lie zuï ïm ne uTioMLe nu ïl Niet uit liefde tot den Heer Franck, kiezen de Socialisten zijn partij. TTT De Schoolstrijd en de katholieke Pers. Beroepskeuze voor onze werkerskinderen. BLJ DIT BLAD BEHOORT EEN BIJVOEGSEL. BLADZIJDE EEN PRUS PER NUMMER 50 CENTIEMEN VRIJHEID SOLIDARITEIT VERANTWOORDELIJKHEID DE LIBERAAL NEGENDE JAAR ZONDAG 19 SEPT. 1937 Nummer 38 WEEKBLAD DER LIBERALE PART IJ VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. AANKONDIGINGEN 1.00 fr. per regel (voor kleine) voor groote aan kondigingen, prijs volgens te vragen tarief. Aankondigingen en artikels te weigeren is voorbehouden. ALLE toezendingen moeten onderteeksnd zijn. RECHTERLIJKE AANKONDIGINGEN 3 frank de regel. Verantwoordelijke Uitgever EMIEL VAN LIL, Groote Markt, AALST. DRUKKERIJ Michel BRACKE-DUBOIS ST-GILLIS-DENDERMONDE Voor aankondigingen binnen het Arrondissement Aalst, wende men zich rechtstreeks tot de Redactie «GRAAF EGMONT», Aalst, Tel. 370, Postch. Rek. 41.11.44. Voor aankondigingen buiten het Arrondissement Aalst, wende men zich tot den DRUKKER. DE ZAAK DER NATIONALE BANK HUN HUIDIGE TAKTIEK MAAKT DEEL UIT VAN HET PLAN-DE MAN gen de Nationale Bank, brengen aan de socialisten die de afbraak van deze in stelling aan den kop van hun program ma geschreven hebben. Langs twee schijnbaar-tegenoverge stelde wegen stappen Degrel-le en De Man feitelijk naar hetzelfde doel op Zich meester maken van het geld van de Natie. RIP- EEN PLEIDOOI DAT OVERTUIGEN, MAAR NIET BEVREDIGEN KAN. Misschien wel wat te vroeg laat ons het hopen trekt iemand in «Vooruit» het deksel weg over de ware bedoelingen van de socialisten met hun gedrag in de zaak van de Nationale Bank. Tusschen den ruigharigen geldwolf Franck, zoo schrijft hij die tegen een Vlaamsch-Nationalistischen klauw slag en een Rexistischen beet bestand schijnt, en de herriemakende en schan- daalschoppende vertegenwoordigers de zer twee politieke groepen, is in den grond maar 'heel weinig verschil. Ook zij willen, net als meneer Franck, de Nationale Bank tegen het al-verslin dend Marxisme behoeden. Het was im mers met dezen, thans zoo erg versle ten geraakten strijdkreet, dat zij op de eerste aandeelhoudersvergadering kwa men opzetten. Maar juist dit bewijst heel duidelijk, dat hun gehuil Trek eruit, meneer Franck niets anders beduidt dan «Maak plaats voor ons Indien de medewerker van «Vooruit» hier bedoelt, dat het vergaderlokaal van de Nationale Bank deze jongste da gen feitelijk het tooneel geweest is van een veldslag tusschen het fascisme en de demokratie dan heeft hij niet heele- maal ongelijk. Maar dan mag hij, om een Compleet beeld van den toestand te geveh, daar wel bij zeggen, dat zijn partijgenooten, en in de eerste plaats de socialistische Minister De Man, alléén maar de par tij van de demokratie in dit gevecht ge kozen hebben, zooals de kat de partij koos van den aap, die voor haar de ka stanjes uit het vuur haalde. Met andere woorden dat zij den hr Franck slechts geholpen hebben om de overwinning te behalen, met het vaste voornemen, om hem de vuehten dezer overwinning te ontrukken. Hebben de rexisten .en de Dietsche Nazis hem onvermoeid toegeroepen «Trek er uit en maak plaats voor ons dan heeft de heer Franck dezelfde uit- noodiging te verwachten van de zijde der socialisten en misschien wel van gezel De Man, op bevelenden toon, in dien hij voor een vriendelijk verzoek in deze richting geen ooren mocht heb ben. Want hierop mag hij zich voorbe reiden dat, na afloop van het aange kondigde debat in de Kamer, de socia listische Minister van Financiën tot dezelfde conclusie zal komen als de Rexistische en Dietsch-Nazistische op positie, namelijk dat het statuut van de Nationale Bank een grondige veran dering dient te ondergaan. Maar dan een verandering, grondig tegenovergesteld aan degene welke de «Fascisten» beoogen. En... cue evenmin nog wat met