Kiezers, WETCEVENDEKAHEBS Nieuws- en Annoncenblad. Daens Nachtmerrie. centiemen. Vierde Jaar N1' 40. Zondair Octobei Prijs per nummer 10 op 14 October 1894. Kandidaten der katholieke vereeniging DE STAD NINOVE ABONNEMENTEN De prijs er van is fr. 3,50 's jaars voor iedereen, voorop te betalen. Men kan, ten allen tijde, inschrijven bij D. ANNEES- SENS, Drukker-Uitgever, te Ninove, aan den hoek van het Stadhuis Al wat ten bureele gedrukt wordt, en wat eene annonce bevat, zal, op aanvraag, kosteloos in het blad opgenomen worden. ANNONCENPRIJS Per drukregelGewone 15 centiemen Op 2" blad 25 centiemen Dikwijls herhaalde bij overeenkomstRe- klamen 1 fr. Inzending der Artikelen en Annoncen uiterlijk donderdag- avond. Het recht annoncen of artikels te weigeren, wordt voor behouden. Handschriften worden niet terug gestuurd. De kiesbrieven voor de wetgevende kiczin- gen van 14 October zijn ten huize besteld. De kiezers dienen wel in acht te nemen, dat zij zonder dezen brief niet tot de stem bus worden toegelaten. Het is dus noodig dat zij hem goed bewaren om hem op Zondag 14 October, aan den voorzitter van 't kiesbureel te kunnen toonen. Men vergete ook niet dat de kiezing thans verplichtend is en degenen die niet komen stem men strafbaar zijn, indien zij geene gegronde redenen kunnen opgeven die hen beletten deel te nemen aan de kiezing. Om te voorkomen dat een kiezer tweemaal zju stemmen, wordt zijn kiesbrief door den voorzitter van 't kiesbureel gestempeld. De kiezer ontvangt dezen brief terug want hij kan hem nog noodig hebben in geval van herstemming of balloteering, op Zondag 2: October. Onder geen voorwendsel mag men dus zij nen kiesbrief laten ontfutselen, want het is te vreezen dat sommige lieden, door die ontfut- seling, politieke tegenstrevers zullen beletten te stemmen. Men mag ook geene andere personen gelas ten om in zijne plaats te stemmen. Dit feit is insgelijks strafbaar. kiezin gj e tv voor de des ai'i'ondissements Aalst. VOOR DEN SENAAT. MM. Liénart, Karei, grondeigenaar, Aalst. Van Vreckem, Karei, Meerbeke VOOR DE KAMERS VAN VOLKSVERTE GENWOORDIGERS. MM. De Saedeleer, Lod. advoc. Haeltert. Diericx, V. brouwer, Geerardsbergen Van Wambeke. V. advocaat, Aalst, Woeste, Karei, Elsene. Parijs, 4 Oktober i&9±. Mijnheer en geliefde konfrater, Gisteren avond zat ik te werken aan mijne schrijftafel; en, vermoeid en afgemat, ik viel in slaap en aan 'tdroomen. Ik was welhaast beheerschd door eene verschrikkelijke nacht merrie, die ik aan uwe goede en katholieke lezers ga vertellen. Ik was dus aan 't droomen. En, ik ijs als ik er aan denk, ik droomde dat door een der grootste ongelukken priester Daens er in gelukt was, bij middel van alle slach van kabalcn en lage kuiperijen, cenen zetel te ver overen 111 het Belgisch Parlement. Het scheen mij ook dat het zitting was der Kamer en de weglooper der Jesuiten had zich gewaagd de tribune te beklimmen. Al de leden lachten om te bersten, geflui- en heten zich hooren langs verschillige kan- ten en de koddigste kwinkslagen gingen hun nen gang.... en Daens was bezig met brodde len en plodderen, met rammelen, met plassen en ploeteren in 't groot Ziehier wat hij aan of omtrent uitkraamde: «Vrinden representanten, (stijl der kristene volkspaitij) dank aan ecnen overhecrlijken stock van verslctene koordekens, oude lie- dekens en koddige bokkensprongen, ben ik er in gelukt de brave kiezers van ons ar rondissement te misleiden en te foppen, en zie mij hier in uw midden, op de- plaats van eene 11 der verdienstelijkste mannen, van eencn der grootste redenaars en der dapper ste katholieken. Ik beken dat ik geen ver dienstelijk man ben, noch groote redenaar maar, weest er zeker van, getrouw zal ik u blijven en los zal ik u niet laten. Ik weet het wel, men zegt opcntlijk uit dat ik nen draaimolen ben, dat ik reeds z )o van alles wat geprobeerd heb van pater, van pastoor, van leeraar, dat ik zelfs van zin - was de koorde van St. Franciscus eens te meten, (geve God dat hij welhaast boetveer- digheid doe met de koord aan den hals toen ik mijnen weg vond van Damascus en begunstigd werd met eene gansch bijzondere verlichting (een verlichte geest is hij waar- achtig over het priesterschap. Tot hier toe heeft men gedacht dat de rol van den priester zich bijzonderlijk uit- oefende op de zielen, dat zijne plicht was het volk te onderwijzen in het Geloof, biecht te hooren, te prediken, de H.H. Sacramen- ten toe te dienen, mis te doen, enz., maar dat zijn allemaal historiekens van den ouden tijd bravo, bravo, links,en zie hier de leer van het Nieuw Testament Om goede pries- ter te zijn moet men zonder bediening zijn en representant zijn men moet op den bui- ten herberg op en herberg af loopen en over- al de tweedracht zaaien onder de goede kristene menschen, men moet verbroederen met de gevaarlijkste vijanden van zijnen Godsdienst, de lagere standen opruien en aan iedereen de maan beloven.... zich wel wachtende van te wijzen waar de Inddc' staat om tot aaar te geraken. Ik bevind mij noglhans in cenen neteli-' gen en belangvollen toestand; (hum!hum?) ik heb de kiezers alle zotte beloften opge- hangen die ik niet houden kan, want ik was mets, ik had niets, ik riskeerde niets ik kon niets verliezen. Ik moet mij nogthans uit den slag trek- ken door eene nieuwe foef, en mijn kas verschooncn door eene nieuwe pocherij, en ik heb de eer u het volgend wetsontwerp voor te stellen dat gij allen zult stemmen: Art. 1. Iedere priester die zal pater "c- wccst zijn, is van rechtswege representant met een tractement van 6000 franken. Art. II. Indien hij buiten dienst 'is en bijzonderlijk indien zijn Bisschop hem geene parochiale bediening aanbiedt, zal hij ook van rechtswege senator zijn met een pen- sioen van 12,000 franken. Art. III. Indien hij twee maal uiteen kloos- ter liep, en bijzonderlijk indien hij nergens blijven kon, dan zal hij recht hebben op eenen zetel bij het kapitel van Gheel dat ik aanstonds stichten ga. Ziedaar, vrienden, al wat ik u te zeggen heb ter verdediging der belangen van het volk Op deze woorden was de liberale vijver aan t kwaken, aan 't kwakken en aan 't rikke kikken, de katholieken waren ter neer gesla gen, de gemeene schertsen en kwinkslagen re genden van alle kanten en het gefluit werd zoo hevig dat ik er van wakker schoot. God zij dank 't Was een droom die zich met zal verwezenlijken! Maar, wees verze kerd, moest het ongeluk willen dat Daens in de Kamer geraakt, zijne eerste optreding zou er_?6o belachelijk en zóó koddig wezen. ht /-vl .^ouc^en met de belangen van 't volk Oh, t is wel daar de minste van zijne zorgen en gij moet er niet aan twijfelen, 'het spektakel van Daens op de tribune te zien plodderen en broddelen zou voor velen de moeite weerd zijn om eene reis te doen van Parijs naar Brussel. Onze vriend, M. Vanden Peereboom, zou te dier gelegenheid moeten eenen train de plaisir inrichten on dc plaatsen zouden stormerhand ingenomen worden. Gij hebt, geliefde konfrater, waarschijnlijk de heldendaden en de lotgevallen gelezen van Mandrin, en gij zult er gezien hebben dat die booswicht en zijne mannen werkten met ge sloten vizier. He wel, priester Daens, in zijnen hatelijken en verfoeilijken kamp tegen M. Woes te, heeft ook een masker voor zijn gelaat ge trokken, het masker der valsche demokratie en dat masker moet gij hem afrukken, kost wat kost; het is het ecnige middel om hem te beletten van de kiezers te bedriegen en om dezen te vrijwaren van eene grove en onher stelbare fout. Wil dat zeggen dat er geene hervormingen moeten gebeuren? Zeker nietEr bestaat we zenlijk eene netelige en pijnlijke sociale krisis die eene oplossing eischt zonder eenigen uitstel. Maar om die oplossing te bewerken zijn er mannen noodig van gewicht en van gezag, en geene afbrekers of uitzinnigen. Wij weten wel dat eenige jonge hooveerdig- aards waaraan men ons overigens verzoekt geene aandacht te verleenen en die eigenlijk niets anders betrachten dan de oogen op zich te trekken de pretentie hebben van.te zeg gen dat de vreemdelingen zich niet moeten bemoeien met uwe politieke zaken; maar, 011- noozelc snotneuzen, sedert wanneer is eene sociale kwestie van geen algemeen belang, en sedert wanneer is een katholieke een vreem deling bij zijne broeders? l \\ij zullen verdergaan en