S'rtU -bi£i
n avond ten 9 u
Bbussbia3 fehruaty
in den Eloydheéfl men verhandeld de Bel-
idem nieuwq. 1831, 24, geld; passive 15 3/4, papier; Be'gischB bnnkaclien
113 7i8, papier; koophnmlcl-mactscliappy 129: soc. nal. 113 1/4, papier; bank,
foncière 99, papier; vaerdeu 107, geld; inyncn 113 1/1, geld; Flenu 107;
Levant 100, papier; llornu 99 1/2; Sclcssiu 104, papier; Ongice 104 j Sars-
Long-cbamps 101 papier; jzcrcnwcg 104 1/2, papier; Venues 102»
TYDINGEN UYT SPANJEN.
Men léést in een Parysch dagblad
u Wy hebben onlangs de nederlaeg aengekondigd welke de
Christinos ondergaen hebben in hunnen uytval uyt San-Sebastian
welke stad nog altoos door de Carlosgezindea belegerd word
wy hebben insgelyks aengekondigd dat deze leste Belmesada in
genomen hadden. Wy verneémen heden dat zy een nieuw voor
deel komen te behaelen. Mercadillo heeft zig den iirt*D aea den
generael Casa Eguia overgegeéven. a
BURGERLYKEN STAET FAN BRUGGE.
Ilutcelykcn van den 19 fibruarius.
PhilippuB Googé, werkman, met Marie Van Iloiiter kantwerkster.
Ludovicus Van Iloulryve, particulieren, met Constuntia Lecoutre, particuliere.
Antonius De llacnc, klcermacker, met Marie Ostdienstmeyd.
Carolus De Fonteync, werkman, met Sophia Goethals, kantwerkster.
Overledenen van den 17 lot den 19 fehruarius.
17. Franciscns Sambadrt, timmerman, ongehuwd, oud 23 jaeren,overleden
op de Vrydae-markt.
Marie Oroes, kantwerkster ongehuwd, oud 28 jaeren, overleden in do
- Kool brandei s-straet.
Sonate Allaert, cuirassier by het vyfde cscadron van het 1»'« regiment
geboren te lleldcrgem (Oost-Vlacnderenoud 30 jaerenoverleden in de
Carmes-straet.
19. Petrus De Greuve, werkman, geboren te Knockc,oud 63jaeren,echtgenoot
van Marie Peperaovei leden in Sint-Nicolaus godshuya.
En 2 kinderen onder de 7 jaeren. Acht geboorten.
BEVELBRIEF VOOR DEN VASTEN. JAER 1836.
VERVOLG EN EVNDE.
Indien gyZeer Lieve Broeders, nog eenen meerderen afkeer wilt
hebbeu van eeue zonde die men niet genoeg kan haelen en verfoeyeo
aenschouwt de schrikkelyke straffen die de goddelyke rechtveêrdigheyd
van tyd tot tyd tegen de oukuyssche gebruykt beeft. Ten tyde vau Noë
was de bedorvenbeyd algemeyn Alle vleeschzegt het H. Schrift
had zyne wegen bedorven, en alle de gedagten der menschen wncren
toegedaen aen het kwaed. Mei groot getal der pligligeu moedigde zeker-
lyk de misdaed aen misschien meynde inen door dezen middel aen de
vraek des Memels te kouuen ontsnappen. Anders gebeurde het want
het geduld des Medren wierd verinoeyd door de overmaet der zonde.
Ik zalzeyde Ilyden mensch vernietigen dien ik geschaepen heb
ik zal alles vernietigen van den mensch tol tie beestenvan alles
't géén op de aerde kruypt lot de vogelen des hemels want het is mjr
leet hun gemaekt te hebben. Vei volgens de goddelyke gramschap zeud
de watereo vau den zondvloed die gansch dé oppervlakte der aerde
overdekten, iu zoo verre, dat zy vyflien ellcboogmaeteu bovcu de hoogste
bergen stonden. Alles wierd in de diepe zee begrBeven van zoo veéle
niillioeuen menschen die de aerde alsdan bevolkten acht alleen ont
kwamen hette weéten Noë en xyn buysgezin. Noë vond gratie by
den Heerom dat hy zig zuyver gehouden had in bet raiddeu van de
algemeene bedorvenbeyd.
