Een leerzaam lesken. Groote Meeting Monster Prijskamp. herdersem. Briefwisseling. DROEVIG. Sterfgeval. eens probeerde; andere geraakten er wel door. Ik zal toch maar mijne schoenen vuilmaken; dat is toch zoo erg niet. Zoo gezeid, zoo gedaan. Hij trapt in den poel; zijn voet schiet in 't modder; en óp een twee drij tot aan de knieën Wat gedaan Blijven staan Voort gaan of terugkeeren Maar die wijri- gaards, cn die druiven en die vervloekte dorst Ik ben nu zoover, zei^ de man, waarom zou ik weèrkeeren. Waarom al die verloren moeite Besmeerd ben ik toch wat meer of min, 't kan de zaak niet maken, En daarbij met mij aan de eerste beek de beste af te wasschen, is 't al vergeten. Lap en voorts was hijvoorts en altijd dieper het slijk in tot aan den broekband; tot aan den hals; tot aan zij nen neus; tot boven zijnen kop Spartelend en trekkebecnend geraakt hij er eindelijk toch door maar buiten adem. Druppelend, en vuil als een waterhond, kruipt hij tot aan den wijngaard, en zet zich aan 't smullen. Als hij nu zijn goeste had; bezag hij zijn broek en zijnen frak en onder het slijk waarmeê zij bedekt waren wierden zijne kaken van schaamte rood. Zoo vuil 1 Haastig was hij op zoek naar een beeksken, om zich te wasschen; maar 't was al verloren wasschen of niet, hij bleef toch naar den modder rie ken, zijn handen, zijn broek, en al zijn kleederen. De stinkende moerasgeur zat er in; en als hij weer te huis kwam, lie pen al zijn gebeuren van hem weg Chipka kan liegen en lasteren, en wel op zulke manier, dat niemand zoo liegen kan. Wie goed wil leeren liegen en las teren, moet op Chipka om les gaan. Hier volgen eeriigc regels opgemaakt uit Land van Aelsl. ls,c Regel. Ge moogt nooit iets be vestigend zeggen: ge moet altijd met meiischen doen gelooven dat uw broeder geslagen is, door de Onderpastoors van S' Marten ge moogt niet zeggen dat hij geslagen is, maar ge vraagtWie heeft er hem geslagen Iedereen weet wat ge zeggen wilt, en later kunt ge vrij cn vrank beweren Ik heb niemand beschuldigd, ik heb maar gevraagd. 2de Regel. Ge moet altijd in 't alge meen, in 't onbepaald spreken.Wij nemen hetzelfde voorbeeld Ge wilt doen geloo ven dat uw broeder geslagen is door de Onderpastoors van S' Marten. Ge moogt zeker niet zeggen door wie, ge moogt zelfs niet zeggen dat het. in de kerk gebeurd is, nog veel min in de sakristij. Ge schrijftwie heeft er hem gesla gen als hij naar de Sl Martenskcr/i 'ging mis lezenl Moesten ze u voor t gerecht brengen, ge kunt beweren Ik heb niet gezeid dat het door de heeren Onderpastoors gebeurd is, ik heb niet ge zeid dat het in de sacristij gebeurd is ik heb gezeid als hij ging mis lezen-, het kan op straat gebeurd zijn. 3do regel. Ge moet alles durven loochenen b. v. uwe Geestelijke Over heid vermaant u herhaalde malen over uwe handelwijze, ze verwijlen u dat. Ge moet dat afloochenenaltijd maar gedurig afloochenen. Dat kan geen kwaad. 4d0 Regei. Ge moet de grootste valschheden, frank houden staan b. v. ge hebt eenen kandidaat, die overal ge kend is als liberaal, die liberale burge meester genoemd is door M. Rolin zaliger memorie die zijnen pastoor, den koster zijner parochie, de religieuzen van het klooster gedurende den ongelukkigen schoolstrijd op alle wijzen vervolgd heeft, ge moet hem noemen Katholieke sclie- pene der katholieke gemeente. Als daar iemand iets op zegt, zult ge daar niet meer van spreken. 5de Regel. Ge moet 's anderendaags durven 't contrarie zeggen van 't daags te voren, ja in denzelfden artikel moet ge op het einde het contrarie doen van 't geen dat ge in het begin zegt. Bij voorbeeld gij hebt weken en weken in alle gazetten herhaald dat er geene overeenkomst mo gelijk was. Dat moet u niet beletten te schrijven dat ge tot den laatsten dag, tot de laatste uur hebt willen overeenkomen. Ge moogt dat schrijven aan den Patriote, en in uwe gazet nog uitroepen Geen overeenkomstI Bij voorbeeld nog: Gij hebt geheel uw leven geschreven op de slechte liekens, het vloeken van het werk volk, gij hebt daarvan zoo erg geschre ven dat de vreemdelingen, die uwe gazet ten lezen en Aalst van nabij niet kenneD, meenen dat Aalst eene ware hel is. Niets is er