kroniek TE OOSTENDE Speelfilm HET EILAND VAN DE BLAUWE DOLFIJNEN zaterdag 28 september te 14u.30 Karana en Ramo zijn de kinde ren van opperchef Chowig. Het eiland waarover Chowig de scep ter zwaait wordt bedreigd door een inval van de Aleoeten. die het gemunt hebben op de rijke aan wezigheid van zeehonden. Het komt tot een vuurgevecht en Chowig wordt gedood. Kararha én Ramo zijn wezen ge worden. Door een toeval geraken beiden verdwaald en het leven der kinde ren wordt bedreigd door een ben de wilde honden. Gelukkig be schikken de kinderen over een af gerichte wilde hond... DE VROLIJKE DOKTERS.. IER ZEE zaterdag 28 september te 20u.15 Feuilleton Het schip van de vrolijke dok ters nadert Madeira. Kapitein -oltus geeft Waring en Stuart- Clark de toelating om van boord te gaan. maar drukt ze met de no dige gestrengheid op het hart tij dig terug te zijn, want het schip zal in geen geval op laatkomers wachten. Waring geniet met volle teugen van wat het eiland te bieden heeft en verliest natuurlijk de tijd uit het oog. Als hij zich terug naar het schip haast, ontmoet hij Stuart Clark, die eigenlijk van dienst had moeten zijn op de boot. Samen komen ze nog net op 'i|d om hun schip de haven te zien uitstomen... Avonturenreeks MAGIËR zaterdag 28 september te 21u.35 Een nieuwe zaterdagavondreeks Bill Bixby als Anthony Dorian In de hoofdrol. Anthony Dorian is een meester tRT- magiër, edelmoedig van inborst en die steeds bereid is om men sen uit de penarie te helpen. Een zekere vrouw Nora vraagt e hulp van Dorian. Nora dacht haar dochter dood was. Ze *0u 2iin omgekomen in een vlieg tuigongeval 'n feite zou haar kind in een meedogeloze bende zijn terecht men. ^an Dorian haar hel pen DE FAMILIE ASHTON maandag 30 september te 18u.05 Chris en Tracy krijgen van moe der Shirley een flinke bolwassing omdat ze er in de keuken een troep van gemaakt hebben. Daarom besluiten Chris en Tracy van huis weg te lopen. Shirley geeft ze de raad er eerst nog maar eens over te slapen, wat ze dan ook doen. De volgende dag echter zoekt het tweetal hun kostbaarste spul len bijeen en trekt er uit. Shirley, die het allemaal met een korreltje zout neemt, geeft ze de raad een valies met wat extra kleding mee te nemen. Ze denkt dat Chris en Tracy het blokje om zullen lopen en bij een kennis aankloppen, en dat ze gauw genoeg terug zullen zijp. Ze laten zich naar het apparte ment van Reuben brengen... TV - SERIE CENTRAAL STATION dinsdag 1 oktober te 20 u. 15 Annie Lomans vindt het huis in Amsterdam niet zo leuk. Ze antwoordt op een adverten tie en vertrekt naar Brussel om daar als au-pairmeisje in dienst te gaan bij mevrouw Dieric. Ze belooft haar moeder te schrijven De ontvangst in Brussel over treft haar stoutste verwachtingen. Ze wordt met een dure auto afgehaald van het station en naar een mooie villa aan de rand van de stad gebracht. De kinderen zijh er nog niet en Annie wordt meteen uitgenodigd om de avond door te brengen in een privé-club, geïnstalleerd In het souterrain van de villa waar de Brusselse «Grand Monde» zich komt amuseren. Op het feest ontmoet ze Marcel Dubosse die meer dan gewone aandacht aan haar besteedt. Ongemerkt strooit hij een poe der in haar glas champagne... BOEIENDE TENTOONSTELLING IN HET MUSEUM VOOR MODERNE RELIGIEUZE KUNST Wereldpremière LERAAR, LERAAR... zondag 20 september te 20 u. 40 Freddie Putman is psychisch gehandicapt. Hij is de zoon van een rijke zakenman F. Niles Put man. Freddie leeft alleen met zijn vader. De man heeft het te druk in de business en te weinig tijd om zich met zijn gehandicapte zoon bezig te houden. Hij neemt een privé leraar Hanilton Cade in dienst, die hij dik betaald om zijn jongen te vol gen en hem trachten beter te ma ken. De leraar pakt het echter ver keerd aan. Vader Putman heeft echter ook een zware