de mokratie te maken heeft. Dezelfde medewerker van «Vooruit» stelt ons daartegen klaar genoeg op onze hoede, als hij schrijft dat «het geval van ne Nationale Bank slechts een dramatisch intermezzo is op den weg naar de structuurhervormingen, door De Man ontworpen een kleine, doch kenschetsende faze van den strijd der socialistische idee, tegen de kapi talistische werkelijkheid». Hieruit valt te leeren, dat, indien het «geval van de Nationale Bank» niet zuinig nieuw water aangevoerd heeft voor den verdroogden molen van het rexisme, de socialisten hopen, dat het den zoo jammerlijk ontredderden mo len van him «Plan» ook oppueuw aan het draaien zal kunnen zetten. En voor alle burgers in het land die noch van Fascisme, noch van Marxis me gediend willen zijn, is het nu maar oplassen, dat zij niet tusschen deze twee molens worden gepletterd. Al de sympathie, thans door de so cialisten betuigd ten opzichte van de Nationale Bank, is geen andere dan deze van den wolf voor Roodkapken, Ze heeft geen ander doel dan haar op tijd en stond" des te beter te kunnen verslinden. Aan de basis van het Plan Pe Man ligt de zoogenaamde «Nationalisatie van het Crediet». Om de «structuur hervormingen» te kunnen doordrijven, die de socialisten in hun regeerings- programma geschreven hebben, is voor alles noodig, dat zij over al het spaar geld van de Natie kunnen beschikken. Wat de medewerker van «Vooruit» in dit verband «de socialistische idee» noemt, dat is niets anders dan de ge dachte aan de afschaffing van alle banken en krediet-instellingen, op zoo'n manier, dat de burgers dan wel ver plicht zouden zijn, hun geld toe te ver trouwen of krediet te vragen aan de éénige Bank van den Staat, die dan langs den eenen kant aan de haar toe vertrouwde spaarpenningen naar wille keur bestemmingen zou kunnen geven en er langs den anderen kant, ook naar willekeur, zonder concurrentie en zon der mogelijkheid van beroep, zou over kunnen oordeelen, welke ondernemin gen en vooral welke personen, krediet waardig zijn en welke niet. En zoo zou dan, onder voorwendsel, een eind te stellen aan de compromis- sies tusschen de financie en de politiek, de financie nog maar pas voor goed aan de politiek zijn overgeleverd Het spreekt vanzelf, dat de «nationa lisatie van het krediet» beginnen moet bij de Nationale Bank, en het socialis tisch oogmerk zal thans wel zijn haar te maken tot een Staatsbank, die recht streeks 'onder de bevelen van de regee ring zou staan, en die dus zonder meer alle sommen ter beschikking van de re geering zou te stellen hebben, die deze zou opvorderen tot uitvoering van haar «sociale wetten». En langs dezen korten omweg zouden de socialisten dus geraken tot aan de «gedwongen leening» voor iecieren bur ger die nog spaarduiten heeft, en, nog een stap verder tot aan de «heffing op het kapitaal», als de regoering, een maal dat ze deze spaarduiten aan niet- opbrengende werken zou hebben opge bruikt, altijd zou kunnen dekreteeren, dat de Staatsbank maar een zeker per cent of in 't geheel niets meer, van het haar toevertrouwde geld zou terug te betalen hebben. Terwijl ook in het minst-ongustige geval de kans zou blijven bestaan, dat de Staatsbank slechts kredieten verlee- nen zou voor ondernemingen en aan personen', waardoor zij de politiek van de regeering gebaat en gediend zou achten, en weigeren aan elk niet-com- munistisch privaat initiatief. Dat en niets minder zit achter de schoone formule van «structuurhervor mingen» Het middel voor een socia listisch of socialiseerend gouvernement om de beschikking te krijgen over de gezamenlijke fortuin van de Natie, teneinde deze dan aan te wenden tot het verwezenlijken van het communis tisch programma. De centen van de spaarders in han den krijgen om ze uit te deelen aan hen die niet hebben gespaard, niet ge kund hebben of niet hebben gewild. Daar gaat het naartoe. Laat