wij beweren, wij stellen vast dat onze plicht is elke politieke, inwendige of uitwendige, kwestie te bespreken van het oogenblilc dat zij onder verschiliigc opzichten alle katholieken aanbelangt van alle landen. Dat afloochenen is de scheele politie ker uithangen. Zoo zijn die mannen, van het oogenblik dat men het goed gedacht heeft van niet te den ken en te misdenken gelijk zij, seffens, voor alle bewijsvoering, werpen zij u scheldwoor den toe en zij klagen dat men zich bcmocie met hunne zaken. Maar, aanbiddelijke heeren, als men snullen ontmoet die verloren loopen, de eerste plicht der liefdadigheid is van te roepen hola 1 keert weer, gij loopt verloren, gij zijt van het goede spoor en gij gaat in den afgrond neertuimelen Maar gaat redeneeren met zulk een volksken 1 Den dag van heden hangen de hooveerdigen en de onbekwamen het uithangbord uit 'der Volksliefde, om tot politieke functien te klim men, maar het uithangbord is valsch en de winkel is fopperij. Belang stellen in liet lot van den werker bestaat met in het opwekken der driften, in het beloven rvan-'hct onmogelijke, en bijzon- het ophitsen van de eene klas der samenleving tegen dc andere, maar wel in het' verbeteren van het lot van den nood lijderde, van den ongelukkige zonder daarom de uitdcelende gerechtigheid te miskennen (saus manquer d la justice distributive). En wie zal, beter dan M. Woeste, de be middelaar zijn tusschen de verschillige standen, wie zal, beter dan hij, hunne verschillen kun nen slissen Niemand, en priester Daens min dan iemand 1 Er is hier geene kwestie van te kiezen tus schen eene personaliteit en eene zoogezegde sociale bewegingalleen moet er gekozen wor den tusschen eene iveerde en eenen niets. En indien die niets zoekt om eene beweging in Jeveni te roepen of om scheuring tc maken, t is Hat hij gedreven is door den hoogmoed en dat hij geen ander doel heeft. Overigens het princiep alléén strijdt nog ten voordode van M. Woeste, cn de personaliteit van Daens is niet voldoende om te willen een princiep vertegenwoordigen, tenzij misschien het princiep der scheuring onder de katholieken. Priester Daens kennen wij sedert lang en wij zijn zeer wel op dc hoogte van den droe ven én beklagensweerdigen toestand van het arrondissement Aalst. Van alle kanten zenden onze briefwisselaars ons de bitterste klachten en de verontweerdig- betuigingen. Vele priesters schrijven ons in de strengste bewoordingen en breken kortweg af met eenen konfrater onweerdig van hunne ge negenheid cn van hunne achting. Twee jaar geleden wendde zich priester Daens tot een hooggeplaatstcn ambtenaar der geestelijk- 'jfid, voor het verkrijgen van eene plaats. Gelijk Géromc Paturot van koddige gedachtenis was hij dan op zoek naar ccne positie in de samenleving. Men wilde van hem niet en men weigerde hem te aanvaarden. Zou priester Daens u kunnen zeggen waarom? Het zou nogthans zeer belangrijk zijn om weten Maar het zal hiermede zijn gelijk met al wat hem tegengaat; hij loopt het voorbij, om- dat hij geen voldoend antwoord kan geven Volgens ons bescheiden oordeel zijn de zeld zame vrienden van priester Daens zeer onvoor zichtig van zekere hazen tc willen lichten, want, al eencn neger te willen wit wasschen, zullen zij hunnen klient in den ncteligen toestand stellen van een aanhoudend cn on aangenaam geweervuur te moeten onderstaan ofwel van op zijn vel vruchteloos honderde kilos bruine zeep tc moeten gebruiken. In alle geval, al die ruziemakei's en vuur- stokers die het H. Schrift miskennen, of het ten minste zeer weinig kennen en die zich be lachelijk maken door hunne min of meer ge lukkige aanhalingen, zouden met een kalm en gerust gemoed de volgende zinspreuk moeten overwegen Wee aan hem die de oorzaak is van het schandaal 1 Wij voegen er bij Een goede verstaander heeft maar een half woord van doen. Dr Ervoan d'Horzer, priester, opsteller. Opgelet! Laat u niet bedriegen, de Roelan- ders rekenen op uwe eenvoudigheid om u te bedriegen. De beloften van hunprogramma zijn veel tc schoon en te menigvuldig om waar te zijn zij zclven geloovcn er niet aan, i° om dat zij weten dat al die zaken niet mogelijk zijn, 