Kiezers,
WETCEVENDEKAHEBS
Nieuws- en Annoncenblad.
Daens Nachtmerrie.
centiemen.
Vierde Jaar N1' 40.
Zondair
Octobei
Prijs per nummer 10
op 14 October 1894.
Kandidaten der katholieke
vereeniging
DE STAD NINOVE
ABONNEMENTEN
De prijs er van is fr. 3,50 's jaars voor iedereen, voorop
te betalen.
Men kan, ten allen tijde, inschrijven bij D. ANNEES-
SENS, Drukker-Uitgever, te Ninove, aan den hoek van
het Stadhuis
Al wat ten bureele gedrukt wordt, en wat eene annonce bevat,
zal, op aanvraag, kosteloos in het blad opgenomen worden.
ANNONCENPRIJS
Per drukregelGewone 15 centiemen Op 2" blad 25
centiemen Dikwijls herhaalde bij overeenkomstRe-
klamen 1 fr. Inzending der Artikelen en Annoncen uiterlijk
donderdag- avond.
Het recht annoncen of artikels te weigeren, wordt voor
behouden. Handschriften worden niet terug gestuurd.
De kiesbrieven voor de wetgevende kiczin-
gen van 14 October zijn ten huize besteld.
De kiezers dienen wel in acht te nemen,
dat zij zonder dezen brief niet tot de stem
bus worden toegelaten. Het is dus noodig dat
zij hem goed bewaren om hem op Zondag 14
October, aan den voorzitter van 't kiesbureel
te kunnen toonen.
Men vergete ook niet dat de kiezing thans
verplichtend is en degenen die niet komen stem
men strafbaar zijn, indien zij geene gegronde
redenen kunnen opgeven die hen beletten deel
te nemen aan de kiezing.
Om te voorkomen dat een kiezer tweemaal
zju stemmen, wordt zijn kiesbrief door den
voorzitter van 't kiesbureel gestempeld. De
kiezer ontvangt dezen brief terug want hij
kan hem nog noodig hebben in geval van
herstemming of balloteering, op Zondag 2:
October.
Onder geen voorwendsel mag men dus zij
nen kiesbrief laten ontfutselen, want het is te
vreezen dat sommige lieden, door die ontfut-
seling, politieke tegenstrevers zullen beletten
te stemmen.
Men mag ook geene andere personen gelas
ten om in zijne plaats te stemmen. Dit feit
is insgelijks strafbaar.
kiezin gj e tv
voor de
des ai'i'ondissements Aalst.
VOOR DEN SENAAT.
MM. Liénart, Karei, grondeigenaar, Aalst.
Van Vreckem, Karei, Meerbeke
VOOR DE KAMERS VAN VOLKSVERTE
GENWOORDIGERS.
MM. De Saedeleer, Lod. advoc. Haeltert.
Diericx, V. brouwer, Geerardsbergen
Van Wambeke. V. advocaat, Aalst,
Woeste, Karei, Elsene.
Parijs, 4 Oktober i&9±.
Mijnheer en geliefde konfrater,
Gisteren avond zat ik te werken aan mijne
schrijftafel; en, vermoeid en afgemat, ik viel
in slaap en aan 'tdroomen. Ik was welhaast
beheerschd door eene verschrikkelijke nacht
merrie, die ik aan uwe goede en katholieke
lezers ga vertellen.
Ik was dus aan 't droomen. En, ik ijs als
ik er aan denk, ik droomde dat door een
der grootste ongelukken priester Daens er in
gelukt was, bij middel van alle slach van
kabalcn en lage kuiperijen, cenen zetel te ver
overen 111 het Belgisch Parlement.
Het scheen mij ook dat het zitting was der
Kamer en de weglooper der Jesuiten had zich
gewaagd de tribune te beklimmen.