Zulke vervaerlyke straflen hadden zekerlyk alle toekomende geslachteD
moeten verschrikkenougelukkiglyk was het zoo niet. Ten tyde van
Abraham, vyf goddelooze sleden, Soduma, Gomorrha en dry andere,
waereti de schande van het ineDSchdoin. Deze stedengelegen in eene
aeiigenaenie valleye, bedekt met bosschen en besproeyd door de wateren
der Jordaeue, hadden zeer oudeugende iuwouneis, die door den hoog
moed de verzaeding van spjrzeden overvloed van alles en de luy
hejrdgclyk den propheét Ezccbiöl zegt, zoo bedorven waereu dat
buoüe zouden den heinel tergden en om vraek riepen. De boosheden
- van Sodoma en Gomorrha, zegt den Heer, vermeerderen van dag tot
dag en hunne zonden zyn ten hoogsten geklommeneu hierom besloot
den Meer die steden met hunne inwoooers te vernietigen. Alaer vermits
tyne rechtveêrdigheyd den onpligtigen met den pligligen niet ouder-
mengtwierden twee engelen nae Sodoma gezonden om er den recht-
vcérdigen Loth uyt te leyden. Gael uyt deze stadzeyden zy hem
■want wy gaen die plaets vernietigenom dat het geroep der boosheden
van deze volkeren meer en meer lot den Heer opgeklommen isen hy
hééft ons gezonden om hun te verdelgen. Lolh vervolgens by de baud
genomen hebbcudeleydden zy hem buylen de stad beni gebiedende
Ie vlugten nae eeuen by gelegen berg. Alsdan dééd den Heer eenen
regen van solfer en vuer van den hemel daelen over Sodoma en Gomor
rha en vernietigde deze steden met alle haerc inwooners alsook de
omliggende landen met de geène die ze bewoonden en alle kruyden
der aerdeDeze schoooe en aengeuaeme valleye wierd dan in een stin
kende raeêr veranderd, 't welk de Doode Zee genaemd word; zoo dat
den reyzer tegenwoordig nog met schrik aenschouwt deze plaetsdie
Ier zeiver tyd het geheugen vernieuwt vau zoo veéle boosheden en van
*oo groote vraek.
Ontrent twee eeuweo laetervolgde Onan, zoon van Juda en echt
genoot van Tharaarde boosheyd naer vau zyncn broeder Her, met de
heyligheyd vau liet huwelyk te scheudeu en ondervond, zoo als hy
op ecnc zienelyke wyze de uylwerksels van de goddelyke gramschap.
Ilea Meer sloeg hem met de dood, zegt het M. Schrift, om dat hy
eene verfoeyelyke daed bedreef.
Wy zoudenZeer Lieve Broedersde voorbeelden vau straflen van
dit slach konuen vermenigvuldigen maer 't géén wy gezeyd hebben is
genoegraem oin u te doen zien hoe strengclyk de goddelyke rechtveêr
digheyd de zonde van ouzuyverheyd straft. Deze tydelykc straffen zyn
nogtacis niet tc vergelyken met de eeuwige pynen die de onkuyssche iu
in het ander leven afwagteo. Bedriegt u niet, zegt den Apostel noch
de onkuysschenoch de overspeélersnoch de onzuyvere zullen erf.
genatmen zyn van het Ryk God. Hun erfdeel zal zyn volgens den hey-
ligen Joannesin eehen poél van vuer en solfer, het welk eene lweèdè~
dóód tal zyn
Ziel daer waer op de ongeooilofde vleeschelyke vermaeken uyt komen 1
Naer den mensch op de weêreld ongelukkig gemaekt te hebben, werpen
ly bem voor ecuwig iu de afgryzelyke pynen der helle. Moe zeer zyn
die christeneu dun te beklaegenwelkers leven gansch vleescbelyk is,
die leéven gelyk de hfcydeneti welke Got niet kenneu Muu lot is dobbel
ongelukkig de ouUytspi cékelyke genoegteu van de deugd zyn bun ou»
bekend in dit leven en de eeuwige nyueu wagleu hun af in het ander,
Wy sineeken U dan, Zeef Lieve Broeders, dikwils de vóortreffelyk-
hcyd vau uwen oorsproug te overwcégcn zegt van tyd tol tyd aen d
zei ven ik heb eene onslerteiyke ziel; eene ziel, geschaepen na het beeld
en gelykeuis van God eene ziel, afgekogl door het dierbaer Bloéd vart
het Lam zonder vlckkeGod is mynen vader eu den hemel is rayn
vaderland hoe zoude ik my dan zoo verre konoen vergeéten van aen
alle deze schoone voorrechten te verzaeken en van my tot den stael
der dieren te vernederen? Neen, neen! het waere eene te groote dwaes*
beyd, voor eenen oogenblik van wellusten een eeuwig ongeluk op zig të
trekken Momenlanenm quod deleclatrtlernum quod crucial. Weést
mdagtigmet den apostel Paulus, Zeer Lieve Breeders, dat uwe Itch*
aemeo, door het Doopsel eu door de II. Communie, gewordeD zyu dé
lidmaeten van Christusdal zy den tempel zyn van den Geest, dié
in u woont; dat gy die vervolgeus niet kout onteeren zouder CbbisioJ
zelve te beledigen en zooder den tempel van God te schenden.