het goed begrepen worden door allen, die in het «geval van de Nationale Bank» partij willen kiezen. In «Vooruit» staat het klaar bekend Tusschen den «nuigharigen geld wolf Franck» en de Vlaamsch-Nationa- listische en Rexistische «herriemakers» en «schandaalschoppers» is in iden grond maar heel weinig verchil Ge zel De Man zal ze laten vechten, om ze tenslotte, als de rechter uit de fabel, de pleiters over een oester, rug aan rug, ieder met een schelp, naar huis te zen den. En zij die het, bij het debat van de volgende week in de Kamer, gepast zouden vinden om zich achter de Rexis ten en de Dietsche Nazis te scharen in den aanval op de Nationale Bank, die kunnen weten, dat ze zich door de so cialisten zullen hooren uitschelden, maar in den grond van alle roode har ten zullen worden toegejuicht om de hulp welke zij, door hun stormloop te- Een Jezuietische vraag Hoeveel kwaad sticht een neutrale school Geen dag, geen uur, gaat voorbij of de katholieke pers beticht de verdedi gers van de officieele scholen, op alle manieren, een schoolstrijd te voeren, omdat wij het princiep van een onder wijs, gesteund op de vrijheid van ge weten boven alles plaatsen Omdat wij de school willen toegan kelijk zien voor de kinderen uit alle rangen, standen en van alle gedach ten Daarom verschijnt in «De Standaard» een nieuw artikel dat als proces moest dienen van het officieel onderwijs, on der den titel Hoeveel kwaad sticht een neutrale school Dergelijke proza weerleggen zal nogmaals aanzien wor den als een schoolstrijd voeren. Het blad beantwoordt eerst de vraag WAT IS EEN NEUTRALE SCHOOL We spreken niet alleen over lagere en bewaarscholen. Wat we zeggen is veel meer waar voor vak- en normaalscho len, voor middelbaar onderwijs, voor hoogescholen, voor meisjes even goed als voor jongens. Een school is ne.itraal. wanneer inde lessen en in de opvoeding in die school, de christelijke opvattingen over de we reld en het leven niet meetellen, wan neer er alleen opgevoed wordt tot een wereldlijk, heidensch, «neutraal» def tig gedrag. Een school zal neutraal zijn, door het feit dat een zeker getal leden van het personeel ongeloovig zijn, de christelij ke plichten van den mensch niet er kennen, en alleen correct leven volgens de neutrale levensopvatting of zeden leer. Een school zal nog neutraal zijn, door het feit dat een aantal leerlingen ongeloovig zijn, of leven zonder naar de godsdienstige plichten om te zien, vooral wanneer die leerlingen door hun ouders ontslagen zijn van de gods dienstlessen te volgen. De neutrale geest kan als volgt be schreven worden 1. De hoofdbekommernis van den mensch is elk voor zichzelf een ge notvol leven van welstand te veroveren in de maatschappij, en in de mate van het mogelijke met de zelfontwikkeling elk van zijn eigen lichaam en geest bezig te zijn. Ten opzichte van de an dere menschen moet men correct en beleefd zijn. Zoo noodig zal men zich met hen vereenigen voor het collectief verdedigen van zijn rechten. Aldus komt het, dat in een neutrale school, God, Jezus, de Kerk, de genade, het gebed, de sacramenten, zonde, ver diensten voor den hemel, godsdienstige plichten, eenvoudig verwaarloosd wor den. Aldus is het ook uit te leggen, dat in de neutrale school alle opvoeding afwezig is tot de christelijke deugden geloof, godsvereexing, godsdienstige on derdanigheid, verstorvenheid en ont hechting, kuischheid, zachtmoedigheid, godsdienstige naastenliefde. Men ziet het, voor die clerikale hui chelaars is het alléén in de katholieke school dat men gevoelens van zacht moedigheid en kuischheid ontwikkelt. Dergelijke bewijsreden verdient zelfs geen commentaar, want op gebied van kuischheid zou er nog al wat te zeggen zijn... bij de katholieke broeders-lee- raren 1 Het blad laakt in het bijzonder de neutraliteit ten opzichte van God en godsdienstige opvatting en verklaart onmiddellijk