P ZOEK NAAR
AASVRIUGDE
PASEN
Inderpasioor"Vergeet niet dat wij
In een forenzengebied wonen,,
TRADITIE
LENTE-
TOERISME
EERSTE
KERMIS
1
Aan allen een vreugdevol
PAASFEEST
t De Gazet van Aalst
6 Fr. het nummer
25ste jaargang Nr. 14
Zaterdag 5 april 1969
NEC SPE, NEC METU...
ONAFHANKELIJK REGIONAAL WEEKI
VOOR AALST EN OMLIGGENI
Redaktie en Beheer
Schoolstraat 26 Aalst
Tel. 241.14
««De studentenleider zei dat hij de inspraak, de kontestatie, de
besluitvorming ietwat beu was en verlangend uitkeek naar de paas
eieren die thuis onder de bottende bomen en hagen zouden liggen.»
PASEN, een periode van vreugdevoile bezinning voor de gelovigen
het geloof in de Verrijzenis; voor de niet gelovigen het geloof in
het Leven, om het met de woorden van de dichter na te zeggen
«het geloof in de lente die ons nooit zal verlaten, waar we ook blij
ven in de tijd...» Voor de kristenen een periode van drukke gods
dienstige praktijk.
Maar anno 1969 spreekt de Paasplicht in het Aalsterse nog minder
gelovigen aan. Het percentage van diegenen die hun Paasplicht ver
vullen is verminderd met 2 a 3 procent. (Het mishoren is sedert
een enquête van einde 1957 vrijwel ongewijzigd gebleven in Aalst-
stad; toen, in 1957, bedroeg dit 38 op 100 Aalstenaars. Voor de
ganse provincie 51 op 100.)
A' buitengemeenten van de dekenij is dit cijfer evenwel gunstiger
te iiggen sedert het invoeren van de zaterdagavondmis.
Da belangstelling voor de Goede Weekdiensten in de kerken ver
schilt wel wat van parochie tot parochie. Zegt ons een onderpastoor
«Veel hangt af van de aanpak van ons priesters. Van de voorberei
ding. Maar het blijft nog altijd jammer dat de arbeidersmiddens
niet alleen de Goede Weekdiensten maar ook het mishoren tijdens
het ganse jaar bij gebrek aan vrije tijd minder kansen hebben dan
de begunstigde milieus. Vergeet niet dat wij in een forenzengebied
wonen, waar duizenden 's morgens vrij vroeg naar hun werkgele
genheid moeten vertrekken en pas in de huiskring terugkeren rond
19 a 20 u.»
'asen komt dit jaar op een gunstig
ijdstip, vertelt men in een groot
warenhuis. Lonen en salarissen zijn
>as uitbetaald. Dat kun je merken
lan de verkoop, vooral in 't voor-
litzicht van Pasen.
Op «zijn Paasbest» is een traditie
lie in elk geval in de streek nog
liet helemaal uitgestorven is. Het
>est weten dat de kleermakers en
laaisters. Het is niet meer zoals
roeger omdat de konfektie een
jroter aandeel heeft genomen,
naar toch zijn de notaboekjes
ooral dan in de buitengemeenten
- goed gevuld met opdrachten.
Veet je, vertelt een naaister, dat
k vorig jaar een kliente had die
in huilbui uitbarstte omdat
k voor het Paasfeest niet meer
ilaar was met een nieuw mantel
lak. De kliente in kwestie had
lochtans een behoorlijke keuze
huis en had geen speciale mon
daine plannen. Maar het was in
laar gemeente een Aalsterse
randgemeente nog steeds een
taste traditie dat men tijdens de
loogmis met een nieuw lentepak
ion pronken...
Telkens het Pasen wordt krijg ik
het op de zenuwen, zegt onze
naaister nog. En vergeet niet, eer
lang volgen de Plechtige Kommu-
niefeesten en volgen de huwelijks
feesten in een vlugger tempo.
Teken des tijds niet alleen kleer
makers en naaisters kennen een
drukke tijd en onvermijdelijk
sedert 's mensen geheugen ook
bakkers en pasteibakkers maar
de laatste dagen ook de garagis
ten. Ergens is er een ongeschreven
wet bij autovoerders dat zij voor
Pasen en andere belangrijke
feestdagen hun wagen een ex
tra grondig nazicht moeten laten
ondergaan. Ook al staan er geen
grote reizen op het programma.
Amusementsgelegenheden en res
taurants in de streek verwachten
een «goede Pasen», ook al omdat
zij rekenen op niet bijster goede
weersomstandigheden, die hun
klienten en de jongeren van
uitstappen naar de kust zullen
weerhouden.
Het aantal gelegenheden langsheen
de Vlaams-Brabantse grens, waar
men de gastronomie deskundig be
oefent, zal met Pasen toegenomen
zijn. Want niet minder dan drie
nieuwe restaurant openen de be
kende deuren.
Aan de kust verwacht men des
niettemin een grote toeloop van
eendagstoeristen. Dat kon men
woensdag reeds merken vanaf De
Panne tot het Zoute, waar de res
taurants, de café's, de frituren en
noem maar op, hun laatste schoon
maak hebben ondergaan en de
glimmende mini-schortjes van de
dienstertjes reeds opgestapeld
liggen.
In Zuid-Oost-Vlaanderen is de Ab
dij van Geraardsbergen geopend
en op de Kluisberg gonsde het
ook deze week van drukke aktivi-
teiten in 't vooruitzicht van het
Paasweekeinde. In Overmere Donk
waar de dolce-vita naar sommigen
beweren oorverdovend wordt, zijn
een bonte schaar van dansorkest-
jes aangekondigd.
Voor de agglomeratie staat een
der eerste kermissen op het pro
gramma Op Paasmaandag, Erem-
bodegem-Brusselsesteenweg, waar
de jonge Aalstenaars destijds hun
eerste lentelief gingen zoeken.
Voor de rest leven wij nu eenmaal
in 1969 Wat betekent dat ook
uit Aalst heel wat goede lieden
een korte vakantie nemen in Zwit
serland en Spanje. Je kan, zei ons
een vriend, toch het ganse jaar
dat appartement (in Spanje) zo
maar niet laten staan...
PASEN 1969 Zelfs een
Gents studentenleider die aan
de autosnelweg lifte, zei dat
hij de «inspraak», de «kon
testatie», de «besluitvorming»
enz. enz. ietwat beu was en
verlangend uitkeek naar de
chocolade paaseieren die
thuis onder de bottende bo
men en hagen zouden liggen...
Ac.
«Verrijzenis» (schilderij Michael Wohlgemut, Nuerenberg 1434-1516)
EN het woord hing los in de winden,
vermenigvuldige zichzelf
lijk de broden en de vissen,
het lei zich overal te vinden
voor elk oor, voor elk hart.
EN het licht aan de kaars ontstoken
brak door de nevels,
door dichtgemetselde,gevels,
waarachter het hart
dat niet ontvangen wilde
toch door het licht werd bezocht.
EN het woord en het licht
brachten genezende stilte
lijk oliën gewijde handen,
van verlangens ontdaan,
verstuivend en geurend
van bovenaards gebeuren,
van troostend bewegen
eenvoudig gevouwen
in bidden tezaam.
EN het licht en de winden
en het woord en de handen
ontvouwen zich boven ons hoofd,
en het teken van wie ons beminde
zal in ons blijven branden
zo lang wij als kind'ren
ontvangen en zeggen
«Den Heer zij geloofd».
FREEK DUMARAIS.