klusjesman in het werk, een man waar Fred die zeer goed kan mee opschieten. Na een tijdje blijkt het dat het de zwarte klusjesman is die de jongen heeft begrepen en door zijn pedagogisch inzicht de zieke Fre- die heel wat verbetert... Feuilleton HIER IS LUCY woensdag 2 oktober te 20 u. 25 Inbraken en diefstallen zijn in Amerika dagelijkse kost geworden. Op vele plaatsen hebben de burgers zelf de hoofden bij el kaar gestoken en eigen wacht diensten opgericht. Met het stijgend aantal dief stallen in haar eigen buurt is Lucy helemaal voor het idee gewon nen. Ze organiseert in haar huis een burenvergadering waarop twee doorwinterde burgerwachtmannen een lezing houden. Oom Harry is er ook. Als hij echter thuiskomt is zijn gloednieuwe kleurentelevisie ge stolen.... JUTZRENKA OF EEN WINTER OP MALLORCA donderdag 3 oktober te 20 u. 15 Deze film geeft ons een bladzij de, een zeer mooie maar tegelij kertijd erg tragische uit het Euro pees romantisme de tijd dat de schrijfster George Sand en haar kinderen bij de Poolse toondichter Frederik Chopin woonde. Dit was in het jaar 1838 toen het koppel een verlaten kartuizer klooster te Valldemosa als woning hadden uitgekozen. In deze enorme verlaten burcht heeft het koppel af te rekenen met de vijandige houding van de bevolking, zoals de pastoor, de koster, de apotheker en de boeren verder moesten zij alle confort ont beren en was de longziekte bij Chopin reeds ver gevorderd. De hedendaagse beschaving vluchten herhaalt zich voortdurend in de geschiedenis, want wat nu het hippie volkje doet is slechts nabotsen van wat Sand en Chopin in het jaar 1838 deden. Feuilleton DE FAMILIE ASTHON vrijdag 4 oktober te 20 u. 15 Aan de vooravond van de «D Day» wordt Tony Brigga ge wond, als hij twee wandelaars uit een mijnenveld tracht te redden. Zijn nieuwe vriendin Barbara ver telt hem dat ze een tweejarig zoontje heeft, maar Tony laat zich door dit nieuws niet afschrik ken. Hij moet nog meer beslissin gen nemen Sefton Brigga en Edwin Asthon hebben besloten hun zakelijk geschil aan Tony voor te leggen en hem de beslissing te laten nemen. Een zevental jaren gelden werd de idee gelanceerd een museum voor moderne religieuze kunst op te richten. Langzaam en geleide lijk rijpte deze idee onder de Oost endse bevolking dank'Zij de stuw kracht van E.H. Jan Ghekiere, voor het ogenblik Rector der Zuster- kens der Armen 'te Oostende. Dit plan lukte volledig en weldra in het najaar '1969 werd de v.z.w. «De vrienden van de Moderne Re ligieuze Kunst» opgericht. De sta tuten verschenen in het Staatsblad 12/3/197Ö waarin onder Art. 3 van Titel I het doel wordt opgege ven «Het oprichten, in stand hou den en uitbreiden te Oostende van een centrum van tentoonstellingen tijdelijk of permanent van kunst werken van moderne religieuze kunst. Voor zover het een centrum van permanente tentoonstelling herbergt, kan het ook museum ge heten worden.» Dit jaar gedurende mijn vakan tie te Oostende maakte ik voor het eerst kennis met heu museum en zijn bezieler en conservator. Meer malen ben ik er naar toe geweest om er uren van bewondering door te brengen, die ik ook tevens toe wens aan de kunstliefhebbers van Aalst en omstreken. Dit Museum is sedert juni 1973 ondergebracht in een kapelgebouw in de St. Sebastiaanstraat in het centrum van de stad. Verschillende bekende namen zijn er vertegenwoordigd Jacob Smits (1856-1928) mot de disci pelen van Emmaus (63), Gi ^tave Van de Woesiijne (1881-1947), met zijn gekruisigde (70) en Al- bert Servaes (1887-1966) met zijn Maria Boodschap (61) zo se reen en zo mystisch en toch zo ex pressief en bovennatuurlijke rust uitstralend Prosper De Troyer (1880-1961) met z ;n meest ver heven werken als de Judaskus en de Dode Kardinaal (30). De ge niale, onstuimige, helaas lang on bekend gebleven en onder zijn