BEUL Gazet \?an Qalst ^Moe^^^aatop?^ Kreativiteit zet Topdag glans bij meucoG. Stedelijke'Middenstandsraad 't Kruisken van Breendonk speelt Nieuwe Gazet van Aalst 13 mei 1982 PROGRESSIEF AALSTERS COLLECTIEF THEATER INFORMATIEBROCHURE THEATERMAGAZINE 16, 17, 21, 22, 23, 24 mei 1982 te 20 u. moet je lezen! Vanaf de eerste Topdag 1979, met zijn toeristengeschenk, teke naars en nieuwe fonoplaat, heeft de Stedelijke Middenstandsraad geijverd voor dat nieuw Aalsters idee: «Op dezelfde dag een mengeling van feesten, attrakties, folklore, humor, kuituur, handel en nijverheid, en zulks voor iederéén». Na de vlaaienwedstrijd van vorig jaar wordt nu een vlaaienkom gelanceerd, officieel door het Stadsbestuur erkend. Wie het ganse programma overloopt zal de 4e Topdag niet willen missen Hij kan nu al prijzen winnen met de wedstrijd «De klant is koning», en met de voortschrijdende aantrekkelijkheid van Aalst zal zelfs de koning er nog klant worden. In een volledig verkeersvrij centrum zal Aalst op zaterdag 15 mei opnieuw bruisen van vrolijkheid en levenswil. 3 Hoe Wadde Woorop En waffer zaat Wad es meh da ver iet Ja, woor kejje gè azoei allemol zaat opstroein A wei, ge kentj zaat stroein op oepene wondesMor da doe zjier zelle.ge moetj mor ne kier rèzzekes in anne vin ger gesneen hemmen en per malheir 'n greip doeng in 't zaatvat, hoe dagge noding kentj jodelen en t eigen On zjier klappen... En as 't er hier op deis plosj, in deis nieve gazet, al ne kier eh sneufken zaat in d'ien of d'ander wonde gestroeid werd, tèn 'n es da ni ver imand zjier te doeng. Tèn es dad allien mor omdat er zol gejodeld werren en omdat er zol oever geklapt werren. En ien van die zjiere plekken woor da 'k nu zjust op peis, dad es dat er al zuveil joren gien echte gazet ver Olsjt ooitgekommen es. Ja, 'k weit het, 't er zen wel gazetten woor dat er al ne kier iet oever Olsjt inkomt, mor dad es tèn van 't ien of 't ander poletieke pertie of 't es azoei mor tissen de reigels en tissen de reklam deir. Nie, 'k wil zeggen'n gazet ver Olsjt, of Groeit-Olsjt as ge da liever hoeirt, allien. Woor dat er van alles in stoot wa da er hier gebeirt. Wa dat er gebeird es of wa dat er te gebeiren stoot. Ejje 't weg En doveir es 't er ba moy toch nog attoyd eh sneufken zaat in mèn baks ken. Dad es ewad anders hein as in de kas van 't stad. Want de die zojje meigen omkieren en schidderen, mor eh krooimelken zaat 'n zol der nimmer ooitvallen zee. Zelfs nog van tissen de seintieren ni Wijje toensj op d'hoeigte blijven, awei, dad 'n es ni moeielèk: leist in 't vervolg reigelier die Nieve Gazet van Olsjt.ni mier as dadde. Aanja, op 'n slèk, ja, door werd er oeik zaat op gestroeid. Mor da vinne 'k ik mor vieselèk zee. Da werd azoei nen echte lèdder. Mor van den andere kant, op som- megste slèkken moet er toch ne kier zaat geleid werren zee. Want 'n slek werd som- tès nogal insj in den doeifpot gestoeken. Noyg proeper 'n es da ni en 't es dorom, ja, zaat op Iet dagge geren lank zodj beworen, ja da werd oeik in 't zaat gestoe ken. Stekt van toyd tot toyd ne kier eh stiksken van a zondagprei in 't zaat en kupt a op toyd a Nieve Gazet. Ge zejje 'I a zeikes en vast ni beklaogen. Kejje moeielèk Olsjters leizen of vindje dad hier allemol mor flaa zjier, ver moy ni geloten. Sloog'het tèn oever en leist 't sport of de gebroeken-eiremen-bienen. Of oever de Koensjt meh 'n groeite K. Of eh klei ka'ken, wa dagge 't lift hetj... En as ge toch da spel hier wiltj leizen en ge 'n gerokt er ni goed on ooit, awei loois- tert: leis'het ne kier looidop. Ge zetj ne kier zing dat da veil beiter goot. En a hooishaven kaan meilooisteren, dormei es a Nieve Gazet minder rap versleiten. En in 't geval dagge da wel geren ne kier leist'k hem 't ajjer al gezeid hein wa dagge moetj doeng. 'k Zeg het ajjer mor ver ajjer goed zee, want ver moy 'n moeje 't ni doeng. Want ik 'n zal hier domei, zeikes en vast, nog 't zaat op men patatten ni verdienen... Oever patatten gesproekenja woor da z'oeik nog zaat opstroein, of toch as ge niet 'n zegt dat er gien op 'n moetja, g'hejjet weg: op eh paksken frit. Gelèk as ze dor, as ge betoldj vanoyges, majonees of tartaar, of pikkels, of ajontjes, opdoeng. Mor woor hem ek da nog g'hoeird PETJEN Als Aalst op 5 mei 1979 voor het eerst uitpakt met zijn Topdag, is dat al dade lijk een schot in de roos. Zo beweren de organisatoren toch en terecht. Ondanks de gure weersomstandigheden wordt het meteen een sukses over heel de lijn. De «soete mei» laat verstek gaan, doch tienduizenden die ongehin derd door de verkeersvrije straten van de stad flaneren genieten kennelijk met volle teugen van een nieuw soort vrijheid. De auto is uit het straatbeeld geban nen, de voetganger vlindert