m LI BE RA AL, D EMC^RATISCH W E F F P Aan onze Vrienden. Prijs 5 centiemen het nummer Derde Jaargang. IVummer 2 Zondag 13 Januari i 908 Overal dezelfde. De Con go-kwestie. Eerbied van de katholieken voor de Dooden. De Herkiezing- Onderlinge verplichting. ,^W Iff Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaaibaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: j gSmen 7 per drukregel, entiemen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank Anlst II Januari 1908. Vrijzinnige Veringhoud van Aalst. Deze week werden de aanbe- velln^sboekjes l>y de vrijzinni ge bevolking der stad besteld. De personen, die bij misgreep geen boekje ontvangen hebben kunnen er altyd een bekomen In 't lokaal De Draaf van Eg- mont. Het Bestuur verzoekt U allen de boekjes zorgvuldig te bewa ren en te raadplegen wanneer ge 't noodig vindt. wy boycotteeren niemand, maar bevelen toclial onze leden aan den gunst van gelieel de vryzinnige bevolking. Wy doen nogmaals een oproep aan al de vryzinnige nering doeners, die by «len Bond niet aangesloten zyn, om ziek als lid te laten inschrijven. De inleg hiyft bepaald op een frank. Indien noodig, zullen w|] in de dry maanden, een byvoegsel aan 't aanbevelings boekje laten verscbynen. De algemeene vergadering zal plaats hebben op MAANDAG 27 JANUARI 0111 8 uren heel stipt in 't lokaal «De Graafvan Eg- mout. DAGORDE t Verslag van den Scln-yver. Verschillige belangryke me- dedeeiingen. Dit jaar in de maand Mei zal de kiezing plaats hebben voor de Wetge vende Kamers. We moeten van nu af en zonder dralen den toestand onderzoeken en de beste middelen beramen om de dompers in de mate van het mogelijke te doen zien, hoe ver zij er van af zijn, de volksverzuchtingen en de volks macht te hebben onderdrukt. Niets mag verzuimd worden om tot een uitslag te geraken die in democra tisch opzicht bevredigend zou wezen voor alle volksgezinde mannen. De demokraten van Aalst begrijpen heel goed, dat er van de dompers niets te bekomen is, of kan zijn, zoolang hen het mes op de keel nïet wordt gezet. Wat wenschen alle demokraten Gelijke rechten, Gelijke plichten Alle demokraten willen Algemeen Stemrecht elke man eene stem. Ze willen dat de arbeider niet als de staart van een hond aan het achterdeel kome der natie, als iets waarvan men maar om beterswille rekening moet houden. Alle demokraten weten dat als lid der Maatschappij, de landbouwer niet min waarde heeft, dan de kasteelheer de handwerksman verdienstelijker is dan de eerste de beste koeponknipper. De democratie verheft zich tegen alle misbruiken van waar die ook ko men. Als burgers zijn alle Belgeneven waardig zoolang ze niet door straf bare, onteerende daden, hunne waar digheid hebben verbeurd. De misbruiken uitroeien, de over tuiging van anderen eerbiedigen, de politieke gelijkheid veroveren, de bur gerlijke vrijheden van alle inmenging behoeden, de rechten van iedereen handhaven, ziedaar wat de basis moet zijn van elk demokratisch programma, de basis van een wel ingerichten staat. Met allen, die met ons naar dat praktisch ideaal (als men het zoo heeten mag) kunnen we samengaan, met allen die met ons ten strijde wil len, tegen de dompersverdrukking, dompersbedrog, dompersmoord van het volk. Het programma op te maken uit die democratische basis is zoo eenvoudig, zoo duidelijk, zoo noodig, dat al wie niet behoort tot de gedwongen slaven der kliek, of niet ingelijfd is bij de blinde fanatieken of niet meeheult met de muilentrekkers wier ziel gesou- deerd is aan den rand van een oordje of een goudstuksken, met ons zullen zeggen: het kan niet anders zijn. Al wat demokraat is moet trekken aan een zeel, moet willen wat het volk wil, moet betrachten wat voor de demo cratie onontbeerlijk is. We zijn de macht, we zijn de meerderheid in den lande, maar het is volstrekt noodig, dit op praktische wijze aan te toonen, willen wij een praktischen uitslag be komen. Q We willen Algemeen stemrecht, Evenredige Vertegenwoordiging, Rechtvaardigen soldatendienst, Vrijen leerplicht, Doelmatige landbouwwetten, Den godsdienst buiten de politiek, Klare Arbeiderswetten, Behoorlijk pensioen voor de ouder lingen. Is er een demokraat, die op een dezer punten iets weet af te dingen, is er een volksman die zou durven zeg gen ik doe daaraan niet mede Allen dus, vrijzinnige