Stilte, wij vraaien
XJ
Levensvreugde: bezoek aan
dagverblijfgroep «Volle Maan»
Man bijt kat
te Palace
FIRMA DELDI
Matthijs Piet
Kritikaster Chris Latour
Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en
delicatessen
Specialiteit van diverse lasagne
Import verse ansjovis
Artisanaal bereid
Levering gratis
Gentsestraat 99, Burst tel. 053/62 70 09
20 Nieuwe Gazet van Aalst 17 december 1982
Iets over de Aalsterse biosbezoeker dus... Wat waren de kassakrakers in de
plaatselijke bioskopen En hoe gebeurt de filmselektie voor Aalst We praat
ten met de woordvoerders van Feestpaleis (dhr. Staels, operateur en zoon van
de uitbaatster) en Palace (dhr. Wouters, uitbater). En al gauw bleek dat onder
de minderheidsgroepen de heterofielen nog steeds talrijker zijn dan de cinefie
len in Aalst...
De films die Aalst bereiken, worden
met geselekteerd door de bioskoopuit-
baters zelf Het is zo dat beiden kon-
traktueel gebonden zijn aan verschil
lende filmhuizen, die elk hun lijst op
stellen waaruit de uitbater dan wel
zo'n 20 films mag weigeren. De
prenten die Aalst nooit te zien krijgt,
zijn natuurlijk wel exemplaren die in
andere steden ook flopten. Want alge
meen komt de Aalsterse smaak wel
overeen met die uit het hele Vlaamse
land. Men kan dus stellen dat de
exploitant verplicht is om naast de
superprodukties ook per filmhuis een
hele reeks «kleinere» (maar daarom
niet minder commerciële) films te
draaien. Denken we maar even aan
het succes van «Porky's» (8 weken
een goedkopere film die een veel pres-
tigieuzer werkstuk als «Reds» leng
ten, of beter gezegd «weken» achter
zich liet. Normaal ligt «het aantal
weken» ook kontraktueel vast, maar
hier wordt nogal soepel mee omge
sprongen. Na het weekend wordt met
het filmhuis op basis van de recente
recetten onderhandeld en beslist of
de film de volgende vrijdag nog in ver
lenging gaat. Voor grote namen als
een James Bond of een Steven Spiel
berg worden normaal op voorhand
door de verdeler wel enkele weken
draaitijd gevraagd. Maar bij een even
tuele onverwachte flop is men zo
streng niet.
De verdiensten van de uitbater han
gen ook af van «het aantal weken» dat
een film kan lopen in Aalst. Hoe langer
men draait, hoe kleiner het percen
tage van de inkomsten is, dat men
moet afstaan aan het filmhuis. Meestal
gaat daar 50-60 heen, plus nog eens
10 naar de stadskas, zodat de uit
bater zo'n 30-40 over houdt van
zijn kassa-inkomsten, waarmee hij
dan zijn zaak moet draaiend en
luxueus houden..
Aalst heeft lang de naam gehad om
hopeloos achter te lopen op de pro-
grammaties in Brussel en Gent. Toch
is daar nu, met de nieuwe complexen,
duidelijk verandering in gekomen.
Dhr Wouters«Ik vind dat we heel
goed aansluiten bij Brussel. Als voor
beeld kan ik «De Aristokatten» aanha
len, die slechts één week eerder in
Brussel komt dan in Aalst. Wat betreft
primeurs voor Belgiè in Aalst, kan ik
zeggen dat het een uitstekende re-
klame is voor de zaal. 'k Denk wel dat
het publiek de recente films op de Bel
gische markt goed genoeg volgt om
niet voor verrassende flops te komen
te staan. We profiteren duidelijk mee
van de nationale publiciteit als we
nieuwe prenten brengen. Normaal
gaan de kopijen wel eerst naar steden
zoals Antwerpen, Gent, Brussel, Luik,
Hasselt, Charleroi...».
Dhr. Staels heeft daar een andere
mening over«Voor ons is het beter
dat het publiek een film reeds kent uit
de media en uit gesprekken. Daarom
is het niet zo interessant om primeurs
naar Aalst te halen. Een film die nog
niemand kent, daar komt geen kat
naar kijken. Pas na een maand (of
twee) komt de commercialiteit pas
goed tot zijn recht, 'k Geloof niet dat
er zeer velen zijn die uit ongeduld naar
Gent of Brussel trekken. Trouwens,
zó veel lopen we nu niet meer
achter...».
De smaak van het Aalsterse publiek
neigt nogal naar het lichtere genre.
