Mogelijkheden Het Liberale Liberalisme Ut» mzs Mkmmxkïm I WAARDIGHEID VRIJE TRIBUUN RU DIT BLAD BEHOORT EEN BIJVOEGSEL. BLADZIJDE EEN PRIJS PER NUMMER 50 CENTIEMEN SOLIDARITEIT VERANTWOORDELIJKHEID DE LIBERAAL EEKBLAD DER LIBERALE PART IJ VAN HET ARRONDISSEMEN T AALST. NEGENDE JAAR 5 DECEMBER '37 AANKONDIGINGEN 1.00 fr. per regel (voor kleine) voor groote aan kondigingen, prijs volgens te vragen tarief. Aankondigingen en artikels te weigeren is voorbehouden. ALLE toezendingen moeten onderteekend zijn. RECHTERLIJKE AANKONDIGINGEN 3 frank de regel. Verantwoordelijke Uitgever EMIEL VAN LIL, Groote Markt, AALST. DRUKKERIJ Michel BRACKE-DUBOIS ST-GILLIS-DENDERMONDE Voor aankondigingen binnen het Arrondissement Aalst, wende men zich rechtstreeks tot. de Redactie «GRAAF EGMONT», Aalst, Tel. 370, Postch. Rek. 41.11.44. Voor aankondigingen buiten het Arrondissement Aalst, wende men zich tot den DRUKKER. Er was een klein geschil ontstaan in welke Partij zijn er geen kleine ge schillen met betrek op de Week bladen. Wij staan voor de Gemeenteverkie zingen Aalst is een Stad van onge veer 40.000 inwoners. De kiesstrijd zal hardi zijn en de Aalstersche Vrienden hebben een Weekblad noodig, dat zij kunnen naar goeddunken gebruiken. Zonder dat, is de strijd een moeilijke taak. Maar het Arrondissement, onze Kan tons en onze Gemeenten, hebben ook hun kiesstrijd, en daar de Stad Aalst veel plaats en ruimte noodig heeft, zou deze vast en zeker van het blad zooda nig gebruik maken, dat er voor het Ar rondissement niet veel ruimte overblij ven zal, in kiesperiode. De jongste Arrondissementsvergade ring bracht de zaak in orde. Het Arrondissement eischte zijn week blad De Federatie eischte het hare en zoo werd door Dokter BEHN het voorstel gedaan twee bladen te laten verschijnen. Een speciaal voor Aalst, uitgegeven door de zorgen der Liberale Federatie en een ander, voor het Ar rondissement, uitgegeven door het Ar- rondissementsbestuur. De twee Redacties zullen mekaar steunen en een intieme samenwerking zal tusschen de twee bestaan. Sommigen zouden kunnen denken twee bladen, dat is te veel. Wij zeggen neen Wat het Blad van Aalst betreft, waar onze vrienden een harten strijd tege moet gaan, is een lokaal blad, dat goed opgesteld is, heel goed leefbaar. Indien wij goed ingelicht zijn, telde onze LI BERAAL vroeger in Aalst zelf, ruim 600 lezers. Indien de Aalstenaren hunne po litieke gekozenen steunen, gaat dat nieuwe blad heil en zege te gemoet. Wat het Arrondissementsblad betreft, is er veel 'kans tot prachtig slagen De laatste verkiezing heeft bewezen, dat er duizenden Liberalen zijn en hun getal groeit steeds aan. Met de meiewerking van ALLEN, gaat onze Liberale pers, den goeden weg op. Vooruit dan, aan het werk Voor de Redactie der WAARHEID, F. VERBRUGGHEN. Omtrent de mogelijkheid een socia- listisch-katholieke regeering samen te stellen, drukt «De Standaard» zich uit als volgt Zoekt men te ontsnappen aan de klippen van de enggeestïge liberale weigering tegenover de noodzakelijke Vlaamsche hervormingen, dan komt men nog tot de overweging van de mo gelij kheid van een socialistisch-katho- lieke regeering. Op papier zou zulke re geering natuurlijk een voldoende meer derheid vinden (70 socialisten plus 63 katholieken op 202 Kamerleden). Maar is een werkelijk akkoord voor zulke re geering mogelijk Voor een oplossing van het Vlaam sche vraagstuk zou zij natuurlijk een ernstige kans brengen. Als de socialis ten bereid zijn hun Vlaamsch-Waal- sche hervormingsplannen uit den tijd van het «Compromis des Beiges» staan de te houden en te verwezenlijken, staan zij niet zoo ver van de eischen van onmiddellijke verwezenlijking ge steld door de