DRIE SPECIALE KADETT-SERIES
MET EEN MASSA GRATIS
ACCESSOIRES...
BIJ VAN DER HAEGEN
NATUURLIJK
Nightcap: gezond en degelijk brouwsel
Jazzmikrobe dodelijk
Het gonst in Aalst
van klassieke muziek
MEESTERKLEERMAKER
9440 EREMBOOEGEM
Van Der Haegen
10 Nieuwe Gazet van Aalst 21 oktober 1983
Alles in voorraad
kleine en
extra-grote maten
Geraardsbergse
steenweg 154
TERJODEN AALST
TEL 053 70 29 38
De Kadett is op zich al een onklopbare auto voor z n prijs. En vandaag stel ik u drie speciale series
voor die hem helemaal onweerstaanbaar maken
De Kadett Belux 3deurs. 1 2 S. Voor meer dan 10.000 fr gratis meeruitrusting. Promotieprijs
192 500 fr. 25 BTW)
de Kadett Special Diesel. 3 en 5deurs. kompleet met kwartsklok, metaallak. luxezetels enz.
meer dan 10.000 fr. goedkoper
de Kadett «J». 600 unieke. 3 deurs 12 S. superkompleet uitgeruste eksemplaren. Van luxe-
stuur tot elegante striping. Voor meer dan 11 000 fr gratis uitrusting.
U verkiest een Ascona 9 De Ascona Sport met voor 18.750 fr. gratis
sportuitrusting zal u zeker bekoren 1 Afspraak met al dat moois in
onze showroom, maar wacht met te lang. want deze series zijn BT7R0UWBARI VOORUITGANG
beperkt
OFFICIEEL OPEL DEALER
Kareelstraat 2/4 9300 Aalst
053/21.60.11-12-13
In jeugdklub Kreja konden de «new art»-liefhebbers vorige zaterdag terecht voor
een goedgevuld programma.
Na het optreden van Confusion uit Diksmuide (foto boven), een jonge groep die
al veel voorprogramma 's van bekende formaties heeft verzorgd, kwam het Aal-
sterse kwartet Night Cap aan de beurt, met Gene Van den Ostende (gitaar), ex-
studiomuzikant en producer. Gerrit Caudron (bas). Mon Janseghers (drums) en
Dirk De Troyer (zang. gitaar). Onlangs brachten zij hun eerste single op de
marktFeel the pain, en de tweede ligt al op de perstafels met Long is the night
en Faith. De plaat komt eind november uit. een gelegenheid voor de liefhebbers
om deze no-wave te leren of ze beter te leren kennen. (JC)
In de reeks koncerten van de Crazy Bol Jazz Club was het vorige vrijdag de beurt aan de «Superior
Dance Band», een zevenmansformatie die vooral een wat meer biues-getinte Jazz bracht. Zonder
echt uit de band te springen konden ze de uitgelezen jazz-liefhebbers toch weer een genietbare
avond brengen.
Vooral de populaire en aangevraagde
«snellere» nummers werden echt
geapprecieerd. Het ensemble miste
wel wat de spirit van de «Creole
Memories Jazz Band» van de vorige
maand, maar de grimassen en het fel-
gewaai deerde zangwerk van de drum
mer alleen al, waren de verplaatsing
echt wel waard. Jammer voor de orga
nisatoren dat de publieke belangstel
ling wat aan de lage kant lag. maar
daar zaten de vrijdagavond (i.p.v.
zaterdag) en het te laat binnen komen
van de toegangskaarten wellicht voor
veel tussen In afwachting van de
grote massa, gaat Crazy Bol gewoon
door. Ook met-ingewijden kunnen
zich door het opzwepende ritme laten
meeslepen naar hogere jazz-sferen en
eenmaal gebeten door de mikrobe kan
je gewoon niet meer «afkicken». Wel
licht staken de afwezige jazz-kenners
«stoned» in bed. Jazzy-Jonas
Vorige zaterdag was Nightcap te gast in Kreja. Het werd een gezellig en vlot optreden, waarbij de
verwachtingen van én het weinig talrijke publiek en de groep zelf volledig werden ingelost. Tegen
eind '83 of zelfs vroeger zal de nieuwe single verkrijgbaar zijn, maar werd nu reeds even ten gehore
gebracht. Nightcap heeft zijn eigen stijl gevonden en weet deze op een gepaste manier aan de man
te brengen.
Overtuig je er eerst van dat Nightcap
zich terecht de vrijheid toeeigent om
«cap» met en p en geen b te schrijven.
Vanuit educatief oogpunt beschouwd,
heb je als trouwe abonnee recht op
een passende verklaring het gaat in
dit geval geenszins om een taxi
cab), wel om een slaapmutsje, in de
figuurlijke zin van het woord welis
waar
Het ontstaan van Nightcap wordt-
gekenmerkt door een. voor veel groe
pen trouwens, klassiek verloop. Voor
eerst was er Jam Gang, een naam die
bij u waarschijnlijk geen enthousiaste
reakties losweekt En zoals het mees
tal hoort voor een beginnende groep
die zichzelf respekteert, stonden een
paar leden er al gauw op voortijdig af
te haken, om de paden van de twijfel
achtige roem elders te banen, en de
rest van de band aldus voor proble
men te plaatsen
Geen nood echter Dirk De Troyer, die
voordien de vocalen verzorgde, zou
het nuttige aan het aangename kno
pen en zich naast de zang verder be
kwamen in het gitaarspel, terwijl Gerrit
Caudron zou volharden in het produ
ceren van stevige basklanken. Mon
Jansegers kwam af en toe eens langs
om als drummer te fungeren en na
verloop van tijd, juist, je raadt het al,
voelt hij zich geroepen om full-time de
groep van het gepaste ritme te voor
zien.