Spektakel-, erotische en komische
films scoren regelmatig het hoogst.
Als voorbeelden«Porky's» (dhr.
Wouters schatte zelfs dat meer dan
20.000 toeschouwers deze film in
Aalst bekeken, zowaar wellicht ook
een rekord voor de Palace «The
Blue Lagoon», «Jaws 2», «A bridge
too far», «De Witten», «De blokbees-
ten van de laatste rij» en ook «Rox and
Roucky» voor de Palace. Terwijl in het
Feestpaleis ooit «Grease», «Keetje
Tippel», «Jaws 1», «Saturday Night
Fever» en de James Bond-reeks veel
volk lokten. «Grease» deed door een
helse volkstoeloop de kassa zelfs wer
kelijk kraken, zodat de rijkswacht erbij
gehaald moest worden om de massa
te bedaren. Dhr. Staels wist ons ook
de top-10 voor dit jaar door te spelen
Kunstschilder Etlenne Le Compte en zangeres Mary Helena brachten vorige
week een bezoek aan Levensvreugde. De leerlingengroep Volle Maanvan het
dagverblijf hadden voor deze gelegenheid vlaaien gebakken. Door de leerlingen
vervaardigd handwerk en pitrietmandje alsook diverse tekeningen werden aan
de artiesten overhandigd Op hun beurt kreeg elke leerling van de groep een rui
ker. Vervolgens interviewden de leerlingen de beide gasten voor het plaatselijke
krantje van de school. Als afronding van dit bezoek had nog een rondleiding
plaats in het gebouw. (OJ)
1«Christiane F.»; 2. «Raiders of the
lost are»; 3. «De blokbeesten met
vakantie»; 4. «Koolsoep op 't menu»;
5. «The Canonball race»' 6. «Das
Boot»; 7. «An American wr ewoolf in
London»; 8. «Messaline»; 9. «Dr. No»
«Moonraker»; 10. «Reds
Dhr. Wouters vindt deze Aalsterse
smaak wel normaal«De mensen
komen buiten om uit de problemen te
zijn, ze willen ontspanning, geen
nieuwe inspanning. Het zogezegde
cinefiele publiek vormt een minderheid
in Aalst, maar ook in andere steden, 'k
Geloof dat er graag en veel over
gepraat wordt, vooral in de zoge
naamde hogere intelligentiakringen
van dokters en advokaten, maar als er
dan zo'n zwaardere film voorgescho
teld wordt, zie je hen hier toch ook
niet. Ik sta daar zeer kritisch tegen
over. «Kramer versus Kramer» was
wel een uitzondering bij ons, maar die
heeft ontzettend veel publiciteit mee
gekregen. 'k Vind dat we niet de pre
tentie mogen hebben kuituur te bie
den, maar wel gewoon
ontspanning...».
Dhr. Staels betreurt het wel enigszins
dat Aalst niet zo kritisch is in haar film
keuze «Tja, als je ziet hoe zo'n
(sexueel) gevalletje als «Giselle» nog
zoveel mensen op de been brengt, ter
wijl prachtfilms als «Reds» en «Mis
sing» toch teleurstellen qua opkomst,
naar mijn mening... Het geeft ons
soms de reputatie enkel maar onno
zele films te spelen. Maar ja. het
publiek schijnt het toch zo te willen.
Maar het verschijnsel is wel normaal
voor België, hoor...».
De Franse film schijnt het absoluut
niet te doen in Aalst. Ja, deze met
Louis de Funès of Belmondo wel, en
die «Blokbeesten»-serie, maar de
serieuzere, zoals «Les uns et les
autres» bijvoorbeeld, nee, die krijgen
meestal slechts één week kans in
Aalst. Het absolute dieptepunt in de
Palace kwam er met zo'n soort film:
60 toeschouwers op één week, dat is
gemiddeld vier per vertoning Dit
gebeurt nooit met Amerikaanse pro-
dukties.
Voor de toekomst pronostikeert dhr.
Wouters uit de reeks van aanstor
mende films (o.a. «The Aristocats»,
«Blade runner», «Les gendarmes et
les gendarmettes», «l'As des as»,
«Dragonslayer» en «Firefox») vooral
op «Annie» als succes-familiefilm in de
Kerstperiode. Dhr. Staels voorspelt
een toeloop voor produkties als «Pol
tergeist», «E.T.», «The thing» en
«Moonraker», maar stelt «Deux heu-
res moins le quart avant Jésus Christ»
toch voorop als een Aalsterse trek
pleister voor de komende weken.
De alternatieve concurrentie vindt dhr.