menschen, rechtgeaarde demokraten de handen ineen en aan 't werk voor de propagan da voor de kiezing van Mei. De democratie moet vooruitgaan om verdere en betreurlijkere rampen van ons Vaderland af tekeeren. In Thienen, waar de katholieken zulke duchtige smering met Oktober gekregen hebben, werden eenige dagen geleden, twee socialisten benoemd in 't armbureel en in de hospiciën, volgens accoord aangegaan met de liberalen voor de kiezing. De Wekker 't klerikaal orgaantje van Thienen, dat veel gelijkenissen heeft met on ze deftige PP!! Volksstem valt nu bovenarms op onze vrienden omdat zjj die benoemingen gedaan hebben. Maar onze wakkere en strijdvaardige con frater De Thienenaar vrjjft 't katholiek orgaantje met zijnen neus in zijn eigen vuil, oordeelt Voor de kiezing in zyn nr 39 van 20 Sep tember laatstleden verweet 't klerikaal voddenbladje de liberalen nog geen socialist in die twee besturen te hebben toegelaten. In de volgende nummers (5-12-19 October) dus juist vóór de kiezing, beloofde 't zelfde dompersbladje in vette letters, dat na hunne overwinning de eerste daad der katholieken zou geweest zijn de benoeming van eenen socialist in het armbureel en in de hospiciën. Dat kon men lezen in dikke vette letters in den Wekher, en zelf, zonden de katholieken strooibriefjes rond, geteekend door al hunne kandidaten en die 't schrijven van 't dom persbladje bevestigden. En nu schamen zich die zelfde katholieken en hun orgaantje niet de liberalen te verwij ten omdat zij gedaan hebben hetgeen z(j op alle toonen beloofden. Maar dit waren bij hen maar kiesbeloften en de socialisten hadden voor dank van de katholieken een schup onder de broek gekre gen, indien zy zoo naïef geweest waren naar die valsche beloften te luisteren, want de klerikalen zijn niet voor niet bij de je- suieten ter school geweest, waar men leert dat het onnoozele sukkelaars zyn die hun woord houden, wanneer dit hun nadeel kan berokkenen. Dit feit bevestigt nogmaals hunne politieke eerlijkheid. Onze klerikalen zijn overal dezelfde, veel beloften vóór de kiezing, maar na de kiezing geen enkele van al hunne beloften houden. Dat is klerikale politiek maken We hebben verleden maal uitgelegd hoe de Kamers, vertrouwen stellende in den Koning, hem toelieten soeve rein over den Congo te worden. Het stichten en beheeren van Congo- Staat moest voornamentlijk voor doel hebben de vrijmaking, de opbeuring zijner millioenen ongelukkige inwo ners. Doch van die vrijmaking en die op beuring werd er sinds dien wel het minst gesproken maar, wat men wel deed was het oprichten van maatschap pijen tot uitbating van de groote rijkdommen der Congostreek som mige dezer maatschappijen deelden reeds in 't begin 60 tot 80% winst aan hun aandeelhouders uit. En daarna Wat gebeurde daarna De uitschrijving van de Congo-loterij 150 millioen, zonder opbrengst van in terest, en terugbetaalbaar na 50 jaar. De kamers lieten dit toe. En dan zien we finantiemannen de société du Chemin de Eer du Congo inrichten en Belgie schrijft in voor 10 millioen, de Congostaat zelf 1800 aan- deelen als stichter ontvangende, zon der waardeaanduiding, maar die ver kocht werden aan isooofr. 'tstuk. Later kwam de Belgische Staat er nog tusschen voor 5 millioen om het werk van den Congo-Spoorweg te red den, die zeker ten onder zou gegaan zijn zonder die geldelijke hulp we roepen het getuigenis in van den Heer G. de Laveleye, een der beheerders, die het bekend heeft. 1890 Vijf jaar slechts na al heer lijke beloften die ons gedaan werden gaan nochtans de Congozaken niet goed vooruit. De onafhankelijke Staat heeft een deficiet en roept om hulp. Nog eens moeten de Belgische las- tenbetalers leggen en de slipdragers- ministers en de niet minder kruipende volksvertegenwoordigers, die alles over hebben voor Leopold II, maar niet voor het volk, dat ze vertegen woordigen, buigen en antwoorden dat het zoo weze Men vraagt dus aan Belgie eene nieuwe opoffering van 25 millioen frank 5 millioen onmiddelijk te stor ten, 2 ieder volgend jaar te geven en dit gedurende 10 jaar, tot in 1900. Dit was een kolossaal groote pil om te slikken maar de koning deed ze slikken dank zij zijn testament. In een volgend artikel zullen we aan onze lezers uitleggen wat dit testament inhield en welke voorwaarden men thans stelt voor de overname van het