S'rtU -bi£i n avond ten 9 u Bbussbia3 fehruaty in den Eloydheéfl men verhandeld de Bel- idem nieuwq. 1831, 24, geld; passive 15 3/4, papier; Be'gischB bnnkaclien 113 7i8, papier; koophnmlcl-mactscliappy 129: soc. nal. 113 1/4, papier; bank, foncière 99, papier; vaerdeu 107, geld; inyncn 113 1/1, geld; Flenu 107; Levant 100, papier; llornu 99 1/2; Sclcssiu 104, papier; Ongice 104 j Sars- Long-cbamps 101 papier; jzcrcnwcg 104 1/2, papier; Venues 102» TYDINGEN UYT SPANJEN. Men léést in een Parysch dagblad u Wy hebben onlangs de nederlaeg aengekondigd welke de Christinos ondergaen hebben in hunnen uytval uyt San-Sebastian welke stad nog altoos door de Carlosgezindea belegerd word wy hebben insgelyks aengekondigd dat deze leste Belmesada in genomen hadden. Wy verneémen heden dat zy een nieuw voor deel komen te behaelen. Mercadillo heeft zig den iirt*D aea den generael Casa Eguia overgegeéven. a BURGERLYKEN STAET FAN BRUGGE. Ilutcelykcn van den 19 fibruarius. PhilippuB Googé, werkman, met Marie Van Iloiiter kantwerkster. Ludovicus Van Iloulryve, particulieren, met Constuntia Lecoutre, particuliere. Antonius De llacnc, klcermacker, met Marie Ostdienstmeyd. Carolus De Fonteync, werkman, met Sophia Goethals, kantwerkster. Overledenen van den 17 lot den 19 fehruarius. 17. Franciscns Sambadrt, timmerman, ongehuwd, oud 23 jaeren,overleden op de Vrydae-markt. Marie Oroes, kantwerkster ongehuwd, oud 28 jaeren, overleden in do - Kool brandei s-straet. Sonate Allaert, cuirassier by het vyfde cscadron van het 1»'« regiment geboren te lleldcrgem (Oost-Vlacnderenoud 30 jaerenoverleden in de Carmes-straet. 19. Petrus De Greuve, werkman, geboren te Knockc,oud 63jaeren,echtgenoot van Marie Peperaovei leden in Sint-Nicolaus godshuya. En 2 kinderen onder de 7 jaeren. Acht geboorten. BEVELBRIEF VOOR DEN VASTEN. JAER 1836. VERVOLG EN EVNDE. Indien gyZeer Lieve Broeders, nog eenen meerderen afkeer wilt hebbeu van eeue zonde die men niet genoeg kan haelen en verfoeyeo aenschouwt de schrikkelyke straffen die de goddelyke rechtveêrdigheyd van tyd tot tyd tegen de oukuyssche gebruykt beeft. Ten tyde vau Noë was de bedorvenbeyd algemeyn Alle vleeschzegt het H. Schrift had zyne wegen bedorven, en alle de gedagten der menschen wncren toegedaen aen het kwaed. Mei groot getal der pligligeu moedigde zeker- lyk de misdaed aen misschien meynde inen door dezen middel aen de vraek des Memels te kouuen ontsnappen. Anders gebeurde het want het geduld des Medren wierd verinoeyd door de overmaet der zonde. Ik zalzeyde Ilyden mensch vernietigen dien ik geschaepen heb ik zal alles vernietigen van den mensch tol tie beestenvan alles 't géén op de aerde kruypt lot de vogelen des hemels want het is mjr leet hun gemaekt te hebben. Vei volgens de goddelyke gramschap zeud de watereo vau den zondvloed die gansch dé oppervlakte der aerde overdekten, iu zoo verre, dat zy vyflien ellcboogmaeteu bovcu de hoogste bergen stonden. Alles wierd in de diepe zee begrBeven van zoo veéle niillioeuen menschen die de aerde alsdan bevolkten acht alleen ont kwamen hette weéten Noë en xyn buysgezin. Noë vond gratie by den Heerom dat hy zig zuyver gehouden had in bet raiddeu van de algemeene bedorvenbeyd. Zulke vervaerlyke straflen hadden zekerlyk alle toekomende geslachteD moeten verschrikkenougelukkiglyk was het zoo niet. Ten tyde van Abraham, vyf goddelooze sleden, Soduma, Gomorrha en dry andere, waereti de schande van het ineDSchdoin. Deze stedengelegen in eene aeiigenaenie valleye, bedekt met bosschen en besproeyd door de wateren der Jordaeue, hadden zeer oudeugende iuwouneis, die door den hoog moed de verzaeding van spjrzeden overvloed van alles en de luy hejrdgclyk den propheét Ezccbiöl zegt, zoo bedorven waereu dat buoüe zouden den heinel tergden en om vraek riepen. De boosheden - van Sodoma en Gomorrha, zegt den Heer, vermeerderen van dag tot