den oorlog aan de prin ciepen die in de vrijzinnige pers wor den vooruitgezet. Het kostbaarste goed van elk mensch is zijn «kritische geest», zijn «vrijheid van geweten», waardoor elkeen met zijn eigen verstand, «ontvoogd» van allen dwang van bulten, voor zichzelf beslist wat de waarheid is, hoe we het leven moeten opvatten', welke plichten en welke rechten de menschen heb ben. De godsdiensten willen elk hun eigen opinie als de eenige waarheid doen (Vervolg) Het zuiverste ware toch geweest, dat in de statuten van de Nationale Bank een maximum bepaald ware geworden van wat de Gouverneur en de Beheer ders zoowel als de hoogere en lagere beambten er verdienen mogen. En achtten de Beheerders het dan noodig, dat voor een hunner collegas, die door den Koning en het Ministerie geroepen werd, de plaats werd warm ge houden, dan moest het vanzelf spreken, dat dezes salaris dan, zoo lang hij Mi nister zou zijn, aan de zaak moest ten goede komen, en niet aan de personen van haar directie. En dan blijkt uit de verklaring van den Heer Van Zeeland zelf voor een verslaggever van de «In- dependance Beige», afgelegd, dat het nog geen feitelijke waarheid is, dat hij, tijdens zijn Ministerschap, geen som men meer uit dc kas van de Nationale Bank zou getrokken hebben. Inderdaad heeft hij erkend, dat hem in Juni 1934, toen hij de eerste maal de Bank verliet om Minister te worden (zonder portefeuille) en idan nog eens, in November 1934, wanneer hij terug keerde in de Bank en ten slotte in April 1936, toen hij bepaald zijn func tie van Vice-Gouverneur had neerge legd, aanzienlijke bedragen werden uit gekeerd. Maar deze bedragen waren volgens hem geen salaris, geen honorarium, (geen pree),of hoe men het ook wil noemen, maar zooals hij het uitlegt, «bedragen gepasseerd door het ge meenschappelijk fonds.» Hoe hebben wij dat nu verstaan We vinden er geen anderen uitleg voor dan deze, die we niet met onze schamele be grippen over hooge financie, maar slechts door een berekeningje, in 't be reik van iedereen willen maken. Vijf personen mogen alle jaren uit 'n pot 500.000 frank, ieder 100.000 frank trekken. Op zekeren oogenblik vraagt een hunner, om tijdelijk van zijn werk ontslagen te worden, op voorwaarde dat hij dan ook geen salaris meer ont vangen zal. Na het eerste jaar zijner af wezigheid, blijft dan zijn deel 100.000 frank in de pot achter. Doch daar het regiem hetwelke hun zaak beheerscht, hun toelaat, deze pot onder hun vij.f te verdeelen, nemen de vier overblevene van deze 100.000 fr., ieder een paart en laten nog een paart over voor den collega, die wel met va kantie zonder salaris is, maar daarom niet opgehouden heeft, mede-directeur van de zaak te zijn, en dus nog altijd, al trekt hij geen «pree», op zijn aan deel in den pot aanspraak kan maken. Is 't zoo gegaan Naar de verklaring van den Heer Van Zeeland zelf, mogen we 't gelooven en dan bestaat nog plaats voor veronder stellingen van een nog kostelijker mis bruik, waartoe het regiem van den pot voor de beheerders aanleiding gegeven heeft. In zijn verslag, zegt Minister De Man dat, in Februari 1935, wanneer we nog in volle «deflatie-tijd» waren, de be heerders van de Nationale Bank, volde den aan het verzoek van den Heer Gutt, den toenmaligen Minister van Finan cien om hun salaris met 10 t.h. to ver minderen. Maar nu wordt beweerd dat, de aldus bezuinigde bedragen, niet in de alge- meene kast van de Bank werden ge stort, maar in het gemeenschappelijk fonds voor beheerders, zoodat de laat- sten, hetgeen zij op hun salaris hebben laten vallen, opnieuw onder elkander verdeelen konden Wij zeggen niet dat zij het werkelijk gedaan hebben, maar dat was dan toch ook weer een «misbruik», waartoe het huidige regiem van de Nationale Bank hen «in verleiding» brengen kon. Het zal ook niet kunnen bijdragen tot de bevrediging van de publieke opinie, die het verslag