Al de leden lachten om te bersten, geflui-
en heten zich hooren langs verschillige kan-
ten en de koddigste kwinkslagen gingen hun
nen gang.... en Daens was bezig met brodde
len en plodderen, met rammelen, met plassen
en ploeteren in 't groot
Ziehier wat hij aan of omtrent uitkraamde:
«Vrinden representanten, (stijl der kristene
volkspaitij) dank aan ecnen overhecrlijken
stock van verslctene koordekens, oude lie-
dekens en koddige bokkensprongen, ben ik
er in gelukt de brave kiezers van ons ar
rondissement te misleiden en te foppen, en
zie mij hier in uw midden, op de- plaats
van eene 11 der verdienstelijkste mannen, van
eencn der grootste redenaars en der dapper
ste katholieken. Ik beken dat ik geen ver
dienstelijk man ben, noch groote redenaar
maar, weest er zeker van, getrouw zal ik u
blijven en los zal ik u niet laten.
Ik weet het wel, men zegt opcntlijk uit
dat ik nen draaimolen ben, dat ik reeds z )o
van alles wat geprobeerd heb van pater, van
pastoor, van leeraar, dat ik zelfs van zin
- was de koorde van St. Franciscus eens te
meten, (geve God dat hij welhaast boetveer-
digheid doe met de koord aan den hals
toen ik mijnen weg vond van Damascus en
begunstigd werd met eene gansch bijzondere
verlichting (een verlichte geest is hij waar-
achtig over het priesterschap.
Tot hier toe heeft men gedacht dat de
rol van den priester zich bijzonderlijk uit-
oefende op de zielen, dat zijne plicht was
het volk te onderwijzen in het Geloof, biecht
te hooren, te prediken, de H.H. Sacramen-
ten toe te dienen, mis te doen, enz., maar
dat zijn allemaal historiekens van den ouden
tijd bravo, bravo, links,en zie hier de leer
van het Nieuw Testament Om goede pries-
ter te zijn moet men zonder bediening zijn
en representant zijn men moet op den bui-
ten herberg op en herberg af loopen en over-
al de tweedracht zaaien onder de goede
kristene menschen, men moet verbroederen
met de gevaarlijkste vijanden van zijnen
Godsdienst, de lagere standen opruien en
aan iedereen de maan beloven.... zich wel
wachtende van te wijzen waar de Inddc'
staat om tot aaar te geraken.
Ik bevind mij noglhans in cenen neteli-'
gen en belangvollen toestand; (hum!hum?)
ik heb de kiezers alle zotte beloften opge-
hangen die ik niet houden kan, want ik
was mets, ik had niets, ik riskeerde niets
ik kon niets verliezen.
Ik moet mij nogthans uit den slag trek-
ken door eene nieuwe foef, en mijn kas
verschooncn door eene nieuwe pocherij, en
ik heb de eer u het volgend wetsontwerp
voor te stellen dat gij allen zult stemmen:
Art. 1. Iedere priester die zal pater "c-
wccst zijn, is van rechtswege representant
met een tractement van 6000 franken.
Art. II. Indien hij buiten dienst 'is en
bijzonderlijk indien zijn Bisschop hem geene
parochiale bediening aanbiedt, zal hij ook
van rechtswege senator zijn met een pen-
sioen van 12,000 franken.
Art. III. Indien hij twee maal uiteen kloos-
ter liep, en bijzonderlijk indien hij nergens
blijven kon, dan zal hij recht hebben op
eenen zetel bij het kapitel van Gheel dat
ik aanstonds stichten ga.
Ziedaar, vrienden, al wat ik u te zeggen heb
ter verdediging der belangen van het volk
Op deze woorden was de liberale vijver aan
t kwaken, aan 't kwakken en aan 't rikke
kikken, de katholieken waren ter neer gesla
gen, de gemeene schertsen en kwinkslagen re
genden van alle kanten en het gefluit werd
zoo hevig dat ik er van wakker schoot.
