OPENING van BRONSON'S club Het is niet al goud wat blinkt, óok toermalijnen, opalen en topazen schitteren in Simonne Hof mans zegswijzen Vrijdag 16 december 1983 Alfons en Elise bieden U van 20 tot 22 uur een welkomsdrank aan. Vredeplein 13 AALST Iedereen welkom 8 - Nieuwe Gazet van Aalst 16 december 1983 Mw. Muylaert toont aan dat elk onderdeeltje in haar kunst juweel maar 1 keer in dezelfde vorm voorkomt. Geeft IJ nog altijd de voorkeur aan het uildokteren van uw eigen werkwijzen S. Hofman: Bij het experimenteren ver spil je misschien wel meer tijd, maar toch ontdek je op die manier veel technieken, die trouwens toch niemand je zal wijsma ken. NGvA Wat is uw essentiële vertrekpunt hij het maken van uw juwelen S. Hofman Wel, het is eigenlijk de parel of de edelsteen zelf, die me ertoe inspi reert hem op een bepaalde manier te om kleden. Het is alsof ik een ode, een hulde breng aan een oeroude materie, aan de edelsteen die eeuwen in de aarde zit voor aleer hem op te delven. A: L' werkt niet alleen met edelste nen, doch vooral veel met parels... S. Hofman: Ik werk graag met al wat echt is. Trouwens, het werken niet parels komt ook wel wal voort uil het feil dat een Belg dikwijls schrik heelt van wat kleur. Ten beetje te lui om hun fantasie te laten werken of een gebrek aan durf is hiervan wel eens de oorzaak. Zelf houd ik heel veel van kleuren en van rijk getinte stenen. NGvA Kr wordt dus toch wel wat reke ning gehouden met het publiek S. Holman: Als ik een juweel kreccr denk ik er niet aan ol liet al dan niet /.al verkopen. I lel kan zelfs gebeuren dal hel soms maanden in de etalage ligt, /onder dat iemand ernaar om kijkt. Niettemin is het zo, dal ik bij hel maken van een snoer ol hanger liet piaktisclie niet uil hel oog wens te verliezen. Ik zorg er dan ook voor dal éénzelfde juweel bvb. zowel als hariger als als speld kan gedragen wor den. Ten juweel moet ook altijd draag baar blijven. He grote boodschap die ik aan mijn juwelen wens mee te geven is trouwens, dal ze nog mooier worden door hei dragen. Zo zie ik bij hel maken van een juweel ook dikwijls een bepaald type voor ine, bvb. iemand met blonde krullen of een sportief persoon... NGvA Kan uw werk in een bepaalde stroming binnen de juwelenkunsl onder gebracht worden S. Hofman Stromingen kan je eigenlijk meer onderscheiden bij de klassieke juweliers. Zo had je rond 1900 de Ju gendstil en dan de Art-deco stijl, ont sproten vanuit het klassieke juweel. Bij de moderne juwelenkunstenaars heeft iedereen wel wat z'n eigen st ijl en is er moeilijk een lijn te trekken, al vind je bij de modejuwelen natuurlijk wel trendset ters. NGvA Voor de tentoonstelling 'Belgian Jewels Today» heeft U zich laten inspire ren door een aantal Vlaamse zegswijzen. Vroeger hebt U zich echter wel aan min der konkrete onderwerpen gewaagd S. Hofman Ja, vroeger heb ik altijd ab- strakt gewerkt. Maar in al het abstrakte en in al het a-symmetrische heb ik toch steeds getracht mijn werk een evenwich tige vorm mee te geven. Het is trouwens niet omdat iets krom en Scheef is, dat het mooi zou zijn. NGvA Welke juwelen heeft U gekozen om in Washington tentoon Ie stellen en waarom S. Hofman Wel, vooraleer iemand toe te laten tot de tentoonstelling heeft men een pre-selektie doorgevoerd op basis van ingezonden foto's en dia's. Iemand heeft mij toen aangeraden om vooral snoeren in te dienen, omdat deze mijn sterkste punt blijken te zijn en omdat anderzijds vele kunstenaars gemakkelij ker armbanden en hangertjes schijnen te maken. Voor Amerika had ik dan ook meer zin om iets konkreets uit te beelden en heb ik me gebazeerd op Vlaamse zegs wijzen, zoals o.a. 