zwarte land, voorwaarden die niet aannemelijk zijn en door al de liberale volksvertegenwoordigers reeds verwor pen zijn. Een Vooruistrevend Demokraat. Liberale Werkmaiiskring Vooruitgang door 't Werk, Aalst. PRACHTIG AVONDFEEST op Zondag 26 Januari aanstaande, om 51/2 uren's avonds, in het lokaalConcordia Schoolstraat. Het programma zal aanstaande week verschijnen. Het Bestuur van den Turnkring «Help U Zelve brengt den leden ter kennis dat de repetitiën zullen hernemen, te beginnen van WOENSDAG aanstaande, 15 Januari, om 8 1/2 uren 's avonds, en drukt de hoop uit ze talrijk te zien opkomen, en ze altjjd regelmatig de lessen te zien oppassen. Leest en verspreidt DE VOLKSGAZET Verdraagzaamheid van wege de katho lieken is een ydel woord, dat misschien nog wat indruk maakt op goedgeloovige brave werklieden, maar waaraan de klerikale kopstukken zelf niet gelooven en waarvan, in ieder geval, de leugenachtige beteekenis van dat woord door ieder vrijzinnige .van Aalst gekend is. Maar, dat de onverdraagzaamheid der Aalstersche klerikalen zoo ver gaat, dat ze allen eerbied wegneemt voor al wat heilig is, dat ze zelfs hun plicht als [Christen ver- feten en al hun walgelyke gal uitspuwen, aar waar ieder rechtgeaard mensch zich het hoofd ontbloot, wisten voorzeker nog al onze lezers niet. Wjj, vrijzinnigen, vergeten alle veeten op het oogenblik van den dood, volgen het lijk van den vyand tot aan zijn grafstede en lebben zelf een laatste woord van rouwbe tuiging over voor de familie, al deelt die familie ook niet onze politieke of gods dienstige denkbeelden zoo handelen de menschen met een hart, zoo wil het de be schaafde wereld. Het schjjnt echter dat de geleerde en christen redakteurs der Volksstem geen hart hebben en ver zijn van beschaafd te te wezen. Immers, in een artikel over onzen vriend, den heer Komaan Leveau, beweren die flinke discipelen van Sint-Camillus dat de heer Leveau als een hond in den grond gestoken werd. Wat zegt de geachte familie De Bruyn over zoo'n gemeen schryven Hoe hoog zou de Eerw. heer Hector De Bruyn, neef van den heer Leveau den opsteller van dat artikel wel stellen En wat moet de chris telijke weduwe Leveau wel denken over de mannen uit de Kerkstraat, die met zoo'n laffe taal over haar overleden echtgenoot schrijven Dat heet men in Aalst katholie ken, Christen eerbied voor de dooden Gelukkig heeft het Aalstersche volk an dere denkbeelden dan de Volksstem-man nen, en 't is misschien wel uit gramschap dat die fameuze kerels die woorden gedrukt hebben. Was er soms niet te veel volk bij de be grafenis, Volksstem Dat hadt ge nooit verwacht, is het zoo niet En waart ge ook niet kwaad omdat de 7 a 800 fr. ontglipten aan de Christen handen van de arme pries ters P En waart ge niet nog boozer omdat op 't einde zelfs de 58 fr. voor den lykwagen wegvlogen van voor de oogen der kerkelijke overheid IntrestIntrest Intrestanders niets Christelijkheid Weg met dat woord Geld Gelu anders niets dan geld kent de Roomsch-katholieke kerk. Leef volgens de openbare zedeleer wees een toonbeeld van braafheid, oprechtheid wees een goed echtgenoot, een werker bemin uw evennaaste en geef uw geld niet in de handen der pastoors ge zijt een slechte kerel, een deugniet, een zedenbe- derver, meer dan een dief, een brandstich ter, een moordenaar, minder dan een hond 1 Bemin uwe vrouw, bemin uw kinderen, sta als echtgenoot en als vader, boven me nig klerikaal kopstuk, maar vul de kist der kerk niet aan by huwelyk, doop of begrafe nis uw huwelyk is verdoemd, uw huisge zin is een broeinest van zedenbederf volgens de Roomsch-katholieken. Integendeel, wees bandiet, moordenaar op de ziel, het lichaam en den geest, leef in onmin met uw vrouw, bedrieg uw vrouw, verstoot en veracht uw kinderen, en ge krygt de zegening der klerikale priesters als ge de kist der kerk indachtig zijt. Een vooruitstrevend Demokraat. van 81. Gilles-Dendermonde. Met October, waren de katholieken er in gelukt, dank aan omkooperij en geweld, drij van hunne kandidaten te doen zegepralen. Slechts 2 liberalen waren als verkozen uitgeroepen ge weest. Maar de klerikale Bestendige Depu tatie achtte zich zelf verplicht nieuwe kiezingen te bevelen daar 't kiesbedrog alle palen overtrof. Zondag hebben zij plaats gehad en ditmaal zijn de liberalen met de vol strekte meerderheid