUGENAAR
G. F.
I De giften voor de Vastenactie Broe-
derlijk Delen zullen ingezameld worden
'tijdens bijzondere collecten die in elke
i parochie zullen plaa:s hebben. Diegenen
I die hun gift rechtstreeks wensen te stor-
Iten, kunnen het doen op P.C. 478.11 van
Caritas-Hulpbe'oon. Brussel, met de ver
melding VASTEN 1962
Met de nieuwe eeuw de twintigste
trad meteen voor Rusland een zeer moei
lijke tijd aan. De toestand was er trou
wens behalve goed. Op de buiten dat wil
zeggen het overige deel van Rusland, leef
de het lijfeigenschap nog steeds voort
ook al was het enkele jaren vroeger of
ficieel afgeschaft en in de stad waren er
duizenden bedienden en huisbod die amper
een paar roebel per maand kregen en ver
der eten en kleedsel.
Toen kwam, in 1905, de oorlog tegen
Japan. Al dadelijk leed Rusland geweldige
nederlagen. De Russische vloot werd ver
nietigd; het Russische leger te Port-Arthur
volkomen verslagen. Over heel het land
braken rellen en oproer uit. De Tsaar was
verplicht het parlement de Doema
enkele rechten te geven, maar ver gingen
die niet. In feite bleef het autokrate sys
teem verder bestaan.
Te Peersburg het huidige Leningsraad
leefde toen een pope. een ortodokse
priester dus. die Gapone heette. De "man
was in kontakt gekomen met enkele ge
heime vakbonden van arbeiders. Officieel
waren vakbonden verboden maar in het
geheim bestonden er honderden en hon
derden verenigingen, zoals dat trouwens
steeds zowat in Rusland het geval is ge
weest. Gapone werd leider van een mach
tige vakbond en deze besloot dat duizenden
arbeiders stoetsgewijs naar het Winterpa
leis zouden gaan, de winterresidentie van
de Tsaar, om er een verzoekschrift te over
handigen.
Die dag dus, 22 januari 1905, stroomden
duizenden arbeiders en hun vrouwen en
kinderen samen. Aan het hoofd ging Ga
pone plaatsnemen, die een groot kruid
droeg. De stoet zette zich in beweging.
Het verliep rustig tot voor het Winter
paleis. Daar stonden enkele honderden ko
zakken opgesteld, die, men weet niet pre
cies op wiens bevel, plats een charge
deden met het bianxe zwaard.
Er onstond een geweldige paniek onder
de mensen. Duizenden mensen vluchten
wanhopig weg, om de slagen van de ko
zakken te ontkomen. Het werd nog erger
toen de politie met mitraljeurs op de vluch
tenden begon te schieten. Honderden men
sen werden getroffen, vertrappeld, dood
geschoten.
Gapone zelf wist te ontkomen, en hij
vluchtte het land uit en ging zich te Parijs
vestigen. Allengs kreeg hij echter heim
wee naar zijn land. Daar wachtte de Tsa
ristische politie hem op. Zij stelde dooi
hun agenten, aan Gapone een pakt voor
Hij zou naar Rusland terugkeren, zijn on
dergrondse arbeid zogenaamd voortzetter
maar in werkelijkheid zijn vrienden ver
raden.
Gapone nam het voorstel aan. omdat hi;
ten koste van alles naar Rusland teruf
wou. Hij toog zogenaamd klandestien he'
land binnen, riep zijn vroegere kamera
den weer samen, belegde vergaderingen
maar maakte daarna alles aan de politie
bekend.
Een van zijn vrienden had echter Ion'
geroken. De ondergrondse beweging steldf
een onderzoek in en het verraad kwan
aan het licht. Gapone werd door zijn vroe
gere kameraden vermoord, na in een hin
derlaag te zijn gelokt.
Na zijn dood vond men trouwens ir
zijn brandkast grote bedragen aan gou'
en geld. die hij van de politie had ge
gekregen.