dag en hunne zonden zyn ten hoogsten geklommeneu hierom besloot den Meer die steden met hunne inwoooers te vernietigen. Alaer vermits tyne rechtveêrdigheyd den onpligtigen met den pligligen niet ouder- mengtwierden twee engelen nae Sodoma gezonden om er den recht- vcérdigen Loth uyt te leyden. Gael uyt deze stadzeyden zy hem ■want wy gaen die plaets vernietigenom dat het geroep der boosheden van deze volkeren meer en meer lot den Heer opgeklommen isen hy hééft ons gezonden om hun te verdelgen. Lolh vervolgens by de baud genomen hebbcudeleydden zy hem buylen de stad beni gebiedende Ie vlugten nae eeuen by gelegen berg. Alsdan dééd den Heer eenen regen van solfer en vuer van den hemel daelen over Sodoma en Gomor rha en vernietigde deze steden met alle haerc inwooners alsook de omliggende landen met de geène die ze bewoonden en alle kruyden der aerdeDeze schoooe en aengeuaeme valleye wierd dan in een stin kende raeêr veranderd, 't welk de Doode Zee genaemd word; zoo dat den reyzer tegenwoordig nog met schrik aenschouwt deze plaetsdie Ier zeiver tyd het geheugen vernieuwt vau zoo veéle boosheden en van *oo groote vraek. Ontrent twee eeuweo laetervolgde Onan, zoon van Juda en echt genoot van Tharaarde boosheyd naer vau zyncn broeder Her, met de heyligheyd vau liet huwelyk te scheudeu en ondervond, zoo als hy op ecnc zienelyke wyze de uylwerksels van de goddelyke gramschap. Ilea Meer sloeg hem met de dood, zegt het M. Schrift, om dat hy eene verfoeyelyke daed bedreef. Wy zoudenZeer Lieve Broedersde voorbeelden vau straflen van dit slach konuen vermenigvuldigen maer 't géén wy gezeyd hebben is genoegraem oin u te doen zien hoe strengclyk de goddelyke rechtveêr digheyd de zonde van ouzuyverheyd straft. Deze tydelykc straffen zyn nogtacis niet tc vergelyken met de eeuwige pynen die de onkuyssche iu in het ander leven afwagteo. Bedriegt u niet, zegt den Apostel noch de onkuysschenoch de overspeélersnoch de onzuyvere zullen erf. genatmen zyn van het Ryk God. Hun erfdeel zal zyn volgens den hey- ligen Joannesin eehen poél van vuer en solfer, het welk eene lweèdè~ dóód tal zyn Ziel daer waer op de ongeooilofde vleeschelyke vermaeken uyt komen 1 Naer den mensch op de weêreld ongelukkig gemaekt te hebben, werpen ly bem voor ecuwig iu de afgryzelyke pynen der helle. Moe zeer zyn die christeneu dun te beklaegenwelkers leven gansch vleescbelyk is, die leéven gelyk de hfcydeneti welke Got niet kenneu Muu lot is dobbel ongelukkig de ouUytspi cékelyke genoegteu van de deugd zyn bun ou» bekend in dit leven en de eeuwige nyueu wagleu hun af in het ander, Wy sineeken U dan, Zeef Lieve Broeders, dikwils de vóortreffelyk- hcyd vau uwen oorsproug te overwcégcn zegt van tyd tol tyd aen d zei ven ik heb eene onslerteiyke ziel; eene ziel, geschaepen na het beeld en gelykeuis van God eene ziel, afgekogl door het dierbaer Bloéd vart het Lam zonder vlckkeGod is mynen vader eu den hemel is rayn vaderland hoe zoude ik my dan zoo verre konoen vergeéten van aen alle deze schoone voorrechten te verzaeken en van my tot den stael der dieren te vernederen? Neen, neen! het waere eene te groote dwaes* beyd, voor eenen oogenblik van wellusten een eeuwig ongeluk op zig të trekken Momenlanenm quod deleclatrtlernum quod crucial. Weést mdagtigmet den apostel Paulus, Zeer Lieve Breeders, dat uwe Itch* aemeo, door het Doopsel eu door de II. Communie, gewordeD zyu dé lidmaeten van Christusdal zy den tempel zyn van den Geest, dié in u woont; dat gy die vervolgeus niet kout onteeren zouder CbbisioJ zelve te beledigen en zooder den tempel van God te schenden. Wy smeekeu de vaders eu moedersvan met eene byzondere oplet* tendbeyd de zeden hunner kiuders te bewaeken deze jonge sprliytea zyn zoo teder, dat den minsten vergiftigen blaes genoegzaera is, ont voor allyd huunen glans te heneémeu. De ouders moeten van hunna kiuders verwydereu