20 omdat zij weten dat zij onbekwaam zijn, gezien hun klein getal, hun gebrek aan gezag cn invloed en talenten van de minste dier beloften te vervullen. Wat meer is, zij bekommeren zich in het herte weinig met de belangen van volk en werk man, want, wie heeft cr hen gelast om die be langen te verdedigen Niemand zij hebben zich zeiven gekozen, en waarom Om hunne eigene zaken te doen gelijk u gaat bewezen worden. Hunne beloften zijn te schoon om kunnen waar te zijn, zij zijn onmogelijk. En wie zijn die mannen om die wonderba re beloften te volbrengen Ja, wie zijn zij, wat kunnen zij, welk gezag en welke macht heb ben zij Het zijn vier arme duivels die maar op den werkman denken bij het naderen der kiezingen en die zich weinig met een anders welzijn bekommeren, die meer dan genoeg te doen hebben om hun eigen welzijn te bezorgen, en hunne ledige zakken te vullen met de 4000 frankskens die vast zijn aan den post van volks vertegenwoordiger; vier liefhebbers die nooit op u zouden gedacht hebben had het Staatsbe stuur hun een vetpnstjen willen geven er. d.c. nu daarom zich willen wreken op dat bestuur, vier nijdige gladzakken die zoeken te leven zonder werken op de kosten van het Land. Waarom juist zijn de Roelandsche kandida ten vier platzakken Omdat zij noodig hebben van hunne platte zakken te doen opzwellen met zilveren ballekens. Waarom M. Van Langen- haeke niet Omdat hij de zilveren ballekens bezit. Waarom M. dc Doctor van Aspelacre niet? Omdat die zijne zilveren ballekens op eene andere manier kan verdienen. Gij ziet dat alles wel geschoteld is. Veronderstelt dat die slimmerikken gekozen zijn, wat zullen zij met hen vieren gaan uit richten in de Kamers te Brussel Hier en overal kunnen zij wel klappen, liegen, ver wijten, uitschelden, uwe slechte driften ophit sen, dc knechten tegen de meesters en de ar- armen tegen de rijken opmaken, maar te Brus sel zal dat niet te pas komen en daar zullen zij den bek moeten gesloten houden. Zij zul len daar gansch alleen staan, want zij beh'oorcn tot geene partij, niemand zal hen willen ken nen, niemand zal hen ondersteunenzij zullen zich moeten te vrede houden, en zich te vrede houden, met hun geld op te strijken en de eerste zijn om te spotten met hunne gefopte kiezers. En gij, kiezers, die wilt katholiek zijn, kiest met voor die mannen die, om aan het schotel ken t; geraken en zich vet te lekken, de hand geven aan socialisten, samengespannen met de geuzen, allen vijanden van uw Geloof, cn die zich laten geld in de vuist steken door de framagons om de katholieke partij te verscheu ren en ten onderen te brengen. Die voor hen kiest, kiest dan voor de geuzen en framagons, kiest tegen zijn Geloof en tegen de katholieke Kerk. Kiest niet voor cenen priester die, alleen onder zooveel honderd anderen, zijn kleed besmeurt, tegen zijnen roep en zending, haat en afgunst zaait tusschen meesters en knechten, tusschen rijken en armen, die samenspant met dc vijanden van zijn Geloof en zijne Moe der de H. Kerk, die niet durven bekennen heeft wie hij zou verkiezen of de katholieken of de socialisten. De toekomst zal u doen zien wie hij is en wat er van hem zal geworden. Zijn priester kleed dient om u de oogen uit tc steken en aan die volksbedriegers die zich christene volkspartij noemen, eenen schijn van christe lijkheid tc geven. De Paus Leo XIII. wiens naam hij gedurig in den mond heeft, leert ons dat er voor het werkvolk moet gewerkt en gezorgd worden, dat men hen moet bescher men tegen de listen der socialisten maar Hij zegt niet dat zij moeten verleid en bedrogen worden, dat zij tegen meesters en rijken moe ten opgehitst worden, dat zij moeten dienen aan vier lediggangers om aan de 4000 franks kens te geraken. En nu, kiezers, wie zijn dc aanhangers van die wondere en nieuw gebakken werkmans- vrienden i° Vele eenvoudige en onwetende buitenlieden die van niets weten en die schoone beloften aannemen als evangelie; 20 Al wie nog liberaal bloed in zijn lijf heeft; 3» Geu zen, geuzenmeesters, en al wat noch van kerk, noch van priesters weten wil.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Stad Ninove | 1894 | | pagina 1