PORTRET: ANNEMIE VAN HOORICK Van der Waerden steelt de show Tel. 053/77 92 48 Vlucht of werkelijkheid A. VAN DURPE DE LEEUW KUNSTPARADIJS neem eens een kijkje in onze nieuwe show-room VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Joseph Van Canegem en zoon p.v.b.a. zetelgarnierder vakkundig herstellen verkoop antieke zetels Pontstraat 37, AALST Tel. 77 14 25 WASAUTOMATEN ELECTRO Alle herstellingen Alle wisselstukken Zonnestraat 86, AALST 16 - Nieuwe Gazet van Aalst - 23 december 1983 Annemie Van Hoorick is geen «prijzenjaagsters». Belangrijk is wel dat reeds heel wat werk van deze (in artistieke maat-I staven uitgedrukt) jonge kunstenares, in boekvorm werd gepubliceerd— Driemaal achter elkaar kocht de Staat werk aan van haar en verscheen de- - illustratie ervan in de uitgaven «Kunstwerken verworven door de Staat» voor de aankopen van 1970- 1971, 1972-1973,1978-1979. t i i I r i i i r t i i i r i r Grafiek van haar werd opgenomen in het boek «Grafische Kunst in Oost-Vlaande- ren - Gent 1979, een uitgave van het Provinciebestuur. Voordien werd haar werk tevens goed bevonden voor de uitgave «Hedendaag se Kunstenaars in en om het land van Aalst» samengesteld door Jo Verbrug- ghen onder het mecenaat van de Jonge Ekonomische Kamer - 1975. In 1971 krijgt Annemie Van Hoorick de C.S.C. Prijs Sint Niklaas samen met Wim Buysse. Walter Schelfhout en Walter Brems. Eervol was tevens het ontwerp van een nieuwjaarskaart dat zij in 1978 maakte voor Walter Debrock. Ere Administrateur Generaal van het Ministerie van Neder landse Kuituur. 1983 is tot op heden een kulminatiepunt te noemen door de uitgave van haar ets «Kunnen wij vluchten voor de dreiging naar de hemelhoge barre bergen» in de internationaal bekende reeks KABINET •van het Kunstforum te Schelderode. In deze, uiterst zorgvuldig uitgewerkte ets, toont Annemie Van Hoorick zich niet van haar gemakkelijkste kant. De afgebeelde arend straalt tegelijkertijd dreiging en beschutting uit, de eeuwige tweespalt waarin zij met haar twee kinde ren en haar man dient te overleven. De achterliggende bergen zijn de vluchtha- ven. het niemandsland waar geen oorlog dreigt, maar «hoe hemelhoog» zijn die bergen voor ons allen Het is getekende droom, een ontspan ningsroute die slechts in ons hart bestaat en die ons, toeschouwer, na het dieper bekijken van deze ets. onwennig achter laat de smaak van de harde werkelijk heid is wrang Ondanks dat de kunstenares in dit werk geen zware klappen uitdeelt kontesteert zij meer dan in haar vorig werk. Kunstenaars zijn «pikturaal geworden stemmen» van hun tijd. Annemie Van Hoorick stijgt uit boven de gewone mededeling, zij orakelt niet, maar dwingt ons tot gesprek en bewust wording. Opleiding Annemie Van Hoorick werd geboren te Elsene op 2 november 1947. Haar moeder is de bekende toneelactrice Jane Broucke en haar vader de Oud TIITTITIIIIIITT Moor Ingenieur Burgerlijke Bouwkunde, die naast de realistische mathematika over een groot kunsthart blijkt te beschik ken en Annemie moreel en administratief steunt en steeds verder motiveert. De tiid van Louis Paul Boon In de toenmalige zeer bekende en dyna-[[ Imische galerij Drieghe te Wetteren. Wij i i r 1 i T r i i r i r t t t - Annemie Van Hoorick. (hg) Volksvertegenwoordiger en auteur van het boek «In tegenstroom- Bert Van Hoorick Voor dit inmiddels beroemd geworden boek maakte zij het ontwerp van de frontpagina Zij volgde Latijns-Grieks te