katholieke Vlaamsche Volkspartij. Ook voor de beëindiging van de amnestiekwestie in Belgie zou het tusschen katholieken en socialis ten wellicht niet zoo moeilijk gaan. Er zou een beperkt gemeenschappelijk so- siaal programma voor zulke regeering kunnen worden opgesteld. In geen ge val zou een Vlaamsche genoegdoening mogen dienen als wissel voor een socia listische verwezenlijking op het maat schappelijk of financieel gebied. Zulke regeering zou een streng tijdelijk ka rakter moeten hebben, en een streng beperkt programma. De publieke opinie zou haar bezwaarlijk aanvaarden onder socialistische leiding, maar misschien gemakkelijker onder leiding van een katholiek of van iemand die in zekere mate boven de partij kaders staat. Voor de buitenlandsche richting biedt zulke regeering gevaren, tenzij de Buiten landsche Zaken aan een katholieken Vlaming zou worden toevertrouwd Verder leest men in hetzelfde blad «Het kan nogeens worden gepro beerd met een liberaal kabinetsvormer, die blijkbaar noch aan socialistische noch aan katholieke zijde veel kans heeft. Het kan worden geprobeerd met een extra-parlementair als Eerste-Mi- nister. Het kan nog eens worden ge probeerd met een anderen socialist. Men vreest algemeen, dat steeds weer dezelfde tegenstellingen zullen aan den dag treden, die zoo scherp zijn daar het tevens ideologische tegenstellingen zijn. Daarom moet men de politieke wer kelijkheden nader in overweging ne men. Een der voornaamste is de werkelijk heid dat de geest van Nationale Unie afgeknaagd is. Als er nog een driepar tij enregeering zou komen, zou dat slechts een tripartite zijn maar geen regeering meer van Nationale Unie. Dit wondt ook erkend door liberale organen als L'Etoile Beige en door het so cialistisch orgaan van Gent Vooruit We zullen afwachten hoelang het de Regeering Janson zal uithouden. De Heer DUPREEL heeft eene studie geschreven getiteld Het Liberale Li beralisme waarvan D.H. Albert MAU RICE het volgende verknopt verslag heeft gemaakt. Om te bestaan, moet eene politieke partij een ideaal en een leer bezitten. Het ideaal verzekert aan eene groepee ring zijne identiteit in de duurzaam heid. De leer is een systeem van bere deneerde overtuigingen, die de partij de noodige oplossingen ingeeft, volgens de omstandigheden. Het ideaal, van het liberalisme staat boven de bespreking. Het vereenzelvigt zich met de zucht van de menschelijke natuur, in de vrije ontwikkeling en den wederzij dschen eerbied van hare we zenlijke voorrechten. Wat zijn eer be treft, er was een tijd dat het zijne waarde als verwezenlijkingsmiddel al leen trok van zijne mogelijkheden van aanpassing aan de wétenschap. Het was de bloeiende tijd van het lüassieke li beralisme, dat zijn roem dankte aan zijne overeenkomst met de wetenschap van de klassieke Staatshuishoudkunde. Later veranderde deze toestand. Het liberalisme verwaarloosde de weten schap, waarin de socialistische en de katholieke partij tot hun groot voordeer putten. Het verstarde in zijne «afzon derlijkheid». Wat hebben de sociale wetenschappen en o.a. de Staatshuis houdkunde gedaan Zij hebben zich van sociologische geest ingeprent en zijn zoodoende tot een levend geheel geworden. Socialisten en katholieken hebben de noodzakelijkheid begrepen van eene nieuwe orienteering in deze richting, zoodoende het liberalisme vooruit gaande. De moderne katholieke leer heeft zich gevormd door reactie tegen een te streng individualisme, dat in 1789 gezegevierd heeft. Als oordeel kundige reactionnairen, hebben de ka tholieken de individuen, aan de maat schappij, diW.z. aan de Kerk, schat van blijvende instituties en soliede bolwerk van de tradities, onderworpen Zoo is het sociologisme