waarde geschatte Alfred Ost (1884-1945) met zijn machtig «Dit is mijn lichaam (50) v/aarin zijn werkroep doortilt «Gods aan bidding is 's mensdom roeping». Victor Delhez - in de catalogus worden geen daia -vermeld - cn die ik vroeger niet kende, is voor mij een revelatie geweest, waarom ik mij verheugd heb. Hij is vooral machtig in houtsnede naast zijn drie Dodendansen (11, 12, 13) zijn mij vooral bijgebleven «De Vier Ruiters» (19). Felix De Boeck, die ieder Aal- stenaar zo goed kent door zijn Re- trospektieve in ons Oud Hospitaal, is er ook flink vertegenwoordigd en dat met enige van zijn beste en typische werken als de triptiek «De Gave van Wezen» «De Gave van Leven» De Gave van Sacra ment» (5) en -Zelfgave» (7). Romain De Saegher - ook zon der vermelding van data - is er sterk vertegenwoordigd zijn spe ciale aquarel- en gouache techniek bezit zo een bezielende, ontroe rende en medeslepende kracht dat men aesthetisch huivert voor zijn werken als Calvarie (28) Laatste Avondmaal (27) en hier is een vergelijking met Ost zijn «Dit is mijn lichaam» (50) zeer lonend en vruchtbaar voor ieders kunstzin. Het verwondert ons dat er in de catalogus geen speciaal artikel is gewijd aan M. Notebaert, die wij wel reeds kenden, maar niet zo machtig en zo sterk vermoeden als hier met zijn «Mater Universorum» (48) en zijn «Piëta» (45) die men dan best vergelijken kan met die van R. De Saegher (29). J. Ensor is er terecht vertegen woordigd met zijn Afneming van het Kruis (35) waar de kunste naar veel serener is en niet zo sar castisch als wij van hem gewend zijn. Het werk van J. Muls «Eer ste Val van de Mens» 43 is in- terressant als ontwikkeling in de schakel van de geschiedenis van het eerste ouderpaar doorheen orr- ze kunstgeschiedenis en het is be handeld op een eerlijke maar dis- screte wijze met de hoofdfiguur de slang die boven de hoofden van Adam en Eva haar gif met wijd- opengesperde mond uitspuwt. De Piëta (60) van Stefaan Po- nette alhoewel ogenschijnlijk vaag en weinig expressief gezet weet toch te ontroeren. De bekende Oostendenaar L. Spillaert is er vertegenwoordigd met zijn «Chris tus» (64) en zijn «Kerk van Gis tel» (65). Veder zijn er buiten landers uit Frankrijk, Nederland, Engeland en de Verenigde Staten, waarover wij ons voorzichtigheids halve niet durven uitspreken om dat wij niet genoeg vertrouwd zijn met hun werken. Het werk van Ma- nessier «Descente de Croix» (78) laat een vergelijking toe met de aanwezige werken van onze Vla mingen, zo ook het werk van A. Delsalle (79) «L'annonciation.» «Le Christ de Louvain» (86) van J. Roulland weet zeker te ontroe ren. De grote vreugde van mijn be zoek was voorzeker de kennisma king met Michel Ciry (1910 La Baule) die werkelijk een geniale kerel is. schilder, etser, tekenaar, componist, litterator. Het is een serene, naar binnen gekeerde per soonlijkheid, rijk aan diepe relgi- euse ideeën en gedachten. Mees terlijk wordt hij ingeleid in de ca talogus door een zeer kernachtige tekst van Francois Mauriac, die in korte bewoordingen zijn diepste wezen peilt en naar voren brengt. Vele van de geëxposeerde werken laten een vergelijking toe met die van de reeds geanalyseerde per manente tentoonstelling en laat uitschijnen dat hij traditiegetrouw toch alles persoonlijk overweegt en weergeeft met zijn eigen mees terlijke visie en machtige inter pretatie. Het contact mét zo een rijke persoonlijkheid verrijkt de toeschouwer buitengewoon en tilt hem op tot de hoogste verheven heid. Voor ieder echte kunstken ner dringt zich een bezoek aan Oostende op. J. Van der Hulst De prachtige catalogus MUSEUM VOOR MODERNE RELIGIEUZE KUNST OOSTENDE is te koop aan de prijs van 100 fr. de num mars tussen haakjes verwijzen naar die catalogus.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1974 | | pagina 11