Yoga voor jongeren DE BENDE VAN JAN DE LICHTE Yoga Aalst start met lessen voor jongeren LOUIS PAUL BOON 4 Het is de bedoeling te komen tot twee afzonderlijke groepen, omdat die een totaal andere aan pak vergen. Enerzijds kinderen van 8 tot 12, de lagere schoolleef tijd, en anderzijds van 12 tot 15, kinderen uit het lager secundair onderwijs. Aangezien alle begin moeilijk is en er nog heel wat initiatieven uit de praktijk zelf moeten ontspruiten zullen we aanvangen met één groep, nl. van 12 tot 15. Nader hand zal de andere groep ook in geschakeld worden. Met deze hoogste leeftijdsgroep te starten, heeft zijn welbepaalde redenen. We hebben zeker niet de gemakkelijkste leeftijd gekozen om mee te beginnen! Maar wij gelo ven dat de noodzaak aan Yoga zich vooral in deze kritieke perio de doet gevoelen. Vele ouders on derschatten de moeilijkheden die hun opgroeiende kinderen te ver werken krijgen. Ze denken aan hun eigen «puberteit» en menen dat dezelfde principes nog van toepassing zijn. Maar de tijden zijn veranderd! Eveneens de aard van de problemen en de eisen die het leven aan jonge mensen stelt Dat de school, die zo graag met de woorden «opvoeding» en «per soonlijkheidsvorming» schermt, hier geen enkel resultaat bereikt, bewijst het stijgend aantal jonge ren dat zijn heil zoekt in seks, dancings, drugs enz. Niet de jonge mensen treft een verwijt, maar wel hun opvoeders. Dit wordt maar al te gauw vergeten. Dus, voor onze tweede groep (12-15 j.) stellen we ons drie doeleinden, die opge vangen worden door een integrale Yoga. LICHAMELIJK is deze periode van biezonder groot belang. De beginnende werking van bepaalde klieren veroorzaakt een overprik keling van het organisme, wat on ze jonge kinderen een hoop nutte loze schuldgevoelens en spannin gen bezorgt. In de ervaring is be wezen dat een juiste keuze van Asanas (Yogahoudingen) die spanning kan wegnemen. Boven dien stimuleren ze een harmo nische ontwikkeling en een goede hormonale werking. MENTAAL beogen we twee za ken. Enerzijds een vaak overbela- den geest ontspannen en rust brengen. Koncentratieoefeningen hebben hun weerslag op alle men tale funkties: een helder geheu gen, scherpe aandacht enz. Als de balast uit de geest is verdwe nen, kan hij pas efficient beginnen te werken! Anderzijds willen we pogen het kind tot zelfstandig denken aan te zetten. De school is nog al te dik wijls een luisterschool. Horen, zien en zwijgen! In elke les zal er daarom een korte periode naden ken (Manana) vorozien worden, waarbij de kinderen over eikaars problemen kunnen nadeken. In groepsdiskussie worden dan de resultaten besproken. Hierbij leert het kind luisteren naar anderen, de mening van zijn medemens naar waarde schatten, iets wat door de kompetitieve en individualistische instelling van de school vaak ver waarloosd wordt. Op dit punt put ten we uit praktische ervaring met groepsdiskussie-technieken. SPIRITUEEL: Zijn de twee voor gaande punten van belang, dit der de is het zeker Dit is de spil waarrond onze aanpak draait, maar het is bovendien (iet deli- kaatste en moeilijkste. Wereldbe schouwelijke en religieuze proble men kwellen vele kinderen op deze leeftijd. Vroeger waren er nog uit laatkleppen voor deze nijpende behoefte: de godsdienst, de jeugd bewegingen met hun idealen en heroische liederen. Maar nu is dat alles veeleer een chaos geworden, en het kind weet niet meer waar het zich moet aan houden. Vele van deze oprechte bedoelingen eindigen in agnosticisme of drugs. Wees niet bang dat we u w kind «zijn geloof zullen doen ver liezen». We hebben gezocht naar een zo neutraal