meer dan 100 stemmen boven gekozen geworden Onze gewezen stadsgenoot, de pille- kensmaker, (beter gekend bij ons on der den naamvan den Dikken Bogaert) die daar nog al schijnt van zijnen neus te maken, och arme 't menne- ken en 't klerikaal politiek van Aalst daar tracht in te voeren, krijgt ook eene ferme buis. Wel bekome 't hem. Deze kiezing is een goed voorteeken voor de Kamerkiezing van Mei. Ondersteuningsfonds tegen de Werkeloosheid. Bestuurzitting op Zondag 12Januari 1908, ten 10 uren stipt voormiddag, in den Graaf van Egmont. Elk oogenblik van 't leven stoot het ons tegen borsten hoofd, hoe leugen en schijn heiligheid steeds doorgang vinden hoe vele menschen eene onzedelijke komedie spelen wanneer ze in de kerk of in het ko ninklijk paleis treden, in de zaal der wet- Sevende kamers of van het gemeentehuis. ns verstand en onze rede, ons gevoel van waarheid en gerechtigheid komen in opstand tegen de politieke en economische instellin gen, tegen de bestaande vormen van het sociaal leven. We voelen iets nieuw in ons We willen afbreken met al dien ouden slenter, andere wegen liggen zich voor ons open. De tegenstrijdigheid tusschen de nieuwere opvatting van de wereld en de verouderde instellingen pijnigt op jammerlijke wyte elk beschaafd mensen, en eenieder ook wenscht vuriglijk aan die aanhoudende geestelyke foltering te ontsnappen. Gewoon lijk echt men geloof aan twee stelsels door dewelke de verloren vrede en rust zouden teruggevonden worden, en men heeft keus tusschen beide. Door 't eene zou men beslist tot de oude vormen terugkeeren, door 't an dere breekt men met alles af, en het orde woord is, met volle kracht voorwaarts te rukken. Of wel, zou men aan de vormen hun eerste diepe bodem moeten weêrgeven zoo niet, ze totaal uitroeien en verwerpen. Dat men, zeggen de eersten, aan "t volk opnieuw leere gelooven dat men het in de kerk brenge of duwe dat men de macht van het koninklijk opperhoofd versterke, de achting voor het priesterschap vermeerdere, uit onzen geest de bloedige herinnering van omwentelingen verdryve dat men de boe ken der vrije-gedachte verbrande, en, uit godvruchtige attentie, ook een weinig de vrijdenkers, de leeraarstoelen vernietige om predikstoelen op te richten dat men bidde, vaste, psalmen zinge en aan hetkerkeiyk gezag alle geestelijke macht verleene dat men vermaak scheppe in de godsdienstige feesten, genot hebbe bij 't lezen van het leven der heiligen of zich voldaan voele door mirakelen en bovennatuurlijke leugens dat den rijke eene genoegzame almoes schenke aan den arme, en, indien hjj niet genoeg vindt om zyne buikkrampen te stillen, ge duld hebbe tot op het oogenblik dat zyne ziel ten hemel opvliegen zal, waar hem alle dagen rijstpap en gebraad zal worden opge diend. Dan, kon 't geluk op aarde opnieuw ge boren worden degene die iets bezit zal in vrede kunnen genieten, hij die arm is zal hoop koesteren in een ander beter leven en de mensch die onvoldaan is staat vry tot een verlaten eiland over te schipperen, indien hy 't geluk heeft er ergens een te ontdekken. Ofwel, zeggen de anderen, dat men alle prul van middeleeuwsche instelling ont- ruimedat men de priesters, de zieleher- ders en rabbynen uitschelle voor ellendige boeven, als men ze aldus aanzietdat men de koningen uit hunne paleizen werpe, als men ze neemt voor overweldigers of stroo mannen ?eene dat men alle wetten, welke ge wetenschappelijke kritiek kunnen volstaan af schaf fe, en de menschen in hunne onder linge betrekkingen de eenige rede en gezon de logika ten gelde laten. Ziedaar de twee leerwyzen de partijgan gers der eerste bekampen degenen der tweede, en deze wanhopige stryd vormt de grondbasis van ons hedendaagsch politiek en geestelyk leven. Eh wel het uitgangspunt van dezen woeligen kamp tusschen twee partijen, waarvan elk beweert aan 't Menschdom de inwendige vrede terug te geven, is een mis- «ely zen zyn, slechts eene is de echte. Terugkee slag. Er kunnen onmogelijk twee leerwy- ren is onmogelijk, stilblyven nog veel min. Men kan slechts vooruitgaan, en hoe sneller men den stap geeft, des te vroeger het war# doel van rust zal bereikt worden. Ook moet het als onzinnig gezegd worden dat de ver dedigers van het verleden insgelijks wed- KJ "HU 0—

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1908 | | pagina 1