Gene Van Den Ostende komt als
laatste de groep vervoegen. Van deze
Antwerpse ex-studiomuzikant onthou
den wij vooral de in 1980 uitgebrachte
single «Fight», die toendertijd in de
mobiele studio van J M Aerts werd
ingeblikt en op FM-Bruxel (herinner je
je nog een graag gedraaid nummer
was. Na 2 jaar op non-aktief te hebben
gestaan, zocht Gene opnieuw muzi
kale aansluiting bij Antwerpse bands
maar zoals de wegen van de muziek
(soms) ondoorgrondelijk zijn, vond hij
pas echt zijn gading in Aalst bij Night
cap, waar hij ook voor de meeste num
mers tekent
Nightcap muzikaal
Nightcap gaat er prat op no-wave te
spelen, waarbij zij de nadruk volmon
dig op «weef» plaatsen; de muziek
wordt aldus opgevat als het kreeéren
en aan elkaar weven van klanken en
andere begrippen die zo een eigen be
staan gaan leiden Alleszins een posi
tieve en originele benadering van
muziek, daar waar anderen hopeloos
verloren lopen in strekkingen en wen
dingen als cold-, soft-, new-wave en
noem maar op. Muziek is nu eenmaal
muziekü en een gezochte terminologie
om dat basisgegeven te omschrijven
werkt in sommige gevallen eerder
belemmerend dan bevestigend
Maar hoe klinkt dit alles op plaat
«Feel the pain», de A-zijde van hun
eerste single, is een vlot, toegankelijk
nummer dat gekenmerkt wordt door
vloeiend en vakkundig gitaarspel maar
verder zonder hoogten of laagten op
45-toeren draait. Er straalt wel enig
gevoel uit, grotendeels aangebracht
door het aparte stemgeluid. Het opzet
telijk effen houden van de sound komt
het nummer allesbehalve ten goede.
«Unicellular Nits» (wat zoveel betekent
als" «eenslachtige. miezerige kerelt
jes», «nit» kan op zichzelf ook door
gaan voor luizenei) brengt het er als B-
zijde veel beter van af, geeft duidelijk
meer de mogelijkheden van de groep
weer Een ietwat brutaal en strak
gehouden ritme werkt een dreigende,
onheilspellende sfeer in de hand. Gril
lige gitaarriffs leiden naar een soort
klimax, die plots afgebroken wordt
Kortom, een energiek en pakkend
nummer.
Kreja
Vorige zaterdag gaf Nightcap een
goeie act weer, voor een beperkt en
grotendeels eigen publiek. Live beta-
pelen gitaar, bas en drum het geluid,
dus zonder synthesizer En dit is
bepalend voor de songs, die krachtig
gespeeld en zonder kompromissen
naar voor gebracht worden. De groep
speelde we! bewust maar gaf weinig
blijk van begeestering. Dit feit kan
zowel in het voordeel als in het nadeel
van de groep pleiten doch afgewerkte
muziek overstijgt zichzelf pas als er
ziel in zit.
Van Nightcap mag je gerust zeggen
dat het een gedeponeerd merk is, dat
het vertrouwen van de konsument
waard is. PBB
De tijd dat klassieke muziek domein was van een elitair clubje is definitief voorbij. De prijzen zijn
voor iedereen betaalbaar, rolkraag en halsboord lopen dooreen, en het taaltje dat men er hoort
klinkt ongekunsteld. Herfst en winter zijn gekruid met Brahms, Eliane Rodrigues en contrabas. Wie
nu wegblijft hoeft niet te klagen dat hij geen kans kreeg.
De aperitiefkoncerten in «Netwerk»
zijn aan hun tweede editie toe Kris-
tiaan Van Ingelgem opende de rij De
andere volgen elke derde zondag van
de maand te 11 u. Zondag 11 decem
ber vormt hierop een uitzondering En
op 1 januari komt een avondvullend
programma met het koor Kalliope en
het blazerskwintet Limbra.
De middagkoncerten zijn gestart met
een Brahmskoncert door pianist Wal
ter Vleminckx. Er volgen er nog viei.
telkens in de hall van de Bank Brussel
Lambert, telkens van 12u.30 tot
13u.20. Voor en na de concerten kan
men drank en belegde broodjes
kopen. De toegangsprijs (programma
inbegrepen) is uiterst laag gehouden
(50 fr.).
«Jeugd en Muziek» kondigt voor
maandag 24 oktober te 20 u in de
feestzaal van het stadhuis het Aerts-
baskwartet aan, een unieke kans om
een instrument te horen zingen, dan
sen en wenen dat overigens altijd
gedoemd is om zijn kollega's te onder
steunen.
«Pro Arte» tenslotte programmeert
voor dinsdag 25 oktober te 20u.30 in
de feestzaal van het stadhuis een reci
tal van Eliane Rodrigues. Voor wie het
vergeten isEliane Rodrigues is het
frele meisje dat laureate werd in de
laatste koningin Elisabethwedstrijd.
dat muziek maakte alsof ze niet in een
wedstrijd zat maar in de zevende
hemel zweefde en dat van Beethovens
vierde pianokoncert een stukje poëzie
maakte. Zij vertolkt werk van Scarlatti
Beethoven, Chopin, Villa-Lobos en
Brahms. W.D.B