van den Heer De Man beoogt, dat hij zich van de uiterst erge beschuldigingen tegen het Beheer van de Bank, inzake den zwendelaar Bar- mat uitgebracht, zoo gemakkelijk afge maakt heeft door er naar te verwijzen, dat deze aangelegenheid, op 't oogen blik aan de rechtbanken is onderwor pen. Om zijn eigen oordeel over een «zaak» uit te spreken, behoeft niemand op het oordeel van het gerecht te wachten wanneer hij zooals in dit geval toch de beste geplaatst is, om zich het juiste oordeel over de zaak te vormen. Het verslag van den Heer De Man moet overtuigen, maar kan niet bevre digen. Ieder onbevooroordeeld mensch, zal moeten aannemen, dat er volgens de wetten en reglementen, waaraan zij on derworpen zijn, den beheerders van de Nationale Bank niets te verwijten valt, maar dat zal niemand kunnen toege ven, zonder een gevoel van wrevel, om niet te zeggen van opstand, over het feit, dat er hier geen wettige reden tot verwij t bestaat. p.E. doorgaan. Zij doen die waarheid dan ook blind aanvaarden door hun volge lingen. Welnu, dat is de vrijheid van geest en geweten van jongsaf verknech ten dat is de slavernij van den geest, onder den «domper» van «bijgeloof» en godsdienstig dogmanisme. Dat kweekt daarenboven ook blind fanatisme, haat en tweedracht onder de burgers. Men moet iedereens opinie eerbiedigen, want men kan eigenlijk niet weten welke opi nie de waarheid is dus iedereens opi nie is evenveel waard. Daarom is een neutrale school een slechte school, waar de geest langzaam wordt vergiftigd Daarom moeten de ouders het hoo ren Zegt niet «Er gaat naar die school toch ook een priester godsdienstles ge ven». Inderdaad, weet ge hoeveel uren In elke klas 2 uren per week. Nevens die twee uren godsdienstles van den priester, blijven er elke week 30 tot 50 uren «neutraal» onderwijs en opvoeding en schoolleven. In die 30 tot 50 uren worden ze vergiftigd door den beschre ven geest, door de lessen, door het voor beeld van verschillende, misschien, zeer invloedrijke leeraars, door het voorbeeld en de gesprekken van een ge deelte van hun medeleerlingen, met wie ze dagelijks omgaan en bevriend zijn. Een neutrale school maakt haar leer lingen «neutraal of wereldlijk» van op vatting en leven. Ze maakt van hen «twijfelaarsgeesten» die twijfelen of de godsdienst wel de vaste waarheid is, of zij wel verplicht zijn al die plichten van den godsdienst te onderhouden. Als het met dergelijke argumenten is, dat men de officieele scholen als slech te scholen wil voorstellen, zullen alle eerlijke lieden besluiten hoe armzalig zulke overwegingen zijn. De kwestie gaat hier vooral, de kin deren een godsdienstige opvoeding te geven in de vrije scholen. Zijn de kin deren daarmede gewapend tegen den harden levensstrijd In 't geheel niet. Welnu, in ide officieele school blijft het een der voornaamste stelregels Onze jongens en meisjes een degelijke opvoeding geven, in een atmosfeer van liefde en vertrouwen. Lichaam en geest versterken, de gedachten en rechten van iedereen leeren waardeeren en eerbiedigen in een woord, een "vrij en rechtschapen burger worden. Zulke uit slagen bekomen alleen officieele scho len. Aan alle eerlijke lieden nu, te beslui ten, welke van beide opvoedingsgestich ten slechte scholen zijn Voor vele kinderen is de vakantie ge ëindigd, velen van hen hebben voldaan aan den schoolplicht. Nu komt de groote en gewichtige vraag voor de ouders Wat gaan wij met onzen jongen of ons meisje aan vangen Laten voortstudeeren Middelbare Studiën, technisch of vakonderwijs Vele ouders willen hun kind bediende zien worden, laat ons vooreerst zeggen, dat er te veel bedienden zijn. Talrijke jonge elementen Loopen op straat. Doch, daar staat het paard niet ge bonden. Sommige kinderen zijn niet geschikt om met kans van slagen, of met g<?f4

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Liberaal | 1937 | | pagina 1