Wy smeekeu de vaders eu moedersvan met eene byzondere oplet*
tendbeyd de zeden hunner kiuders te bewaeken deze jonge sprliytea
zyn zoo teder, dat den minsten vergiftigen blaes genoegzaera is, ont
voor allyd huunen glans te heneémeu. De ouders moeten van hunna
kiuders verwydereu de ontugtige schriften de oneerbael-e beelden en
schilderyen zy moeteu hun verbieden te verkeeren met medegezellen
welkers deugd niet beproefd is; zy moeten eyndelyk zorgen, dat hunna
opvoeding toevertrouwd zy aen persoouen voordeeliglyk gekend, zoo
door huu geloof als door hunne zedeu.
Dat de qetiouwde deze schoone lesse van den Apostel wel onthouden i
Dat hel huwelyk, zegt hy, door eenider eerlyk beleéfd worde en dat
het huwelyksbed onbevlekt zy want God zal de hoereérders en over»
speéhrs veroordeelen.
Dal de weduwaers en weduweo gelykvormig aen den raed van det»
Apostel, op God betrouwen, en dal zy volhtrden in smeekingen en
gebeden; dat zydoor eygene ouderviuding de oagëstaedigheyd def
aerdsche din.en kennende, huu hert meer en meer onthegten van da
genegenheyd tot de schepselen, en met den H. Paulus iodagtig zyn,
dat wy hier geene blyvende wooning hebben.
Dal de geéutu die meyuen lot het huwelyk geroepen te zyn. de ont»
houding en de zedigheyd van den jongen Tobias naerrolgeu. PYy zyn
zeyde dezen deugdzaemen jongeling aen zyne kuyssche bruyd, wf
zyn kinderen der Heylgcn, en wy mogen ons niet vereenigen gelyk
de hcj tienendie God met kennen. Met is door de ingekeerdbeyd eö
door het gebed dat meu zig lot hel huwelyk moet bérevden orti dat
het huwelyk door Onzen Meer Jesus C.iiiistos lot de weêrdigheyd van
ecu H. Sacrament verheven is, eu om dat de gratiën altyd in eveDl-edig*
heyd zyn met de gesteltenis van die het onlfaugt.
Met is ten hoogsten noodtaekelyk aen de jongheden van beyde gesla'
ten, te weéten dat hunne eerste jaeren gemeeuelyk eenen grooten invC
hebben op het overig van bel leven. Deb H. Geest zegt ons, dal tt,
mensch als hy oud geworden isniet tal afwyken van den wegdien
hy jong zynde bewandeld hééft. Den tyd der jougheyd is den moeye*
lykslcu van het leveu liet gebrek van ondervindiug den eersteD drift
der hertstogteu de verleydende aeulokscls dér weêreldalleseyndelyk
roaekt dit tydstip uytneén.eude gevaerlyk. De jonge lieden koouen datt
niet te véél op buone hoede zyn. De byzondersle middels die zy moeten
gebruyken om deze gevaeren te outgaeu zyu de niaetigheyd, de ledig»
heyd, het dikwils naedcreu lot de M. Saci arneotenhet vlugten def
edigheyd der coraedienballen en andere gevaerlyke byeenkomsten J
het is eyndelyk de innige overtuyging dat betmet de Gratie God*
en eenen goeden wille, gemakkelyk is, over de aenvallen van den duyvel,
van de wcê:eld en vao het vleesch, Ie zegepraelen.
Dat eypdelyk deze, welke het ongeluk gehad hebben zig met ded
stroom der hei Utogten te hebben iaeten inedesleépenden moed niet ver*
hezen maer dat zy zigzonder uylstelgaen werpen voor de voeted
van eenen biegtvader den dienaer van den God van Bermbertigheyd
zal hun met eene vaderlyke goedlieyd ontfangeu hy zal zig, gelyk ear*
tyds den vader van deu verloren zoon, verbeügeuvah kinderen weder*
gevonden te hebben, die hy meynde dood te zVó hy zal zyne traened
roet de hunne mengelen eu hun mei bunnen Meer en God verzoenen.
Eu gy lieden, Dieuaers des Meerengy Kloosterlingen van beVda
geslachten, en gy alle, Zeer Lieve Broeders, die het geluk gelifid hebt
de algemeene besmetting te ontvlugten en den onwcêrdeérlyken schat
der zuy verbeyd te bewaeren; verdobbelt uwe vuerigbeyd; blyft de voet
stappen volgen van uweu goddelyken Meester die uyt eene Muead ve*
boren, zelfs maegd gebleven is, en eene byzondere geuègènheyd bad
voor den H. Apostel Joannes, om dat dezen welbemindeu discipel maegd
bleef lot de dood toe. Vo gt, hier op de aerde het Lam zónder vlekke
lot dat gy het geluk hebt bet zelve te volgen in den hemelen dien nieU*
wen lofzang te zingeu weikeu niemaud anders zal kouneu zingen.
koophandel.
r^h","CArT- Vcrkogt 200 baden Sint-Doroingo^affc
BEURS VAN ANTWERPEN VAN DEN 22 FEBRUART.