16-jarige knaap
onder voertuig op
auto-rodeo
ml
lacing vedette
t^ilicine *St.<^ierre:
gevoelige ogen
Een uitzonderlijke
tentoonstelling
in Oud-Hospitaal
ERNSTIG GEWOND
VEILIGHEIDSMAATREGELEN
Tijdelijk
met blindheid
bedreigd
"Een Halve Eeuw Felix de Boeck,,
I
Universeel
De Gazet van Aalst
6 Fr. het nummer
25ste jaargang Nr. 15
Zaterdag 12 april 1969
NEC SPE, NEC METU...
ONAFHANKELIJK REGIONAAL WEEKBLAD
VOOR AALST EN OMLIGGENDE
Redaktie en Beheer
Schoolstraat 26 Aalst
Tel. 241.14
De autc-rodeo die op Paasmaandag in een weide
nabij het stadspark te Aalst werd gehouden,
kende een zeer grote belangstelling. Daaraan is
ongetwijfeld niet vreemd de sensationele kant
van deze sport. Jammer genoeg heeft deze ma
nifestatie een triestige afloop gekend.
De 16 jarige Edmond De Leenheer, vergezeld van zijn
grootouders, en afkomstig uit de Stationsstraat te Den-
derleeuw. is als toeschouwer inderdaad onder een voer
tuig terechtgekomen.
Hij werd onmiddellijk naar de O. L. Vrouwkliniek over
gebracht. Donderdagvoormiddag vreesde men te moeten
overgaan tot de amputatie van een been.
De inrichters van deze sportmanifestatie waren door dit
voorval ten zeerste onder de indruk.
Het luidt dat aan de voorgeschreven reglementeringen
inzake veiligheid werd voldaan. Blijft de vraag of deze
reglementeringen doeltreffend genoeg zijn.
(Info)
Ofschoon niet voor de onmiddellijke toekomst zou de
direktie van dc Generale Bankmaatschappij toch het
inzicht hebben in het begin van de zeventiger jaren een
volledig nieuw modern komplex aan te bouwen, ter ver
vanging van het huidige indrukwekkende gebouw, dat
sedert jaren een vertrouwd beeld is in de Nieuwstraat.
De nieuwe plannen zouden, vooral ten behoeve van het
talrijke personeel, rustige moderne kantoren beogen.
De zangvedette Liliane St. Pierre, wier impressario de Aal-
stenaar Milo De Coster is, wordt met tijdelijke blindheid
bedreigd Haar optreden voor de Franse TV werd afgelast.
Voordien zou de Aalsterse arts Dr. Bceykens haar reeds gewe
zen hebben op de risico's die zij liep door het scherpe licht
van de schijnwerpers tijdens de shows.
Jarenlang is kunstschilder Felix de Boeck bij het grote publiek
vrijwelen onbekende gebleven. En toch behoort hij met een
Permekesfeen Magritte, een Delvaux tot deze groep wier naam
op internationaal niveau weerklank vindt.
Het Aalsters stadsbestuur heeft samen met de Bank van
Brussel het zeer prijzenswaardig initiatief genomen vanaf
19 april a.s. tot 11 mei in het Oud-Hospitaal een retrospek-
tieve ««Een Halve Eeuw Felix de Boeck» in te richten.
Tijdens een perslunch hebben de
h. A. Van Landuyt, direkteur van
voornoemde bankinstelling, en de
h. schepen Van Hoorick deze ten
toonstelling toegelicht, waarvoor
terecht een zeer ruime belangstel
ling wordt verwacht, nadat men
reeds kon ervaren dat voor een
Valerius de Saedeleer retrospek-
tieve niet minder dan 22.000 be
zoekers werden geteld.
De h. Van Landuyt wees op de
taak van een financiële 'instelling
als een bank, die niet langer meer
een burcht mag zijn, maar een
welbegrepen eigentijdse opvatting
van het maecenaat heeft te ver
wezenlijken.
Schepen Van Hoorick sprak
terloops ook over kunstmanifesta
ties, vooral ten behoeve van de
jeugd, die voor september a.s.
worden op touw gezet te Aalst.
Over de mens en de kunstenaar
sprak oud-Aalstenaar Dr. Mark
Galle, die er aan herinnerde dat
hij voor het eerst kennis maakte
met het werk van deze grote kun
stenaar 'in de werkkamer van wij
len Herman Teirllnck, waar het
prachtige doek «Moederschap»
was opgehangen.
Namens de inrichters dankten
schepen Van Hoorick en direkteur
Van Landuyt ook de leden van het
werkkomitee, de hh. A. Blanckaert,
P. van den Abeele, I. De Vos,
L. van der Meirsch, F. Kieckens,
W. van Herreweghe en W. Schel-
faut.
De kunstminnaars kan de zeer
mooie" katalogus een prestatie
van de h. Louis van den Eede
ten zeerste worden aanbevolen.
Tijdens deze bijeenkomst werd
ook gewezen op de universele
waarde van het werk van de Mees
ter van Drogenbosch. Hij zelf,
Felix de Boeck, zat er minzaam en
pijprokend bij en liet de lof over
zich heengaan. Men weet niet goed
wat men het meest moet bewon
deren de mens of de kunstenaar...
beiden even oprecht en vol liefde
voor het leven.