de ontugtige schriften de oneerbael-e beelden en schilderyen zy moeteu hun verbieden te verkeeren met medegezellen welkers deugd niet beproefd is; zy moeten eyndelyk zorgen, dat hunna opvoeding toevertrouwd zy aen persoouen voordeeliglyk gekend, zoo door huu geloof als door hunne zedeu. Dat de qetiouwde deze schoone lesse van den Apostel wel onthouden i Dat hel huwelyk, zegt hy, door eenider eerlyk beleéfd worde en dat het huwelyksbed onbevlekt zy want God zal de hoereérders en over» speéhrs veroordeelen. Dal de weduwaers en weduweo gelykvormig aen den raed van det» Apostel, op God betrouwen, en dal zy volhtrden in smeekingen en gebeden; dat zydoor eygene ouderviuding de oagëstaedigheyd def aerdsche din.en kennende, huu hert meer en meer onthegten van da genegenheyd tot de schepselen, en met den H. Paulus iodagtig zyn, dat wy hier geene blyvende wooning hebben. Dal de geéutu die meyuen lot het huwelyk geroepen te zyn. de ont» houding en de zedigheyd van den jongen Tobias naerrolgeu. PYy zyn zeyde dezen deugdzaemen jongeling aen zyne kuyssche bruyd, wf zyn kinderen der Heylgcn, en wy mogen ons niet vereenigen gelyk de hcj tienendie God met kennen. Met is door de ingekeerdbeyd eö door het gebed dat meu zig lot hel huwelyk moet bérevden orti dat het huwelyk door Onzen Meer Jesus C.iiiistos lot de weêrdigheyd van ecu H. Sacrament verheven is, eu om dat de gratiën altyd in eveDl-edig* heyd zyn met de gesteltenis van die het onlfaugt. Met is ten hoogsten noodtaekelyk aen de jongheden van beyde gesla' ten, te weéten dat hunne eerste jaeren gemeeuelyk eenen grooten invC hebben op het overig van bel leven. Deb H. Geest zegt ons, dal tt, mensch als hy oud geworden isniet tal afwyken van den wegdien hy jong zynde bewandeld hééft. Den tyd der jougheyd is den moeye* lykslcu van het leveu liet gebrek van ondervindiug den eersteD drift der hertstogteu de verleydende aeulokscls dér weêreldalleseyndelyk roaekt dit tydstip uytneén.eude gevaerlyk. De jonge lieden koouen datt niet te véél op buone hoede zyn. De byzondersle middels die zy moeten gebruyken om deze gevaeren te outgaeu zyu de niaetigheyd, de ledig» heyd, het dikwils naedcreu lot de M. Saci arneotenhet vlugten def edigheyd der coraedienballen en andere gevaerlyke byeenkomsten J het is eyndelyk de innige overtuyging dat betmet de Gratie God* en eenen goeden wille, gemakkelyk is, over de aenvallen van den duyvel, van de wcê:eld en vao het vleesch, Ie zegepraelen. Dat eypdelyk deze, welke het ongeluk gehad hebben zig met ded stroom der hei Utogten te hebben iaeten inedesleépenden moed niet ver* hezen maer dat zy zigzonder uylstelgaen werpen voor de voeted van eenen biegtvader den dienaer van den God van Bermbertigheyd zal hun met eene vaderlyke goedlieyd ontfangeu hy zal zig, gelyk ear* tyds den vader van deu verloren zoon, verbeügeuvah kinderen weder* gevonden te hebben, die hy meynde dood te zVó hy zal zyne traened roet de hunne mengelen eu hun mei bunnen Meer en God verzoenen. Eu gy lieden, Dieuaers des Meerengy Kloosterlingen van beVda geslachten, en gy alle, Zeer Lieve Broeders, die het geluk gelifid hebt de algemeene besmetting te ontvlugten en den onwcêrdeérlyken schat der zuy verbeyd te bewaeren; verdobbelt uwe vuerigbeyd; blyft de voet stappen volgen van uweu goddelyken Meester die uyt eene Muead ve* boren, zelfs maegd gebleven is, en eene byzondere geuègènheyd bad voor den H. Apostel Joannes, om dat dezen welbemindeu discipel maegd bleef lot de dood toe. Vo gt, hier op de aerde het Lam zónder vlekke lot dat gy het geluk hebt bet zelve te volgen in den hemelen dien nieU* wen lofzang te zingeu weikeu niemaud anders zal kouneu zingen. koophandel. r^h","CArT- Vcrkogt 200 baden Sint-Doroingo^affc BEURS VAN ANTWERPEN VAN DEN 22 FEBRUART.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Standaard van Vlaanderen | 1836 | | pagina 3