mogelijk aanpak, die ieders overtuiging ten goede kan komen. We willen de kinde ren gevoelig maken voor de es sentie en de schoonheid van hun eigen overtuiging of godsdienst. De techniek voor dit gevoelig ma ken is Yoga. Laat hun geest ge vuld worden met positieve ge dachten. Heeft uw kind speciale proble men, vertel ze ons gerust. We zul len pogen op een diskrete manier hier rekening mee te houden, en, voor zover het mogelijk is, er eventueel op in te werken. We hopen dat u onze diensten wil aanvaarden. Bent u niet tevre den, of hebt u er nog iets aan toe te voegen, uw opbouwende kritiek is altijd welkom. We starten de eerste woensdag van september in de Sivananda Ashram, Arbeidstraat 66, van 17u45 tot 18u30. Alle jonge men sen van 12 tot 15 zijn welkom Inschrijving op de dag zelf. Prijs Gratis voor kinderen van de leden. Kinderen van niet-leden: de ouders worden verzocht een abon nement te nemen op «Licht van Sivananda». Lesgevers Nirmala, licentiate in ontwikkelingspsichologie, Yoga- lerares Y.A.A. Renoe, Yogalerares Y.A.A. VERVOLGT 47 NADRUK VERBODEN X EEN ANDERE WERELD Waar de lezer een wereld wordt Ingeleid, die niets te maken heeft met de grauwheid en triestheid van het Vlaamse landschap een kamp van bohemers. Gelijk vreemdbtoeiende en exotisch aan doende paddestoelen groeien hun tenten en barakken cp, ergens aan de rand van het met bramen door woekerde bos. Het riekt er naar rotheid en verderf. Het riekt er naar de gouden appeltjes van Sa ra, dat bohemerskind naar de dampen die uit het moeras op stijgen, naar de antikrist die zich met spoken en tovenarij bezig houdt, naar zinnelust en dood. Als wij aan de verlaten uithoek boven Oordeghem toekomen zien wij er slechts een lege plaats, waar gisteren nog het kamp der bohemers stond. Wij zien er dat rottend en geelgeworden gras, waarop hun tenten hebben ge staan. Wij zien er de geschonden bomen, en ook de kuilen waarin men inderhaast de overbodig ge bleken rommel heeft gegooid, En de motregen zabbert daar stil en troosteloos overheen. En toch, met ons verstand een weinig te gebruiken, hadden ook wij wel kunnen denken, dat de bohemers zich zouden in veiligheid gebracht hebben... dat zij liefst zeker zouden gespeeld hebben, al hoewel het onwaarschijnlijk is dat de weinig talrijke politie zich zo ver naar Oordeghem zal wagen. Trouwens, wat zouden ze daar bij de bohemers komen doen? Van wat zou men hen kunnen beschul digen? Zij waren immers op de kermis hun kunsten komen verto nen, om daar wat luttel geld voor in te zamelen? En het was toeval lig dat een hun onbekende bende een zekere Jan de Lichte uit de toren kwam verlossen en de stad kwam plunderen. Maar toch... ze ker is zeker. Neen, zij zijn inderhaast uit Oordeghem vertrokken en hebben de baan gevolgd die ergens naar Erweteghem of Maria-Oudenhove voert. Weer voert een slijkerig pad ergens een bos in. En ginder achter de bomen, op een open plek, kan men de rookslierten zien van een pas ontstoken kampvuur. Daar komen Pieter en Adriaen het kamp binnen, en stappen en kele smerige en gelapte tenten voorbij, die inderhaast scheef en schots werden opgericht. Zij wis selen enkele woorden met andere bohemers, die met stukken van planken een barak aan elkaar flan sen met resten en brokken die ze van Oordeghem hebben meege bracht, maar ook met allerlei bruikbaar materiaal dat ze hier in de omtrek reeds gegapt hebben gelijk mussen die hun nest aan het maken zijn. Alleen voor de overtalrijke buit voor de pakken flanel en lakense stof die uit Aalst werden meege bracht en zo gauw mogelijk tegen de regen moeten beschermd wor