Wouters niet erg fair, omdat zij (Mar-
cellinoklub, Antrakt, KFL, jeugdklubs
niet aan de strenge reglementering
onderworpen zijn, die de commercièle
circuits wél moeten eerbiedigen. Het
gaat volgens hem niet op om het ene,
zonder de controle van belastingen,
brandweer, economische zaken, poli
tie, parket en sabam, als kuituur voor
te stellen omdat het door een v.z.w. op
Chris Latour was de man achter «Poèzie, nee dank u», dat Aalsterse dichters
her en der op de planken bracht, en waarin ik ook destijds heb gedebuteerd.
En verder zal men hem ook we kennen van de rockgroepen Chrisma en
Strato's 4, waarvoor hij de teksten schreef en schrijft. Nu alweer een hele tijd
geleden stelde hij een bundel samen, een beetje 'n poëtisch testament,
waarin hij de gedichten die tussen '70 en '80 geschreven werden, heeft
opgenomen.
We gaan hier niet lang over uitwijden het gaat hem toch om gedichten, niet
waar. Gedichten die, aldus Chris Latour, slechts één axioma kennen«ik
voel, dus ik ben». Dit, én het feit dat de bundel is geschraagd door fragmen
ten uit het werk van Romain John Van de Maele, Fil Hantko en Guy Van Hoof
geven zijn gedichten een nieuw-romantisch tintje, terwijl de meeste toch ge
schreven werden vóór men het over iets als de neo-romantiek had.
Uit «Poèzie 1970-1980» de volgende gedichten
smiddags
slenter ik door de straten
alleen
met een speelzieke schaduw
over de schouder
denk aan niets
terwijl in de leegte
van de eter
een zon broeit
een hond kijkt me na
hij begrijpt het niet
Mocht deze dag
de laatste zijn van mijn leven
dan zou ik je opbellen
en gewoon vragen
hoe het met je gaat
dan zou ik zeggen
nu hoef ik eindelijk
geen spijt meer te hebben
dat het nooit lukte tussen ons
of misschien
zou ik wel naar je toerennen
en huilend in je armen vallen
smekend om nog één maal
te mogen geloven...
in wat er nooit was tussen ons
Maar wat heeft het voor zin
deze dag
of gene
de laatste
komt toch nooit gelegen.
Elke avond
kijk ik naar het raam
het licht
dat je terugkomst verraadt
Maar
als ik dan
steeds weer
duisternis vind
weet ik
mijn huis is eenzaamheid
Dacht je dat je de échte kattenshow had
gezien in de Keizershallen Mis poes
De «Aristokatten» vegen hun rasechte col-
legas gewoon de kattenbak in als het op het
winnen van de sympathie van hun publiek
aankomt. Want Duchesse, Marie, Toulouse,
Berlioz en Thomas O'Maily zijn weer poes
lief uit de verfdoos van de Disneystudio's in
Aalst opgedoken.
De Aristokatten wonen in bij «Madame»
in een sjieke Parijse buurt. Luistervink-
butler Edgar komt te weten dat «Mada
me» haar testament opmaakt in het voor
deel van hem, maar pas na haar katten.
Dat stemt hem enigszins kattig, en hij be
sluit de kat niet uit de boom te kijken,
maar gaat hen meteen «katnappen». In
hun naïeve onschuld en zich van geen
kattekwaad bewust, zijn de moeder en
haar drie lieve katjes natuurlijk een vogel
voor de kat, pardon, butler.
De omgeving waarin hij hen achterlaat is
niet voor de poes, maar dan komt de
kater op de koord de straatkat Thomas
O'Maily. Hij heeft aanvankelijk niet zo'n
kat-holieke bedoelingen; en zou liefst
een katje in het donker willen knijpen,
maar katapulteert voor een katastrofe en
brengt hen na veel poespas thuis.
Edgar, nog even vals als een kat, pro
beert nog terug te klauwen, maar moet al
gauw ondervinden dat Thomas en zijn
maats geen katers zijn om zonder hand
schoenen aan te pakken. Thomas geeft
hem dan ook flink van katoen. En ja, kat
ten komen met hun negen levens steeds
weer op hun poten terecht, en «Mada
me» aanvaardt de zwerfkat in het poeze
lige gezinnetje. Haar testament tenslot-
Vrijdag 17 dec. (20 u.)in de H. Hart-
kerk concert door parochiale koren tot
steun herstei kerk.