Isy LANDERS
Demografische ontwikkeling in
het arrondissement Aalst 1930-'60
In 1930 telde het arrondissement Aalst
221.551 inwoners. Dit aantal was in 1957
gestegen tot 251.323. Voor de hiernavolgen
de steden en gemeenten was d^ ontwikke
ling als volgt
1930 1957
Aalst 38.429 44.179
Ninove 10.85 11.882
Geraardsbergen 12.130 10.067
Erembodegem 7.638 10.219
Hofstade 3.801 4.568
Erpe 3.343 4.369
Haaltert 5.296 6.404
Lede 7.444 9.660
Herdersem 2.010 2.508
Gijzegem 1.885 2.398
Opmerkelijk is de ontvolking van de Den"
derstad Geraardsbergen.
Het toerisme in Oost-Vlaanderen.
Tijdens 1961 werd door het kommissari-
aat voor Toerisme een krediet van 1,5 mil
joen ter beschikking gesteld voor het toe
risme in Oost-Vlaanderen Hierdoor kon
de belichting van tal van historische
monumenten uitgevoerd worden, het aan
eggen van wandelpaden rond het Donk-
meer. net licht en klankspel in het kastee
van Laarne enz
In de loop van 1961 kende de provincii
een toeristische belangstelling van uit En
geland. Duitsland, Italië, Spanje, Zweden
Argentinië. Chili. Brazilië. Colombia, Peri
en Urugay.
Eerlang verschijnt een nieuwe toeris
tische folder over de provincie Oost-Vlaan
deren.
Aktiekomïté Brussel en de taal
grens Aalst.
Vrijdag 23 maart, te 20 uur, richt het
plaat- lijk Aktiekomité Brussel en de taal
grens een protestbetoging in tot behoud
van het Vlaamse karakter van de BrusselM:
randgemeenten. Deze vergadering gaat
door in de zaal Madelon.
Leer me leven.
Een tweede uitgave op 10.000 exempla
ren van «Leer me leven», het merkwaardig
boekje van Mevrouw Griet Van den Broeck-
De Somer over de voorlichting van onze
kinderen, werd in enkele maanden uitver
kocht. Een nieuwe herdruk wordt dan ook
voorzien.
In verschillende Vlaamse en Katolieke
middens werd de laatste tijd het idee van
een hernieuwde Katolieke Vlaamse Lands
bond vooropgezet.
Reeds kwam_bet tot kontakt vergaderin
gen tussen vertegenwoordigers van politie
ke, kulturele en syndikale middens.
Tijdens de kontaktvergaderingen die te
Brussel doorgingen, waarop ook jongeren
uit het Aalsterse aanwezig waren kwam
o.m. ook de toenadering ter sprake tussen
alle Vlamingen van kristelijke oriëntatie.
oOo
Dezer dagen zal in het Staatsblad een ko
ninklijk besluit verschijnen inzake het in- j
voeren van een wekelijkse rustdag in de
kleinhandel van textiel- en bloemenhandel
Met kleinhandel in textielwaren wordt in
onderhavig geval vermeldt de heren-, da-
nes- en kinderkleding, kramerswaren, me-
'.erwaren huislinnen, woningtextiel met uit
sluiting evenwel van kledingstukken naar
maat. bontartikelen, hoed en handschoen-
irtikelen, kledingstukken bestemd voor de
oeoefening van sport en ook kleine fanta-
•ieartikelen.
I De bloemenhandel heeft betrekking op
de winkels met detailverkoop van snijbloe-
j nen, gedroogde bloemen en planten.
Een belangrijke Brusselse groepering zou
naar verluidt een onderzoek cp touw gezet
hebben in verband met de toekomstmoge
lijkheden van een Supermarkt in het
Aalsterse.
Dit nieuwsoortig grootwarenhuis zou des
gevallend buiten het stadscentrum worden
aangebouwd met de nodige parkeerterrei
nen naar het voorbeeld van een gelijkaar
dig crm^Lx :n de Brusselse agglomeratie
opgericht.
oOo
GEVLUCHTE CHAUFFEUR LATER
AANGEGHOUDEN
Jan Baptist Michiels. wonende Kouter-
baan 66, Herdersem, had samen met zijn
echtgenote een bezoek gebracht aan vrien
den in de Botermelks raat. Omstreeks
23.15 uur begaven ze zich huiswaarts, doch
nauwelijks hadden ze enkele stappen ge
daan of er kwam een auto opdagen die de
man met volle geweld aanreed en tegen
de rijweg slingerde. De vrouw kon zich op
het nionortje in veiligheid s'ellen doch
was natuurlijk zeer geschokt door deze ge
beurtenis. Michiels bleef badend in zijn
bloed liggen en een bijgeroepen geneesheer
kon enkel nog de dood vaststellen te wij-%
.en aan een schedelbreuk. Het stoffelijk
overschot werd naar het dodenhuisje van
het stedelijk hospitaal overgebracht.