den, haasten ze zich. Maar voor de rest... Voor de rest blijven de kinderen naakt rondlopen in de regen... Een jongen en een meisje hebben Pie ter en Adriaen bemerkt en komen hen door het hoge gras tegemoet. Pieter grijpt het meisje vast en rolt haar om en om, zodat zij hoog en schetterend lacht om de kille kriebeling van het natte gras aan haar blote buik en benen. Hen achterna komen ook twee vrouwen, de wijde rokken geheven om zich aan de overzijde der open plek in het struikgewas, een rustig zitje uit te kiezen. Wij als gentle- mans, zijn een ogenblik genegen om ons terug te trekken. Maar Pieter en Adriaen stappen gewoon door en de reeds neerhurkende vrouwen beginnen met hen een praatje te slaan. «Hoe is de reis afgelopen?» vragen ze. Veel praat echter krijgen ze niet Pieter en Adriaen stappen immer door. Nu langs andere vrouwen, die morsig en met de rokken even eens geheven, een groot vuur trachten te doen oplaaien, om een zware waterketel aan de kook te krijgen. Maar hoe zij er ook bij neerhurken en de vlammen aan wakkeren, het is meer rook dan vuur. Doch laten wij hen in hun iet wat vreemde bezigheden. Het is maar omdat dit spektakel bo hemers die hun tenten aan het op slaan zijn voor ons een weinig ongewoon is, dat wij er ietwat langer bij stilstaan. Het zijn geen beschrijvingen die ge vraagt, waar de lezer. Er moet actie zijn, we moeten Jan de Lichte hebben! Pieter en Adriaen geven een der vrouwen, welke met opgebon den rokken voor het rokende kamp vuur gebukt staan een klets op de ontblote billen, en werpen een losse en achteloze groet naar de mannen onder de tent. Zij kijken uit naar het plaatsje, waar hun familieleden zich hebben gevestigd Zij vinden hen aan de verste uit hoek van de open plek, waar zij met de gauwte tussen een paar boomstammen het afdak van een zeli hebben gespannen. Het zeil hangt boven hun hoofd reeds door gezakt van de regen, die er zich tot een grote plas in verzameld heeft. En zich met een vlugge blik verzekerd hebbend, dat ze hier allen onder elkaar zijn, begint Pieter te vertellen hoe hij met nog anderen van de bende weest in breken is bij een pachter te Meu- lebeke. En hij lacht zijn schitteren de witte tanden bloot, als hij aan het uitweiden is hoe men de man en de vrouw met koorden had vastgebonden, om hen met ge weld te doen bekennen waar de poen verborgen zat. «Iemand onder ons heeft haar de blote voetzolen gekitteld met gloeiende houtspaanders, maar ik gaf haar een vuistslag in het ge laat dat mijn hand er pijn bij deed Ik vind dat zo opwindend. Ik heb daar een niet te beschrijven ple zier in met de vrouwen, die niet van ons ras zijn, mijn gewrongen vuist in het aangezicht te slaan. Ik weet niet, maar ik heb daar meer genot van, dan dat ik met hen in een bed zou liggen...» En zijn oudere zuster onder breekt hem nadat zij toch eerst heeft toegeluisterd met hei melijk plezier. Zij onderbreekt hem omdat hij toch immer dezelf de blijft, met zijn vreemde afwij kingen. «Gij zijt gelijk vader!» zegt ze «Die moest ons ook altijd aftroe ven vooraleer hij met moeder sla pen ging. Weet ge nog hoe hij me steeds met een stoel in de hoek drumde, en dan met de pikkel van de stoel mij op de kleine borsten kwam stampen? En weet ge nog hoe hij, met de hand in zijn sloef gestoken, me over het ontblote lijf sloeg en sloeg? Maar nadat zij die herinnerin gen heeft opgediept, voegt zij er toch ook aan toe, dat Jan de Lichte deze dingen niet verdragen wil. «Ge weet toch, dat hij abso luut niet wil hebben, als er wreed heden worden begaan!»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1972 | | pagina 4