als een vrije vogel voorbij nutteloze verkeerslich ten, overbodige zebrapaden, langsheen werkloze parkeermeters... Een droom is die dag werkelijkheid geworden. Die droom leefde al jaren in de gedachten van ene Pol De Paepe en werd plots, dankzij de intense samenwer king tussen Middenstandsraad, Verbond van Dekenijen, kulturele en andere verenigingen en verschillende stadsdiensten en met medewerking van de inwo ners van Aalst een weergaloze voltreffer «Aalst moet ontwaken uit de droom dat het alleen met karnaval tot grootse dingen in staat is zei Dolf Sedeyn die dag en dat gebeurde prompt. Uit een unieke samenwerking groeide een groots evenement, dat niet alleen kommerciële facetten vertoonde. Het werd, zoals burgemeester Louis D'Haeseleer in een van zijn toespra ken zei: «Een symbiose van handel, nijverheid, vermaak en kuituur» Dat zou ook zo blijven, met als kon- stanten o.a. de etalage- en reclame wedstrijden en de aktiviteiten van het «Autohandelsverbond Groot Aalst» kortweg AHGRA, onder de dynami sche leiding van Pierre De Poorter, die op de Houtmarkt ieder jaar met iets nieuws voor de pinnen komt De benijdenswaardige kreativiteit van AHGRA lokte de mensen steeds opnieuw naar de afgelegen Hout markt: een gratis auto-inspektie, een old timersshow en dit jaar een ten toonstelling van tweedehandswagens met een demonstratie van hoe men van twee oude auto's één «nieuwe» kan maken Bij de evaluatie van de eerste Topdag had men vooral bewondering voor de stunt die het Aalsters politiekorps had verricht door het verkeersvrij houden van de stad voor het publiek pro bleemloos te laten verlopen. Men was het er ook over eens dat die Topdag een promotie zonder voor gaande betekende voor het Aalsters winkelhart. Negatieve geluiden hoorde men alleen van de dekenij Moorselbaan, die aan de Topdag met de beste wil van de wereld geen goeie herinnering kon vastknopen en meteen ook definitief afhaakte Van de Rechteroever kwamen ook in 1980 opnieuw klachten. Terecht ove rigens. Want op 10 mei, precies veer tig jaar na het uitbreken van W.O. II, was de Sint-Annabrug weliswaar niet opgeblazen, wel omhooggehaald, zodat de kontakten met het stadscen trum maandenlang óók met de Top dag via de voetgangersbrug of langs grote omwegen gebeurden Na deze bijzonder ongelukkige ervaring zou ook de dekenij Hoveniersstraat- Molendries-Varkensmarkt het een jaartje laten afweten. Begrijpelijk, doch dit jaar zijn ze gelukkig opnieuw paraat. Op 10 mei 1980 was ook het zonnetje van de partij, wat dan ruim een jaar later, op 16 mei, weer slechts gedeel telijk het geval was. Toch kon op die dag worden vastge steld dat de Topdag definitief was ingeburgerd. Met Karnaval en Jaar beurs vormt hij de Topdrie van het Aalsters jaarprogramma, een dag waar verwachtingsvol wordt naar uit gekeken... Het wordt weer feestelijk kuieren en zich onderdompelen in de hartverwar mende atmosfeer die dan heerst in het warme winkelhart van Aalst, zoals ons winkelcentrum meer en meer wordt genoemd. Voor één ding dient men zich angst vallig te hoeden gemakshalve verval len in een «traditie», in een mentaliteit van«de mensen kennen het nu, dus ze komen tóch Vooruit-zien en vooruit-denken. De vijfde uitgave volgend jaar dient krea tiviteit uit te stralen, die de Topdag '83 een nieuwe glans moet verlenen. Het volstaat immers niet om jarenlang met steengoede ideeén rond te lopen, er moet af en toe iets tastbaars uit de bus komen. De moderne konsument wil voortdurend iets nieuws dat hem kan boeien. Zolang de Topdag het verwende oög en oor van koning klant met nieuwig heden kan verrassen, blijft de Topdag een bestseller Cyriel Temmerman of een zwart-witte kampshow op tekst van Anton Cogen en muziek van Ralph Corbey met een pasklaar antwoord op een aantal onontkoombare vragen 1Bestaat er zoiets als collectieve schuld (lees onschuld) 2. Wat is de link tussen fascisme, sadisme, katho licisme en erotiek 3. Is oorlog een normale menselijke toestand 4. Wat is het verschil tussen nationaal en gewoon socialisme 1 5. Waarom is een collaborateur een collabora teur 6. Hoe onmachtig is het theater 7. Heeft theater politieke of sociale invloed Op deze en andere vragen ligt een antwoord voor u klaar als u de stille getuigen wilt zijn van Anton Cogen's en Ralph Corbey's musical van de wreedheid. In «Blok» «Madeion» - Grote Markt Aalst op Realiteit gegarandeerd, liederen ongeëvenaard, sex voldoende aanwezig, tekst van hoog literair niveau, spel onvervalst en ontluisterend, verrassingen bij de de vleet en vergeet het nietwij hebben kosten noch moeite gespaard Reservatie mogelijk op automatisch antwoordapparaat: s 053/21 56 04 (Roel .Bal).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 3