van rechts ontstaan. Dat van links is eerst later gekomen. Dit ook postuleerde de onderwerping van de individuen aan de maatschap pij, niet meer aan de Kerk, maar aan den stand van voortbrengers, ideale maatschappij waar eenieder van de volle opbrengst van zijn werk zou ge nieten. Deze twee sociologismen, dat van rechts zoowel als dat van links, ken schetsen zich door hunne neiging voor de eenheid. Beide postuleeren de voor rang van het sociale op 't individueele, de bevestiging eener Maatschappij. Zij stellen het monisme voor. D.H. Dupreel doet uit deze twee gedaantewisselingen eener rudimentaire en verouderde so- ciologistischen geest 't ware sociolagis- me uitkomen, naar welke de liberale leer zich orienteert. De wetenschap heeft ons nooit eene volmaakte, volkomen, eenige maat schappij openbaard, maar talrijke en beperkte maatschappijen, maatschap pelijke groepen, zooals volkeren, stam men, standen, politieke partijen be- roepssyndikaten. Vele dezer groepen dringen bij elkaar in (gemeenschappe lijke leden). Eene ware en gezonde maatschappelijke wetenschap, d.w.z. opgericht op waargenomen of niet waargenomen werkelijkheden, d.w.z. op zuchten, aspiraties, zal eene sociologie van veelvuldige groepen zijn Dit is het betrekkelijk begrip van een meervoudig sociologisme. Wij kunnen er de wetenschappelijke werkelijkheid van een wel begrëpen liberalisme uit maken, waar iedereen vrij staat de groep zijner keuze te verdedigen, zon der daarom «de wetenschap te moeten aanspreken om de maatschappij of de geheele menschheid te beschamen» met de groep zijner keuze. Kan men dit feit van veelvuldige groepen niet met een ideaal van vrij heid vereenigen Er bestaat vereenig- baarheid tusschen het feit en het ideaal, en het is omdat er altijd ver schillende maatschappijen bestaan, dat de vrijheid mogelijk is en het ideaal begrijpelijk. De veelvuldigheid dezer groepen is een feit, het is ook eene weldaad. Het is dit voorzeker voor degenen die het liberaal ideaal beoefenen, voorwaarde van vrijheid en opbloei van de persoon lijkheid. D. H. Dupreel zegt nadrukke lijk, en met recht, dat de mensch, be zorgd om vrijheid, al verdedigt hij de rechten van de individuen, toch die van de veelvuldige groepen niet zal ver- waarloozen. Vrede tusschen de groepen, zoo moet, zegt hij. de formule van het liberalisme zijn. Zoo heeft eene betere sociologie de poorten van de tegen woordige sociale wetenschap aan het neo-liberalisme geopend. Het liberalis me eischt niet het toepassen van tech nieken het is geen sociaal monisme, dat onvereenigbaar is met elke ontwik keling van den mensch. Eene liberale partij zal gevormd worden door de ver tegenwoordigers van verschillende groe pen, die tot doel hebben zich te beves tigen in hunne vrije kultureele, geeste lijke en maatschappelijke ontwikkeling beschut tegen elke nationale of totali taire opslorping. De vrijheid, dié in 't oog van den eminenten socioloog alle andere in het kort' omvat, is de vrijheid van genoot schap. Onze vriend Henri JANNE heeft het ook zeer goed begrepen, toen hij ons, in ons liberaal blad, toonde welke de noodlottige gevolgen waren geweest van het zoogenaamde burgerlijke libe ralisme van de XlVe eeuw. (Wet Le- chapelier tegen het verbod van het be- roepsverbond. Tusschenkomst van den Staat tegen het genootschapsrecht). D.H. Dupreel bekroont zijne uiteen zetting met eene liberale leer van den Staat. Onder de groepen (die bij elkaar doordringen, moet één enkele, de Staat, de stoffelijke macht bezitten. De Staat is de groep volk die de kracht heeft. Als territoriale maatschappij, gebruikt de Staat de kracht om de maatschappe lijke orde te handhaven, ten voordeel van de veelvuldige