God zij dank 't Was een droom die zich
met zal verwezenlijken! Maar, wees verze
kerd, moest het ongeluk willen dat Daens in
de Kamer geraakt, zijne eerste optreding zou
er_?6o belachelijk en zóó koddig wezen.
ht /-vl .^ouc^en met de belangen van 't
volk Oh, t is wel daar de minste van zijne
zorgen en gij moet er niet aan twijfelen, 'het
spektakel van Daens op de tribune te zien
plodderen en broddelen zou voor velen de
moeite weerd zijn om eene reis te doen van
Parijs naar Brussel.
Onze vriend, M. Vanden Peereboom, zou
te dier gelegenheid moeten eenen train de plaisir
inrichten on dc plaatsen zouden stormerhand
ingenomen worden.
Gij hebt, geliefde konfrater, waarschijnlijk
de heldendaden en de lotgevallen gelezen van
Mandrin, en gij zult er gezien hebben dat die
booswicht en zijne mannen werkten met ge
sloten vizier. He wel, priester Daens, in zijnen
hatelijken en verfoeilijken kamp tegen M. Woes
te, heeft ook een masker voor zijn gelaat ge
trokken, het masker der valsche demokratie
en dat masker moet gij hem afrukken, kost
wat kost; het is het ecnige middel om hem
te beletten van de kiezers te bedriegen en om
dezen te vrijwaren van eene grove en onher
stelbare fout.
Wil dat zeggen dat er geene hervormingen
moeten gebeuren? Zeker nietEr bestaat we
zenlijk eene netelige en pijnlijke sociale
krisis die eene oplossing eischt zonder eenigen
uitstel. Maar om die oplossing te bewerken zijn
er mannen noodig van gewicht en van gezag,
en geene afbrekers of uitzinnigen.
Wij weten wel dat eenige jonge hooveerdig-
aards waaraan men ons overigens verzoekt
geene aandacht te verleenen en die eigenlijk
niets anders betrachten dan de oogen op zich
te trekken de pretentie hebben van.te zeg
gen dat de vreemdelingen zich niet moeten
bemoeien met uwe politieke zaken; maar, 011-
noozelc snotneuzen, sedert wanneer is eene
sociale kwestie van geen algemeen belang, en
sedert wanneer is een katholieke een vreem
deling bij zijne broeders?
l \\ij zullen verdergaan en wij beweren, wij
stellen vast dat onze plicht is elke politieke,
inwendige of uitwendige, kwestie te bespreken
van het oogenblilc dat zij onder verschiliigc
opzichten alle katholieken aanbelangt van alle
landen. Dat afloochenen is de scheele politie
ker uithangen.
Zoo zijn die mannen, van het oogenblik dat
men het goed gedacht heeft van niet te den
ken en te misdenken gelijk zij, seffens, voor
alle bewijsvoering, werpen zij u scheldwoor
den toe en zij klagen dat men zich bcmocie
met hunne zaken. Maar, aanbiddelijke heeren,
als men snullen ontmoet die verloren loopen,
de eerste plicht der liefdadigheid is van te
roepen hola 1 keert weer, gij loopt verloren,
gij zijt van het goede spoor en gij gaat in den
afgrond neertuimelen
Maar gaat redeneeren met zulk een volksken 1
Den dag van heden hangen de hooveerdigen
en de onbekwamen het uithangbord uit 'der
Volksliefde, om tot politieke functien te klim
men, maar het uithangbord is valsch en de
winkel is fopperij.
Belang stellen in liet lot van den werker
bestaat met in het opwekken der driften, in
het beloven rvan-'hct onmogelijke, en bijzon-
het ophitsen van de eene klas
der samenleving tegen dc andere, maar wel
in het' verbeteren van het lot van den nood
lijderde, van den ongelukkige zonder daarom
de uitdcelende gerechtigheid te miskennen (saus
manquer d la justice distributive).