tegen dat ge, als het u dien stig is, zegt tot datzelfde werkvolk men- schen ze verwijten u dat ge krapuul zijt. Nog een voorbeeld ge schrijft met klank kalm en deftig 1 Hebben wij ooiteen woord verwijt aan M. Woeste toegebracht - En drij regels verder zegt ge Woeste is een jood Een men- schenhater n Dat is toch allemaal eer lijk en deftig. Er zijn nog veel andere regels uit Chipka te trekken. Deze zullen voldoen om u in menig geval uit den slag te hel pen. Maar wilt gij onoverwinnelijk zijn in 't liegen Studeert de getuigschriften van Chipka. BALLOTEERING VAN 9 DECEMBER. ten lokale van den Katholieken Werk manskring, op Zondag 2 December, om 5 ure 's namiddags. De beroemde kampioenen der Vlaam- sche zaak de heeren Edw. COREMAIVS, Flor. IIEtVELMAAS Volksvertegenwoordigers van Antwerpen en Baron Leo BETHUNE zullen als redenaars optreden. Alle Katholieke Kiezers alleenlijk zijn er toe uitgenoodigd. OnHQ Prijskamp. 1" RaadselM. Woeste heeft twee fabrieken van margarine 1 'i Moet waar zijn want de scheurmakers hebban 't overal verkondigd. In welk land, in welke streek, straat cn nummers zijn ze gelegen?.... Die 't zeggen kan, Is een gelukkig man, Wij zullen hem beloonen Met honderd duizend kronen De antwoorden te zenden aandemil- lionairs van De Standaard(vóór 9 December) Zoutstraat, Aalst. 1° Mijn eerste deel Hangt bij mijn Geheel. Reeds vandaag, Zeer laag Maar binnen acht dagen, Zal 't nog verlagen. Met 't tweede deel, en met geheel, Zaait mijn Geheel Sinds eenigen tijd, Veel haat en nijd, En stookt meer kwaad Bij 't volk van 't Straat Als er in Aalst ooit deden De ketters in 't verleden. 2° Mijn eerste is 't onbermhertig lieken Van musschen en van 'tjonge kieken Mijn tweede is eene vlaamsche letter Ge vindt ze in schismatiek en ketter, In klok in klepel en in Kliek, In kerk in klooster, katholiek. Deze drij laatste heilige zaken Hielpen mijn geheel eens maken, Wat mijn geheel geworden is. Helaas, waar is d'erkentenis 1 Mijn geheel, een eiland wijd vermaard, Staat niet bekend op uwe kaart, 't Is daar, dat door Napoleon., den vierden (van troeven haas)... gesloten wierden Hetsnood verbond en'thelsche concordaat Van socialist en geus met christen - demokraat. Voorwaarden. Voor de conditiën zich te wenden, En ook uw oplossing te zenden Op 't adres van den prelaat Die in mijn eerste raadsel staat En waar die personagie woont, Is 't geen mijn tweede raadsel toont. Prijzen. Die 't oplost krijgt voor zijnen prijs Een boek Vijf dagen te Parijs Of die er zelf wil ommekomen krijgtt boek van «Onze reis naar Roomen Men schrijft ons uit Herdersem Tegenwoordig beginnen de brave men- schen hunne harten te openen. Waarom, zeggen zij, hebben wij zoo lang gezwegen en niet durven zeggen dat wij voor M. Woeste waren en zijne vrienden Waarom hebben wij zoo lang gewacht te strijden voor den grootsten man dei- katholieken O'i dat wij meenden de geestelijken te kort te doen. Maar nu zijn wij gansch van gedacht veranderd, en wij hebben gezegd: Onze priesters hebben gesproken, en zij zijn ook den werkman genegen, zij strijden tegen liberalen en socialisten. Daarbij hebben wii moeten bekennen dat wij misleid zijn, omdat wij maar eene en dezelfde klok hebben hooren luiden. Ze moeten ons niet meer komen spre ken met vleiende woorden, met vleiende beloften die niet kunnen volbracht wor den, Wij begeeren de ware klok te hoo ren luiden, wij moeten eenen anderen spreker hooren die ons de waarheid ver telt. Wij worden te veel gewaar dat wij voorzichtig moeten zijn. M. Woeste en zijne vrienden aan de deurzetten, die niets anders voor oogen hebben, dan iedereen van 't arrondissement van Aalst, en gelijk wie te voldoen, neen, neen, geen stank voor dank, voor al hun werk ten voor- deele van den katholieken Godsdienst. Wij, Herdersemnaren, altijd voor het recht genegen, wij mogen niet mededoen met liberalen of socialisten, wij mogen niet mede doen met diegenen die zich de vrienden tonnen van die mannen, en door hun zouden gekozen worden, dat riekt te veel aangebrand. Men schrijft ons uit kanton Ninove Onder bovenstaande titel viel Klokke Roelandzondag laatst hevig uit tegen de EE. HH. Pastoors Van St-Antelinckx en