Frans COPPENS Psychiatrische verpleeg- afdeling van start in O.L. Vrouwziekenhuis IN MEMORIAM Berichten voor toeristen in het buitenland 16 Sneeuw in de vlakte Op vrijdag 5 juli 1974 overleed kunstschilder Frans COPPENS in de ouderdom van 79 jaar. Vrij onverwacht kwam dit bericht deze morgen bij mij verrassend binnen, dit jaar had ik hem nog verschillende keren opgezocht, had mij zelfs nog een schilderij aange schaft en wij hadden zeer intieme gesprekken gevoerd. Frans Coppens leefde nu de laat ste jaren op een appartement te Aalst aan het park, waar hij een uitzicht had bij helder weer tot op de Bouchoutberg. Het kwam mij voor dat hij, daar eenigszins leefde als een ontheem de, als iemand, die weggerukt werd uit zijn gewoon milieu, want met aandrang en heimwee bekende hij dat het licht en dat groen hier niet hetzelfde waren als te Hekelgem, waar hij een heerlijk uitzicht had op de abdij van Affligem. Vandaar zijn hevige drang om terug te keren naar het land, dat hij om de liefde voor zijn echtge note verlaten hadhet heeft niet mogen zijn. Frans Coppens leefde verenigd, vergroeid, als het ware vormde hij een innige eenheid met het Vlaam se landschap. XXX Een schitterende handelscarriére liet hij schieten om zich volledig aan zijn taak te wijden, het door peilen van het vlaamse landschap in de vier seizoenen onder zijn verschillende aspecten. Met heel zijn persoonlijkheid is hij doorgedrongen tot de ziel en de kern van een landschap. Hij heeft er zich in gewrongen, hij maakt er zich zo door en door mede vertrouwd, dat hij menigvul dige facetten van een landschap, doordrongen van zijn persoonlijke visie en geest, weet weer te geven en te projecteren op een verras sende wijze. Zijn levenstaak is het geweest de aard en de natuur van het vlaamse landschap rond Hekelgem, Asse en van de vlaamse Ardennen on der de afwisselende facetten van de vier seizoenen te doorgronden en te doorpeilen en vast te leggen. De diepe indrukken, welke die stre ken op hem nalaten, weet hij in figuratieve taal met sterke compo sitorische inslag in de aangepaste kleurentonaliteit meesterlijk te pro jecteren op zijn doeken. Het licht onder haar verschillende aspecten heeft hem gefascineerd, de nuances van dat licht in de verschillende seizoenen en dan nog in de loop van een dag, de verschillen van dat licht in één zelfde seizoen met de glans en de afstralingen op een eenzame ap pelaar of perelaar, op een veilig verborgen hoeve, op een slinge rende veldwegel of in de diepte van een zich wijd uitstrekkend, heuvelend en golvend landschap betoveren hem zodanig, dat hij het weergeeft in een harmonisch, ryt- mische, rustige dans van kleuren en voorwerpen, die leven en ge stalte krijgen dank zij de door stralende warmte van de kleur. Het pas ontluikende nieuw leven, nog piepjong, dartelt in het lente licht, waar de bomen nog stram en doods in de pas ontvrozen grond overgoten worden door dat frisse en toch nog bescheiden eerste zonnelicht. Licht dat nu al sterker gaat stralen over de eerste bloe sems van een perelaar of van een alleenstaande appelaar en dat plotseling gestoord wordt door een hevige voorjaarsbui. Soms gaat dat licht dan verloren en sterft af in de wazigheid van een vochtige atmosfeer, waarin de oppositie tussen die twee machten in sprekende kleuren wordt weer gegeven. De geheimen van het zwoel straffe zomerlicht op de goudgele graan velden en de gehooide weiden heeft de kunstenaar meesterlijk achterhaald, vooral wanneer dat heldere verblindende licht in een tweegevecht is geraakt met drei gende sombere onweerswolken. Het getemperde rijke herfstlicht geeft zijn diepe geheimen prijs in verschillende herfstaspecten, soms nog hevig en vurig, dan lichtjes dartelend in een mistige lucht. Het winterlicht, dat speels en dar tel schemert over de dikke lagen witte sneeuw vertelt rustig en in nig zacht zijn geheimen aan de scherp toekijkende genieter. Wat een variatie het licht tovert