En wie zal, beter dan M. Woeste, de be
middelaar zijn tusschen de verschillige standen,
wie zal, beter dan hij, hunne verschillen kun
nen slissen Niemand, en priester Daens min
dan iemand 1
Er is hier geene kwestie van te kiezen tus
schen eene personaliteit en eene zoogezegde
sociale bewegingalleen moet er gekozen wor
den tusschen eene iveerde en eenen niets. En
indien die niets zoekt om eene beweging in
Jeveni te roepen of om scheuring tc maken,
t is Hat hij gedreven is door den hoogmoed
en dat hij geen ander doel heeft.
Overigens het princiep alléén strijdt nog ten
voordode van M. Woeste, cn de personaliteit
van Daens is niet voldoende om te willen een
princiep vertegenwoordigen, tenzij misschien
het princiep der scheuring onder de katholieken.
Priester Daens kennen wij sedert lang en
wij zijn zeer wel op dc hoogte van den droe
ven én beklagensweerdigen toestand van het
arrondissement Aalst.
Van alle kanten zenden onze briefwisselaars
ons de bitterste klachten en de verontweerdig-
betuigingen. Vele priesters schrijven ons in de
strengste bewoordingen en breken kortweg af
met eenen konfrater onweerdig van hunne ge
negenheid cn van hunne achting.
Twee jaar geleden wendde zich priester Daens
tot een hooggeplaatstcn ambtenaar der geestelijk-
'jfid, voor het verkrijgen van eene plaats. Gelijk
Géromc Paturot van koddige gedachtenis
was hij dan op zoek naar ccne positie in de
samenleving. Men wilde van hem niet en men
weigerde hem te aanvaarden.
Zou priester Daens u kunnen zeggen waarom?
Het zou nogthans zeer belangrijk zijn om
weten
Maar het zal hiermede zijn gelijk met al
wat hem tegengaat; hij loopt het voorbij, om-
dat hij geen voldoend antwoord kan geven
Volgens ons bescheiden oordeel zijn de zeld
zame vrienden van priester Daens zeer onvoor
zichtig van zekere hazen tc willen lichten,
want, al eencn neger te willen wit wasschen,
zullen zij hunnen klient in den ncteligen
toestand stellen van een aanhoudend cn on
aangenaam geweervuur te moeten onderstaan
ofwel van op zijn vel vruchteloos honderde
kilos bruine zeep tc moeten gebruiken.
In alle geval, al die ruziemakei's en vuur-
stokers die het H. Schrift miskennen, of het
ten minste zeer weinig kennen en die zich be
lachelijk maken door hunne min of meer ge
lukkige aanhalingen, zouden met een kalm
en gerust gemoed de volgende zinspreuk moeten
overwegen
Wee aan hem die de oorzaak is van het
schandaal 1
Wij voegen er bij
Een goede verstaander heeft maar een half
woord van doen.
Dr Ervoan d'Horzer,
priester, opsteller.
Opgelet! Laat u niet bedriegen, de Roelan-
ders rekenen op uwe eenvoudigheid om u te
bedriegen. De beloften van hunprogramma zijn
veel tc schoon en te menigvuldig om waar te
zijn zij zclven geloovcn er niet aan, i° om
dat zij weten dat al die zaken niet mogelijk
zijn, 20 omdat zij weten dat zij onbekwaam
zijn, gezien hun klein getal, hun gebrek aan
gezag cn invloed en talenten van de minste
dier beloften te vervullen.
Wat meer is, zij bekommeren zich in het
herte weinig met de belangen van volk en werk
man, want, wie heeft cr hen gelast om die be
langen te verdedigen Niemand zij hebben
zich zeiven gekozen, en waarom Om hunne
eigene zaken te doen gelijk u gaat bewezen
worden.
Hunne beloften zijn te schoon om kunnen
waar te zijn, zij zijn onmogelijk.