groepen die hem het recht erkend hebben. Uit wat zal eene liberale politiek be staan Zij zal zorg dragen dat geen enkel dezer groepen zich met den Staat zal identifieeren, om de macht dezer ten dienste harer begeerten te zetten. Is dit niet de reden van toestaan van de niet-liberale partijen Voor zoover zij loochenen zulke aanspraken te maken, mogen wij zeggen dat zij «concessies maken aan het liberalisme». De medewerking met andere partijen HET JAAR 1837 LOOPT TEN EINDE. AANSTAANDE WEEK ZAL MEN DUS DE ABONNENTEN INNEN. DEZE DER STAD AALST UITGEZONDERD. DAAR DE FEDERATIE DER STAD MOET GE LEGENHEID HEBBEN, ZOOVEEL MO GELIJK ABONNENTEN TE VERWER VEN VOOR «DE LIBERAAL» ZAL DE REDACTIE VAN DE WAARHEID WACHTEN TOT 15 DECEMBER. VOOR HET JAAR 1938, BESTAAT HET KOM .TEIT DER REDACTIE VAN «DE WAARHEID» UIT EERE-VOORZITTER Dr C. BEHN. VOORZITTER LOUIS LION, Onder- Voorzitter der Arrondissements-Associa- tie. LEDEN KANTON AALST F. VER BRUGGHEN. Provinciaal Raadslid DE LOOZE ARTHUR, Vakbondleider. KANTON NINOVE ALBERT STEVENS, Provinciaal Raadslid Heer VAN IMPE. KANTON HERZELE POLYDOOR VAN CAUTER, Provinciaal Raadslid en Voorzitter der Liberale Landbouwcom- missie. KANTON GERAARDSBER- GEN JULES DE PAEPE, Provinciaal Raadslid. KANTON SOTTEGEM Heer MERCHIERS. DE REDACTIE WENSCHT MET IEDEREEN, POLITIEKE VRIENDEN EN POLITIEKE TEGENSTREVERS, DE MEEST HOFFELIJKE BETREKKIN GEN TE ONDERHOUDEN. ZIJ ZAL VOORAL ZORGEN DAT DE INHOUD VAN 'T BLAD STEEDS BE TER WORDE EN DAT DE BESTELLING VAN HET BLAD, STIPT DEN ZONDAG MORGEN GESCHIEDEN ZAL. TOT BETERE CENTRALISATIE VAN ALLE BRIEFWISSELING. ZAL DE ZE TEL DER REDACTIE GEVESTIGD ZIJN, ESPLANADESTRAAT, 16, AALST. FIR VER. O De les in waardigheid gaf de hebbende Vlaamsche Senator A. Van- derpoorten, toen hij, den erbarmelijken toestand, door het politiek geknoei ver wekt, klaar doorschouwend, de hem toevertrouwde portefeuille van Minis ter van Openbaar Onderwijs afwees. Een even indrukwekkende en welspre kende les in waardigheid bekomt het land vanwege den vooraanstaanden liberalen Staatsman P. E. Janson. Den Koning is het gelukt het geharrewar stop te zetten, waarin de socialistische en de katholieke partijen elkaar den voorrang betwisten om hun wil aan de Natie op te leggen en de Belgische aan gelegenheden te leiden in hun eenzij dige richting. Vóór alles willen £lj hun eigen belangen behartigen en de socia le verzuchtingen volgens hun eenzijdi ge opvatting tot wezenlijkheid bren gen. Zelden beleefden wij schandelijker politieke toestanden, dan die welke thans de partijzucht, door de ministe- rieele krisis opgezweept, alle goedge aarde burgers tot diepe verontwaardi ging stemt. De Koninklijke wijsheid heeft het on weer tot bedaren gebracht, de opgeruide gemoederen gestild, en aan een beza digd, ervaren, boven alle mogelijke ver denkingen verheven, in een helder glanzende eerlijkheid stralende perso naliteit last gegeven, de toestanden te onderzoeken. Uit de gedane vaststellin gen en ondervonden indrukken, zou de ze de gevolgen afleiden, die tot richt snoer kunnen dienen om aan de Natie weer een vaste,doelbewuste leiding te bezorgen. Niemand beter dan Minister van State P.E. Janson, kon met het vertrouwen van den Koning vereerd worden. Immers zijn karaktervastheid dwingt eerbied af. Als Minister van Justicie, alleen luisterend naar de stem van zijn geweten, voorgelicht door zijn schranderen geest, en steunend op het onwrikbaar principe van het recht, aarzelde hij niet, de behoorlijke rege ling van het taalgebruik in gerechtza ken door te drijven, den school vrede in den ruimsten zin mogelijk te verwe zenlijken. In zijn overtuiging van de noodzakelij kheid om door verdraag zaamheid en