Op de Wereldwinkel "Boeken- en ge-
schenkenbeurs" debat over de krisis (vrij
dag 17-12 - 20 u.), voorstelling van B. Van
Hoorick's "In tegenstroom" (zaterdag 18-
12 - 20 u.) en Stefaan Van den Bremt die
Gabriël Garcia Marquez bespreekt (Nobel
prijs '82 letterkunde - zondag 19-12-15
u Telkens in Netwerk.
Eriek Montsaert stelt van donderdag
23 dec. tot en met woensdag 5 jan. (10-
18 u.) zijn werken voor in centrum Net
werk. Opening woensdag 22 dec. om 20
touw gezet wordt. Dhr. Staels opperde
dat die concurrentie niet zo belangrijk
was om op in te gaan omdat ze mees
tal oudere films spelen, en niet echt
hun publiek afsnoepen. Over de video-
klubs dacht hij ongeveer hetzelfde
«Die bioskoopsfeer, dat krijgen ze
toch nooit op hun TV-tjes. Daarvoor
zullen ze wel steeds naar ons blijven
komen». Dhr. Wouters stelde zich
evenwel toch vragen omtrent de ver
dienste met zulke praktijken«Het
kopiëren van andermans werk lijkt me
enorm op leven van het zweet van de
ander. Hoewel de concurrentie zelf
wel wettelijk schijnt te zijn, ja...».
Beide woordvoerders zijn het er over
eens dat Aalst nu wel verzadigd is aan
filmzalen voor het aantal inwoners:
niet te veel, niet te weinig. In het
Feestpaleis overweegt men wel nog
een vierde klein zaaltje bij te bouwen,
maar dat is nog toekomstmuziek.
Aalst schijnt een vrij normale
bioskoop-capaciteit te bezitten in ver
gelijking met steden als Kortrijk, Has
selt, Mechelen...
Hiermee is het voornaamste verteld
over de biossfeer in de commercièle
zalen van Aalst. Later leggen we ons
oor eens te luisteren bij de alternatieve
filmklubs in onze stad. En dat doen we
tot het intieme leven van de celluloid in
documentaire is voltooid... (LDC)
te, wijdt ze aan een opvangcentrum voor
dakloze katten een soort «poes-café»,
dus...
«De Aristokatten» is een kat-ode, meer
dan alle kattententoonstellingen ooit
kunnen zijn. Deze Disneyproduktie is
géén kattepis, en ontpopt zich als echt
amusement voor elke leeftijd. De Neder
landstalige nasynchronisatie is vrij ge
slaagd te noemen (al is «origineel» na
tuurlijk authen':-ker), en de stemmen
van ondermeer Louis Neefs en Wieteke
Van Dort maken het verhaal ook vlotter
toegankelijk voor de kleuters onder ons,
die er wellicht nog het meeste plezier aan
zullen beleven.
De vertederendste katrollen worden ver
tolkt door Marie, Berlioz en natuurlijk
Toulouse, maar een lieve scene is ook
voor het «ouderpaar», wanneer ze hun
staarten ineenstrengelen bij volle maan.
Maak het de kat wijs dat dit je niet ont
roert. Geen kat zal je geloven En zeg
niet dat ik je een kat in de zak liet kopen;
want wie zijn kat stuurt, heeft ongelijk
Dr. Katrien Galle
Filmprogramma
HAK «Vrijdag» (Hugo Claus); za. 18 dec.
20 u.. in 't Koerken, St.-Martensplein
Marcellinoclub «Land der vergeten mon
sters» (met voorhistorische dieren), op
zo. 19 dec. 14 u., Kapucijnenlaan 85
Jeugdhuis Dido «2001, a space adyssey»
(van Stanley Kubrik; een klassieker in het
SF-genre). op do. 23 dec. 20 u., Oude
Heirbaan, Erpe
1«De Boezemvriend» (KT)nieuwste ko
mische film met André Van Duin, in pre
mière voor België
2 «1 u. 45 vóór Jezus Christus» (KT)
lachfilm van Jean Yanne. met alternatie
ve Romeinse geschiedschrijving. O.a.
met Coluche.
3 «Het spook van Milburn» (KNT)griezel,
griezel. Met in de reklamefilmpjes spots
voor stijfsel voor lakens zeker
Palace
1«De Aristokatten» (KT)goeie Walt-
Disneytekenfilm. zie bespreking; met
Nederlandstalige stemmen, van o.a.
Louis Neefs.
2 «Le gendarme et les gendarmettes»
(KT)komische film met Louis de Funès;
vrouwelijke gendarmes zorgen voor dolle
toestanden.
3 «Pour la peau d'un flic» (KNT)politie
film met Alain Delon.