en omstreken Zalig Kerstfeest De Zin van Kerstmis de |ucht Kerstmis... in de stad en land De Kribbe van Bethlehem in de eerste eeuwen -r- ts BW 00k„. Klein zusje heeft vannacht gedroomd... m y Gazet van Aalst 18e JAARGANG Nr. 08 Zaterdag 22 december 1962 SCHOOLSTRAAT, 26 AALST 2 F HET NUMMER MET BIJVOEGSEL Adventsnaehten wanneer het zaad droomt vail 'n ri.ilce oogst Blanke aarde die in haar schoot de vrucht draagt van n nieuwe hoop u nnoieuw een herleven van dat oud-testamentiseh heimwee naar verSsin*fSr tietdeantwoerd van God aan de hutpbehoevende mensheid. Zoals de meesten echter 2000 jaar geleden de Messtas niet hebber'aanvaard omdat hun verwachting ontspoord was in een verlangen naar een aardse komng. zo is het voor ons ook best mogelijk dat wij het liefde-antwoord van Ker-tdag niet verstaan indien wij alleen afgestemd zijn op aardse golflengte. Kerstmis mag niet ontaarden tot een zinloze étalageweek van zoete herders- beeldjes maar moet een beleven zijn van het God-met-ons het verlangen naar- en aanvaarden van de levende Christus die tot ons komt als Gods hefde- antwoord op onze verzuchtingen. Niet alleen naar een stenen beeldje of krib ver langen we, niet alleen naar de foto van een goede vriend, maar naar die Vr.end /.elf. die ons komt helpen in onze geestel.jke miserie. Die levende Christus komt tot ons in de sacramenten (al- zovele Christusontm»- tingen die zelfde Christus leeft voor, in zijn Kerk. ais de 1 efdegemeensehap van het Godsvolk- die zelfde reddende Christus spreekt tot ons door het Concilie. Dit verdm-durend Concilie is ais een adventsnacht. waarin het zaad droomi van «n rijke oogst: meer nog, het draagt reeds in zijn schoot, de vrucht van onze meu hoop Christus' liefde voor alle mensen van goede wil F T, Op de Nederlandse luchthaven Schiphol is het reeds merkbaar dat Kerstfeest nadert Het KLM vracht bedrijf s al druk doen de met het verzenden van Kerstpakketten voor firma's en partikulieren: Ook Kerst- artikelen. voornamelijk uit Duitsland, wor den regel mat g naar het Nabije en Verre Oostgn vervoerd, terwijl zo nu en dan zelfs j een Kerstboom wordt aangetroffen Ook de vliegtuigen zelf krijgen een fees- tgli.ik accent. Van 20 tot en met 31 december zulien de passagierskabines worden ver- -ïerd met Kersttoefjes cn de lounge van d« DC-8 kr jgt een feestelijk Kerststukje met echte bloemen. Op 24, 25 en 26 december zullen diners 1 aan boord van de Vliegende Hollander af gestemd zijn op de Kerstdagen en verschijnt er natuurlijk de traditionele Kerstpudding op tafel naast andere K'erstattrakties. Op oudejaarsavond tenslotte zullen de passag ers worden getractcerd op de tra ditionele lefekej-ni,ipn sneeuwballen en oliebollen. V«L Meer dan vroeger jaren worden zowel vanwege het stadsbestuur en van de ver- schillende dekenijen initiat.even genomen om tijdens de Kerstperiode aan het stads- centrum een stemmige aanblik te geven. N et alleen in het stadscentrum overigens, maar ook op de buitenwijken werden de traditionele kerstbomen aangebracht. Het Kerstfeest en de nakende Oudejaars avondperiode brengt vanzelfsprekend een grotere drukte in het stedelijke zakenleven. Verheugend is vooral de groeiende belang stelt, ng van de gelovigen voor de midder nachtmissen in de verschillende parochies, wat wijst op een intensere belevenis van de ware betekenis van Kerstmis. SCHIKKINGEN DER MIDDERNACHT- MISSEN St. Mart nuskerk te 24 uur Plechtige Middernachtmis. St. Jozefskerk te middernacht Plech tige Kerstmis, deuren open te 23.30 uur Mis gecomponeerd door dhr Jozef D Hol lander. Parochie O. L. Vrouw Bijstand tc 24 uur Middernachtmis. Parochie H. Hart te 23.30 uur Plechtige Nachtmis ter ere van O. L. Vrouw uit dank. St. Annaparochie te 24 uur Middernacht- mis. Kerk der EE. PP. Kapucijnen te 2« uur Plechtige Middernachtmis gevolgd door twee gelezen missen. Opgeluisterd met koor en orkest. Zondag 23 december te 18.30 uur Kerst stonden in de Werfkapel. Van Engelen over sneeuwwit land En van de herders langs de heidekant. Die met hun schaapjes in de nacht Naar 't Goddelijk Kind werden gebracht Klein zusje heeft vannacht geweend En vraagt waarom de mensen Die de vrede doodgraag wensen. In oorlog met malkander gaan. Kle n zusje kan dat niet verstaan Bert vanden Broeck. Sinds verschillende]aren ontvangen ste den als Brussel. Antwerpen en Gent ten te ken van internationale verstandhouding een reusachtige denneboom u t het hoge Noor den. Versierd met blinkende bollen, veelkleuri ge lampjes en sneeuwwit engelenhaar zijn deze dennen als het zinnebeeld van de Kerstboodschap Vrgde op aarde aan de mensen van goede wille. Onder de verschillende fest viteiten die in ons land ter gelegenheid van Kerstmis op touw worden gezet, kan vermeld worden* Op de Grote Markt te Brussel, zal tot 2 januari een grote Kerstkribbe opgesteld zijn. met wassen beelden in fluwelen kle-1 ding. Te Vosselaar in de Kempen gaat op 26 en 30 