'Koningen hebben lange armen', 'Zij die met gouden netten vissen zullen zeker nimmer missen' of 'Werken is zalig, zei de begijn en ze klop ten met 7 een ei'. Nu is in Washington aan die achtergrondbeiekenis wel niet zoveel aandacht geschonken Zelf zijn we daar ook niet speciaal gebleven om alles in het lang en het breed uit te leggen... NGvAVertelt U eens wat meer «ver deze ervaring in de V.S. S. Hofman: Wel het is zo dat de ten toonstelling zeer veel belangstelling gekend heeft. Er werd een overzicht gegeven van alles wat België op dit moment aan moderne kunstjuwelen te bieden heeft en dat maakt een dergelijke tentoonstelling ook zo boeiend. Gemid deld kwamen 150 bezoekers per dag. Het zeer belangrijke Amerikaanse kunstma gazine «Ornament» is wel 5 keer terugge komen voor foto's en interviews. Daar naast was er nog belangstelling van de Washington Post, die zomaar eventjes 3 kolommen in haar kunstrubriek aan de tentoonstelling heeft gewijd. Je moet weten dat het vrij zeldzaam is als kunste naar in deze krant vermeld te worden. En dan zijn er ook kontakten gelegd voor de toekomst. Nu moet ik wel zegegn dat we de gelegenheid daartoe vooral te dan ken hebben aan de inrichtster mevrouw Renard. Zelf kan ik me voor dergelijke dingen moeilijk inzetten. Dat is trouwens altijd al zo geweest. NGvA Hoe bedoelt U S. HofmanWelja, ik heb al heel wat tentoonstellingen achter de rug, doch welke allemaaTen hoeveel juist dat weet jk niet meer. Ik ben daar eigenlijk zeer onbe kommerd in. Mijn public relations ver zorg ik absoluut niet. Naar verschillende vernissages ben ik nog niet eens geweest. Bv. het uitnodigen van mensen, hen iets toesteken opdat het voor ons zou opbrengen, dat doen wij niet. Wie komt is welkom, maar geforceerde ontmoetingen voor eigen profijt, daar aan doen wij niet mee. Zo heb ik ook jaren mijn juwelen hele maal niet gesigneerd. Ik vond het veel prettiger dat de mensen zo'n kunstjuweel kochten, gewoon omdat ze het mooi von den en niet omdat het van Simonne Hof man was. Achteraf hebben dan nog veel mensen gedacht dat mijn man de auteur was van die kunstjuwelen. Ze kwamen dan in de winkel en vroegen speciaal naar 'mijn heer'. Ik riep dan mijn man en liet hem maar doen. Dat deerde mij niet. Het is pas driejaar geleden dat ik begonnen ben met in de etalage kaartjes met mijn naam naast de eigen kreaties te leggen. Heel wat mensen zijn mij toen komen vertellen dat ik mezelf toch al wat nadeel had berokkend door niet eerder bekend heid te geven aan mijn werk. Maar ja, is dat allemaal zo belangrijk NGvA Hoe reageert de klassieke juwe lier op de ontwerpen van moderne kun stenaars S. Hofman: De modejuweliers zijn er duidelijk bang voor dat de moderne kreaties het klassieke juweel zouden ver drukken. Maar zoiets zal nooit gebeuren. Boven dien zijn kunstjuwelen nooit voor de massa, ook al door het feit dat de prijs de verkoop nogal beperkt. Een ander aspekt van die gespannen sfeer tussen de klassieke en de kreatieve ont werpers. is bovendien het feit dat een modejuwelier dikwijls het risico niet wil lopen om moderne, unieke juwelen in zijn etalage te koop aan te bieden. NGvAHebt IJ er al eens aan gedacht om in Aalst tentoon te stellen S. HofmanAch, het zou dan zijn alsof je rechtover je deur een tentoonstelling zou openen. In Affligem, dat zou me wel aanstaan. Men heeft me dat trouwens al eens gevraagd om daar in het Kultureel Centrum tentoon te stellen, maar dat is dan niet doorgegaan omwille van de hoge verzekeringskosten NGvAWat is de mooiste kritiek die U ooit te beurt is gevallen S. Hofman Wel, in de Washington Post heeft men naar aanleiding van de ten toonstelling 'Belgian Jewels Today' drie lijntjes gewijd aan mijn juwelen. Als ik dat Engels juist interpreteer, dan zou het zijn alsof mijn juwelen uit de aarde ont sproten zijn, meer dan ze gemaakt wer den. Dat is voor mij een zeer groot kompli- ment, want zo heb ik het ook voor met mijn juwelen. (ID) Iedereen in Aalst kent wel de juwelierszaak Muylaert uit de Nieuw- straat. Wat vele Aalstenaars echter niet weten is dat de unieke, ietwat extravagante hangers, ringen en armbanden die schitteren in de eta lage, van de hand zijn van mevr. Simonne Muylaert-Hofman zelf. Dat deze kunstenares niet meer aan haar eerste juweeltje toe is blijkt niet alleen uit de verfijning van haar werkstukken, doeh ook uit haar palmares van tentoonstellingen en