De bestuurder van de wagen reed verder
zonder zich te la'en kennen. Er volgde ech
ter onmiddellijk een uitgebreid onderzoek
van de politie en rijkswacht en enkele uren
later kon de dader gearresteerd worden.
Hét be rof Frans Kieckens, wonende Vale
rius De Saedeleerstraat te Aalst.
Het volstaat in het centrum van onze
gfrote steden naar een parkeerplaats te
zoeken voor zijn wagen, ofwel een ritje te
maken doorheen de hoofdstraten, om zich
al dadelijk een beeld te maken van de ver-
keersopstroppingen welke zich daar voor
doen.
Er rijden thans in België ongeveer een
miljoen wagens. Als we de statistiekers
mogen geloven af en toe mogen we dat
wel dan zou ons wagenpark tegen 1970
op zijn minst verdubbelen. Welke herrie
daaruit in onze hoofdsteden zal ontstaan,
hoeft geen betoog.
Berekeningen hebben ondertussen uitge
wezen dat wie zich met zijn wagen op straat
begevend, minstens achtmaal zoveel ruimte
nodig heeft als wie plaats neemt in een
bus of in een tram. Het lijkt er dan ook
naar dat we eenmaal tot drastische midde
len zullen moeten komen, namelijk onze
auto aan de rand van de grootstad laten
en verder, naar het centrum toe, reizen te
voet of met een gemeenschappelijk vervoer
middel.
De tram lijkt ondertussen al volledig uit
gesloten. Niet alleen zijn het logge gevaar
ten, maar zij vereisen tramsporen, v
plaats, hinderen het verkeer en de exploi
tatie ervan wordt minder en minder ren
dabel. De bus schijnt dus wel een meer
aangewezen voertuig, maar ook daar doen
zich al moeilijkheden voor. Bussen nemen
in de kleinere smalle straten van de stads
centra een enorme ruimte voor hun reke
ning. En ondertussen groeien de moeilijk
heden steeds maar aan
De minister van verkeerswezen heeft dan
ondertussen een commissie aangesteld die
belast is met het onderzoek van de moge
lijkheden tot oplossing van de verkeers
problemen in de drie grootsteden van het
land Brussel Antwerpen en Luik.
Een ideale oplossing zou daarbij het aan
leggen van een metro zijn. Deze onder
grondse lijnen vervoeren een enorm percen
tage aan reizigers, nemen geen plaats in.
zijn zeer snel en talrijk. Maar ze kosten
enorm veel en in onze steden praktisch niet
te verwezenlijken. Inderdaad, bij ons zou
omwille van de bodemgesteldheid, moeten
worden gegraven met openlegging der stra
ten en onteigening' van ontelbare gebouwen
De aanleg van een tiental kilometer metro
zou dus miljarden kosten en de hele boel
gedurende twee jaar minstens nog verer
geren.
een luchtmetro aan te leggen. Onestetisch.
duur en onpraktisch, was. het antwoord van
de deskundigen.
Nu schijnt ondertussen een nieuw plan
gerezen te zijn. Namelijk dat van een me
tro, op zeer grote diepte, veertig meter
minimum. Dit zou als voordeel hebben dat
het kan worden gegraven zonder openbre
ken van straten of afbreken van huizen.
De wagentjes zouden automatisch rijden,
zoals een lift. stilstaan bij het minste on
raad of op verzoek van de reiziger. De sta
tions zouden door liften worden bediend.
In plaats van lange stellen zou er 'n groot
aantal wagentjes komen van elk slechts een
twintigtal personen die elkaar zeer snel
zouden opvolgen elke minuut, of zelfs el
ke halve minuut. Kosten van het plan on
geveer 2 miljard voor zeventien kilometer
lijn, wat nog niet overdreven is. Afwach
ten dus of we eenmaal onder de grond krui
pen als in Londen of Parijs.
S. MOUND
Kinderhoofdjes een nieuwe lente en een geluid in de Amerikaanse schilderkunst.