Aalst, en be landde, dank zij de huisvriend en kunste naar Herman Van Der Eist, in het kunst onderwijs In 1964 volgt zij in het RITO te Aalst «Sierkunsten» waar zij ondermeer Herman als leraar had en die haar meteen motiveert in de kunstwereld ver der te gaan De jaren aan de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten te Gent zullen be palend zijn voor haar verdere artistieke ontplooiing. Te Gent wordt zij verder ge vormd in de schoot van het HRITO, Pe dagogisch Hoger Onderwijs. Een reeks van eminente leraars-kunste naars zullen hun stempel drukken op de latere grafische richting van deze kunste nares, o m Pierre Vlerick Paul Van Gij- seghem. Jan Cox, Gordon Gerard, Karei Geirlandt en Roger Wittevrongel. In 1971 wordt zij zelf lerares Plastische Kunsten aan het Aalsterse RITO, het huidige K.T A aan de Ledebaan. In dat zelfde jaar huwt zij met Hugo De Vrij in en uil elke weekdag van 10 lot 12 uur en van 14 lot 20 uur; zaterdag en zondag: van 10 tot 12 uur en van 14 tot 18 uur; maandag: gesloten. V Tet053 6^645 ^4-ioüV-1— rCv\\TE Inderdaad, Van der Waerden steelt de show. In onze totaal vernieuwde showroom laten wij u zien wat moderne, verant woorde interieurinrichting bete kent. Want Van der Waerden is specialist in interieurverzorging en -architectuur. «Jong wonen» bijvoorbeeld is een uitgebreid gamma living meubelen dat elk interieur siert, ook datgene waarnaar U al zolang uitkijkt. «k. schrijven 1968, het jaar van de kontesta tie, het jaar van de twijfel en van tal van politieke en artistieke revoltes De leerlingen van Octaaf Landuyt zwer men uit. de geschriften van Hugo Claus worden verslonden. Boon is beroemd, het tijdschrift Yang propageert het Nieu we Realisme en in het zog van Roland Jooris maken een reeks dichters reeds "hun opwachting Annemie Van Hoorick debuteert echter met schilderijen in onvervalste Cobra stijl Dat G. Foncke haar toen met Raveel ver geleek was een flagrante overdrijving omdat zij. na Wetteren iedereen voor schut zette met de uitspraak«Wat ik morgen maak zal totaal anders zijn». En zij hield woord. Julien Weverbergh schreef toen over haar«Het werk van de debutante Annemie Van Hoorick wou los van Boon geraken, los van de «volktrekkende naam Van Hoorick». Een eerste stap naar volwassenheid en eigen stem komt met de tentoonstelling in 1970 in de Belfortkelder te Aalst. Het «tachisme» en de bijna zuiver emo tionele en fauvistische kleur-erupties zijn verdwenen. Zij werkt nu koeler, geobserveerder. kon-" struktivistisch, zowel in haar schilderijen" als in haar etsen. 1970. De kunstwereld wordt overspoeld" door een soort «Nieuwe Werkelijkheid»- waarin niet de kunst zelf veranderd is- maar wel de visie die men er op had.- Reeds in 1964 schreef Karei J. Geirlandt" de achteraf waar gebleken stelling «Het neo-realisme en de pop-art heb ben op een aanzienlijke wijze bijgedra gen tot de figuratieve revival. De abstractie was de laatste veeg met de spons. Voortaan groeit een pluralistische maat schappij met een pluralistische kunst». Annemie Van Hoorick ontsnapt hier aan de heersende sociale en kulturele toe standen. In de Vooruit van 8 oktober 1970 schreef Boontje over haar werk Dit is werk waarin een hedendaagse koel geobserveerde maar licht ironisch vervormde wereld wordt voorgesteld...» Inderdaad, gedurende de jaren 70 zijn de werken van Annemie Van Hoorick ge kenmerkt door een echte sociale bewo genheid waarin een zachte