En wie zijn die mannen om die wonderba
re beloften te volbrengen Ja, wie zijn zij, wat
kunnen zij, welk gezag en welke macht heb
ben zij Het zijn vier arme duivels die maar
op den werkman denken bij het naderen der
kiezingen en die zich weinig met een anders
welzijn bekommeren, die meer dan genoeg te
doen hebben om hun eigen welzijn te bezorgen,
en hunne ledige zakken te vullen met de 4000
frankskens die vast zijn aan den post van volks
vertegenwoordiger; vier liefhebbers die nooit
op u zouden gedacht hebben had het Staatsbe
stuur hun een vetpnstjen willen geven er. d.c.
nu daarom zich willen wreken op dat bestuur,
vier nijdige gladzakken die zoeken te leven
zonder werken op de kosten van het Land.
Waarom juist zijn de Roelandsche kandida
ten vier platzakken Omdat zij noodig hebben
van hunne platte zakken te doen opzwellen met
zilveren ballekens. Waarom M. Van Langen-
haeke niet Omdat hij de zilveren ballekens
bezit. Waarom M. dc Doctor van Aspelacre
niet? Omdat die zijne zilveren ballekens op
eene andere manier kan verdienen.
Gij ziet dat alles wel geschoteld is.
Veronderstelt dat die slimmerikken gekozen
zijn, wat zullen zij met hen vieren gaan uit
richten in de Kamers te Brussel Hier en
overal kunnen zij wel klappen, liegen, ver
wijten, uitschelden, uwe slechte driften ophit
sen, dc knechten tegen de meesters en de ar-
armen tegen de rijken opmaken, maar te Brus
sel zal dat niet te pas komen en daar zullen
zij den bek moeten gesloten houden. Zij zul
len daar gansch alleen staan, want zij beh'oorcn
tot geene partij, niemand zal hen willen ken
nen, niemand zal hen ondersteunenzij zullen
zich moeten te vrede houden, en zich te vrede
houden, met hun geld op te strijken en de
eerste zijn om te spotten met hunne gefopte
kiezers.
En gij, kiezers, die wilt katholiek zijn, kiest
met voor die mannen die, om aan het schotel
ken t; geraken en zich vet te lekken, de hand
geven aan socialisten, samengespannen met de
geuzen, allen vijanden van uw Geloof, cn die
zich laten geld in de vuist steken door de
framagons om de katholieke partij te verscheu
ren en ten onderen te brengen. Die voor hen
kiest, kiest dan voor de geuzen en framagons,
kiest tegen zijn Geloof en tegen de katholieke
Kerk.
Kiest niet voor cenen priester die, alleen
onder zooveel honderd anderen, zijn kleed
besmeurt, tegen zijnen roep en zending, haat
en afgunst zaait tusschen meesters en knechten,
tusschen rijken en armen, die samenspant
met dc vijanden van zijn Geloof en zijne Moe
der de H. Kerk, die niet durven bekennen
heeft wie hij zou verkiezen of de katholieken
of de socialisten.
De toekomst zal u doen zien wie hij is en
wat er van hem zal geworden. Zijn priester
kleed dient om u de oogen uit tc steken en
aan die volksbedriegers die zich christene
volkspartij noemen, eenen schijn van christe
lijkheid tc geven. De Paus Leo XIII. wiens
naam hij gedurig in den mond heeft, leert ons
dat er voor het werkvolk moet gewerkt en
gezorgd worden, dat men hen moet bescher
men tegen de listen der socialisten maar Hij
zegt niet dat zij moeten verleid en bedrogen
worden, dat zij tegen meesters en rijken moe
ten opgehitst worden, dat zij moeten dienen
aan vier lediggangers om aan de 4000 franks
kens te geraken.
En nu, kiezers, wie zijn dc aanhangers van
die wondere en nieuw gebakken werkmans-
vrienden i° Vele eenvoudige en onwetende
buitenlieden die van niets weten en die schoone
beloften aannemen als evangelie; 20 Al wie
nog liberaal bloed in zijn lijf heeft; 3» Geu
zen, geuzenmeesters, en al wat noch van kerk,
noch van priesters weten wil.