december het zeer befaamde Geboor- tespel door. De beroemde zoldering van de kerk van Foy-Notre-Dame zal in de Kerstnacht ver licht zijn en Les Amis de la Fagng 7ullen hun middernachtmis opdragen n de kleine Fischbachkapel. op de Baraque Mi e-hel. op de top van de Ardennen, aan de rand van de Hoge Venen en het Hertogen- wald De berg ven Calvarie. het H Graf. Tabor en Ghetsemane hebber, reker reeds in de eerste t'jden de kristenen aangetrokken. Het is niet onwaarschijnlijk dat de H. Maagd met de godvruchtige "O"»®" „aar h-t huisje van Nararcth terugkeerde, waar de Godmens zijn weikzaam e verborgen leven leidde: wellicht gingen zij ook naar de heilige grot van Eethle- hem "far de zang der engelen ruiste en het Goddelijk K nd na de aanbidding van zijn Moeder en Sint Jozef, ook de hulde der herders en van de W .,zen u het Oosten ontving -'-L Dat de herinneringen aan de Verlosser reeds in de eerste jaren godvruchtige be zoekers en vereerders trokken, bewijst trou wens de spoed, waarmee te Jeruzalem on der keizer Hadr anus >117-138). de door Kristus' dood en begrafenis gewijde plaat sen onder puin en aarde werden bedolven om er heidense godentempels op te richten: want deze hadden geen ander doel dan de tragedie van het Kruis u t de herinneringen der levenden weg te ruimen Na de verwoesting van Jeruzalem was het de gr<->t van Bethlehem waar de vrome kris tenen het gemakkelijkst op bedevaart kon den gaan. In deze grot vonden de eerste gelovigen nog de voederbak der vreedzame dieren, die met hun adem het rillende kind hadden gekoesterd. In zijn Dialoog met Trifon (155-160) sprak de H. Justinus reeds van een wieg. die Orignes honderd jaar later na zijn be zoek aan het H. Land in de stal zou gezien hebben Te Bethlehem is de grot. waar H.j geboren werd. en de wieg waarin Hij neergelegd werd. Op het eir.de van de 4e eeuw bezocht de H Hieronymus. de grote kerkleraar, de grot van Bethlehem, waar boven de plaats in quo Verbum car factum est. de kostbare bas liek van Constantijn verrees en vereer de er met de H. Paul en vele andere asce ten de kribbe. En hij beschreef de kribbe en noemde haar een luteum praesepium. kostbaarder nog dan het goud en het zilver waarmee zij was versierd Het zou niet lang duren, of Rome, hoofd stad van het geestelijk R-jk van Kristus. kreeg een zuivere reproduktie van de grot. die door het eerste verschijnen van de Za- ligmake op aarde was gewijd, zoals S. Croce Gerusalemme van St. Helena haar Kalvarie kreeg; in dit nieuwe Bethlehem dicht b.j de gereproduceerde kribbe zou de H. Hieronymus, aan wie de Kristenheid zo veel voor de kennis der heilige boeken en der dierbaarste her nneringen der kerk te danken heeft, een waardige en vereerde rustplaats gevonden hebben Het was een kleine kapel, en misschien was het Sixtus III. die deze in de aan de Moeder Gods toegewijde bas.liek liet op richten de roemrijke Paus. die na het Concilie van Efese de voornaamste taferelen I uit de kindsheid van de Verlosser en het leven van de H. Maagd voor het volk Gods w.lde uitbeelden. Men mag terecht aannemen dat ook de Kristenheid der eerste eeuwen de goddelijke poezie der kribbe hebben verstaan, net als wij thans. Want al is het waar dat de kunstenaars uit die t jden. zich niet waagden aan een realistische uitbeelding van die episoden van de Zaligmaker .wanneer het ging om Beroemd is de kerstvoorstelling in de Griekse kapel van het Graf van Priscilla die u t de 2e eeuw zou dateren Belangrijk is ook de andere voorstelling in het Graf der Heiligen Petrus en Marcel- linus. waar de H. Maagd in s erli'k gewaad met het Goddelijk Kind is afgebeeld. De beeldende kunst had aldus in het Kerstgehsim een vruchtbaar onderwerp ge- het grootste geheim van de Menswording gaf de Kunst der eerste eeuwen zich gaarne aan symboliek over. Na de tr'omf der Kerk werden ook rea listische beelden uit Jezus' leven vrij do mein voor de kunst van die tijd. De verbeelding en legendarische verhalen boden dra de kunstenaars r jkc stof. Het primitieve type der kribbe, zoal- wij in de schilderijen der catacomben aantref fen. is een kr bbe met de Drie Koningen, en de stgr. die aan de hemel glinstert en de weg wijst naar de geboren Verlosser. De Messias rust in de eerste periode der Kristelijke Kunst n:et op stro der kribbe, maar op de schoot van de Moedermaagd. vonden voor de latere eeuwen De apocriefen boden met hun kleurige legendarische bijzonderheden voortaan aan de volkspoëzie ruimschoots stof. Langzamerhand werd de bescheidene sim pele figuur der Maagd vervangen door de Junoische vrouwenfiguur der meer gekun stelde komposities, en g.ngen de kunste naars er toe over. de aarde op het ogenblik van Kristus geboorte een blij en lachend aanschijn te geven de vreugde der engelen verbreidt zich over de zee, de wolken en de lucht en een nieuwe ster fonkelt aan de h^mel G A.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1962 | | pagina 1