kontestatie spreekt, een kontestatie waarin de ware gedaantes van haar figuren geen mythes zijn maar objektief konkrete feiten de wereld van de stad, van de straat en de fabriek, van de reklame en de mens als denkende machine. Meer en meer legt Annemie Van Hoorick zich toe op het medium «etsen». Bijna over geheel de lijn hangt de dringende vraag van de kunstenares Wordt de mens een werktuig met helm en veiligheidsschoenen in een donkere wereld van staal en spanbeton Pierre Restany schreef in zijn studie Figuratie en Defiguratie» hierover Over deze waarheid moet de mens meester worden; het baat dus niet «de mens uit te beelden». Zich uitdrukken betekent zich de wereld toeëigenen». Sarah Een simpel menselijk feit zal de wereld van Annemie veranderen in 1975 wordt Sarah geboren. Een geheel nieuwe wereld opent zich nu voor de Kunstenares die nu gekonfron- teerd wordt met moederschap en opvoe ding. Buiten enkele kollektieve tentoonstellin gen komt zij niet naar buiten, maar het eigen werk gaat door en stilaan verlaat zij de vroegere «afbeelding» Het is alsof zij zich zelf nu pas echt ont dekt en heel de wereld van de droom en de kinderjaren, met poppen en aanver wante kindersymboliek, bevolkt haar nieuwe werk. In 1976 maakt zij haar inmiddels be roemd geworden ets «Vereenzaming». De j i i i i i i i i i i i i ramen worden opengegooid, het meisje "is vrouw geworden en leunt naar buiten, "de verten zijn in haar nabijheid, de pop- "pen en de restanten van de kinderwereld 'liggen verspreid in de kamer, in het huis 'waait een nieuwe adem en de poëzie van -de kinderwereld omkranst haar werk. "Annemie Van Hoorick kreëert een geheel "nieuwe stijl, een geheel nieuwe taal haar taal Daar waar zij vroeger reeds één voet aan de artistieke grond had, plaatst zij zich nu met beide voeten tussen onze grote he dendaagse graveurs. Het huidige werk anno 80. is met zo een voudig te duiden of op het eerste gezicht gemakkelijk herkenbaar. Door de subtiliteit en de gedetailleerde opbouw dwingt zij de toeschouwer tot onderzoek, tot ontleding en filosofisch napraten van haar werk Wie zal het zeggen wat de intrinsieke achtergrond er van is visueel geworden droom, zachte kontestatie (wat zij nooit verloochent heeft) of vluchtdrang Misschien wel het laatste, omdat zij zoals iedere kunstenaar zichzelf voor een groot gedeelte opsluit in haar eigen ar tistieke wereld en pas echte psychische rust vindt in wat haar verzuchting is «Kon ik maar ontsnappen, al was het maar voor enkele weken naar de Saha ra» Sahara's zijn rusteloos, steeds in bewe ging en 'eeuwig. Grote kunstenaars ook Treffender als Albert Van Wiemeersch kan ik deze boeiende kunstenaars niet omschrijven «Annemie Van Hoorick behoort met een ge heel eigen gezicht tot onze belangrijke ver tegenwoordigers van een nieuwe figura tie». Norbert De Winne Voeren Faience Gevelsteen Tapijten Toonzalen: Blezenstraat 55 9540 Burst (Erpe-Mere) Tel. 053/62 31 82 Open alle dagen van 8u.30 tot 19 uur zaterdag van 9 tot 12 uur zondag op afspraak Eigen plaatsingsdienst. >\\\w\w\\\v <3 c vTfni. niiinnttiinuvnm Gentsestraat 155, Aalst Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 053/21 19 21 Tel. 02/251 81 66 DOORLOPENDE TENTOONSTELLING van schilderijen, etsen, litto R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Mellebaut, Bévort, Brouwer... e.a. Alle inlijstingen op maat; ook aluminium.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16