inschikkelijkheid de natio nale eendracht te sterken, ging hij zijn eigen gang. Hij volhardde in wat hem onontbeerlijk docht voor het welzijn van het Land en bestreed, trots het he vig verzet vanwege de verblinde Waal- sche partij genooten en de hartstochten- lij ke Brusselsche herriemakers, de wan toestanden, waarin hij de Vlamingen al te lang benadeeld achtte. Het kostte hem zijn Senatorszetel en sedertdien werd telkens de mogelijkheid verijdeld om hem weder in den Kroonraad de plaats toe te kennen, waar hij voort het land met zijn weergaloos talent zou ge diend hebben. Dit zijn grove fouten en een ongehoorde miskenning. Thans in den hcogen nood, roept de Koning hem als redder op. En de groote politieker vergeet de aangedane krenking en gaat dadelijk aan het werk, met, zooals wij hooger opmerkten, waardigheid. Hij weert van zich af, alle inmenging, alle rumoer, alle nutteloos gepraat, alle kleingeestige nieuwsgierigheid, in te genstelling met de socialistische en ka tholieke voorgangers, die elk oogenblik en bij elke gelegenheid, den photograaf naast zich lieten komen om voor de nageslacht-en, het beeld te vereeuwigen, van de houdingen die ze aannamen, om wel te bewijzen, hoe hoog zij staan en hoe gelukkig het land zich moet achten dat zij zich om #et welzijn der bevol king willen bekommeren. Liberalen zijn het, die weder het voorbeeld geven, zoo als zij het deden, -gedurende gansch de Belgische politieke geschiedenis. De li berale overlevering van verkleefdheid en trouw aan Vorst en Staat wardt onaf gebroken voortgezet. Wie zegt nog dat het Libe ralisme uitsterft De omstandigheden 1-eeren dat hetonmisbaar is. Het is de idrager van de idealen, welke de groot heid van het Land bewerken, de bezie ler tot daadvaardigheid, die het heil dér gemeenschap bevordert het bezit de macht, uit de intellectueele kracht ven verheven zedelijke begrippen ontspro ten, om in een gezonden wedijver, in Jn rusteloos streven en in een weldoenden maatschappelijken vrede, de nationale welvaart te verzekeren het geeft het voorbeeld van waren burgerzin door waardigheid verhoogd. j is volgens zijn geest en zijne strekkin gen. Zijn deze partijen ook niet maat schappelijke groepen, waarvan het de vruchtbare veelvuldigheid goedkeurt en die het wenscht te eerbiedigen als zij de grondbeginselen van de openbare orde aannemen D. H. Dupreel wijst op ae noodzakelijkheid van eene poli tiek van tusschenkomst in de tegen woordige tijden, maar hij staat verre ervan deze te willen opdringen als het maatschappelijk geweten niet bereid is er de gevolgen van te dragen. De slijtage van de middelen door den Staat aangewend is snel, en vaak ver oorzaakt de tusschenkomst teleurstel lende resultaten, als zij niet met voor zicht en maat gebruikt wordt. Is dit liberale sociologisme vandaag geen werkelijkheid Beleven wij niet eene wederopleving van groepen aller categoriën, kleine volkeren, kleine eth- nische of kerkelijke groepen Is dit groepen-particularisme niet bevestigd in alle duidelijkheid door de vormen van een neo-liberalisme dat afstand maakt van alle absolutiste aanspra ken TELLING DER PAARDEN, PAARDENVOERTUIGEN EN AUTOVOERTUIGEN De Burgemeester heeft de eer zijne medeburgers ter kennis te brengen, dat de jaarlijksche telling der in de ge meente voorhanden paarden, paarden- en autovoertuigen zal geschieden van 1 tot 20 December eerstkomende. Al de eigenaars, zonder uitzondering, kooplieden, garagehouders en verte genwoordigers van fabrieken inbegre pen, moeten binnen voormelde datums al de paarden en paarden voertuigen en al de autovoertuigen bij 't gemeen tebestuur aangeven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Liberaal | 1937 | | pagina 1