Nederhasselt. Ze zijn-tcgen den Gods dienst niet, wat zouden ze wel Wat kwaad hadden dio heeren dan ge daan Volgens Klokke Roeland willen ze, kost wat kost, hunne parochianen doen stemmen voor de kandidaten der bewaar ders, en dat heet Klokke Roeland een slecht werk. Immers, zoo doende ver nietigen zij den godsdienstzin bij het volk en helpen ze meè aan de verdrukking dei- volksklassen. Wij kennen dat liedje van over lang. Buiten do Klokke en hare Kleppers zijn ér geene volksvrienden, en van de ency cliek heeft niemand versland tenzij Roe land alleen Het schelmstuk van die heeren is dat zij, volgens plicht en geweten,het masker der Roelanders hebben afgetrokken en de volkspartij hebben doen kennen volgens hare werken. Wat wij droevig vinden is, dat mannen die zich uitgeven als voorstaanders van godsdienst, eigendom en huisgezin, hand aan hand gaan met socialisten en geuzen, om langs den rug van 't verdrukte volk naar eenen zetel te klauteren in de Kamer en naar de 1000 ballen die er aan vast zijn. Als is 't dat ze zeggen: De Kristene Volkspartij zal door de wetgeving den toestand van boer en-werkmaü verbete ren. Ja! maar hebben is hebben en krij gen is de kunst! Vraag het maar eens aan Anseele, Vandervelden en C I Wat wij droevig vinden is, dat mannen met een priester aan het hoofd, dag en nacht, in woord en schrift, werken om alle gezag af te breken, met onze brave werkmenschen, onze brave boeren gedu rig op te hitsen tegen hunne wettige Pastoors. Getuige daarvan, 't geen een hunner kopstukken onlangs te Geerardsbergen uitriep De tijd is lang voorbij dat het volk naar de pastoors luisterde, da heeft de Kristene Volpartij bewerkt. Getuige daarvan, 't geen voor den 14 October eon ander demokraat te Oorde- gem zei De priesters, 't zijn de vleiers van de rijken en de vijanden van den arme, ze moeten varen lijk in de Fransche omwenteling van 't jaar 1793. Getuige daarvan, de baldadigheden bin nen en buiten den kiesstrijd, gepleegd voor de woning van onze geestelijken. Wat wij droevig vinden, dat is, dat de kristene demokraten de priester uitma ken voor medehelpers in de verdrukking van het volk, al is 't dat er onder do kop stukken dier kristene volkspartij meer als een is die zijn geleerdheid te danken heeft aan de liefdadigheid dier priesters al is 't dat zij, beter als iemand, dagelijks getuigen zijn, hoe die priesters, en niet de demokratenin allen nood, hun hert, hunne beurs, '«uïa Opotti-^b1- -i- al wie lijdt en beproefd is. Wat wij droevig vinden, dat is le zien dat zij, demokraten van 't nieuw model, de priesters beschuldigen het volk te verlaten al is 't dat, lang eer Roeland geboren werd, en eer de Kristene Volks partij in de wiege lag, diezelfde priesters met de oude maar katholieke bewaar ders, die volkswerken gesticht hebben, waar zij, Roelanders, tegen uitvallen; zondagsscholen, onderlingen bijstand^ werkmanskringen, enz. enz. Dat is droevig. Doch wij hebben goede hoop. Het volk, ons katholiek volk, kent zijne vrienden. En hoe meer Roeland zal luiden en kleppen tegen Bewaarders, Katholieken, Pastoors en Priesters, hoe meer het zich zal scharen rond deze, de eenige ware verdedigers van zijn rechten en zijne belangen. Droevig. A.s»lat. Dijnsdag morgend was het de Begrafenis in Sint-Martcnskerk. van Ludovicus Roels, van de Veemarkt, 'nen braven kristen, 'nen man van den ouden eed. 't Is gelijk op 't beeldeken staat liij was rechtschapen en goedaar dig van inborst, een voorbeeldige huis vader, gehecht aau zijnen Godsdienst. Hij maakte zooveel verdriet in dat dweers- drijven van de zoogezegde kristene volks partij, en omdat zij aanspannen met libe ralen en socialisten. In de mis was er volk gelijk op'de groote diensten. Een deugdzaam man wordt van iedereen geacht en bemind. Mr Roels was de Inrichter van 't Broe derschap der Bedevaarders naar Scher- penheuvel en Grooten Bijgaarden. Jaarlijks ging hij daar naar toe met eene gehcele schaar volk. Het moet dien man getroost hebben op zijn sterfbed, dal hij O. L. Vrouw zoo wel vereerd had. Wij nemeu deel in den rouw van die achtbare familie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Standaard | 1894 | | pagina 3