op die maagdelijke sneeuw en op de smoltcnde sneeuw, die opnieuw bevrozen door de hevige vorst, tin telende regenboogkleuren vertoont in zijn kristallen aspect. XXX Sommigen wrijven de kunstenaar een al te ver doorgedreven acura- tesse aan, een te grote nauwgozet- hoid in zijn figuratieve expressie. Daarop luidt het antwoord met de woorden van de grote Matisse «Werkelijk zien is reeds een scheppingsdaad, die een inspan ning vraagt», en «scheppen is uiten wat men in zich draagt.» De ze rijke lichtharmonie en symfo nie, essentieel element van Cop- pens'kunst is de grond van de be rusting en de gerustheid, die zijn werken uitstralen en onbewust me dedelen aan ieder toeschouwer, die er verwonderd over staat dat hij de koortsige haast van en de angst voor het moderne leven van zich afschudt en dat hij nu uit groeit tot een stille rustige bewon deraar en opgaat in de hem gul medegedeelde rijkdom en weelde. Zijn kijk en zijn visie op het land schap is volledig persoonlijk en ge bonden aan geen enkel andere vi sie. Reel en uiterst fijn is zijn tekening, die volledig tot haar recht komt, dank zij dunne, fijne uitgestreken verflagen, die het af gebeelde landschap tot één harmo nisch geheel uitbouwen, waarin het oog van de kunstenaar dagelijks bij het aanschouwen iets nieuws ontdekt, een verborgen aspect, dat plotseling op de voorgrond treedt en dat bij hem nu momen ten van schoonheidsontroering ver wekt. Frans Coppens, die aan zovelen de schoonheid heeft leren ontdek ken, vinden en erin op gaan, die aan mensen van verschillende lan den heerlijke momenten van schoonheidsontroering heefr be zorgd, geniet nu volop van de aan schouwing van de eeuwige schoon heid in haar diepste diep en door grondt al de geheimen van die Schoonheid met zijn eigen rijke persoonlijkheid. Jan Van der Hulst. Zoals vorige jaren is de nieuwsdienst van de B.R.T. weer bereid dringende berichten, bestemd voor toeristen in het buitenland, uit te zenden, en dit zowel via de gewone zender als via de wereldom roepzender (Vriendschapsbode). Deze dienstverlening vanwege de B.R.T. is kosteloos. Wel moet het bericht uitgaan van een politiekommissaris, een kommandant van de rijkswacht, een burgemeester of een geneeskundige instelling, instan ties die moeten instaan én voor de juistheid van het bericht én voor wat betreft de hoogdringendheid. Indien er moeilijkheden zijn betreffende het doorseinen van deze berichten, kan steeds een beroep worden gedaan op de bemiddeling van de V.A.B., St Jakobsmarkt 45 - 2000 Antwerpen, telefoon 03(1)/31.76.80. OPROEP VAN HET BLOED TRANSFUSIECENTRUM AALST MOEILIJKE DAGEN VOOR DE BLOEDBEVOORRADING Het bloedtransfusiecentrum Aalst ziet met angst de komende verlof dagen te gemoet. Elk jaar doet zich hetzelfde feit voorde uit tocht van de bevolking dus ook bloedgevers naar de vakantieoor den, brengt steeds een nijpend te kort aan bloed mede. Daarom richt het zich ook tot alle bloedgevers en niet bloedgevers om voor hun vertrek nog een wei nig bloed af te staan opdat het centrum tijdens deze periode het hoofd zou kunnen bieden aan de vraag naar bloed. Op 1 juli II. startte het O.L. Vrouwziekenhuis met een psychiatrische afdeling (30 bedden). Onder leiding van Dr. Du Four en Dr. Van Orshoven worden psychi atrische patiënten behandeld. Zoals door het Ministerie van Volks gezondheid voorgeschreven zijn psychologen, ergoterapeuten en psy chiatrische verplegers aan de dienst verbonden. Op voormelde datum werd eveneens een computer in gebruik geno men. Het betreft een eenheid (40 K) die het integrale medische en administratieve gebeuren in het ziekenhuis registreert. Voorlopig be schikt men over een regeldrukker (120 Ijinen/min.) en vijf video eindstations. De programmatic is door eigen staf verzorgd. Begin 1975 zal het O.L. Vrouwziekenhuis zijn dialyse-afdeling (Dr. Lornoy) van 12 tot 19 bedden opvoeren.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1974 | | pagina 16