MIST ROND 1900
LACHEN
IS
GEZOND
Uit de handelingen wan si A posteiken
eerste lezing
de 48 hedendaagse aalsterse kunstenaars
Colloqium over samenwerking
in de onderneming
Lijst schilderijen raif
iwijlen
Eb Ps Entiel ra#f der Linden
(1884-1972)
1890 Met een zieke op weg naar het hospitaal
1895 De stedelijke Belleman (Jaak Eemans)
1890 De Suisse van de St.-Jozefskerk (Jean Sergeant)
1900 De Aalsterse Boterwaag
1895 De Tandentrekker op de zaterdagse markt
1895 De Liedjeszanger op de zaterdagse markt
1900 De Man met de papieren Molentjes (Plek van der Meersch)
1895 De Grijzerkermis in de St.-Martinuskerk
.1895 Het Aalsters Politiekorps in groot ornaat in de Processie
1895 De Aalsterse «Champetter» als planton voor de Politiewacht
1900 De Orgelman (Dominique met Angelique)
1895 De Mosselman en de Haringboer
1895 Petrus van Aerdebrugghe (Pie Kert), visuitdrager bij Arijs.
1895 «Jaak den Ezzel» dagbladventer met «De Werkman»
1895 De Drinkebroer «Tist den Beer»
1900 Lotelingen uit Hofstade bij hun terugkeer over de St.-Anna-
brug, de «Koelemert» in «den Turk»
1890 Zwarte en gebloemde kapmantels.
1895 De Hoppekeuring om «Belleken één»
1900 Dokter Isidoor Bauwens bezocht zijn zieken
1895 Bert met de «Gekaste Erwtjes en Paardesaucis»
1900 De algemene Bedeldag te Aalst (de eerste maandag van de
maand)
1895 De zaterdagse Meimaandserenade
De kerk van het Begijnhof
De jongens van de Vaart
«Bermertigheid»
Tambour van de Aalsterse Burgerwacht
Barbier op zijn zaterdagse ronde
De Bierkruiers
Juul Patat op de Aalsterse kermisfoor
1890 De zaterdagse diligentie Mere-Erpe
Een Aalsterse min (vroedvrouw)
1890 De lantaarnaansteker
1890 Aalst kermis op de Veemarkt
1905 De Aalsterse Belleman
1895 De Aalsterse Grote Post
1896 De jongens van de Vaart als matrozen in de processie van
de Werf.
Een unieke verzameling die iedere Aalstenaar boeit: voor de oude
ren is het een herinnering aan hun jeugd, voor de jongeren een be
wijs van de geweldige evolutie in een betrekkelijke korte periode.
De Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon wil deze kostbare
documentatie afstaan aan een stadsbestuur dat er een passende
plaats voor vindt om het blijvend te tonen aan onze stadsgenoten.
V.V.A.K,
«de gazet van Aalst»
weekblad gesticht In 1848
verantw. uitgever
Gustaaf Sanders
kantoor en drukkerij
Schoolstraat 28 9300 Aalst
Tel. 053/241 14
postrekening 881.72
3 maandabonnement 100 fr,
6 maandabonnement 190 fr.
12 maandabonnement 360 fr.
op vsrzoak worden
advertentietarieven
toegezonden
Vorige vrijdag, de 17e, beleef
den we de kuituur-première in 't
Apostelken. Niet dat ze er vroe
ger aan geen kuituur hadden ge
daan. Neen, maar nu was het
echt serieus, 't Werd er stil toen
Frans VAN GEERT de geboorte
afkondigde van de splinternieu
we kunstgalerij. Hij vond het
blijkbaar heel gewoon een ten
toonstelling voor te stellen waar
aan 48 kunstenaars medewerk
ten. Piet VERMEIR niet. Die
sprak van een historisch feit in
het Land van Aalst en ik werd
trots en fier, daar aanwezig te
zijn, in dat Apostelken.
Piet VERMEIR vond het veilig
in aanwezigheid van al die ar
tiesten, te spreken over een kun
stenaar die 't bestuur van de
kunstgalerij niet heeft kunnen en
gageren. Hij had het over Breu-
gel. En staande aan de balustra
de (welk spreker stond ooit
hoger?), sprak hij over Breugels
visie op de kunst: Het wordt ge
maakt door de ene en bekeken,
bemind, bewonderd door de an
dere. Bij 't maken van kunst
staat de kunstminnaar er met
fonkelende oogjes bij, maar de
artiest, de kunstenaar ziet er
niet zo tevreden uit: De kunste
naar is een vechtjas. Hij strijd
de eindeloze strijd tegen de ma
terie en tegen zichzelf. Hoe kan
hij met deze tube verf, deze bor
stel, dit stuk steen tot uiting
brengen wat hem voor de geest
is gekomen na maanden, na jaren
denken, zoeken en twijfelen
Maar hij had het ook, met zijn
fonkelende oogjes, over de kunst
minnaar, over de geobsedeerde
en over de man van de straat
die zegt godomme, da's schoon.
En beide soorten mensen kwa
men in de tentoonstelling aan
hun trekken Ze zagen er de
schilderijen van «ouden van da
gen» die hun werk nog durfden
hangen naast dat van jongeren.