gewonnen prijzen. De meest recente bekroning op hel werk van mevr. Muylaert was de uitnodiging om deel Ie nemen aan een groepstentoonstelling over hedendaagse Belgische juwelen in Washington D.C. De eer van een dergelijke exhibitie, bovendien de drempel die je dient te overschrijden voor de verovering van de wereld van het kunstju weel in de V.S., valt je natuurlijk alleen maar te beurt als je al meer dan eens bewezen hebt, dat je een 'juweeltje van een ring of speld' kan maken. Welke stadia mevr. Muylaert hiervoor doorlopen moest, vertelde ze ons met al haar levendigheid. NGvA HeC verbaasde ons enigszins dal L eigenlijk aulodidakl bent. U hebt nooit een bepaalde opleiding voor iiw vak gevolgd. S. Hofman Ja, ik heb altijd al geëxperi menteerd, ook toen ik nog jong was. Zo ontwierp ik ondermeer mijn eigen kle ding. Wat juwelen betreft, ben ik begon nen met email. Eigenlijk leerde ik dit van een vriendin, die daarvoor een korte kur- sus had gevolgd. En dan maar experi menteren. Mijn broer, een kunstschilder, hielp mij trouwens met het uitzagen en oppoetsen van het koper. Ik verkocht toen ook mijn geëmailleerde stukjes aan de Galerij Wauters inmiddels al 20 jaar geleden en daarna aan Tenchilla. Zelfs grote stukken zoals sculpturen en patenten voor kerken en abdijen maakte ik destijds. Toen echter plots die emailoventjes op de markt kwamen, was het gedaan met de emailverkoop. Zo'n pakket met oventje en email inclu sief kostte ongeveer 1.000 frterwijl de klanten bij ons 300 tot 1.500 fr. voor een geëmailleerd juweel betaalden. Ondertussen was ik wel al begonnen met het uittekenen en ontwerpen van juwe len, maar ik liet ze uitvoeren door ande ren. Dat beviel me echter niet altijd: iemand anders kan zo'n juweel niet exact weergeven, zoals je het zelf in je gedach ten hebt. Ik ben dan op zoek gegaan naar nieuwe technieken om mijn juwelen zelf te maken. Het is wel moeilijk om dergelijke dingen aan de weet te komen de beoefe naar van een bepaalde techniek staat soms onder kontrakt bij een grote juwe lierszaak en mag zijn geheim niet prijsge ven. Zo ben ik in Duitsland terechtgeko men en daar heb ik dan mijn beginmate riaal gekocht. NGvAIk veronderstel dat L' inmiddels hier en daar wel al wat had opgevangen. NGvABeslaat er dan onder de krea tieve juweliers een sfeer van 'spreken is zilver, zwijgen is goud' S. Hofman Ach, inmiddels is er al veel meer bekend geworden. Bvb. de wastech niek die reeds in de oudheid bij de Inca's toegepast werd voor het maken van juwelen en bronzen beelden. Nu nog maak ik de vormen in was en kunnen de juwelen achteraf in goud, zilver of brons gegoten worden. Enkel het inzetten van de steentjes gebeurt door een technieker. Wel bepaal ik zelf waar en op welke hoogte bvb. een diamantje moet gezet worden. NGvAAls we de snoeren en andere juwelen bekijken, zien we dat symmetrie of een ander 'geometrisch ontwerp' zoals A. Bontridder schrijft, ver zoek is. S. HofmanJa, dat klopt. In mijn snoe ren is elk onderdeeltje verschillend. Het zou veel gemakkelijker zijn om me te beperkten tot 1 vormpje, doch ik kan het niet nalaten om de materie te manipule ren. Ik moet er kunnen in werken en zo zie je ook pas je verschillende mogelijk heden. Bovendien hebben goud en mine ralen, zoals ze uit de grond opgedolven worden, ook geen vaste maar veeleer gril lige vermen. Dat is juist wat me fasci neert. Ook wat de kleuren betreft, tracht ik met mijn juwelen altijd zoveel moge lijk de kleur van zuiver goud te evenaren. De mensen zeggen wel eens«Uw goud is altijd zo roze». Maar zo is ook de kleur van 24 karaats goud NGvA De natuur in al haar vormen is uw belangrijkste inspiratiebron S. HofmanJa, ook het vegetale, een blaadje of een stengel, tracht ik in mijn juwelen te verweven. Ik wens me niet te laten beïnvloeden door anderen. Ik denk trouwens, als je dat teveel toe laat, dan blijf je jezelf niet. Vroeger had ik zelfs een beetje schrik om me in het werk van anderen te verdiepen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 8