Ze zagen er het werk van kunste-
naars-met-naam die uit sympathie
eens goeiedag kwamen zeggen
met één van hun werken (al was
het niet altijd het beste uit hun
produktie). Ze zagen er het
werk van mensen van 13 a 16
jaar, die hun doek moedig naast
dat van anderen kingen. En deze
gaven niet steeds blijk van «over
moed».
Neen, ik mag me niet laten
verleiden tot een gedétailleerde
bespreking van de tentoonstelling,
hoezeer mijn vingers boven 't
schrijfmachien daar ook lust toe
voelen. Ik zou alleszins kunste
naars vergeten en denkend aan
het denkwerk en het eigenlijke
werk dat met het maken van
één «tableauken» of beeld ge
paard gaat mag ik me dat niet
permitteren. En toch kriebelt het
in mijn vingers.
Er waren doeken waar ik mij
veilig bij voelde: een stuk van
de natuur werd gekonditionneerd
naar binnen gebracht ik hoefde
niet te denken, slechts te kijken
en te genieten en mij te verba
zen over de technische mogelijk
heden en het gevoel voor schoon
heid.
Andere werken deden me den
ken aan de bedoelingen van de
maker ervan en soms mocht ik
zeggen: dat heeft hij goed ge
zien. En soms liet het een
vraagteken achter. Maar in en
kele gevallen werd het vraagte
ken wel opgelost na wat diskus
sie of een biertje. En nog ande
ren zullen met een vraagteken te
rug naar een of ander schilders
atelier verhuizen tot de tijd of
ikzelf rijp genoeg zijn om te ont
dekken wat de kunstenaar zeg
gen wou.
En dan zijn er werken en
werkjes die me naar de katalo-
gus deden grijpen. Ik wou weten
van wie die werken waren. Die
ga ik volgen, want daar zit mu
ziek in.
Spijtig, spijtig dat deze ten
toonstelling slechts gedurende
één week werd gehouden.
Om de een of andere duistere
reden werd de titel onder een
naakt «bloemen» en kreeg een
ander werk de titel «figuur»;
was er onder de verscheidene
toostjes geen enkel te bespeuren
met een ansjoviske.
Volledigheidshalve moeten wij
nog de namen vermelden van vol
gende exposanten die ontbraken
in de opsomming die wij vorige
week publiceerden Coppens, De
Backer, De Pril Viktor, De Rijbel
Arthuur, De Vree Frans, D'Hae-
se Jozef, Heeremans Karl, Van
Biesen Isidoor, Van den Dries-
sche, Van Nieuwenborgh Susan-
ne en Vinck Remi.
Staf Keymeuien
In de bioscoop gaf ik aan de
ouvreuse mijn kaartje, waaruit
bleek dat ik dokter ben, en vroeg
of zij mij wilde roepen als dat no
dig mocht zijn. Zij keek van mij
naar mijn kaartje en zei toen wei
felend «Ja, dat zal ik dan wel
doen, maar ik ben haast nooit
ziek»,
XXX
Mijn oudste dochter had een
nieuwe mantel nodig. Ik ging met
haar en haar zusje naar een wa
renhuis, waar ze er verschillende
aanpaste. Toen ze een grijze aan
trok, protesteerde haar zusje luid,
«Die vind ik niet mooi, die moet
je niet nemen». «Waarom niet
Ik vind hem wel mooi». «Dat is
dan fijn, maar als jij eruit bent
gegroeid moet ik dat afschuwe
lijke ding dragen».
In zijn strijd tegen de eindeloze
telefoongesprekken van zijn
schoolgaande dochter had hij een
wandtoestel laten aanbrengen, zo
dat het tienermeisje moest blijven
staan tijdens haar telefonades.
Maar het hielp niet, vertelde hij,
«Haar voeten waren al nét zo
sterk als haar tong».
In de Amerikaanse stad Seattle
is door verschillende oorzaken de
werkgelegenheid vrij sterk terug
gelopen. Veel inwoners vertrekken
naar elders, maar niet iedereen
heeft zijn gevoel voor humor ver
loren. Langs de autosnelweg staat
een reclamebord met boven de fir
manaam van de plaatser de woor
den «Wil de laatste persoon die
uit Seattle weggaat de lichten uit
doen?»
PRODUKTIVITEITSKOMITEE EN
HANDELSKAMER
HET Produktiviteitskomitee en de Handelskamer Gewest Aalst
organizeren maandag as. te 15 u een paritair gesprek tussen de
sociale partners, over samenwerking in de onderneming.
Inleiders ignace Lindeman v.d. Hoofdstudiedienst van het A.C.V.
en Jan de Spot, beheerder Bank van Brussel.
Verder nemen deel namens het Produktiviteitskomitee o.m. voor
zitter J. Gilbos en ondervoorzitter W. De Turck en namens de Han
delskamer voorzitter Felix Cailebaut.
Qua belangstelling, reeds een sukses, want niet minder dan 65
ingeschrevenen. Een colloqium dat op het sociaal-ekonomische vlak
voor de Denderstreek alleszins belangrijk is.
EERLANG IN DEZE KRANT EEN REPORTAGE OVER
(WAT IS IN FEITE)
ROTARY, LIONS CLUB,
ROUND TABLE
ORDE VAN DE PRINS
MARNIXRING
EEN aantal namen van exclusieve klubs die de man van de
straat vaag of soms helemaal niet bekend zijn.
Oorsprong, Doel, Hun betekenis in deze tijd Sociaal engage
ment of liefdadigheid